Helsingistä Turkuun muuttaneet, mitä merkittäviä eroja?
Tai toisinpäin. Harkitaan työnperässä muuttamista Turkuun
Kommentit (115)
Vähemmän nähtävää Turussa, toisaalta enpä itse Helsingissäkään kauheasti käynyt nähtävyyksiä katselemassa. Mun mielestä Turussa on myös enemmän kännääviä nuoria, onhan tää aika opiskelijakaupunki
Kesällä on jotenkin enemmän mahdollisuuksia. Kivoja ulkoilmaravintoloita, saaristo, uimapaikkoja.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:52"]Vähemmän nähtävää Turussa, toisaalta enpä itse Helsingissäkään kauheasti käynyt nähtävyyksiä katselemassa. Mun mielestä Turussa on myös enemmän kännääviä nuoria, onhan tää aika opiskelijakaupunki
[/quote]
haittaako ne nuoret sua jotenkin?
Turussa on sisäänpäin kääntynyt meininki. Huumoria ei ymmärretä. Tien antaminen liikenteessä...mitä? Tervetuloa vaan! Olen itsekin jo 8 vuotta täällä ollut. Juna Helsinkiin kulkee n. kerran tunnissa ja moottoritietä pisi pääsee simmottis tosi käteväst Hesaa kans!
No kauppoja, aktiviteettejä, ihmisiä ja työpaikkoja on vähemmän, mutta toisaalta perusihmisen tarpeisiin kuitenkin riittävästi. Mun mielestä Turku on "alkushokin" jälkeen oikeastaan tosi kiva ja kompakti kaupunki. Täällä on kaikkea mitä ihminen tarvitsee ja vähän enemmänkin, muttei kuitenkaan loputtomasti kaikkea. Toistaiseksi ainakin lasten on helppoa ja turvallista liikkua yksinkin ja kuitenkin kouluissa ja päiväkodeissa on paljon valinannvaraa johonkin pikkupaikkaan verrattuna. Asuntojen hinnat on REILUSTI pk-seutua halvemmat, mikä on tietysti kiva. Täältä löytyy erikoislukioita, yliopisto, ammattikorkeakouluja, PALJON harrastusmahdollisuuksia, kesäisin jokirannan seutu on tosi kaunista ja "keskieurooppalaista", on hyviä ravintoloita, löytyy Ikea ja ties mitä kaikkea. Kyllä mä olen ihan tyytyväinen muuttoon, vaikka aluksi kieltämättä tuntuikin ettei täällä ole mitään :)
Itse ainakin oon tykännyt kauheesti, välimatkat tuntuu olevan pienempiä, ja pyörällä pääsee kätevästi kulkemaan. Asunnot paljon halvempia, ainakin vuokrat.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:52"]Vähemmän nähtävää Turussa, toisaalta enpä itse Helsingissäkään kauheasti käynyt nähtävyyksiä katselemassa. Mun mielestä Turussa on myös enemmän kännääviä nuoria, onhan tää aika opiskelijakaupunki
[/quote]
Turussa ja ympäristössä on paljon nähtävää. Isoja näyttelyitä tietty on vähemmän kuin Helsingissä, mutta matka on niin lyhyt, että ne pääsee kyllä tsekkaamaan.
Turku on kauniimpi, halvempi, vähemmän ruuhkainen. Kaikki on nopeammin saavutettavissa, säästyy aikaa ja rahaa. Kesäinen, valtavan hieno saaristo on ihan vieressä, Helsingillä taas ei ole mainittavaa saaristoa. Jos haluaa joskus käydä Helsingin riennoissa, sinne hurauttaa puolessatoista tunnissa eli oopperassakin voi halutessaan käydä niin, että ajaa illaksi kotiin eikä ole liian rasittava matka.
