Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingistä Turkuun muuttaneet, mitä merkittäviä eroja?

Vierailija
06.09.2014 |

Tai toisinpäin. Harkitaan työnperässä muuttamista Turkuun

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:42"]

Hah! Vai ei tuulinen! Turussa tuulee joka ikinen päivä. Alle 10m sekunnissa tuulinen päivä on todellinen harvinaisuus ja kyllä silloinkin hiukan puhaltaa, tyyntä ei ole ikinä.

[/quote]

Joo, jos meillä olisi jokaisen kerrostalon vieressä oma tuulimylly, asuminen tulisi todella halvaksi. Tuulee, todellakin, mutta en usko, että kymmentä sekuntimetriä kuitenkaan. Minä olen tuuleen tottunut, olen aina asunut rannikolla.

Vierailija
82/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadilaisena sanoisin, on sukulaisia Turussa, asuvat eri paikoissa ok-taloissa, lähes keskustassakin.
Turku on niin siäänpäin kääntynyt paikka kuin voi olla ja siellä tuulee aina! Lapsena kun kävimme siellä kylässä niin joka kerta oli nuhakuume seurauksena, aina. Helsinkin on lähes tuuleton siihen verrattuna. Sukulaiseni ovat ihania mutta muuten en viihtyisi siellä päivää pidempää, siellä ei oikein pidetä helsinkiläisistä eikä paljon muistakaan, vaan turkulaisista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 20:21"]

Stadilaisena sanoisin, on sukulaisia Turussa, asuvat eri paikoissa ok-taloissa, lähes keskustassakin. Turku on niin siäänpäin kääntynyt paikka kuin voi olla ja siellä tuulee aina! Lapsena kun kävimme siellä kylässä niin joka kerta oli nuhakuume seurauksena, aina. Helsinkin on lähes tuuleton siihen verrattuna. Sukulaiseni ovat ihania mutta muuten en viihtyisi siellä päivää pidempää, siellä ei oikein pidetä helsinkiläisistä eikä paljon muistakaan, vaan turkulaisista.

[/quote]

Älä yleistä. Minä olen kotoisin Raumalta, mies Helsingistä. Minä olen asunut täällä 28 vuotta, mies 24 vuotta. Kummallakaan ei mitään valittamista, hyvin olemme viihtyneet ja tulleet toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Monet ovat olleet alkuperäisiä turkulaisia, toiset taas meidän tavallamme muualta tulleita.

On kuule itsestä kiinni, miten pärjää missäkin päin Suomea. Tosin minä en vahvalla lounaissuomalaisella aksentillani ehkä viihtyisi Itä- tai Kaakkois-Suomessa. Ja todennäköisesti "statilaiset" katselisivat minua pitkin nenänvarttaan, koska en pissisnarise. :)

83&84

Vierailija
84/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:53"]

No kauppoja, aktiviteettejä, ihmisiä ja työpaikkoja on vähemmän, mutta toisaalta perusihmisen tarpeisiin kuitenkin riittävästi. Mun mielestä Turku on "alkushokin" jälkeen oikeastaan tosi kiva ja kompakti kaupunki. Täällä on kaikkea mitä ihminen tarvitsee ja vähän enemmänkin, muttei kuitenkaan loputtomasti kaikkea. Toistaiseksi ainakin lasten on helppoa ja turvallista liikkua  yksinkin ja kuitenkin kouluissa ja päiväkodeissa on paljon valinannvaraa johonkin pikkupaikkaan verrattuna. Asuntojen hinnat on REILUSTI pk-seutua halvemmat, mikä on tietysti kiva. Täältä löytyy erikoislukioita, yliopisto, ammattikorkeakouluja, PALJON harrastusmahdollisuuksia, kesäisin jokirannan seutu on tosi kaunista ja "keskieurooppalaista", on hyviä ravintoloita, löytyy Ikea ja ties mitä kaikkea. Kyllä mä olen ihan tyytyväinen muuttoon, vaikka aluksi kieltämättä tuntuikin ettei täällä ole mitään :)

[/quote]

Joo mutta ne turkulaiset...:(.  ainakaan helsinkläisistä ei juurikaan pidetä ja se näytetään kyllä.

