Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykiatrien asenne: puhuvat töykeästi potilaista kahvipöydässä

Vierailija
15.08.2021 |

Olen psyk. hoitajana ollut kesäsijaisena ja huomannut, kuinka nuo psykiatrit tuppaavat puhumaan potilaistaan ylimielisesti ja töykeästi! Kahvipöydässä kikatellaan potilaille ja palavereissa juoruillaan... sairas ala.

Kommentit (155)

Vierailija
21/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
22/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele. Heittävät usein myös aivan vääriä diagnooseja mm. persoonallisuushäiriöitä, vaikka oikeasti käytöksen taustalla olisi työuupumus tai vaikkapa autismi.

Jep. Mulla on diagnosoitu ne melkein kaikki, vaikka tosiasiassa olen traumatisoitunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko ihme, psykiatriahan on pseudotiedettä.

Vierailija
24/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee rikosilmoitus juoruavista psykiatreista. Vaitiolovelvollisuuteenpitää voida luottaa.

Vierailija
25/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on. Eivätkä hoitajat ole sen parempia. Usein kuulee potilaskin toisista vaikka mitä, kun suureen ääneen huudellaan.

Minulle toinen potilas kertoi kuulleensa että "nyt se juoppo on täällä". Myöhemmin selvisi että taisi olla hänen ongelmansa tosiaan.

Itse kuulin päivähuoneessa istuessani kun hoitaja kailotti vastapäisessä kansliassa erään potilaan tulon jälkeen että pitäisi kaikille tulijoille antaa sellainen tee-se-itse-pakkaus jolla onnistuu. Myöhemmin juttelin tämän potilaan kanssa ja kertoi että oli yrittänyt lopullista ratkaisua varsin epätoivoisella tavalla.

Ja yhtä potilasta kannettin, jolle varsin epäystävälliseen sävyyn kerrottiin, että jos kerran olet kuollut, niin ole jo hiljaa. Potilas siis uskoi näin olevan.

Vierailija
26/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin me hoitajatkin tehdään. Tarpeeksi erikoinen tapaus, asiakas sanoo jotain tyhmää, kieltäytyy rokotteista, hunnutettu tms, kaikesta puhutaan.

Samoin minä psyk. potilaana olen puhunut hoitajista ja lääkäreistä vaikka mitä, myös toisille hoitajille ja lääkäreille. Myös heissä on omituisia ja vähän hönöjä tyyppejä

Vierailija
27/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovathan he outoja nimittäin psykiatrit!

Vierailija
28/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

D--:

Vierailija
29/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikä sinä on niin vaikeaa? Kahvipöydissä työyhteisöissä puhutaan töistä ja monesti haetaan kollegiaalista tukea erityisen vaivalloisiin ja haastaviin töihin. Sote -aloilla ne työt ovat asiakaskohtaamisia ja eivät ne kaikki ammattihenkilölle todellakaan mitään herkkua ole. Sitä voi olla aika puulla päähän lyöty, emotionaalistesti pahoinpidelty tai suoraan vaan vittuuntunut asiakkaan kohdattuaan ja kolleegalta siihen kaipaa tukea. Kehuako niitä asiakkaita pitäisi niiden selän takana ja olla ilman työyhteisön tukea?

Niin, mikä siinä on niin vaikeaa? Lääkärion vaitiolovelvollinen. Vaitiolovelvollisuus tarkoittaa sitä, että potilaan asioista ei juoruta. Repiköönkielensä irti, joka ei muuten pysty olemaan vuotamatta potilaiden salassapidettäviäasioita ulkopuolisille.

Vierailija
30/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikä sinä on niin vaikeaa? Kahvipöydissä työyhteisöissä puhutaan töistä ja monesti haetaan kollegiaalista tukea erityisen vaivalloisiin ja haastaviin töihin. Sote -aloilla ne työt ovat asiakaskohtaamisia ja eivät ne kaikki ammattihenkilölle todellakaan mitään herkkua ole. Sitä voi olla aika puulla päähän lyöty, emotionaalistesti pahoinpidelty tai suoraan vaan vittuuntunut asiakkaan kohdattuaan ja kolleegalta siihen kaipaa tukea. Kehuako niitä asiakkaita pitäisi niiden selän takana ja olla ilman työyhteisön tukea?

Niin, mikä siinä on niin vaikeaa? Lääkärion vaitiolovelvollinen. Vaitiolovelvollisuus tarkoittaa sitä, että potilaan asioista ei juoruta. Repiköönkielensä irti, joka ei muuten pysty olemaan vuotamatta potilaiden salassapidettäviäasioita ulkopuolisille.

