Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingistä Turkuun muuttaneet, mitä merkittäviä eroja?

Vierailija
06.09.2014 |

Tai toisinpäin. Harkitaan työnperässä muuttamista Turkuun

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:10"]

itse en lapsen kanssa muuttaisi Turkuun, vaan johonkin Turun ympäristökuntaan. päiväkoti tai koulu Turussa mikä tahansa, syvältä! ryhmät liian suuria jne...

[/quote]

Kyllä voi tulla vähän liian suuri kulttuurishokki jos muuttaa Helsingistä jonnekin Ruskolle tai Maskuun... :P

Vierailija
62/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:04"]

Riippuu, mistä kohtaa Eerikinkatua. Jos ei ihan kauppatorin varressa ole, niin tuskin on haittoja. Hyviä alueita on Portsa, Martti, Kerttulinmäki, Raunistula, Uitto, Pohjola, Kupittaa. Vältettäviä Pansio, Perno, Harittu, Runosmäki, Lasten, Varissuo, Härkämäki, Jyrkkälä. Lähikaupungeista hyviä ainakin Naantali ja Kaarina.

[/quote]

ikäni turussa asuneena on pakko kysyä, mikä ihme on uitto? Olisiko kyseessä kuitenkin uittamo? Kiva lähiö meren rannalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolalan alakoulu on ainakin hyvämaineinen, ihan keskustassa.

Vierailija
64/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa saa samalla rahalla paljon enemmän. Asun 120 neliön keskusta-asunnossa näköalalla 10 minuutin kävelymatkan päässä torista ja siinä välissä on Stockmann. Pystyn asumaan näin, vaikka olen keskituloinen ja palkkani laski, kun muutin. Ei mahdollista Helsingissä. Täällä pystyn myös hoitamaan ihan kaikki virasto- ym. asiat ruokatunnilla, ja tietysti kävellen. Muuton jälkeen ihaninta oli juuri asioinnin helppous. Ruokatunnilla tai töiden jälkeen on myös helppo käydä tarkistamassa kauppojen valikoimat. Tori on monipuolinen ja sieltä oikeasti ostetaan, se ei ole mikään turistirysä pelkästään. Kesäisin saariston läheisyys on ihanaa. Ainut Turun miinus on hyvien ravintoloiden puute, vaikka monet eivät tätä myöntäisi. Helsingissä vaan on niin paljon enemmän valikoimaa siinä suhteessa. Turun kaikki ruokaravintolat ovat tasoltaan epätasaisia. Helsingistä muuttaneelle mikään kohta Turussa ei ole meluisa tai liian vilkasliikenteinen.

Vierailija
65/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:41"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:04"]

Riippuu, mistä kohtaa Eerikinkatua. Jos ei ihan kauppatorin varressa ole, niin tuskin on haittoja. Hyviä alueita on Portsa, Martti, Kerttulinmäki, Raunistula, Uitto, Pohjola, Kupittaa. Vältettäviä Pansio, Perno, Harittu, Runosmäki, Lasten, Varissuo, Härkämäki, Jyrkkälä. Lähikaupungeista hyviä ainakin Naantali ja Kaarina.

[/quote]

ikäni turussa asuneena on pakko kysyä, mikä ihme on uitto? Olisiko kyseessä kuitenkin uittamo? Kiva lähiö meren rannalla.

[/quote]

Onneksi Lasten on kuitenkin tuttu.

Vierailija
66/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:28"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:10"]

itse en lapsen kanssa muuttaisi Turkuun, vaan johonkin Turun ympäristökuntaan. päiväkoti tai koulu Turussa mikä tahansa, syvältä! ryhmät liian suuria jne...

[/quote]

No höpö höpö. Sinulla on varmaan kokemusta Turun joka ainoasta koulusta ja päiväkodista...
[/quote]

työskentelen Turussa sosiaalisella alalla. pakko sanoa, tiedän Turun päiväkodeista ja kouluista liikaakin.

Vierailija
67/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:28"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:10"]

[/quote]

No höpö höpö. Sinulla on varmaan kokemusta Turun joka ainoasta koulusta ja päiväkodista...
[/quote]

työskentelen Turussa sosiaalisella alalla. pakko sanoa, tiedän Turun päiväkodeista ja kouluista liikaakin.
[/quote]
Siitä huolimatta "mikä tahansa, syvältä" on täyttä puppua.

Vierailija
68/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei haloo! mitä puolustelemista on Turun kouluissa? ei ole montaa viikkoa aikaa kun uutisoitiin, Turku vähentää 200 opettajaa.

Turussa asuva koululaisten äiti.

Vierailija
69/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Martti jotenkin yliedustettuna täällä? Mäkin asun Martissa.

Vierailija
70/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:52"]

Turussa on sisäänpäin kääntynyt meininki. Huumoria ei ymmärretä. Tien antaminen liikenteessä...mitä? Tervetuloa vaan! Olen itsekin jo 8 vuotta täällä ollut. Juna Helsinkiin kulkee n. kerran tunnissa ja moottoritietä pisi pääsee simmottis tosi käteväst Hesaa kans!

[/quote]

Eikun sä et ymmärrä paikallista huumoria. On pikkasen kuivempaa.

[/quote]

Meillä on sellainen brittihuumori :)

Hauska lukea näin päin, kun itse jouduin muuttamaan Turusta päääkaupunkiseudulle.

Asuuhan keskustassa lapsiperheitä, mutta itse muuttaisin lähiöön, missä olisi luonto ja leikkipuistot vieressä.

Vierailija
71/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos raunistula nyt ihan ok jo!

Vierailija
72/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 06:31"]

Onko Martti jotenkin yliedustettuna täällä? Mäkin asun Martissa.

