Miehen oudot tavat: ei käytä somea tai älypuhelinta
Tapasin ihanan miehen muutama kuukausi takaperin. Toisten treffien jälkeen ei olla erossa juuri oltu. Haluaisin jakaa miehestä tottakai kavereillekin kuvia somessa, mutta mies kieltää oman kuvansa lisäämisen mihinkään nettipalveluihin. Hän käyttää sellaista vanhaa Nokian kännykkää, jossa ei ole edes kameraa ja se on vielä kuulemma työnantajan puhelin. Työnsä hän kuitenkin tekee täysin tietokoneella, mutta nettiä ei silti käytä esim uutisten lukemiseen.
Kontrasti on melkoinen, kun minulle älypuhelin on kaikki kaikessa ja teen kaiken sen avulla: tilaan ruokaa ja kauppatavaroita, pidän yhteyttä kavereihin jne. Tuntuu oudolta, kun mies käy jatkuvasti omien kavereidensa luona soittamatta.
Minua vaivaa jotenkin se, että aina yhdessä ollessa me pudotaan kivikaudelle, jossa kaikki ostokset käydään tekemässä kaupasta ja ruokaa ei koskaan tilata kotiinkuljetuksella. Eilen hän halusi hakea pitsan kävellen ja kylmäähän se tuollaisen kilometrin matkan jälkeen jo oli.
Hän itse ei vaikuta pitävän tätä kivikautista elämäntyyliä mitenkään erikoisena eikä oikein tunnu haluavan edes puhua siitä.
Onko muilla tällaisia oudosti nettiä vältteleviä tuttuja ja mitä syitä tällaiseen käytökseen voi olla?
Kommentit (68)
Muuten ei olisi outoa, mutta tuo että suorastaan kieltää laittamasta kuvia. Todennäköisesti sillä on vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee mieleen, että yrittääköhän mies jotenkin pysytellä somen ulkopuolella jotta häntä ei löydettäisi?
Mutta keneltä hänen täytyy piiloutua?Toivottavasti kyseessä on joku muu syy.
No kenen vuoksi täytyy olla näkyvillä? On se kumma, että on muka joku karkuri, jos ei välitä jakaa aamupalaansa someen. Sitten taas jos on somessa vaikka homma ei kiinnosta, johtaa kiusallisiin tilanteisiin kun joku laittaa jotain ja sitten ihmetellään miksi ei vastata/kommentoida. Niin, kun unohtu koko alusta kuukaudeksi, sori jos sun vapaa-aika ja elämä on siellä. Soittamalla olisin tiennyt, että sulla on nyt jotain asiaa.
Assburger kirjoitti:
tia,a68 kirjoitti:
Mies osaa elää,ei ole riipuvainen älypuhelin ja some tykäykset.Kunioitavaa! Itseäni pidetään outolintuna ja kumanna.Koska en ole F.B.Se On tietoinen valintani, sama asia:Olen ilman älypuhelinta.Minulla on samsung .Ilman kameraa! Toimii viellä hyvin minun tarpeisiini,olutko jo käytössä 12v? Uudet tutavuudet kaatuu siihen,kun en f.b..Kuin on vanhatkin. kun en ole siellä missä kaikki ovat F.B.Mutta elän mun elämää ihan livenä ja haluan kohdata ihmiset elämässäni kasvotusten.En minkään älypyhelimen takana tai F.B.ymm.
Itsekin olen jättäytynyt Naamakirjan ulkopuolelle, eli en koskaan liittynyt käyttäjäksi.
Whatsapp on ainoa käyttämäni somepalvelu.
Olenkyllä muuttunut aika epähenkilöksi.
Mä en käytä edes sitä. Jos ei kavereillä ole saldoa tekstareihin ja puheluihin niin saavat olla mun puolestani omissa maailmoissaan.
On ihanaa olla epähenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Muuten ei olisi outoa, mutta tuo että suorastaan kieltää laittamasta kuvia. Todennäköisesti sillä on vaimo.
Ei vaan se on ymmärtänyt että niitä kuvia voi katsella ympäri maapalloa.
Mitä joku jenkkifirma tekee miehen kuvilla?
Mietipä ite hetki kasvontunnistusjuttuja ja sitä oisko kiva että 24/7 joku taho on sun liikkumisista kartalla eikä sulla ole mitään yksityisyyttä?
Siis vaikket olis mikään rikollinen?
Fiksuna mä tuota miestä pidän ja teitä kaiken somen jakavia todella tyhminä. Tulette katumaan sitä vielä jonakin päivänä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somettomuus pikaviestiestisovelluksia lukuunottamatta ei haittaisi, mutta älypuhelin toki helpottaa arkea huomattavasti.
Eikö sulla ole saldoa tekstiviesteihin?
Pikaviestisovellukset nyt ei vaadi paljon omaa tietoa, eikä niillä pysty kyyläilemään toisen elämää. Tekstiviestit on menneen talven lumia.
Tekstarit ovat ihan jees. Piakviestisovelluksilla kytätään toisten ajankäyttöä paikallaolotiedoissa. Ei kiitos sellaiselle.
Kuulostaisi muuten minulta, mutta työni teen ihmisten parissa.
