aivokalvontulehdus?
Minulla nousi yhtäkkiä korkea kuume, joka alkoi nivelkivuilla ja kovalla päänsäryllä. Kuume kesti noin vuorokauden, eikä flunssan oireita ole, mutta pää on edelleen kipeä ja kun käännän nopeaa pääni tuntuu kuin jokin heilahtaisi pään sisällä, niska on myös kipeä, enkä pysty taivutamaan päätä niin että leuka osuu rintaan, kipu tuntuu enemmänkin yläselässä.. Kuinka todennäköistä on että olisi tuo aivokalvontulehdus ja voiko olo parantua ilman hoitoa? Kuumetta ei ole, mutta päänsärky ja niskakipu pysyy! Tiedän että on tyhmää kysellä täällä, mutta elämäntilanne on sellainen etten noin vain pääse lääkäriin..
Kommentit (17)
Aivokalvontulehdusta on bakteerin ja viruksen aiheutttamina. Toinen oli paljon vaarallisempi. Sinuna soittaisin tk.hon ja kysyisin sieltä mielipidettä.
Mulla oli aivokalvontulehdus 8 vuotta sitten. Järkyttävä päänsärky kesti reilu viikon, kuumetta oli vain pari päivää, niska oli myös niin jäykkä ettei päätä saanut käännettyä. Kävin lääkärissä joka epäili pusutautia. Pari päivää sen jälkeen päänsärky jatkui ja aloin oksentamaan sekä menin voimattomaksi ja oli pakko lähteä lääkäriin.
Siellä kävin pään magneettikuvissa ja otettiin selkäydin punktio ja selvisi että on viruksen aiheuttama aivokalvontulehdus.
Kannattaa kyllä käyä lääkärissä, bakteerin aiheuttama tulehdus on hengenvaarallinen, eikä viruksen aiheuttamakkaan mikkään leikin asia ole.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:41"]
Aivokalvontulehdusta on bakteerin ja viruksen aiheutttamina. Toinen oli paljon vaarallisempi. Sinuna soittaisin tk.hon ja kysyisin sieltä mielipidettä.
[/quote]
Jep. VIruksen aiheuttama menee itsestään ohi eikä sitä voi mitenkään hoitaa edes oikein. Nyt on liikkeellä enterovirusta, joka tekee hyvin helposti aivokalvontulehduksen. Joka siis virusperäisenä menee itsestään ohi parissa viikossa.
Tärkein erottavista tekijöistä oireissa on että bakteeriperäisessä aivokalvontulehduksessa yleiskunto romahtaa parissa-muutamassa päivässä, kun taas virusperäisessä se pysyy varsin hyvänä. Kun ap:lla ei ole kuumetta ja kunto on melko hyvä, sanoisin että melko varmasti virusperäinen eikä hoitoa tarvita. Mutta toki jos kunto romahtaa niin lääkäriin.
Kiitos vastauksista!
Pari lasta, eikä ajokorttia ja terveysasema kaukana, joten siksi kysyin että viittaavatko oireet edes aivokalvontulehdukseen. Yleiskunto ok, mutta huomaan että olen todella väsynyt ja on voimaton olo, mutta jos on virusperäinen varmaan kuuluukin olla hieman voimaton olo. Äideillä ei koskaan ole sairaslomaa, joten ei paljon levätä, vaikka kipeänä olisikin :(
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 10:38"]
Kiitos vastauksista!
Pari lasta, eikä ajokorttia ja terveysasema kaukana, joten siksi kysyin että viittaavatko oireet edes aivokalvontulehdukseen. Yleiskunto ok, mutta huomaan että olen todella väsynyt ja on voimaton olo, mutta jos on virusperäinen varmaan kuuluukin olla hieman voimaton olo. Äideillä ei koskaan ole sairaslomaa, joten ei paljon levätä, vaikka kipeänä olisikin :(
[/quote]
Kyllä väsymys ja voimattomuuden tunne on tavallista myös virusperäisissä, kyllähän perus virus flunssakin niitä tekee jo.
Lähinnä huolettaa päänsärky ja yläselkäkivun yhdistelmä, yläselkä kipeä juuri selkärangan kohdalta. Päänsärky tuntuu ohimon yläpuolella ja päätä "heiluttaessa" pahenee.
Varsinaisen uusavuttoman kysymys. No sanotaan nyt sitten että sulla ei ole aivokalvontulehdusta, jos olisi niin et kirjoittaisi täällä. Mistä näitä ihmisiä sikiää, ei kai sulla ole lapsia?
Ihmettelen, ettet ole vielä ilmeisesti edes soittanut terveyskeskukseen tai päivystykseen.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 11:24"]
Lähinnä huolettaa päänsärky ja yläselkäkivun yhdistelmä, yläselkä kipeä juuri selkärangan kohdalta. Päänsärky tuntuu ohimon yläpuolella ja päätä "heiluttaessa" pahenee.
[/quote]
Ihan tyypillisiä aivokalvontulehduksen oireita, eivät mitenkään erityisen huolestuttavia. Esiintyvät yhtä lailla virus- kuin bakteeriperäisissä tulehduksissa.
Mutta sitten heti lääkäriin jos tosiaan yleiskunto romahtaa äkillisesti tai jos tulee esim. sekavuutta tai tajunnan hämärtymistä.