Vaitiolovelvollisuus ei koske kolleegan konsultointia.

Vierailija
31/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-arvoista sakkia

Vierailija
32/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyyhän ihmisten jossain päästä purkautumaan "asiakkaista". Ihan sama se on, ollaanko töissä lähikaupassa vai psykiatrialla vai Elisan aspassa. Se työpaikka on turvallinen paikka vähän purkaa paineita. Ehdottomasti parempi kuin alkaa vapaa-ajalla puhua näistä. Ihminen tarvitsee stressin ja paineen, ikävien tilanteiden ja turhautumisen vuoksi jonkun paikan, jossa voi sanoa ääneen tunteitaan. Työpaikka on psykiatrille ainoa mahdollinen, ellei halua alkaa sukujuhlissa kertomaan potilaistaan. Ja sehän onkin jo törkeästi laitonta...

Vierailija
33/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaitoinen mielenterveystyöntekijä näkee asiakkaansa rasittavan käytöksen taakse, eikä ota asioita henkilökohtaisesti. Vaikean tai ärsyttävän käytöksen takana kun on yleensä psyykkistä kipua. Ymmärrys käyttäytymisen taustatekijöistä saa tervehenkisellä ihmisellä aikaan myötätuntoisuutta ja auttamishalua.  Silloin ei ole myöskään tarvetta asiattomille  naureskeluille ja häpäiseville puheille.

Työyhteisö on tietysti tärkeä tuki. Asioiden käsittely työtovereiden kanssa voi kehittää ammattitaitoa ja antaa uusia näkökulmia ongelmatilanteissa. Joskus ns. musta huumorikin auttaa purkamaan kuormittuneisuutta, jota työ väistämättä aiheuttaa.

Kahvihuonenaureskelujen lomassa kannattaa kuitenkin muistaa, että elämme pienissä ympyröissä. Naureskelun kohde voi esim. kuulua jonkun läsnäolijan tuttavapiiriin. Vaikkei pilkan kohde todennäköisesti asiaa suoraan tietoonsa saakaan, niin ammatillisuus näyttäytyy hyvin kyseenalaisena ja todennäköisesti loukkaa myös tätä läsnäolevaa läheistä tai omaista. Paikalla voi olla opiskelijoita tai muuta hlökuntaa hoitosuhteiden ulkopuolelta, joita ei sido tai eivät ole tietoisia vaitiolovelvollisuudesta. Luottamus terveydenhuoltoa kohtaan kärsii, sillä mielenterveysongelmia ja avuntarvetta voi olla läsnäolijoillakin.

Potilasta tai asiakasta halveksivan työkulttuurin leviämistä ja juurtumista työyhteisöön kannattaa viimeiseen asti vastustaa. Ihan oman ammatillisen kyynistymisen ja vastakkainasettelun torjumiseksi. Asiakas todennäköisesti aistii nämä ongelmat työntekijästä nopeasti. Jos asian merkitystä on vaikea ymmärtää tai hyväksyä, niin lienee syytä vaihtaa erikoisalaa. 

Vierailija
34/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluja ovat

Vierailija
35/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iik

Vierailija
36/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin me hoitajatkin tehdään. Tarpeeksi erikoinen tapaus, asiakas sanoo jotain tyhmää, kieltäytyy rokotteista, hunnutettu tms, kaikesta puhutaan.

Samoin minä psyk. potilaana olen puhunut hoitajista ja lääkäreistä vaikka mitä, myös toisille hoitajille ja lääkäreille. Myös heissä on omituisia ja vähän hönöjä tyyppejä

Vaikka potilas saakin juoruta lääkäreistä, lääkäriei silti saa juoruta potilaista. Ymmärrätkö?

Vierailija
37/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka potilas saakin juoruta lääkäreistä, lääkäriei silti saa juoruta potilaista. Ymmärrätkö?

Joo toki,tarkoitin vain että kyllä me psyk potilaatkin osataan lukea ihmisiä myös hoitohenkilökuntaa ja huomataan heistä asioita (joskus selvemmin kuin muut, joskus harhaisemmin).

Vierailija
38/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista. Yleensä psykiatrit ovat miehiä, jotka eivät puhu yhtään mitään. Psygologit ovat eri asia ja näistä suurin osa on naisia.

Vierailija
39/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkuttelevat estottomasti

Vierailija
40/155 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme