Helsingistä Turkuun muuttaneet, mitä merkittäviä eroja?
Tai toisinpäin. Harkitaan työnperässä muuttamista Turkuun
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:05"]Minä asun martissa ja se on tosi kiva alue. Paljon pieniä omakotitaloja ja puutalo-osakkeita. Jokiranta on ihan vieressä, kivoja puistoja lapsille, useampi päiväkoti lähellä,koulu ja keskustaan alle 2 km:ä [/quote] hauskaa, mäkin asun Martissa mutta mitään puutaloja tai omakotitaloja en ole vuoden aikana nähnyt :D pitäisköhän vähän tutustua lähiseutuun...
[/quote]
Siis what? Miten voit asua Martissa ja olla näkemättä puutaloja? :D Sekoitatkohan sä nyt asuinalueesi johonkin muuhun kuitenkin....?
[/quote]
nope, Martissa asun, kerrostalossa jokirannan kupeessa :) oon ollut vissiin liian kiireinen kattoakseni ympärilleni tai mennökseni "syvemmälle Marttiin"
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:05"]Minä asun martissa ja se on tosi kiva alue. Paljon pieniä omakotitaloja ja puutalo-osakkeita. Jokiranta on ihan vieressä, kivoja puistoja lapsille, useampi päiväkoti lähellä,koulu ja keskustaan alle 2 km:ä
[/quote]
hauskaa, mäkin asun Martissa mutta mitään puutaloja tai omakotitaloja en ole vuoden aikana nähnyt :D pitäisköhän vähän tutustua lähiseutuun...
[/quote]
Martissahan on vanhoja puutaloja vaikka kuinka. Ok-taloja ehkä enempi viereisessä Korppolaismäessä.
Turkulaiset ei tykkää oikein stadilaisista. Tai siis, vanhempi ikäpolvi
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:11"]Ainiin, yhtenä huonona puolena olen huomannut sen että 24h kauppoka eikä apteekkeja ole. Ok, ei ole iso juttu, mutta stadissa olin niin tottunut. Nyt vuoden sisällä on ollut kaks sellasta keikkaa että lääkärisrä päässyt yömyöhään pois ja lääkkeet olis saatava samantie mut ei oo sitä apteekkia. [/quote] Mä olen aina saanut aloituslääkkeen lääkäriltä, jos on ollut tarve. Yliopiston apteekki auki klo 7-23. 24h auki olevia kauppoja on Koulukadun, Ravattulan ja Raision Abct.
[/quote]
Kivikartionkadulla tai siinä lähellä on 24h K-kauppa. Stålarminkadun Siwa oli aikanaan 24h, mutta se taisi lyhentyä ja on nykyään auki 6:00-24:00. Se on kumminkin auki niinäkin pyhinä kun muut eivät ole.
[/quote]
Myös Rauhankadun Siwa on auki joka vuoden päivä klo 6-24.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:05"]Minä asun martissa ja se on tosi kiva alue. Paljon pieniä omakotitaloja ja puutalo-osakkeita. Jokiranta on ihan vieressä, kivoja puistoja lapsille, useampi päiväkoti lähellä,koulu ja keskustaan alle 2 km:ä [/quote] hauskaa, mäkin asun Martissa mutta mitään puutaloja tai omakotitaloja en ole vuoden aikana nähnyt :D pitäisköhän vähän tutustua lähiseutuun...
[/quote]
Siis what? Miten voit asua Martissa ja olla näkemättä puutaloja? :D Sekoitatkohan sä nyt asuinalueesi johonkin muuhun kuitenkin....?
[/quote]
Tuota minäkin ihmettelin. Mun ei tarvitse kun pieraista niin osun Marttilaiseen puutaloon. Vaikka itse asun ihan elementtitalossa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:18"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:05"]Minä asun martissa ja se on tosi kiva alue. Paljon pieniä omakotitaloja ja puutalo-osakkeita. Jokiranta on ihan vieressä, kivoja puistoja lapsille, useampi päiväkoti lähellä,koulu ja keskustaan alle 2 km:ä [/quote] hauskaa, mäkin asun Martissa mutta mitään puutaloja tai omakotitaloja en ole vuoden aikana nähnyt :D pitäisköhän vähän tutustua lähiseutuun... [/quote] Hähä, ja minä (tuon pitkän viestin kirjoittaja) asun myös Martissa. Tuun vaklaamaan ikkunoista kenellä on AV auki! [/quote] voidaan sopia AV-Martti-treffit! Mites muuten teillä, asutteko kerrostaloissa? Mä asun ja seinät on yhtä paksut kuin paperilappu. Kaikki kuuluu läpi
[/quote]
Jep, kerrostalo. Eilen kuulin kun naapuri napsautti valot päälle. -_- Ja ihana 60-luvun hissi äänineen kaikkineen.