[/quote]

Ehdottomasti! :)

T. Portsalainen

Vierailija
73/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muuttaisin nummeen/hannuniittuun. Keskustaan max kolme km, niin rauhallinen lähiö kuin olla ja voi, lapsiperheitä ja vanhuksia. Päiväkodit ja koulut vieressä

Vierailija
74/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa pyörällä pääsee keski-eurooppalaiseen tapaan joka paikkaan. Meillä 8 huoneen talo 3 kilometrin päässä torilta/stockkalta. Kaikkiin urheiluihin pääsee muutamassa minuutissa. Meillä jäähelleihin, jalkapallohalleihin/kumirouhekentille/golffiin/salibandyhalleihin yms pääsee 5-15 minuutissa, Helsingissä meni lähes kaikkiin tunti matkoihin. Naapurit paljon puheliaimpia, kutsuivat lähes pakolla meidät kahville. Kuumempi ilma, ei niin tuulinen kaupunki. Siinä erot mitkä nopeast tuli mieleen, niin ja paljon pienempi kaupunki.

Vierailija
75/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Martti on täkäläinen hipsterien nukkumalähiö (tietenkin suhteellisesti, koska on ihan lähellä keskustaa. Erona Kallioon iltaelämän ja pikkuputiikien suhteellinen vähäisyys). Mutta palaan vielä tuohon mitä joku sanoi: täällä on oikeasti aina lämpimämpää kuin samaan aikaan Helsingissä. Helsingin tuuli on kylmää ja raakaa. Vaikka Turku on satamakaupunki, sillä on saaristo suojana, eikä täällä tuule yhtä paljon. Muuton jälkeen tuli yllätyksenä myös se, miten vähän aikaa piti varata paikasta toiseen liikkumiseen. Olin aina ihan liian aikaisin joka paikassa.

Vierailija
76/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti muuttaisin lähiöön lapsen kanssa. Lapsen kasvaessa alkaa arvostamaan elämisen helppoutta, kun on oma piha ja lapsi voi kulkea turvallisesti itsekseen naapurustossa. Lapset saavat pyöräillä ilman jatkuvaa valvontaa ja seikkailla lähimetsässä.

Lähes kaikki Turun lähiöt on 10 minuutin automatkan päässä torista. Kaikissa Turun lähiöissä on rauhallisia pientaloalueita. Vuokrakerrostaloja välttäisin kaupunginosasta riippumatta. Itse asun Haritussa rivitalossa ja polkupyöriä säilytetään lukitsematta ulko-oven vieressä, koska täällä on niin rauhallista.

Auto helpottaa lapsiperheellistä elämää Turussakin. Kauppakassien raahaaminen ilman autoa käy aika raskaaksi. Lähiseuduilla on paljon nähtävää, joten vapaa-ajallakin oma auto on kiva. Lapset saa useimmiten lähipäiväkotiin, ellei ole ruotsinkielinen, joten päiväkotiralli menee ilman autoakin.

Turku on todella lapsiystävällinen kaupunki, paljon tekemistä ympäri vuoden. Tervetuloa!

Vierailija
77/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi Marttilainen! Kerrostalossa asun, tosin tämä on vanha kivitalo, seinät ovat paksut niin ei paljon ääniä naapureista kuule :) Tässä Pippurimyllyllä asun.

Vierailija
78/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan kehu nummea. Olen asunut Pernossa, Pansisossa, Jyrkkälässä, Uittamolla, yökylässä ja käsityöläismuseon vieressä. Niin ja nyt Nummessa. Tämä mielestäni paras. 
Kaikki on varsin lähellä ja seutu on kuitenkin idylinen omakotialue.

Nuo huonomaineiset lähiöt eivät ole ollenkaan niin pelottavia kuin väitetään.

Vierailija
79/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naantali on todellakin aika hiljainen talvisin, mutta se ei minua haittaa. Ihana rauha kesän vilskeen jälkeen.

Turkuun menee bussit 10 min välein, omalla autolla kestää noin vartin. Ja mikä tärkeintä: Kaupungin palvelut pelaavat mahtavasti. Päivähoito, koulut, terveydenhoito, kaikki lapsiperheen vaatimat asiat ovat hyvällä tolalla. Ja silti veroprosentti on maan pienimpiä.

Vierailija
80/115 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:26"]

Miksei kukaan kehu nummea. Olen asunut Pernossa, Pansisossa, Jyrkkälässä, Uittamolla, yökylässä ja käsityöläismuseon vieressä. Niin ja nyt Nummessa. Tämä mielestäni paras. 
Kaikki on varsin lähellä ja seutu on kuitenkin idylinen omakotialue.

Nuo huonomaineiset lähiöt eivät ole ollenkaan niin pelottavia kuin väitetään.

[/quote]

Olisikohan sentään yo-kylä eikä yökylä. :D

Olen itse asunut 28 vuoden aikana Luolavuoressa, Pohjolassa, yo-kylässä, keskustassa (Yliopistonkadun loppupää), Suikkilassa ja Halisissa ja kaikissa olen viihtynyt. Jokaisessa on omat hyvät ja myös huonot puolensa, mutta kaikissa on ollut hyviä enemmän (paitsi yo-kylän paperinohuet seinät 80-90-lukujen taitteessa, huh huh). Täällä "huonomaineisessa" Halisissa on nyt mennyt lähes kymmenen vuotta ja hyvin viihdyn. Luonnon ja joen läheisyys on valtava plussa. Tosin tässä parin viikon kuluttua palvelut huononevat, kun meiltä viedään oma bussi ja meidät lykätään räntämäkeläisten kanssa samaan bussiin. Sitten vissiin seisoskellaan, ainakin ruuhka-aikoina. :(