Mä hypetän Turkua! Täs kaupungis ois hyvät mahollisuudet todella eurooppalaiseksi kaupungiksi jorn ja jokirannan takia. Risteilylle pääsee samalla tavoin kuin Helsingistä, jos niillä tykkää siis käydä. Kauniit kirkot ja kesällä laitetut puistot. Siistimmät kadut kuin Stadissa ja isona plussana halvemmat parkkikset tai ilmaiset sellaiset. Autolle on helppo löytää paikka
Kiitos ! :) lisää saa kertoa, mielellään kuulen vielä mielipiteitä! Entäs sitten ne alueet, mitkä ovat hyviä/ mitkä huonoja? Martti, Kupittaa, mitä noita nyt on? Meillä on 2-vuotias lapsi, eli päiväkoti tulee pian ajankohtaiseksi myös. Työpaikka tarjoais asunnon Eerikinkadulta (jossain keskustassa?) mutta en tiedä onko lapsen kanssa hyvä muuttaa siihen ihan baarien läheisyyteen (meteli etc)
ap
Mä en ymmärrä sitä, kun sanotaan, että turkulaisiin vaikea tutustua. Itse olen puhelias ja aktiivinen harrastuksissa eikä ole ollut ongelmia. Eihän turkulaiset mitään lupsakoita savolaisia ole, mutta mainettaan parempia, jos itse on aloitteellinen.
Turussa ja alueella on myös paljon kivoja paikallisia ravintoloita, konditorioita, yms,
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:52"]
Turussa on sisäänpäin kääntynyt meininki. Huumoria ei ymmärretä. Tien antaminen liikenteessä...mitä? Tervetuloa vaan! Olen itsekin jo 8 vuotta täällä ollut. Juna Helsinkiin kulkee n. kerran tunnissa ja moottoritietä pisi pääsee simmottis tosi käteväst Hesaa kans!
[/quote]
Eikun sä et ymmärrä paikallista huumoria. On pikkasen kuivempaa.
Autoilua täällä en välillä ymmärrä. Jalankulkijoille annetaan melko huonosti tietä, tuntuu että Helsingissä ymmärretään paremmin pysähtyä suojatiellä. Pyöräilijöistä osa ei tiedä sääntöjä ja niiden kanssa menee hermot. Itse taas pyöräillessä koen mielekkääksi leveät tiet joilla autot mahtuu vaarattomasti ohi. Onnibus kulkee, samoin matkahuolto ja juna
[/quote]
Turussa enemmän kännääviä nuoria ku Hesassa? älä ny viitti!
Riippuu, mistä kohtaa Eerikinkatua. Jos ei ihan kauppatorin varressa ole, niin tuskin on haittoja.
Hyviä alueita on Portsa, Martti, Kerttulinmäki, Raunistula, Uitto, Pohjola, Kupittaa. Vältettäviä Pansio, Perno, Harittu, Runosmäki, Lasten, Varissuo, Härkämäki, Jyrkkälä. Lähikaupungeista hyviä ainakin Naantali ja Kaarina.
Mä muutin Turusta Helsinkiin ja se vasta kulttuurishokki olikin, hirveesti ihmisiä ja meteliä ja autoja ja elämää! Turku on rauhallisempi ja jotenkin inhimillisempi, ja helsinkiläiset ovat luonteeltaan "röyhkeämpiä", ei sanan pahassa tarkoituksessa, vaan nimenomaan itsevarmempia ja oman tilansa ottavia. Turussa ihmisillä ei ollut niin kiire ja hätä
Minä asun martissa ja se on tosi kiva alue. Paljon pieniä omakotitaloja ja puutalo-osakkeita. Jokiranta on ihan vieressä, kivoja puistoja lapsille, useampi päiväkoti lähellä,koulu ja keskustaan alle 2 km:ä
Onko kaupungin oltava Turku? Missä työ sijaitsee? Naantali olis oiva vaihtoehto jos tykkää idyllisestä meiningistä. Tosin se vasta shokki voikin olla,helsingin jälkeen :D
Ei ole oopperaa. Mutta eipä sinne ole pitkä matka. Vapaa-aikaa on enemmän, kun työ- ja harrastusmatkat ja ruuhkat ei vie niin kauan. On varaa isompaan kotiin paremmalla paikalla. Harrasteryhmiin pääsee helpommin, kun ei ole niin kamalaa tunkua.