Lapsen kanssa kivoja paikkoja on Impivaaran uimahalli, remontissa kivasti otettu lapset huomioon ja Caribia-kylpylä. Ruissalossa voi tutkia luontoa, uida, Kasvitieteellinen puutarha on kiva. Museoissa on paljon toimintaa lapsille, Turun linnassa mm. Pikkuritariklubi. Yliopistolla lapsille suunnattuja luentoja. Kupittaan urheiluhallissa on lapsille viikonloppuisin liikunnan ihmemaa-tapahtumia. Kuralan kylämäki myös lapsille kiva paikka. Kaarinassa Hovirannassa on hieno iso leikkipuisto, liikennepuisto ja uimaranta. Kesällä Kuusiston linnanrauniot, Paraisten vanha keskusta eli Malmi. Hyvä konservatorio. Paimiossa ja Maskussa kivat pieneläintilat. Liedossa eläintarha.
Keskustan pääkirjastossa tosi hyvä lastenosasto.
Jos asuu keskustassa, autoa ei välttämättä tarvi. Lähiöistä pääsee hyvin keskustaan, mutta poikittaisliikennettä lähiöiden välillä julkisilla ei juuri ole.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:18"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:05"]Minä asun martissa ja se on tosi kiva alue. Paljon pieniä omakotitaloja ja puutalo-osakkeita. Jokiranta on ihan vieressä, kivoja puistoja lapsille, useampi päiväkoti lähellä,koulu ja keskustaan alle 2 km:ä [/quote] hauskaa, mäkin asun Martissa mutta mitään puutaloja tai omakotitaloja en ole vuoden aikana nähnyt :D pitäisköhän vähän tutustua lähiseutuun... [/quote] Siis what? Miten voit asua Martissa ja olla näkemättä puutaloja? :D Sekoitatkohan sä nyt asuinalueesi johonkin muuhun kuitenkin....? [/quote] nope, Martissa asun, kerrostalossa jokirannan kupeessa :) oon ollut vissiin liian kiireinen kattoakseni ympärilleni tai mennökseni "syvemmälle Marttiin"
[/quote]
Minäkin asun ihan jokirannan kupeessa (en tosin ihan siinä Itäisellä Rantakadulla vaan yhdessä välikössä), ja usein olen kulkenut puutalojen ohi Martissa. Muljauta ittes siitä kulman ympäri Tiilentekijänkadulle niin johan löytyy. :D Itse kuljin sinne ennen paljon kun lähiposti oli siinä missä oli Osuuspankki. Ja nykyään koiran kanssa on mukavinta kulkea siihen suuntaan kun on esim. ruuhka-aika ja jokirannassa pyöräilijöitä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:18"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:05"]Minä asun martissa ja se on tosi kiva alue. Paljon pieniä omakotitaloja ja puutalo-osakkeita. Jokiranta on ihan vieressä, kivoja puistoja lapsille, useampi päiväkoti lähellä,koulu ja keskustaan alle 2 km:ä [/quote] hauskaa, mäkin asun Martissa mutta mitään puutaloja tai omakotitaloja en ole vuoden aikana nähnyt :D pitäisköhän vähän tutustua lähiseutuun... [/quote] Siis what? Miten voit asua Martissa ja olla näkemättä puutaloja? :D Sekoitatkohan sä nyt asuinalueesi johonkin muuhun kuitenkin....? [/quote] nope, Martissa asun, kerrostalossa jokirannan kupeessa :) oon ollut vissiin liian kiireinen kattoakseni ympärilleni tai mennökseni "syvemmälle Marttiin"
[/quote]
Minäkin asun ihan jokirannan kupeessa (en tosin ihan siinä Itäisellä Rantakadulla vaan yhdessä välikössä), ja usein olen kulkenut puutalojen ohi Martissa. Muljauta ittes siitä kulman ympäri Tiilentekijänkadulle niin johan löytyy. :D Itse kuljin sinne ennen paljon kun lähiposti oli siinä missä oli Osuuspankki. Ja nykyään koiran kanssa on mukavinta kulkea siihen suuntaan kun on esim. ruuhka-aika ja jokirannassa pyöräilijöitä.
[/quote]
täytyykin heti huomenissa käydä kurkkaamassa:D oon vaan kulkenut samoja pyöräreittejä jotka on tulleet tutuksi niin jäänyt toi suunta vissiin näkemättä... hupsista
Olen syntyjäni muualta, mutta asuin hetken Helsingissä ennen Turkuun muuttoa ja sinne kehäteiden ympäröimään persereikään en toista kertaa muuta. Turussa olen viihtynyt hyvin.
Turun alueella on paljon kivoja retkikohteita. Sellasia viikonlopun päiväkävelylle sopivia. Portsa, Raunistula, Jokiranta, Liedon vanhalla. Littoisten vanhan verkatehtaan alue. Katariinanlaakso. Naantali. Kesällä Askaisten Lohisaalis, Parainen, Nauvo. Seilin saari. Kesällä jokirannasta pääsee vesibussilla Turun ulkoilusaariin Vepsään ja Maisaareen.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:50"]Turun alueella on paljon kivoja retkikohteita. Sellasia viikonlopun päiväkävelylle sopivia. Portsa, Raunistula, Jokiranta, Liedon vanhalla. Littoisten vanhan verkatehtaan alue. Katariinanlaakso. Naantali. Kesällä Askaisten Lohisaalis, Parainen, Nauvo. Seilin saari. Kesällä jokirannasta pääsee vesibussilla Turun ulkoilusaariin Vepsään ja Maisaareen.
