Meiltä lähtee mopo myyntiin. Ei ollut pojasta vielä kuskiksi.
Oli salaa virittänyt mopoaan ja eilen ajellut kylillä poikien kanssa. Oli ajanut suoralla tiellä reilua ylinopeutta suoraan poliisin tutkaan. Onneksi.
Niin vaarallista tuollainen pelleily. Hitto kun on puhuttu että mopo ei oo mikään lelu ja toinen on niin kirkkain silmin sanonut että ajaa nätisti. Ollaan luotettu ja maksettu mopot ja kortit että pääsee liikkumaan ja tässä on kiitos. Pettynyt oon.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa.
Katkaise jo napanuora ja anna lapsen ottaa vastuu ja oppi kokemuksista. Nostakaa käsi ylös joka ei ole ikinä ajanut autolla ylinopeutta. Ihan varmasti kaikki on joilla kortti. Pitäisikö jonkun tulla ottaan auto pois. Vai onko parempi kantaa vastuu maksaessaan sakko.
Onneksi ap ei ole minun äiti. Häpeäisin häntä niin etten kehtaisi ulos mennä.Aika harva meistä virittelee ja muuntaa autoa niin, että sillä pääsee kolmeasataa, ja sitten kaahaillaan niin tuolla maanteillä.
Ajoiko poika kolmeasataa?
Jos verrataan autoa ja mopoa, niin toki täytyy myös suhteuttaa ylinopeus niin. Tässähän oli nimenomaan viritetty menopeli niin, että sillä pääsi lujempaa kuin laki salli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa.
Katkaise jo napanuora ja anna lapsen ottaa vastuu ja oppi kokemuksista. Nostakaa käsi ylös joka ei ole ikinä ajanut autolla ylinopeutta. Ihan varmasti kaikki on joilla kortti. Pitäisikö jonkun tulla ottaan auto pois. Vai onko parempi kantaa vastuu maksaessaan sakko.
Onneksi ap ei ole minun äiti. Häpeäisin häntä niin etten kehtaisi ulos mennä.Lasten kasvatuksessa johdonmukaisuus on tärkeää. Jos on sovittu selvät pelisäännöt, niitä noudatetaan. Eihän teini usko enää ikinä mitään, jos asioista ei tule seuraamuksia, vaikka näin on selvästi sovittu.
Seuraamus tuli polisilta. Se kasvatus on ihan jotain muuta, jos haluaa putää puheyhteyden. Se on kunnioitusta ja myötätuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mopoilla mutta laita itse maksamaan kaikki sakkonsa, niin sitä opitaan. Kolmesta vasta mopo pois kokonaan. Anna mahdollisuus aina.
Ei tietenkään ap anna mahdollisuutta. Koska on itse niin täydellinen ettei eläissään ole tehnyt mitään laitonta tai pettänyt yhtään lupausta.
Kova on rangaistus jostain moposta. Pilata nyt oman lapsensa nuoruus. Kuinkahan monta vuotta hänki on odottanut että saa kortin.
Omassa nuoruudessa mopot oli jo 10 vuotiailla ja viritettyjä kaikki.
Pyydä lapseltasi anteeksi ja sano että maksaa itse joka sakon.
Nuori jota aikuinen kunnioittaa on parempi kuin aikuinen jota nuori inhoaa. Viet tuomoisesta mopon niin mitä hän sitten tekee. Luuletko että pakottamalla saat hänet tekeen niinkuin haluat.
Aikuinen lähtökohtaisesti kunnioitti nuorta, koska luotti tähän niin paljon, että kustansi kortin ja mopon ja uskoi lupaukseen. Nuori itse ryssi kaiken pettämällä aikuisen ja menettämällä tämän kunnioituksen.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en olisi noin julma omalleni
Näköjään useampi mopoteini tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mopoilla mutta laita itse maksamaan kaikki sakkonsa, niin sitä opitaan. Kolmesta vasta mopo pois kokonaan. Anna mahdollisuus aina.
Ei tietenkään ap anna mahdollisuutta. Koska on itse niin täydellinen ettei eläissään ole tehnyt mitään laitonta tai pettänyt yhtään lupausta.
Kova on rangaistus jostain moposta. Pilata nyt oman lapsensa nuoruus. Kuinkahan monta vuotta hänki on odottanut että saa kortin.
Omassa nuoruudessa mopot oli jo 10 vuotiailla ja viritettyjä kaikki.
