Helsingistä Turkuun muuttaneet, mitä merkittäviä eroja?
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:52"]Vähemmän nähtävää Turussa, toisaalta enpä itse Helsingissäkään kauheasti käynyt nähtävyyksiä katselemassa. Mun mielestä Turussa on myös enemmän kännääviä nuoria, onhan tää aika opiskelijakaupunki
[/quote]
Turussa enemmän kännääviä nuoria ku Hesassa? älä ny viitti!
[/quote]
mä oon kyllä ehkä samaa mieltä. Pienempi keskusta-alue niin opiskelijat jotenkin hyppää silmille, etenkin nyt koulujen alettua. Haalarihemmoja siellä ja täällä. Mua ei tosin haittaa :)
Eerikinkatu on aika pitkä katu, joten vähän riippuu missäpäin katua asunto olisi. Toisaalta itse olen asunut siinä puoli korttelia kauppatorista, enkä koskaan häiriintynyt metelistä. Kaverini taas asui ihan toisessa päässä, eikä sielläkään häiriöitä.
Turun keskustassa on ihan mukava asua. Kaikki lähellä, keskusta kuitenkin aika pieni helsinkiin verrattuna. Jokiranta lähellä, minkä varrella on kiva lenkkeillä ja kävellä kesällä ja talvella. Kupittaallekin lyhyt matka, busseilla pääsee helposti kaikkialle, vaikka Raision Myllyyn (ostoskeskus) ja ikeaan shoppailemaan.
Välimatkat tosiaan lyhyempiä kuin Helsingissä, pyörällä pääsee moneen paikkaan. Hyviä ravintoloita, asunnot halvempia. Monia kivoja tapahtumia, kuten ruisrock, dbtl, keskiaikamarkkinat jne.
Keskusta ei siis mielestäni ole yhtään paha paikka asua turussa.
Jännää, että ooppera mainitaan aina näissä ketjuissa, mutta AV:lla on kuitenkin vuoden aikana, jonka olen täällä roikkunut, ollut tasan yksi ooppera-aiheinen aloitus. Taannoin käydystä, upeasti toteutetusta Mirjam Helin -kisasta ei täällä ollut yhtään aloitusta. No, ehkä kaikki oopperaa rakastavat av-mammat siirsivät itsensä kisan ajaksi YLE:n Shoutboxiin. :-P
Olen opiskellut ja asunut senkin jälkeen Turussa, Helsinkiin muutettiin miehen töiden takia. Tunnustaudun itse oopperafaniksi, ja asun nykyään 10 minuutin ratikkamatkan päässä Oopperatalosta. Mutta kyllä minä vain vaihtaisin tuon Oopperan läheisyyden Turussa asumisen helppouteen, järkeviin asuntojen hintoihin, ruuhkatomuuteen ja lyhyisiin välimatkoihin koska tahansa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:06"]Onko kaupungin oltava Turku? Missä työ sijaitsee? Naantali olis oiva vaihtoehto jos tykkää idyllisestä meiningistä. Tosin se vasta shokki voikin olla,helsingin jälkeen :D
[/quote]
Naantali on kyllä kesäkauden ulkopuolella aika aavekaupunki... Siellä on kiva käydä syksyllä ja talvella kävelyllä ja kylpylä on mukavan kansainvälinen paikka.
Ainiin, yhtenä huonona puolena olen huomannut sen että 24h kauppoka eikä apteekkeja ole. Ok, ei ole iso juttu, mutta stadissa olin niin tottunut. Nyt vuoden sisällä on ollut kaks sellasta keikkaa että lääkärisrä päässyt yömyöhään pois ja lääkkeet olis saatava samantie mut ei oo sitä apteekkia.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:09"]
Jännää, että ooppera mainitaan aina näissä ketjuissa, mutta AV:lla on kuitenkin vuoden aikana, jonka olen täällä roikkunut, ollut tasan yksi ooppera-aiheinen aloitus.
