Meiltä lähtee mopo myyntiin. Ei ollut pojasta vielä kuskiksi.
Oli salaa virittänyt mopoaan ja eilen ajellut kylillä poikien kanssa. Oli ajanut suoralla tiellä reilua ylinopeutta suoraan poliisin tutkaan. Onneksi.
Niin vaarallista tuollainen pelleily. Hitto kun on puhuttu että mopo ei oo mikään lelu ja toinen on niin kirkkain silmin sanonut että ajaa nätisti. Ollaan luotettu ja maksettu mopot ja kortit että pääsee liikkumaan ja tässä on kiitos. Pettynyt oon.
Kommentit (150)
Hienosti tehty. Muistan kun oma isäni oli piti tiukkaa kuria mopon virittämisen kanssa. Silloin luulin sen olevan vain vanhuksen vittuilua, mutta nyt nelikymppisenä isänä ymmärrän, että hän oli vain huolissaan minusta.
Isä on vieläkin yrittämässä auttaa vaikka olen jo aikuinen keski-ikäinen mies. Yritän olla yhtä hyvä isä omalle lapselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö että mopoa voi myös virittää laillisesti, kiitos EU:n.
Putki?
Juu, mut ei siitä sen enempää, tietäjät tietää miten se hoidetaan...
Ei löydy suoraa tietoa oikein mistään.Itselläni oli tällä tavalla 68km/h kulkeva mopo, ja oli laillinen :)
Voi se olla laillinen, mutta ei enää laillinen mopo.
Laissa on määritelty hyvin yksiselitteisesti maksimi iskutilavuus ja rakenteellinen huippunopeus.
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö että mopoa voi myös virittää laillisesti, kiitos EU:n.
Putki?
Juu, mut ei siitä sen enempää, tietäjät tietää miten se hoidetaan...
Ei löydy suoraa tietoa oikein mistään.Itselläni oli tällä tavalla 68km/h kulkeva mopo, ja oli laillinen :)
Voi se olla laillinen, mutta ei enää laillinen mopo.
Laissa on määritelty hyvin yksiselitteisesti maksimi iskutilavuus ja rakenteellinen huippunopeus.
Laillisen oloinen voi olla. Lähes joka mopon voi virittää kohtalaisesti n.100€ hintaan, ei huomaa virkavalta muuten kun tutkassa. Voipi vallesmanni suorittaa koeajonkin ja ei kuljekkaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mopoilla mutta laita itse maksamaan kaikki sakkonsa, niin sitä opitaan. Kolmesta vasta mopo pois kokonaan. Anna mahdollisuus aina.
Ei tietenkään ap anna mahdollisuutta. Koska on itse niin täydellinen ettei eläissään ole tehnyt mitään laitonta tai pettänyt yhtään lupausta.
Kova on rangaistus jostain moposta. Pilata nyt oman lapsensa nuoruus. Kuinkahan monta vuotta hänki on odottanut että saa kortin.
Omassa nuoruudessa mopot oli jo 10 vuotiailla ja viritettyjä kaikki.
Pyydä lapseltasi anteeksi ja sano että maksaa itse joka sakon.
Nuori jota aikuinen kunnioittaa on parempi kuin aikuinen jota nuori inhoaa. Viet tuomoisesta mopon niin mitä hän sitten tekee. Luuletko että pakottamalla saat hänet tekeen niinkuin haluat.Aikuinen lähtökohtaisesti kunnioitti nuorta, koska luotti tähän niin paljon, että kustansi kortin ja mopon ja uskoi lupaukseen. Nuori itse ryssi kaiken pettämällä aikuisen ja menettämällä tämän kunnioituksen.
Mitä sinulta on otettu pois aina kun olet tehnyt jotain vastoin äidin sanaa.