[/quote]
Liedon vanhalinna ja Askaisten Louhisaari.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:49"]
Olen syntyjäni muualta, mutta asuin hetken Helsingissä ennen Turkuun muuttoa ja sinne kehäteiden ympäröimään persereikään en toista kertaa muuta. Turussa olen viihtynyt hyvin.
[/quote]
:D hauskaa, koska helsingissä nimenomaan Turkua kutsutaan Suomen perseenreiäksi. Jotkut läpällä, jotkut tosissaan
Voi kun tuli tätä ketjua lukiessa ikävä Turkuun! Asun nykyään Tampereella ja vaikka nykyisestä kotikaupungista tykkäänkin, niin ei ole Turun voittanutta!
itse en lapsen kanssa muuttaisi Turkuun, vaan johonkin Turun ympäristökuntaan. päiväkoti tai koulu Turussa mikä tahansa, syvältä! ryhmät liian suuria jne...
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:10"]
itse en lapsen kanssa muuttaisi Turkuun, vaan johonkin Turun ympäristökuntaan. päiväkoti tai koulu Turussa mikä tahansa, syvältä! ryhmät liian suuria jne...
[/quote]
Moni lähikunnista käy koulua Turussa, päiväkodeista en osaa sanoa kun ei ole niin pieniä lapsia.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:22"]
kiitos paljon! Edelleen lisää toivotaan :) tuo seikkailupuisto kuulosti aika kivalta, tosiaan nyt oon muksun kanssa kotona mutta ens syksyks tulis löytää työ ja lapselle hoitopaikka. Kuinka tärkeänä koette auton Turussa? Tai siis, onko yhtä hyvä julkinen liikenne?
[/quote]
Kupittaa on tosiaan kiva alue. Asun itse perheeni kanssa Seikkailupuiston kulmilla ja vaikka lähiseudulla on muitakin puistoja, lapsi 5v. haluaa aina vaan Seikkikseen. Siellä on leikkipuistojuttujen lisäksi myös paljon toimintaa sisätiloissa: harrasteryhmiä iltaisin ja avointa pienten toimintaa aamupäivisin, kuten muskareita, askartelupajoja, sirkuskerhoja, värikylpyjä, satuhetkiä yms. Seikkailupuisto on osa Kupittaanpuistoa, joka on suurehko puistoalue ja pitää sisällään myös toisen leikkipuiston, lasten liikennekaupungin, lintutarhan, maauimalan, urheiluhallin, luisteluradan, jalkapallokenttiä, lounasravintolan ym. ja paljon hyvin hoidettua puistotilaa oleiluun ja pelailuun.
Kupittaalta on lyhyt kävelymatka keskustaan (10-15 min), tosi moniin työpaikkoihin, ruokakauppoihin (Siwa, K-Market, Sale, Citymarket), juna-asemalle ja muihin palveluihin. Täällä et siis välttämättä tarvitse autoa. Julkinen liikenne toimii erinomaisesti. Alueella on viime vuonna valmistunut päiväkoti, jossa toimii myös 1-2 luokkien koulu.
Suosittelen Kupittaata/Itäistä keskustaa lämpimästi! Tosi kivoja ja rauhallisia taloja löytyy Hämeenkadun ja Kupittaankadun väliseltä alueelta, esim. Kaivokatu, Kerttulinkatu, Kellonsoittajankatu, Vähä Hämeenkatu. Muista alueista Martti on myös kiva ja lähellä keskustaa, samoin Vasaramäki on rauhallinen ja lapsiperheille hyvin sopiva (n. 2,5 - 3 km keskustasta), miksei myös Petrelius. Palveluihin Vasaramäestä tai Petreliuksesta on kuitenkin Kupittaata pidempi matka.
Eerikinkadulla voi tosiaan olla vähän meluisaa kun siellä on paljon baareja, ydinkeskusta on myös hiukan karu lapsille, puuttuvat leikkipuistot lähes kokonaan (Puolalanpuistossa on tietääkseni jotakin laitteita mutta siinä se).
Tervetuloa Turkuun! :)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:10"]
[/quote]
No höpö höpö. Sinulla on varmaan kokemusta Turun joka ainoasta koulusta ja päiväkodista...
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:18"]
[/quote]
Hähä, ja minä (tuon pitkän viestin kirjoittaja) asun myös Martissa. Tuun vaklaamaan ikkunoista kenellä on AV auki!
[/quote]
voidaan sopia AV-Martti-treffit! Mites muuten teillä, asutteko kerrostaloissa? Mä asun ja seinät on yhtä paksut kuin paperilappu. Kaikki kuuluu läpi