Miehen oudot tavat: ei käytä somea tai älypuhelinta
Tapasin ihanan miehen muutama kuukausi takaperin. Toisten treffien jälkeen ei olla erossa juuri oltu. Haluaisin jakaa miehestä tottakai kavereillekin kuvia somessa, mutta mies kieltää oman kuvansa lisäämisen mihinkään nettipalveluihin. Hän käyttää sellaista vanhaa Nokian kännykkää, jossa ei ole edes kameraa ja se on vielä kuulemma työnantajan puhelin. Työnsä hän kuitenkin tekee täysin tietokoneella, mutta nettiä ei silti käytä esim uutisten lukemiseen.
Kontrasti on melkoinen, kun minulle älypuhelin on kaikki kaikessa ja teen kaiken sen avulla: tilaan ruokaa ja kauppatavaroita, pidän yhteyttä kavereihin jne. Tuntuu oudolta, kun mies käy jatkuvasti omien kavereidensa luona soittamatta.
Minua vaivaa jotenkin se, että aina yhdessä ollessa me pudotaan kivikaudelle, jossa kaikki ostokset käydään tekemässä kaupasta ja ruokaa ei koskaan tilata kotiinkuljetuksella. Eilen hän halusi hakea pitsan kävellen ja kylmäähän se tuollaisen kilometrin matkan jälkeen jo oli.
Hän itse ei vaikuta pitävän tätä kivikautista elämäntyyliä mitenkään erikoisena eikä oikein tunnu haluavan edes puhua siitä.
Onko muilla tällaisia oudosti nettiä vältteleviä tuttuja ja mitä syitä tällaiseen käytökseen voi olla?
Kommentit (68)
En mäkään käytä muita someja kuin whatsapp ja kik, on Facebook tili, mutta ei mitään kuvia siellä eikä todellakaan kavereita en oo hyväksynyt, koska miksi? Yleensä eniten etoo just ihmiset joiden tapana on joka paikasta laittaa kuvaa tai tietoa missä on. Itse mieluiten käyn esim lomareissuilla jakamatta niistä tietoa missään, moni läheinen ei esim tiedä mitä harrastan tai että mulla on monta lasta ja puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vau mikä mies! Mun mieheni nykyään syö jopa aamupalat, lounaat, illalliset puhelimen ja tietokoneen kanssa. Kyllä se vähän ärsyttää kun pitäisi alkaa komentamaan kuin äiti konsanaan.
Niimpähän mäkin teen. Suihkussakin on puhelin mukana, mutta whatsappia kummempaa somea ei ole...
Kaikki metatyö, jota puhelimella hoidetaan, tippuu sen älypuhelimen omistavalle osapuolelle. Se on ainoa miinus tuollaisessa elämäntyylissä.
Ei kumpikaan ääripää ole hyvä. Ei se, että ihan periaatteesta vängätään vastaan ja vaaditaan että ne laskut täytyy saada maksaa pankkitiskillä ja nettipankki on saatanasta. Ei myöskään se, että jokainen hetki täytyy jakaa someen. Oma ex mies oli tuollainen jankkaaja, mitään asiaa ei voinut hoitaa helpoimman kautta, piti saada ne paperikaavakkeet jne. No, se olin sitten minä joka ne lasten asiat hoidin aina netin kautta. Ei mua somettomuus haitannut, itsekin liityin faceen vasta pari vuotta sitten. Pitääkseni yhteyttä sukulaisiin ym. Muita someja ei ole. Puhelinta käytän asioiden hoitoon, muuten en siellä roiku, jos on yhtään mitään muuta tekemistä.
Huvitti tuo "oudot tavat" , mun miehelläkään ei ole älypuhelinta, koska ei halua sellaista hankkia. Ei myöskään profiilia facebookissa,twitterissä tai instagramissa. Konetta ja sen nettiä hän käyttää kotona laskun maksuun, lukee sieltä uutisia,etsii jotain juttuja, katsoo arenaa. En ole ajatellut tuon olevan lainkaan outoa. Yhteyttä me kaksi pidämme tekstiviestein tai soittamalla, jos on asiaa. Mies on kuitenkin töissä, harrastaa urheilua ja on ihan normaali tyyppi. Ei vain kaipaa älypuhelinta eikä some kontakteja. Samassa osoitteessa ollaan asuttu jo 12 vuotta, ei ole somettomuus haitannut. Ai niin, kaveeille voi soittaa ja viestiä ihan ilman sitä someakin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki metatyö, jota puhelimella hoidetaan, tippuu sen älypuhelimen omistavalle osapuolelle. Se on ainoa miinus tuollaisessa elämäntyylissä.
Mitä meta työtä teet älypuhelimella? Katsot huvipuiston aukioloajat?
Vierailija kirjoitti:
Naiselle puhelin kaikki kaikessa. Kukapa olisi uskonut...
😂 Niinpä. Minulla samanlainen mies ja on ihanaa palata "kivikaudelle".
Fiksua. Todellinen periaatteen mies. Omassa perheessäkin on kaksi joista ei ole yhtään kuvaa somessa, no taitaa kisojen yhteydessä olla otettu jokin yleiskuva seuran sivuilla, jossa näkyvät.
Molemmilla perinteinen puhelin. Toinen tyyppi on kyberturvallisuusalalla...