Minulta ei otettu mitään pois, koska en tehnyt mitään vastoin äidin sanaa. Isän ei tarvinnut sanoja sanella, siltä suunnalta tuli nyrkistä. En kyllä mitään mopojakaan saanut. Vanhemmat käyttivät rahansa muuhun kuin minuun.
Nyt aikuisena en ajele laittomaksi viriteltyä autoa enkä myöskään ylinopeutta. Pidän turvavälit ja huolehdin siitä, etten ole myöskään kenenkään jaloissa vaan ajan korkeinta sallittua. Omaa lastani opetan pyöräilemään maltillisesti kypärä päässä. Tabletti on häneltä otettu joskus pariksi päiväksi pois kaapin päälle, kun hän meni töppäilemään vastoin nimenomaista sopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Mä viritin mun skootterin. Kulki 70km/h virityksen jälkeen, mutta ajelin sillä 60km/h max, jos sitäkään ja vain pitemmillä matkoilla jossain landella. Kaupungissa en koskaan ajanut yli 45km/h. En edes tiedä miksi se skootteri piti virittää, koska en loppujen lopuksi niin kovaa sillä ajanut Onneksi oli sen verran järkeä päässä. Muutenkin oli typerää virittää skootteri. Nykyään kun pikkukaupungissa autolla ajelen, nään joka päivä teinejä viritetyillä mopoilla kaahaamassa hengenvaarallisesti. Täytyy tunnustaa, että välillä toivon jonkun vähän kolaroivan sillä mopollaan niin, että vain hänelle itselleen tulee siitä harmia, jotta oppisi jotakin.
Eihän skootteria viritetä vaan poistetaan prikka joka on laitettu ennen eu alueelle myyntiä 😁. Joissakin maissa saa olla enempi tehoja.
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaana saa jo joka tapauksessa ajaa kevytmoottoripyörää jolla pääsee 120 km/h.
Ei saa jos nyt lähti mopokortti.
Harvalla teinillä on varaa ostaa itselleen kevari sen jälkeen kun on maksanut ensin mopokortin ja mopon ja sakot ja muut seuraamukset.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meidän pojilla on traktorit, niistä näkee vähän paremmin, missä tutka sijaitsee. Tällaisena päivänä on mukava ajella 40 km/h kylätiellä ja antaa kunnon jonon muodostua taakse. Mihin niillä mökkiläsillä kiire olisi, lomat loppui jo.
Arvostan. Oikeasti. Meidän kylällä pojat ajaa paljon kylää traktoreilla. Mummot ei tykkää, mutta minusta siinä on asennetta paljon enemmän kuin mopoissa :D
Valehtelet, ei se osaa mitään virittää
Naapurin poika kuopattiin, kun ajoi viritettyä mopoa, ja se lähti käsistä ja poika taittoi niskansa. Olisi senkin perheen poika varmaan mieluummin elänyt ja kiukutellut äidilleen, kun mopo meni myyntiin. Olivat siinäkin vanhemmat ajatelleet, että pojat on poikia ja kaikkihan mopoja virittelee. En voi edes kuvitella sitä syyllisyyden taakkaa, josta he eivät koskaan pääse eroon.
Kaverin tytär sai skootterin ja ajeli sillä yksi viikonloppu kotiin ympäripäissään. Ei jäänyt kiinni poliisille mutta skootteri myytiin seuraavana päivänä ja likka palasi fillaristiksi.
Kerrankin aplla on munaa. Poika on tarpeeksi iso ajamaan mopolla, joten on myös tarpeeksi iso kantamaan seuraamukset.
Parhaimmat apn vastamielipiteet ovat nämä:
- se vihaa sua eikä koskaan tuu enää kylään
- kaikil muillaki on
- se itkee nii on paha mieli, eikö se sais mopon takas
Ihan ku noi ois valideja syitä viritellä laittomasti ja ajaa ylinopeutta. Muutki on tyhmiä nii iteki täytyy olla? No, mammojen ilmeisesti täytyy.