[/quote]
Minäkin mainitsin juuri tuon oopperan, siksi että se taitaa olla ainoa kulttuuririento, joka on saatavissa vain Helsingissä. Turussa kun on monta hyvää teatteria ja taidenäyttelyitä ja museoita, niin niitä ei kannata valita esimerkiksi.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:09"]Jännää, että ooppera mainitaan aina näissä ketjuissa, mutta AV:lla on kuitenkin vuoden aikana, jonka olen täällä roikkunut, ollut tasan yksi ooppera-aiheinen aloitus. Taannoin käydystä, upeasti toteutetusta Mirjam Helin -kisasta ei täällä ollut yhtään aloitusta. No, ehkä kaikki oopperaa rakastavat av-mammat siirsivät itsensä kisan ajaksi YLE:n Shoutboxiin. :-P
Olen opiskellut ja asunut senkin jälkeen Turussa, Helsinkiin muutettiin miehen töiden takia. Tunnustaudun itse oopperafaniksi, ja asun nykyään 10 minuutin ratikkamatkan päässä Oopperatalosta. Mutta kyllä minä vain vaihtaisin tuon Oopperan läheisyyden Turussa asumisen helppouteen, järkeviin asuntojen hintoihin, ruuhkatomuuteen ja lyhyisiin välimatkoihin koska tahansa.
[/quote]
Täällä ihan turha tehdä oopperasta aloituksia, kun kukaan reagoi niihin kuitenkaan. Helmiä... :)
Kivoja kirppareita ja kierrätyskeskuksia joissa paljon HYVÄÄ tavaraa. Helsingissä tuntu että kaikki oli jo viety kun itte kerkes paikalle
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:11"]Ainiin, yhtenä huonona puolena olen huomannut sen että 24h kauppoka eikä apteekkeja ole. Ok, ei ole iso juttu, mutta stadissa olin niin tottunut. Nyt vuoden sisällä on ollut kaks sellasta keikkaa että lääkärisrä päässyt yömyöhään pois ja lääkkeet olis saatava samantie mut ei oo sitä apteekkia.
[/quote]
ehkä sä nyt jaksat sen muutaman tunnin odottaa, apteekki kun aukeaa jo seiskalta...
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:11"]Ainiin, yhtenä huonona puolena olen huomannut sen että 24h kauppoka eikä apteekkeja ole. Ok, ei ole iso juttu, mutta stadissa olin niin tottunut. Nyt vuoden sisällä on ollut kaks sellasta keikkaa että lääkärisrä päässyt yömyöhään pois ja lääkkeet olis saatava samantie mut ei oo sitä apteekkia.
[/quote]
Mä olen aina saanut aloituslääkkeen lääkäriltä, jos on ollut tarve. Yliopiston apteekki auki klo 7-23. 24h auki olevia kauppoja on Koulukadun, Ravattulan ja Raision Abct.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:59"]
Kiitos ! :) lisää saa kertoa, mielellään kuulen vielä mielipiteitä! Entäs sitten ne alueet, mitkä ovat hyviä/ mitkä huonoja? Martti, Kupittaa, mitä noita nyt on? Meillä on 2-vuotias lapsi, eli päiväkoti tulee pian ajankohtaiseksi myös. Työpaikka tarjoais asunnon Eerikinkadulta (jossain keskustassa?) mutta en tiedä onko lapsen kanssa hyvä muuttaa siihen ihan baarien läheisyyteen (meteli etc) ap
[/quote]
En ole Helsingissä asunut mutta turkulaisena voin kertoilla noista paikoista. Eerikinkatu on melko pitkä, mutta toisessa päässä on ruuhkaisin paikka ja toisessa päässä on palolaitos ja poliisiasema (eikä se ruuhka hirveästi hidastu) ja siinä keskellä on isoimmat yökerhot ja taksijonot. Asuin vuoden Eerikinkadulla ja aloin jo mennä pisin seiniä. Lapsiperheiden pitää kävellä erillisille puistoalueille jos haluavat leikkipaikkoja yms.
Muutin 7 vuotta sitten Marttiin ihan jokirannan tuntumaan ja täällä on kunnon pihoja, liikennemeteliä ei ollenkaan ja silti ollaan tosi lähellä keskustaa, kävellen pääsee. Eerikinkadulta saa tosi helposti asunnon, mullekin se välittäjä suorastaan paiskasi sen kämpän ja olin ihan onnessani kunnes helppouden syy selvisi. Kannattaa etsiä muualta.