Pyydä lapseltasi anteeksi ja sano että maksaa itse joka sakon.
Nuori jota aikuinen kunnioittaa on parempi kuin aikuinen jota nuori inhoaa. Viet tuomoisesta mopon niin mitä hän sitten tekee. Luuletko että pakottamalla saat hänet tekeen niinkuin haluat.Aikuinen lähtökohtaisesti kunnioitti nuorta, koska luotti tähän niin paljon, että kustansi kortin ja mopon ja uskoi lupaukseen. Nuori itse ryssi kaiken pettämällä aikuisen ja menettämällä tämän kunnioituksen.
Mitä sinulta on otettu pois aina kun olet tehnyt jotain vastoin äidin sanaa.
Täällä joku tuntuu olevan sitä mieltä, että parempi että viranomainen kasvattaa kuin lähiomainen?
Jotenkin tuntuu että täällä on näitä entisiä tai nykyisiä mopojonneja puolustelemassa sitä että kyllä pitää saada tehdä typeryyksiä mopon kanssa. Se on poikien perusoikeus. Ja perustelut on yleensä lähinnä naurettavia.
- ei saa kieltää virittämistä koska kaverit kiusaa jos ajaa virittämättömällä. Minä äitinä toivon että lapseni ei vietä aikaa tuollaisten ”kavereiden” kanssa. Eli voitto jos pysyy erillään tuollaisista sakeista.
- ei saa viedä mopoa koska poliisi antoi jo rangaistuksen eikä saa antaa samasta asiasta toista rangaistusta. Väärin. Poliisi antoi rangaistuksen liikennerikkomuksista ja vanhemmat siitä että rikkoi sopimuksen vanhempien kanssa siitä että mopolla tulee ajaa lainmukaisesti tai se hävitetään.
Jne.
Täyttä sontaa väittää että ap toimisi väärin. Kunnioitan apn tapaa hoitaa asia. Etukäteen sovitaan miten toimitaan ja siitä pidetään kiinni.
Meillä lapsilla ei ole ollut mopoja tai mopokorttia. Mutta nyt pojalla autokorttia erikoisluvalla 17 vuoden iässä. Lähti äsken taas meidän isolla nelivedolla kaverille. En pelkää miten ajaa. Poika rakastaa sitä että voi ajaa. Ja tietää että jos tekisi typeryyksiä niin me vanhemmat rangaistaan vielä poliisin lisäksi. Olen sanonut että jos ajaa tutkaan tyyliin 47 km/h neljänkympin alueella niin ymmärrän kerran että vahinko. Mutta jos ajaa kovaa ylinopeutta tai tekee muuta holtitonta niin ei aja enää ennen 18v synttäreitä vaikka kortti olisi. Koska me vanhemmat kiellämme sen. Ja poika tietää että se pitää. Eli pakko ajaa nätisti tai saattaa jäädä ajot pitkäksi aikaa pois.
Tietysti poika saattaa vaikka ajaa ylinopeutta. En ole aina vahtimassa. Mutta kotona on ollut kohtuullisen kova mutta reilu kuri. Mokata saa mutta tietoinen iso riskien otto ei ole moka vaan harkittu typeryys. Esimerkiksi apn tapauksessa poika on tietoisesti virittänyt mopon ja tietoisesti ajanut noin kovaa mopolla. Ei mikään esim autolla pieni ylinopeus vahingossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meidän pojilla on traktorit, niistä näkee vähän paremmin, missä tutka sijaitsee. Tällaisena päivänä on mukava ajella 40 km/h kylätiellä ja antaa kunnon jonon muodostua taakse. Mihin niillä mökkiläsillä kiire olisi, lomat loppui jo.
Joo, kerran olin ajamassa maalle. Vauhtia sallittu 80km. Oli pimeää ja yhtäkkiä edessä traktori ilman mitään valoja. Nuoriso ajelemassa! Oli sykäyttävä tilanne.
Niinkö. Alkoiko alapää sykkiin?
Kuule, sykki ihan koko keho. Oli sen verran pelottava tilanne. Olisin voinut rysäyttää traktorin perään ja toiseksi olisimme jääneet lapseni kanssa. Oliko muuta kysyttyvää?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että täällä on näitä entisiä tai nykyisiä mopojonneja puolustelemassa sitä että kyllä pitää saada tehdä typeryyksiä mopon kanssa. Se on poikien perusoikeus. Ja perustelut on yleensä lähinnä naurettavia.