Vierailija
85/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 20:34"]

ainakaan helsinkläisistä ei juurikaan pidetä ja se näytetään kyllä.

[/quote]

Minkähän luulet syyksi? Helsinkiläisten yleinen ylimielisyys, per chance?

Vierailija
86/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:53"]

No kauppoja, aktiviteettejä, ihmisiä ja työpaikkoja on vähemmän, mutta toisaalta perusihmisen tarpeisiin kuitenkin riittävästi. Mun mielestä Turku on "alkushokin" jälkeen oikeastaan tosi kiva ja kompakti kaupunki. Täällä on kaikkea mitä ihminen tarvitsee ja vähän enemmänkin, muttei kuitenkaan loputtomasti kaikkea. Toistaiseksi ainakin lasten on helppoa ja turvallista liikkua  yksinkin ja kuitenkin kouluissa ja päiväkodeissa on paljon valinannvaraa johonkin pikkupaikkaan verrattuna. Asuntojen hinnat on REILUSTI pk-seutua halvemmat, mikä on tietysti kiva. Täältä löytyy erikoislukioita, yliopisto, ammattikorkeakouluja, PALJON harrastusmahdollisuuksia, kesäisin jokirannan seutu on tosi kaunista ja "keskieurooppalaista", on hyviä ravintoloita, löytyy Ikea ja ties mitä kaikkea. Kyllä mä olen ihan tyytyväinen muuttoon, vaikka aluksi kieltämättä tuntuikin ettei täällä ole mitään :)

[/quote]

Joo mutta ne turkulaiset...:(.  ainakaan helsinkläisistä ei juurikaan pidetä ja se näytetään kyllä.

[/quote]

höpö höpö, ei sillä kotipaikalla ole mitään tekemistä inhoamisen kanssa. Nirppanokista ei tykätä ol mistä tahansa.

Vierailija
87/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 07:55"]Onkos raunistula nyt ihan ok jo!
[/quote]

Raunistula on nykyään kallis kermapeppujen eliittiasuinalue.

Vierailija
88/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuolto on Turussa huomattavasti huonompaa kuin Helsingissä.

Vierailija
89/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvella turussa on ihan kuollutta. stockan hullut päivät oli ainoa kerta kun tuntui että ihmiset on liikkeellä vielä klo 18 jälkeen arkena. ihmiset sisäänpäinkääntyneitä, turkulaisuudesta sai olla korostuneen ylpeä mutta ei olisi mieleenkään tullut kehua helsinkiä heille. turkulaisiin vaikea tutustua. olen sosiaalinen ja normaalisti tutustun helposti uusiin ihmisiin. asuin vuoden ja muutin takas hki. ihanan kotoisa olo oli taas stadin ihmisvilinässä <3

Vierailija
90/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:22"]

kiitos paljon! Edelleen lisää toivotaan :) tuo seikkailupuisto kuulosti aika kivalta, tosiaan nyt oon muksun kanssa kotona mutta ens syksyks tulis löytää työ ja lapselle hoitopaikka. Kuinka tärkeänä koette auton Turussa? Tai siis, onko yhtä hyvä julkinen liikenne?

[/quote]

Ok julkinen liikenne, mutta huonompi kuin Helsingissä. Toisaalta etäisyydet lyhyempiä, joten tarvitseeko edes käyttää niin paljon.

Vierailija
91/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko ostaa asunnon vai asua vuokralla? Turussahan on tämä valitettava paalutus-/maaperäongelma...

Vierailija
92/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:29"]Meinaatko ostaa asunnon vai asua vuokralla? Turussahan on tämä valitettava paalutus-/maaperäongelma...
[/quote]

Valtaosa noista taloista on kyllä jo paalutettu.

Vierailija
93/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:27"]

kiitos paljon! Edelleen lisää toivotaan :) tuo seikkailupuisto kuulosti aika kivalta, tosiaan nyt oon muksun kanssa kotona mutta ens syksyks tulis löytää työ ja lapselle hoitopaikka. Kuinka tärkeänä koette auton Turussa? Tai siis, onko yhtä hyvä julkinen liikenne?