Laitoin autoni pois koska työpaikka on 5min kävelymatkan päässä.
Täten säästyy kymppitonneja vuodessa tulevaa OKT:a ja urheiluautoa varten.
Mitään en velaksi tule ikinä ostamaan.
Itse en voisi kuvitellakaan istuvani paskalla ilman tätä vauvapalstaa. Siis älyluurilla, ei läppärillä.
Vau mikä mies! Mun mieheni nykyään syö jopa aamupalat, lounaat, illalliset puhelimen ja tietokoneen kanssa. Kyllä se vähän ärsyttää kun pitäisi alkaa komentamaan kuin äiti konsanaan.
Miksi somettomuus on joillekin niin paha asia? Miehiä tapaillessa tämän huomannut, saattavat ihmetellä asiaa. Olen kuitenkin muuten sosiaalinen
Uomo Universale kirjoitti:
No urheiluauto on kylä typerin rahankäyttökohde ikinä.
Onhan se tosi outoa jos mies ei halua olla osa tätä aikamme yhtenäiskulttuuria, johon kuuluu netflix, ruoan kotikuljetus ja erilaiset angloamerikkalaiset somealustat.
En minäkään käytä älypuhelinta. Minulla tosin on älypuhelimeksi luokiteltava puhelin, mutta vain siinä olevan kameran vuoksi. Nettiyhteyttä puhelimessani ei ole. En vain yksinkertaisesti koe sellaista tarvitsevani, koska kaiken mitä minun tarvitsee hoitaa, voin hoitaa ihan yhtä hyvin tietokoneella. En ole koskaan pois kotoa niin pitkiä aikoja, että mobiili nettiyhteys olisi minulle välttämätön. Somessa en ole koska minulla on vain parikolme kaveria, joihin pystyn pitämään yhteyttä muidenkin kanavien kautta. Kaikesta tästä huolimatta en koe olevani mitenkään kehityksestä jälkeenjäänyt.
Vierailija kirjoitti:
En jaksais noin muumioitunutta tyyppiä. Ärsyttää jotenkin muutosvastaiset ihmiset. Elämä ja teknologia menee eteenpäin ja itse pyrin pysymään kehityksen mukana. Mulle tuo olis aika turn off
Somedegeneroituminen ei ole edistyksellisyyttä, vaan taantumusta. Facebookia ja kummin kaimoja kavereina ei tarvitse kukaan. Some tyhmentää ihmisen. Älypuhelimelle peukku ylös, somelle peukku alas.
Some nyt on ihan turha. Puhelin on hyvä olla, ja se hänellä onkin. Ei sentään lankapuhelinta enää. En tiedä, meidän koko pikkukylässä ei ole kauppaa josta tilata ruuat, kyllä ne on ihan itse ostoskärryjen kanssa keräiltävä, maksettava, pakattava, ja raahattava kotiin. Eikä mikään firma myöskään kuljeta mitään tänne keskelle peltoja missä asun, 15 kilsan päähän kaikista liikkeistä. Kai täälläkin aika kivikaudelle eletään, kun palveluja ei vaan yksinkertaisesti ole. Ei kyllä haittaa minua yhtään.
Mun mieheni ei ole missään somessa, pärjää ihan hyvin. Yhdellä kaverilla on kanssa sellainen näppäinluuri. Soittaa sillä, ja lähettää läppärillä sähköpostia. Ei edes tekstaile. Ei sitä vaan kiinnosta. Ei meitä haittaa, eikä haittaa hänen puolisoaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Uomo Universale kirjoitti:
No urheiluauto on kylä typerin rahankäyttökohde ikinä.
Sinulla on sinun arvomaailma, ja se on ok.
Minulle riittää eräs 50,000 € klassikko, sitten kun on autolle tarvetta.
Varaa on, mutta ei tarvetta ;)
Mulla on varmaan vilkas mielikuvitus, mutta tuli ekana mieleen, että onko se mies jossain jännässä ammatissa, jossa pitää huolehtia tietoturvasta? Joko hyvisten tai pahisten puolella. Tuolla tavalla on pienempi todennäköisyys saada kaikenlaisia hulluja peräänsä. Toisaalta, onko myös hänen numeronsa ja osoitetietonsa etc salaisia?
Tai sitten se todennäköisempi ja tylsempi vaihtoehto, että sillä on vaimo ja elää kaksoiselämää.
Voitteko kuvitella, että Remeksen kirjojen päähenkilö Lari Nurmi postaisi itsestään kuvia someen, että hei täällä olen nyt paikassa x tämän henkilön y kanssa ja ps tältä minä näytän?
Vierailija kirjoitti:
Jos mies kieltää sinua jakamasta kuviaan somessa, juokse karkuun!
Minäkin olen kieltänyt kuvieni jakamisen somessa, koska pidän sitä naurettavana touhuna, mihin en halua olla osallisena.🙂
Kuulostaa entiseltä työkaveriltani (koodari). Oli fiksuin kaveri koko talossa.
Ei vaan miehen pitäisi juosta karkuun ihmistä joka haluaa jakaa kaiken someen. Toiset meistä arvostavat vielä yksityisyyttä.
Minä en hengaille instaan koukussa olevien kaikenjakajien kanssa lainkaan.