- ei saa kieltää virittämistä koska kaverit kiusaa jos ajaa virittämättömällä. Minä äitinä toivon että lapseni ei vietä aikaa tuollaisten ”kavereiden” kanssa. Eli voitto jos pysyy erillään tuollaisista sakeista.
- ei saa viedä mopoa koska poliisi antoi jo rangaistuksen eikä saa antaa samasta asiasta toista rangaistusta. Väärin. Poliisi antoi rangaistuksen liikennerikkomuksista ja vanhemmat siitä että rikkoi sopimuksen vanhempien kanssa siitä että mopolla tulee ajaa lainmukaisesti tai se hävitetään.
Jne.
Täyttä sontaa väittää että ap toimisi väärin. Kunnioitan apn tapaa hoitaa asia. Etukäteen sovitaan miten toimitaan ja siitä pidetään kiinni.
Meillä lapsilla ei ole ollut mopoja tai mopokorttia. Mutta nyt pojalla autokorttia erikoisluvalla 17 vuoden iässä. Lähti äsken taas meidän isolla nelivedolla kaverille. En pelkää miten ajaa. Poika rakastaa sitä että voi ajaa. Ja tietää että jos tekisi typeryyksiä niin me vanhemmat rangaistaan vielä poliisin lisäksi. Olen sanonut että jos ajaa tutkaan tyyliin 47 km/h neljänkympin alueella niin ymmärrän kerran että vahinko. Mutta jos ajaa kovaa ylinopeutta tai tekee muuta holtitonta niin ei aja enää ennen 18v synttäreitä vaikka kortti olisi. Koska me vanhemmat kiellämme sen. Ja poika tietää että se pitää. Eli pakko ajaa nätisti tai saattaa jäädä ajot pitkäksi aikaa pois.
Tietysti poika saattaa vaikka ajaa ylinopeutta. En ole aina vahtimassa. Mutta kotona on ollut kohtuullisen kova mutta reilu kuri. Mokata saa mutta tietoinen iso riskien otto ei ole moka vaan harkittu typeryys. Esimerkiksi apn tapauksessa poika on tietoisesti virittänyt mopon ja tietoisesti ajanut noin kovaa mopolla. Ei mikään esim autolla pieni ylinopeus vahingossa.
Oli niin pitkä teksti etten jaksanut lukea. Mutta kai se liittyi oman itsensä täydellisyyden kehumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meidän pojilla on traktorit, niistä näkee vähän paremmin, missä tutka sijaitsee. Tällaisena päivänä on mukava ajella 40 km/h kylätiellä ja antaa kunnon jonon muodostua taakse. Mihin niillä mökkiläsillä kiire olisi, lomat loppui jo.
Joo, kerran olin ajamassa maalle. Vauhtia sallittu 80km. Oli pimeää ja yhtäkkiä edessä traktori ilman mitään valoja. Nuoriso ajelemassa! Oli sykäyttävä tilanne.
Kuule, sykki ihan koko keho. Oli sen verran pelottava tilanne. Olisin voinut rysäyttää traktorin perään ja toiseksi olisimme jääneet lapseni kanssa. Oliko muuta kysyttyvää?
Oli joo. Käytätkö rannekelloa?
Naapurin poika on ajanut viritetyllä mopolla. En tiedä tajuaako mopopojat ja heidän vanhemmat miten heidän toiminta vaikuttaa muihin.
Itse naapurina olen nähnyt miten pienet pojat ajavat polkupyörillä rinnakkain tiukkaan ja pimeään mutkaan. Itse pelkäsin aina tällaista nähdessäni. Ei tapahtunut mitään pahaa koska tiellä rajoitus 40 km/h ja porukka ajoi varovaisesti. No nyt toinen näistä holtittomista polkupyöräilijöistä on mopoiässä. Ja nyt pelkään paljon enemmän. Tiellä talutetaan koiria, pienet lapset opettelevat pyöräilyä, rullaluistelua jne. Ja nyt tämä mopopoikien paahtaa tiellä jopa yli 70km/h nopeudella ja usein keulii pitkiä pätkiä.
Olen puhunut pojalle ja pojan vanhemmille. Mutta kun pojat on poikia ja eihän sitä voi kieltää kun poika. Tiedän että monet naapurit heräävät kesäöinä kun tämä typerys ajaa sillä kimeäksi viritetyllä mopolla yöllä liesusta kotiin. Toisinaan pitää vielä ajella vähän ekstraa että kaikki naapurit varmasti kuulee kuinka hienosti hänen mopo kulkee yöllä.