[/quote]

Kupittaa on tosiaan kiva alue. Asun itse perheeni kanssa Seikkailupuiston kulmilla ja vaikka lähiseudulla on muitakin puistoja, lapsi 5v. haluaa aina vaan Seikkikseen. Siellä on leikkipuistojuttujen lisäksi myös paljon toimintaa sisätiloissa: harrasteryhmiä iltaisin ja avointa pienten toimintaa aamupäivisin, kuten muskareita, askartelupajoja, sirkuskerhoja, värikylpyjä, satuhetkiä yms. Seikkailupuisto on osa Kupittaanpuistoa, joka on suurehko puistoalue ja pitää sisällään myös toisen leikkipuiston, lasten liikennekaupungin, lintutarhan, maauimalan, urheiluhallin, luisteluradan, jalkapallokenttiä, lounasravintolan ym. ja paljon hyvin hoidettua puistotilaa oleiluun ja pelailuun.

Kupittaalta on lyhyt kävelymatka keskustaan (10-15 min), tosi moniin työpaikkoihin, ruokakauppoihin (Siwa, K-Market, Sale, Citymarket), juna-asemalle ja muihin palveluihin. Täällä et siis välttämättä tarvitse autoa. Julkinen liikenne toimii erinomaisesti. Alueella on viime vuonna valmistunut päiväkoti, jossa toimii myös 1-2 luokkien koulu.

Suosittelen Kupittaata/Itäistä keskustaa lämpimästi! Tosi kivoja ja rauhallisia taloja löytyy Hämeenkadun ja Kupittaankadun väliseltä alueelta, esim. Kaivokatu, Kerttulinkatu, Kellonsoittajankatu, Vähä Hämeenkatu. Muista alueista Martti on myös kiva ja lähellä keskustaa, samoin Vasaramäki on rauhallinen ja lapsiperheille hyvin sopiva (n. 2,5 - 3 km keskustasta), miksei myös Petrelius. Palveluihin Vasaramäestä tai Petreliuksesta on kuitenkin Kupittaata pidempi matka.

Eerikinkadulla voi tosiaan olla vähän meluisaa kun siellä on paljon baareja, ydinkeskusta on myös hiukan karu lapsille, puuttuvat leikkipuistot lähes kokonaan (Puolalanpuistossa on tietääkseni jotakin laitteita mutta siinä se).

Tervetuloa Turkuun! :)

[/quote]

Muuten hyviä vinkkejä, mutta ovat Kerttulinkatu ja Kaivokatukin aika meluisia, vaikka ovatkin muuten hyviä sijainniltaan asua. Esim. Vähä Hämeenkatu on huomattavasti hiljaisempi.

Vierailija
94/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:29"]Meinaatko ostaa asunnon vai asua vuokralla? Turussahan on tämä valitettava paalutus-/maaperäongelma... [/quote] Valtaosa noista taloista on kyllä jo paalutettu.

[/quote]

Ongelma silti. En uskaltaisi kyllä itse ostaa muuta kuin kalliolle rakennettua taloa.

Vierailija
95/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh onhan se shokki. Kesällä kiva kaupunki, talvella ihan kuollut. Murteeseen menee hermot aika äkkiä, turkulaisten hitaus ei ole mikään urbaanilegenda. Pieni paikka, liian pieni omaan makuun. Vuokrat tosin paljon halvemmat. 

Vierailija
96/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:56"]

Turussa saa samalla rahalla paljon enemmän. Asun 120 neliön keskusta-asunnossa näköalalla 10 minuutin kävelymatkan päässä torista ja siinä välissä on Stockmann. Pystyn asumaan näin, vaikka olen keskituloinen ja palkkani laski, kun muutin. Ei mahdollista Helsingissä. Täällä pystyn myös hoitamaan ihan kaikki virasto- ym. asiat ruokatunnilla, ja tietysti kävellen. Muuton jälkeen ihaninta oli juuri asioinnin helppous. Ruokatunnilla tai töiden jälkeen on myös helppo käydä tarkistamassa kauppojen valikoimat. Tori on monipuolinen ja sieltä oikeasti ostetaan, se ei ole mikään turistirysä pelkästään. Kesäisin saariston läheisyys on ihanaa. Ainut Turun miinus on hyvien ravintoloiden puute, vaikka monet eivät tätä myöntäisi. Helsingissä vaan on niin paljon enemmän valikoimaa siinä suhteessa. Turun kaikki ruokaravintolat ovat tasoltaan epätasaisia. Helsingistä muuttaneelle mikään kohta Turussa ei ole meluisa tai liian vilkasliikenteinen.