Eikö tänne just uusavuttomat kirjottele ;) itseasiassa mulla on lapsia, mutta olen aina tottunut sivuttamaan oman sairastumiseni joten siksi on vaikea tietää että mikä on normaali olotila ja koska kannattaa mennä lääkäriin, en siis valita pikkuasioista. Viimeksi kävin lääkärissä kun oli niin hirveä poskiontelontulehdus että hyvä kun pystyi eteen näkeen, eikä lääkäri meinannut uskoa aluksi että oli mikään.. Koska en osaa valittaa tarpeeksi hyvin jos olen kipeä! Olen ehkä uusavuton, mutta en myöskään halua turhaan mennä lääkäriin ja varsinkin koska näköjään voi olla myös aivokalvontulehdus jota ei tarvi hoitaa!!
Mulla oli aivokalvontulehdus 4 vuotta sitten ja vaikka se olikin se virusperäinen niin silti veti kyllä heti aivan järkyttäväksi kunnon. Heräsin aamulla siihen että päätäni särki niin etten kovempaa kipua ole tuntenut, ja itkin kun sattui niin paljon (ja minulla on yleensä todella korkea kipukynnys.) Sitten aloin heti oksentamaan kun nousin ja aina oksentaessa päätä särki niin että tuntui että se halkeaa. No minut vietiin sitten sairaalaan ja olin yön yli ja sain jotain kipulääkkeitä mukaan ja olo olikin parempi jo muutaman päivän ja menin kouluunkin. Siellä sitten oksensin keskelle käytävää. Uudestaan sairaalaan ja olin siellä kaksi viikkoa tipassa ja sain sitä bakteeriperäiseen tarkoitettua lääkettäkin tipassa jo varmuuden vuoksi ennen kuin saivat tulokset labrasta. Oli sitten kuitenkin se virusperäinen ja pääsin onneksi kotiin joulun aatonaattona. Kuitenkin sitten välipäivinä yhtenä aamuna oli taas samanlaiset oireet ja jouduin vielä yhdeksi yöksi sairaalaan eivätkä he edes tienneet mistä tuo yksi päivä johtui enää kun sitten olo kohentui taas heti.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 10:38"]
Kiitos vastauksista!
[/quote]
Höpöhöpö! Mitä jos lopettaisit myrttyyrinä toimimisen?
Meillä on 4 lasta ja tuo on vaan järjestelykysymys, jos sairastun niin sairastun. Et ole varmaan sitten ollut riittävän sairas? Nytkin istut koneella kuitenkin valittamassa.
En mä valita, kysyin vaan neuvoa täältä! Kyllä mä tiedän että asia on vaan järjestelykysymys mennä lääkäriin, mutta olen tällä hetkellä yksin lasten kans ja siksi kysyinkin täältä mielipiteitä, koska aihe on vapaa ja kaikkee voi kysyä jos huvittaa! Enkä todellakaan ole mikään marttyyri, sanoin vain etten valita turhasta, että menen lääkäriin jos on ihan pakko! Sitäpaitsi, en edes istu koneella, nykyään on myös puhelimessa netti, haha! Ja lapset nukkuu!!
Tästä tuli näköjään riita, aika tragikoomista että jollain neljän lapsen äidillä on aikaa ja motivaatiota istua täällä ja hakkua muita. Tämä tyyppi sanoi että en ole ollut tarpeeksi sairas, niin voin sanoa että vaikka olin noroviruksen kourissa, ja minulla oli imeväisikäinen lapsi, imetin yöllä ja juoksin välissä laattaamaan.. eli tiedän kyllä mitä on olla sairas, mutta minut on vaan opetettu huolehtimaan heikoimmista ensin.. Voin sanoa että en todellakaan kaipaa mitään sääliä! Ehkä olen tyhmä ja uusavuton, mutta silti onnellinen! Piste tälle keskustelulle!!
Ota huomioon, että saatat olla kohta osastohoidossa ja siinäpäs onkin lastenhoitajan järjestelyä. Jos sulla on bakteeriperäinen tulehdus niin sehän on hoidettavissa antibiooteilla.. Odottele vain kotona kaikessa rauhassa, että olo pahenee tai et herääkään aamulla! Omapa on tyhmyytes, lapsia käy kyllä sääliksi. Aivokalvontulehdus ei ole leikin asia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, ettet ole vielä ilmeisesti edes soittanut terveyskeskukseen tai päivystykseen.
Ihan ulkopuolisen kommentti. Ei se aina auta vaikka soittaisi päivystykseen. Soitin kahtena iltana päivystykseen kovien pään-ja niskasärkyjen vuoksi. Käskettiin ottamaan särkylääkettä ja menemään aamulla terveyskeskukseen. Tiesin jo soittaessani että olin jo kokeillut maksimiannoksen sekä Buranaa että Panadolia useamman päivän ajan. Tähän ei reagoinut sen enempää päivystys kuin terveyskeskuskaan.
Lopputulema: useita kuukausia myöhemmin löytyi neuroborrelioosi ja aivokalvontulehdus. Tuskin näitäkään olisi löydetty jos ei olisi tullut kasvohermohalvausta jolloin viimeinkin otettiin borreliakokeet. Ja edeltävästi vielä borrelioosiin sopiva ihottuma jota lääkäri ei ottanut vakavasti.
Vauhdilla lääkäriin. Aivokalvontulehdus tappaa nopeaa!