Vierailija kirjoitti:
Traktorimönkijät siinä vasta turhia kapistuksia
Ja perustelusi ?
Teen traktorimönkijällä mm. lumityöt, tietä 100m, parkki alue n.1000 neliötä, polttopuut metsästä, kauppareissut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Traktorimönkijät siinä vasta turhia kapistuksia
Ja perustelusi ?
Teen traktorimönkijällä mm. lumityöt, tietä 100m, parkki alue n.1000 neliötä, polttopuut metsästä, kauppareissut.
Kaahailetko sillä vastaantulevien kaistalla ja ympyrässä väärään suuntaan ja teet vaarallisia kääntymisiä vasemmalle täyttä vauhtia suoraan vastaantulijan nokan edestä? Traktorimönkijä menee varsin helposti ympäri, kun tarpeeksi on vauhtia ja otetaan tiukka käännös. Typerä laite, jota ei pitäisi työkäytön (juuri tuollaiset luettelemasi asiat) ulkopuolelle antaa eikä varsinkaan teinien leikkikaluksi. Ei ole mopoa ja mopoautoa turvallisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että täällä on näitä entisiä tai nykyisiä mopojonneja puolustelemassa sitä että kyllä pitää saada tehdä typeryyksiä mopon kanssa. Se on poikien perusoikeus. Ja perustelut on yleensä lähinnä naurettavia.
- ei saa kieltää virittämistä koska kaverit kiusaa jos ajaa virittämättömällä. Minä äitinä toivon että lapseni ei vietä aikaa tuollaisten ”kavereiden” kanssa. Eli voitto jos pysyy erillään tuollaisista sakeista.
- ei saa viedä mopoa koska poliisi antoi jo rangaistuksen eikä saa antaa samasta asiasta toista rangaistusta. Väärin. Poliisi antoi rangaistuksen liikennerikkomuksista ja vanhemmat siitä että rikkoi sopimuksen vanhempien kanssa siitä että mopolla tulee ajaa lainmukaisesti tai se hävitetään.
Jne.
Täyttä sontaa väittää että ap toimisi väärin. Kunnioitan apn tapaa hoitaa asia. Etukäteen sovitaan miten toimitaan ja siitä pidetään kiinni.
Meillä lapsilla ei ole ollut mopoja tai mopokorttia. Mutta nyt pojalla autokorttia erikoisluvalla 17 vuoden iässä. Lähti äsken taas meidän isolla nelivedolla kaverille. En pelkää miten ajaa. Poika rakastaa sitä että voi ajaa. Ja tietää että jos tekisi typeryyksiä niin me vanhemmat rangaistaan vielä poliisin lisäksi. Olen sanonut että jos ajaa tutkaan tyyliin 47 km/h neljänkympin alueella niin ymmärrän kerran että vahinko. Mutta jos ajaa kovaa ylinopeutta tai tekee muuta holtitonta niin ei aja enää ennen 18v synttäreitä vaikka kortti olisi. Koska me vanhemmat kiellämme sen. Ja poika tietää että se pitää. Eli pakko ajaa nätisti tai saattaa jäädä ajot pitkäksi aikaa pois.
Tietysti poika saattaa vaikka ajaa ylinopeutta. En ole aina vahtimassa. Mutta kotona on ollut kohtuullisen kova mutta reilu kuri. Mokata saa mutta tietoinen iso riskien otto ei ole moka vaan harkittu typeryys. Esimerkiksi apn tapauksessa poika on tietoisesti virittänyt mopon ja tietoisesti ajanut noin kovaa mopolla. Ei mikään esim autolla pieni ylinopeus vahingossa.
Vähän vähemmälle sitä rinnan takomista kuitenkin. Tiedä vaikka vaikka kiltti poikasi on muutaman vuoden päästä täällä kirjoittelemassa vaikka minkälaisia inkel-posteja ja haukkumassa vanhempiaan joiden takia hänestä tuli arka luuseri. Puhumattakaan siitä, että hän voi nytkin touhuta vaikka ja mitä teidän selän takana.