Päivisin joutuu miettiä voiko päästää omia lapsia esim koiran kanssa lenkille tietä pitkin kun meidän koira pelkää äkillistä kovaa ääntä. Välillä itsekin on ollut tekemistä kun tuo poika kaasuttaa jostain liittymästä äkkiä minua ja koiraa kohti. Naapuri ei uskalla päästää lapsiaan enää ilman aikuista tielle koska tuo yksi mopopoika pelottaa jne. Siis monissa taloissa kärsitään äänihaitoista ja pelätään että poika vahingoittaa itseään (tai tätä ei enää moni pelkää vaan osa jo toivoo) tai ennenkaikkea viattomia sivullisia.
Mutta mikään muuhun ei ole tärkeää kuin se että pojat saavat ajaa lakia rikkoen ja muita häiriten romuillaan….
Vierailija kirjoitti:
Jne.
Vähän vähemmälle sitä rinnan takomista kuitenkin. Tiedä vaikka vaikka kiltti poikasi on muutaman vuoden päästä täällä kirjoittelemassa vaikka minkälaisia inkel-posteja ja haukkumassa vanhempiaan joiden takia hänestä tuli arka luuseri. Puhumattakaan siitä, että hän voi nytkin touhuta vaikka ja mitä teidän selän takana.
Asiat menee miten menee ja usein se vanhempien rooli ei ole kovinkaan ratkaiseva. Niille urveloille vaan yleensä sattuu syntymään urveloita lapsia... Siinä ei paljoa kasvatus auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jne.
Oli niin pitkä teksti etten jaksanut lukea. Mutta kai se liittyi oman itsensä täydellisyyden kehumiseen.
Toivottavasti pääset peruskoulun läpi jos noin pitkä teksti on liian vaativaa. Kuitenkin kommentoit vaikka et kykene lukemaan??
16-vuotiaana saa jo joka tapauksessa ajaa kevytmoottoripyörää jolla pääsee 120 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö että mopoa voi myös virittää laillisesti, kiitos EU:n.
Putki?
Juu, mut ei siitä sen enempää, tietäjät tietää miten se hoidetaan...
Ei löydy suoraa tietoa oikein mistään.Itselläni oli tällä tavalla 68km/h kulkeva mopo, ja oli laillinen :)
Miinustaja miinustaa kun ei tiedä laillista viritystapaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jne.
Vähän vähemmälle sitä rinnan takomista kuitenkin. Tiedä vaikka vaikka kiltti poikasi on muutaman vuoden päästä täällä kirjoittelemassa vaikka minkälaisia inkel-posteja ja haukkumassa vanhempiaan joiden takia hänestä tuli arka luuseri. Puhumattakaan siitä, että hän voi nytkin touhuta vaikka ja mitä teidän selän takana.
Asiat menee miten menee ja usein se vanhempien rooli ei ole kovinkaan ratkaiseva. Niille urveloille vaan yleensä sattuu syntymään urveloita lapsia... Siinä ei paljoa kasvatus auta.
Minä uskon edelleen että vanhempien rooli on todella merkittävä. Geeneissä toki saadaan mitä saadaan. Mutta esimerkiksi minun veljeni oli nuorena tosi hankala. Ainakin selkeä lukihäiriö ja ehkä joku kirjainyhdistelmä kuten ADHD jos olisi tutkittu. Paljon ongelmia. Mutta vanhempani jaksoivat pitää rajoja. Ja veljestäni tuli ihan kelpo kansalainen.
Voimakastahtoinen tai kovin impulsiivinen lapsi on todella rankka kasvatettava. Mutta hyvällä kasvatuksella on silloin vielä suurempi merkitys kun niin sanotun helpon lapsen kanssa. Mutta helpompi on toki nostaa kädet ylös ja sanoa että en voi mitään ja muiden ongelma.
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaana saa jo joka tapauksessa ajaa kevytmoottoripyörää jolla pääsee 120 km/h.
Ja miten se liittyy aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten se liittyy aiheeseen?
Luin tossa viestin jossa pelättiin että poika ois voinu vaikka kuolla ku ajo mopolla kuuttakymppiä
Vierailija kirjoitti:
Kevari ei ole mopo, eikä viritetty mopo.