[/quote]

Turussahan on erinomainen ravintolatarjonta. Olen muuten samaa mieltä kanssasi, mutta tätä kohtaa en oikein ymmärrä.

Vierailija
97/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

su

Vierailija
98/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:27"]

[/quote]

Kupittaa on tosiaan kiva alue. Asun itse perheeni kanssa Seikkailupuiston kulmilla ja vaikka lähiseudulla on muitakin puistoja, lapsi 5v. haluaa aina vaan Seikkikseen. Siellä on leikkipuistojuttujen lisäksi myös paljon toimintaa sisätiloissa: harrasteryhmiä iltaisin ja avointa pienten toimintaa aamupäivisin, kuten muskareita, askartelupajoja, sirkuskerhoja, värikylpyjä, satuhetkiä yms. Seikkailupuisto on osa Kupittaanpuistoa, joka on suurehko puistoalue ja pitää sisällään myös toisen leikkipuiston, lasten liikennekaupungin, lintutarhan, maauimalan, urheiluhallin, luisteluradan, jalkapallokenttiä, lounasravintolan ym. ja paljon hyvin hoidettua puistotilaa oleiluun ja pelailuun.

Kupittaalta on lyhyt kävelymatka keskustaan (10-15 min), tosi moniin työpaikkoihin, ruokakauppoihin (Siwa, K-Market, Sale, Citymarket), juna-asemalle ja muihin palveluihin. Täällä et siis välttämättä tarvitse autoa. Julkinen liikenne toimii erinomaisesti. Alueella on viime vuonna valmistunut päiväkoti, jossa toimii myös 1-2 luokkien koulu.

Suosittelen Kupittaata/Itäistä keskustaa lämpimästi! Tosi kivoja ja rauhallisia taloja löytyy Hämeenkadun ja Kupittaankadun väliseltä alueelta, esim. Kaivokatu, Kerttulinkatu, Kellonsoittajankatu, Vähä Hämeenkatu. Muista alueista Martti on myös kiva ja lähellä keskustaa, samoin Vasaramäki on rauhallinen ja lapsiperheille hyvin sopiva (n. 2,5 - 3 km keskustasta), miksei myös Petrelius. Palveluihin Vasaramäestä tai Petreliuksesta on kuitenkin Kupittaata pidempi matka.

Eerikinkadulla voi tosiaan olla vähän meluisaa kun siellä on paljon baareja, ydinkeskusta on myös hiukan karu lapsille, puuttuvat leikkipuistot lähes kokonaan (Puolalanpuistossa on tietääkseni jotakin laitteita mutta siinä se).

Tervetuloa Turkuun! :)

[/quote]

Muuten hyviä vinkkejä, mutta ovat Kerttulinkatu ja Kaivokatukin aika meluisia, vaikka ovatkin muuten hyviä sijainniltaan asua. Esim. Vähä Hämeenkatu on huomattavasti hiljaisempi.
[/quote]
Olen asunut Kerttulinkadulla, en kokenut liikenteen melua mitenkään häiritsevänä. Bussilinja siitä kulkee mutta ei se ole mikään vilkkaan liikenteen läpiajokatu. Ja Kaivokadulla on ihan olematon liikenne kun on umpikuja toisesta päästä. Eikä mitään muutakaan melua tuolla ole, ei baareja tms.