Asiat menee miten menee ja usein se vanhempien rooli ei ole kovinkaan ratkaiseva. Niille urveloille vaan yleensä sattuu syntymään urveloita lapsia... Siinä ei paljoa kasvatus auta.
Minä uskon edelleen että vanhempien rooli on todella merkittävä. Geeneissä toki saadaan mitä saadaan. Mutta esimerkiksi minun veljeni oli nuorena tosi hankala. Ainakin selkeä lukihäiriö ja ehkä joku kirjainyhdistelmä kuten ADHD jos olisi tutkittu. Paljon ongelmia. Mutta vanhempani jaksoivat pitää rajoja. Ja veljestäni tuli ihan kelpo kansalainen.
Voimakastahtoinen tai kovin impulsiivinen lapsi on todella rankka kasvatettava. Mutta hyvällä kasvatuksella on silloin vielä suurempi merkitys kun niin sanotun helpon lapsen kanssa. Mutta helpompi on toki nostaa kädet ylös ja sanoa että en voi mitään ja muiden ongelma.
Itselläni on perinnöllisenä ominaisuutena juuri tuo mainittu kirjainyhdistelmä. Isän puolen suvussa sen uhat ja mahdollisuudet ovat hyvin nähtävissä. Omat vanhempani eivät diagnoosistani tule varmaan koskaan tietämään, mutta olen kyllä kiitollinen äidilleni siitä, että hän kasvatti minut samanlaisella järjestelmällisyydellä kuin ap omaa poikaansa. Enkä nyt ole laittamassa ap:n pojalle mitään diagnooseja.
Lisäksi olen sitä mieltä, että jos se mopo on pojan elämän tärkein asia, niin silloin on ihan syytäkin joutua vielä miettimään elämän prioriteetteeja uudestaan. Jos ei ole tärkein asia, niin rangaistuksesta on huomattavasti helpompi päästä yli. Ja aina voi sitten vaikka ensi keväänä katsoa uudestaan, josko tuon päätöksen voisi pyörtää ikään kuin palkintona hyvästä käytöksestä. Tai lapsen luonteesta riippuen nyt voisi myös EHKÄ keskustella siitä, että minkälaisilla edellytyksillä mopoilu voisi jatkua ensi keväänä. Voisi ikäänkuin suorittaa jonkinlaisen sovelletun ja epävirallinsen yhteiskuntapalveluksen.
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet, ei se osaa mitään virittää
Ei tarvi osatakaan, riittää että yksi mopoporukasta osaa. 🙂
Ettekö te puolustelijat tajua, että tällä kertaa joo ei sattunut henkilövahinkoja, mutta seuraavalla kerralla voi sattua! Käytättekö silloinkin tuota poikien pitää saada leikkiä argumenttia, kun 4 vuotias pikkupoika kuoli törmäykseen? Aivan käsittämätöntä idiotismia. Nopeusrajoitukset on ihan syystä.
Hyvä ap, juuri näin! Itsellä ei vielä mopoikäisiä lähelläkään, mutta toimisin aivan samoin. Viritetyllä mopolla ajaminen on äärimmäisen vaarallista. Muu liikenne olettaa, että kulkee moponopeuksia eikä osaa välttämättä reagoida 120kmh ajavaan pikkumopoon. 15v ei myöskään ole mikään taitava kuski, vaikka itse ovatkin sitä mieltä että just mä osaan eikä mulle käy mitään. Tollaset pois liikenteestä vaarantamasta muita ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mopoilla mutta laita itse maksamaan kaikki sakkonsa, niin sitä opitaan. Kolmesta vasta mopo pois kokonaan. Anna mahdollisuus aina.
Ei tietenkään ap anna mahdollisuutta. Koska on itse niin täydellinen ettei eläissään ole tehnyt mitään laitonta tai pettänyt yhtään lupausta.