Ihan mahdoton matka ei ole keskustaan lähiöistäkään. Itse olen Huhkolasta kulkenut pyörällä keskustaan kouluun (Huhkola on muuten rauhallinen ja hyvin lapsiperheystävällinen lähiö).
Noon ja terkut tutuille jos tästä tunnistivat. :D
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:05"]Minä asun martissa ja se on tosi kiva alue. Paljon pieniä omakotitaloja ja puutalo-osakkeita. Jokiranta on ihan vieressä, kivoja puistoja lapsille, useampi päiväkoti lähellä,koulu ja keskustaan alle 2 km:ä
[/quote]
hauskaa, mäkin asun Martissa mutta mitään puutaloja tai omakotitaloja en ole vuoden aikana nähnyt :D pitäisköhän vähän tutustua lähiseutuun...
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:11"]Ainiin, yhtenä huonona puolena olen huomannut sen että 24h kauppoka eikä apteekkeja ole. Ok, ei ole iso juttu, mutta stadissa olin niin tottunut. Nyt vuoden sisällä on ollut kaks sellasta keikkaa että lääkärisrä päässyt yömyöhään pois ja lääkkeet olis saatava samantie mut ei oo sitä apteekkia. [/quote] Mä olen aina saanut aloituslääkkeen lääkäriltä, jos on ollut tarve. Yliopiston apteekki auki klo 7-23. 24h auki olevia kauppoja on Koulukadun, Ravattulan ja Raision Abct.
[/quote]
Kivikartionkadulla tai siinä lähellä on 24h K-kauppa. Stålarminkadun Siwa oli aikanaan 24h, mutta se taisi lyhentyä ja on nykyään auki 6:00-24:00. Se on kumminkin auki niinäkin pyhinä kun muut eivät ole.
Mulla tippu auton vakuutusmaksi aika kivasti kun muutin Turkuun Helsingistä:D
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:05"]Minä asun martissa ja se on tosi kiva alue. Paljon pieniä omakotitaloja ja puutalo-osakkeita. Jokiranta on ihan vieressä, kivoja puistoja lapsille, useampi päiväkoti lähellä,koulu ja keskustaan alle 2 km:ä [/quote] hauskaa, mäkin asun Martissa mutta mitään puutaloja tai omakotitaloja en ole vuoden aikana nähnyt :D pitäisköhän vähän tutustua lähiseutuun...
[/quote]
Hähä, ja minä (tuon pitkän viestin kirjoittaja) asun myös Martissa. Tuun vaklaamaan ikkunoista kenellä on AV auki!
kiitos paljon! Edelleen lisää toivotaan :) tuo seikkailupuisto kuulosti aika kivalta, tosiaan nyt oon muksun kanssa kotona mutta ens syksyks tulis löytää työ ja lapselle hoitopaikka. Kuinka tärkeänä koette auton Turussa? Tai siis, onko yhtä hyvä julkinen liikenne?
Mun mielestä Turussa ei tuule talvella niin kylmästi kuin Helsingissä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:05"]Minä asun martissa ja se on tosi kiva alue. Paljon pieniä omakotitaloja ja puutalo-osakkeita. Jokiranta on ihan vieressä, kivoja puistoja lapsille, useampi päiväkoti lähellä,koulu ja keskustaan alle 2 km:ä [/quote] hauskaa, mäkin asun Martissa mutta mitään puutaloja tai omakotitaloja en ole vuoden aikana nähnyt :D pitäisköhän vähän tutustua lähiseutuun...
[/quote]
Siis what? Miten voit asua Martissa ja olla näkemättä puutaloja? :D Sekoitatkohan sä nyt asuinalueesi johonkin muuhun kuitenkin....?
Kupittaa on kiva alue lasten kanssa ja täällä on Seikkailupuisto (Seikkis), jossa on paljon leikkivälineitä ja ohjelmaa, täällä saat kaksivuotiaan kanssa aikaa kulutettua!