Vierailija
99/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:27"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:22"] kiitos paljon! Edelleen lisää toivotaan :) tuo seikkailupuisto kuulosti aika kivalta, tosiaan nyt oon muksun kanssa kotona mutta ens syksyks tulis löytää työ ja lapselle hoitopaikka. Kuinka tärkeänä koette auton Turussa? Tai siis, onko yhtä hyvä julkinen liikenne? [/quote]   Kupittaa on tosiaan kiva alue. Asun itse perheeni kanssa Seikkailupuiston kulmilla ja vaikka lähiseudulla on muitakin puistoja, lapsi 5v. haluaa aina vaan Seikkikseen. Siellä on leikkipuistojuttujen lisäksi myös paljon toimintaa sisätiloissa: harrasteryhmiä iltaisin ja avointa pienten toimintaa aamupäivisin, kuten muskareita, askartelupajoja, sirkuskerhoja, värikylpyjä, satuhetkiä yms. Seikkailupuisto on osa Kupittaanpuistoa, joka on suurehko puistoalue ja pitää sisällään myös toisen leikkipuiston, lasten liikennekaupungin, lintutarhan, maauimalan, urheiluhallin, luisteluradan, jalkapallokenttiä, lounasravintolan ym. ja paljon hyvin hoidettua puistotilaa oleiluun ja pelailuun.   Kupittaalta on lyhyt kävelymatka keskustaan (10-15 min), tosi moniin työpaikkoihin, ruokakauppoihin (Siwa, K-Market, Sale, Citymarket), juna-asemalle ja muihin palveluihin. Täällä et siis välttämättä tarvitse autoa. Julkinen liikenne toimii erinomaisesti. Alueella on viime vuonna valmistunut päiväkoti, jossa toimii myös 1-2 luokkien koulu.   Suosittelen Kupittaata/Itäistä keskustaa lämpimästi! Tosi kivoja ja rauhallisia taloja löytyy Hämeenkadun ja Kupittaankadun väliseltä alueelta, esim. Kaivokatu, Kerttulinkatu, Kellonsoittajankatu, Vähä Hämeenkatu. Muista alueista Martti on myös kiva ja lähellä keskustaa, samoin Vasaramäki on rauhallinen ja lapsiperheille hyvin sopiva (n. 2,5 - 3 km keskustasta), miksei myös Petrelius. Palveluihin Vasaramäestä tai Petreliuksesta on kuitenkin Kupittaata pidempi matka.   Eerikinkadulla voi tosiaan olla vähän meluisaa kun siellä on paljon baareja, ydinkeskusta on myös hiukan karu lapsille, puuttuvat leikkipuistot lähes kokonaan (Puolalanpuistossa on tietääkseni jotakin laitteita mutta siinä se).   Tervetuloa Turkuun! :) [/quote] Muuten hyviä vinkkejä, mutta ovat Kerttulinkatu ja Kaivokatukin aika meluisia, vaikka ovatkin muuten hyviä sijainniltaan asua. Esim. Vähä Hämeenkatu on huomattavasti hiljaisempi. [/quote] Olen asunut Kerttulinkadulla, en kokenut liikenteen melua mitenkään häiritsevänä. Bussilinja siitä kulkee mutta ei se ole mikään vilkkaan liikenteen läpiajokatu. Ja Kaivokadulla on ihan olematon liikenne kun on umpikuja toisesta päästä. Eikä mitään muutakaan melua tuolla ole, ei baareja tms.

[/quote]

Asun Kaivokadulla ja vaikka sijainti on hyvä, niin esim. hälytysajoneuvojen melu häiritsee pahasti. Muutenkin liikenteen melu kuuluu yllättävän hyvin. Hyvä sijainti silti, ei baareja yms. mutta kyllä itäisestä keskustasta löytyy rauhallisempiakin katuja.

Vierailija
100/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku on kaunis ja viihtyisä kaupunki, sopivan kokoinen. Auto ei välttämätön jos asuu hyvällä paikalla tai hyvien yhteyksien päässä. Kivoja alueita ovat mm. Martti, Luolavuori, Ispoinen, Vasaramäki, Uittamo ja toiselta puolen Turkua Mälikkälä, Teräsrautela, Nättinummi, Suikkila. Paljon halvempaa kuin Hesassa, asumme 4h+k suositulla perhealueella jossa kaikki palvelut vieressä (Länsikeskus), ikinä ei meidän tuloilla asutaisi näin Helsingissä. Ruuhkia ei Turussa kyllä ole nimeksikään, jos vertaa pk-seutuun. Ihmiset ovat mukavia, eivät kyllä mitään kaikille höpötteleviä small talkkaajia, mutta se on toisaalta ihan mukavaa. Tänne vaan! :)