Kova on rangaistus jostain moposta. Pilata nyt oman lapsensa nuoruus. Kuinkahan monta vuotta hänki on odottanut että saa kortin.
Omassa nuoruudessa mopot oli jo 10 vuotiailla ja viritettyjä kaikki.
Pyydä lapseltasi anteeksi ja sano että maksaa itse joka sakon.
Nuori jota aikuinen kunnioittaa on parempi kuin aikuinen jota nuori inhoaa. Viet tuomoisesta mopon niin mitä hän sitten tekee. Luuletko että pakottamalla saat hänet tekeen niinkuin haluat.
Toivottavasti sulla ei ole lapsia. Säännöt on sääntöjä, ihan sama vaikka kuinka tulee paha mieli. Vastuu pitää kantaa teoistaan. Vai että vielä anteeksi tältä rikoksen tehneeltä lapselta.. voi hyvää päivää.
Ap teit just oikein. Itsekin tekisin nykyään noin. Oma poika perseili mopolla ja tiesin siitä... Annoin vain jatkua ja ajattelin että kyllä se siitä itsestään loppuu. No loppuhan se. Poika soitti illalla että oli ajanut ojaan eikä pääse ylös. Oli ihan hysteerisenä. Soitin ambulanssin ja ajoin pojan luo sairaalaan. Luojan kiitos mitään isompaa kolhua ei tullut ja pahinta oli säikähdys. Poika varsinkin oli ihan tolaltaan. Siihen loppui mopoilu. Auton kanssa on sujunut paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on itse äiti täydellinen. Kasvattaa teininkin aina niin oikeudenmukaisesti. Kokekaamme huonommuutta kaikki äidit jotka emme kiellä mopoilua ja tuomitse heti ekan virheen jälkeen!!
Te toimisitte päinvastoin kuin ap, pojan valehtelukaan ei ole teille ongelma vaan hyve.
Katsotko aina putken läpi kun et näe asiaa laajemmin. Jos vie mopon niin voi olla varma ettei lapsi kerro mitään kyseiselle äitille. Ja miksi välittää pätkääkään mistään rajoista mitä kotona asetettu. Ei tuomoiseen äitiin ole mitään kunnioitusta joka valmis omalle lapselle noin tekeen. Kyseessä on vain mopo mutta teinille tärkeä. Tärkeämpi varmasti kuin omalle äitilleen mikään omistamansa tavara.
Te jotka ette ole elänyt samanlaista nuoruutta, ette sitä ymmärrä ja sen huomaa monen kirjoituksissa.Just näin. Olen aivan varmasti ollut liiankin vaativa äiti lapsilleni. Minun ei ole tarvinnut käskeä, koska on selvä, että tehdään kuten haluan. Liian kiltit lapset tuli.
Mutta olen myös teinejä ymmärtänyt, kokenut heidän elämäänsä. En olisi ikinä estänyt teinin mopoilua, jos olisi tullut sakkoja. En missään tapauksessa sulkisi lastani kaveriporukan ulkopuolelle. Enkä rankaise rangaistuksen päälle. En myöskään estä elämästä tai mopilemasta, vaikka minä pelkään.
Lasten kanssa on aina huolia ja mielestäni kunnioitus ja toisen asemaan asettuminen on se mikä toimii. Ei mielivalta ja rankaisu.
Eli ainoastaan teinit ansaitsee kunnioitusta, entäs ne muut siellä liikenteessä, jotka sun lapsi vaarantaa itsensä lisäksi? Heidän turvaa ei tule kunnioittaa? Lakia ei tarvitse kunnioittaa? Ihan kamalaa, että sun kaltaisia vanhempia on olemassa.
Selkäsaunaa on saatu jos olen tehnyt jotain luvatonta ja otettu opiksi siitä mikä on suotavaa ja mikä ei.