Meiltä lähtee mopo myyntiin. Ei ollut pojasta vielä kuskiksi.
Oli salaa virittänyt mopoaan ja eilen ajellut kylillä poikien kanssa. Oli ajanut suoralla tiellä reilua ylinopeutta suoraan poliisin tutkaan. Onneksi.
Niin vaarallista tuollainen pelleily. Hitto kun on puhuttu että mopo ei oo mikään lelu ja toinen on niin kirkkain silmin sanonut että ajaa nätisti. Ollaan luotettu ja maksettu mopot ja kortit että pääsee liikkumaan ja tässä on kiitos. Pettynyt oon.
Kommentit (150)
Sinultakin auto pois jos sakot saat. Ja varsinkin jos ajat ylinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään myyntiin, antakaa pojan mopoilla, pysyy pois pahanteosta
Jos ajaminen ylinopeutta viritetyllä mopolla ei ole pahantekoa, niin kumma, että lainsäätäjä niin väittää ja poliisi antaa sakot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän niitä mopoja viritettiin itsekin mutta ihan rakentelun ilosta. Ei keulittu tai ajettu ylinopeutta (nopeusrajoituksiin nähden). 80 alueella sitten ajettiin kuuttakymppiä.
Samalla tavalla vanhemmat laittoivat ehdon, että jos sakkoja tulee niin mopoilu jää tauolle. Koskaan en joutunut virkavallan kanssa tekemisiin sillä en perseillyt liikenteessä kuten nykyajan veetit.
Aika kultaa muistot. Minulla ei. Tehtiin kaikkea, mihin nykynuoriso ei syyllisty.
Oli melko tiukka kasvatus, mutta vanhemmat tajusi milloin he eivät enää voi mitään. Tuli töpättyä ja kuitenkin koulut meni ok ja elämä sen jälkeenkin.
T. 80-luvulla nuori
Sama homma. Oli tiukka kasvatus ja sen takia en mistään asioista kotona puhunutkaan. Noh mopoja viriteltiin ja tietenkin niistä testattiin. Nämä nyt oli sieltä pienimmistä päästä. Mitään ilkivaltaa ei suuremmin harrastettu, joitain pieniä koiruuksia toki kuten postilaatikkojen räjäyttäminen ilotulitteilla, lumipallojen heittely jne. Jossain vaiheessa toki sitten mukaan tuli päihtee ja pitihän niitä testata minunkin.
Itsekseni naureskelen kun nyt kotona käydessä vanhemmat ihmettelevät nykymenoa ja toteavat kuinka olin aina "kiltti lapsi". Noh pitäköön luulonsa. Koulut meni ok ja elämä muutenkin parin erehdyksen jälkeen. Nyt on kiva muistella menneitä.
T. 90-luvulla nuori.
Vierailija kirjoitti:
Siskonpoikani sai mopon ja samat vaikeudet alkoivat. Menoa hidasti vain mopon rikkoutuminen. Poliisin kynsiin jääminen vain nauratti. Mopo sai rangaistuksena olla lukkojen takana kuukausiakin, mutta sitten pöljäily jatkui ihan samanlaisena.
Mopotouhu loppui, kun poika sai ajokortin ja osti oman auton. Sen hän ajoi käyttökelvottomaksi muutamassa viikossa, mutta halpoja autojahan riittää. Minkäs teet täysi-ikäiselle, joka käy koulun ohessa töissä ansaitsemassa omaa rahaa. Kaverit ovat yhtä älyttömiä: kun jotakin sattuu, siitä raportoidaan someen röhönaurun kanssa. Tiedän kyllä, että kymmenen vuoden kuluttua päässä on sentään jotakin järkeä, mutta vuodet ovat pitkiä ja älyttömyyden määrä lakipisteessään.
Siskon olis kannattanut tehdä kuten Ap, poika olis ehkä nyt turvallisempi ja järkevämpi kuski, eikä tarvis olla sydän syrjällään, milloin joku kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on itse äiti täydellinen. Kasvattaa teininkin aina niin oikeudenmukaisesti. Kokekaamme huonommuutta kaikki äidit jotka emme kiellä mopoilua ja tuomitse heti ekan virheen jälkeen!!
Te toimisitte päinvastoin kuin ap, pojan valehtelukaan ei ole teille ongelma vaan hyve.
Katsotko aina putken läpi kun et näe asiaa laajemmin. Jos vie mopon niin voi olla varma ettei lapsi kerro mitään kyseiselle äitille. Ja miksi välittää pätkääkään mistään rajoista mitä kotona asetettu. Ei tuomoiseen äitiin ole mitään kunnioitusta joka valmis omalle lapselle noin tekeen. Kyseessä on vain mopo mutta teinille tärkeä. Tärkeämpi varmasti kuin omalle äitilleen mikään omistamansa tavara.
Te jotka ette ole elänyt samanlaista nuoruutta, ette sitä ymmärrä ja sen huomaa monen kirjoituksissa.
Just näin. Olen aivan varmasti ollut liiankin vaativa äiti lapsilleni. Minun ei ole tarvinnut käskeä, koska on selvä, että tehdään kuten haluan. Liian kiltit lapset tuli.
Mutta olen myös teinejä ymmärtänyt, kokenut heidän elämäänsä. En olisi ikinä estänyt teinin mopoilua, jos olisi tullut sakkoja. En missään tapauksessa sulkisi lastani kaveriporukan ulkopuolelle. Enkä rankaise rangaistuksen päälle. En myöskään estä elämästä tai mopilemasta, vaikka minä pelkään.
Lasten kanssa on aina huolia ja mielestäni kunnioitus ja toisen asemaan asettuminen on se mikä toimii. Ei mielivalta ja rankaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIhän tässä mitään. Sopimus tehtiin yhdessä, poika ja ap, molempien hyväksyessä ehdot. Nyt sitten toimitaan niin kuin sovittiin, ts. mopo lähtee. Yhteisistä sopimuksista pidetään kiinni.
Kiristyksellä aikaan saatu "sopimus" on arvoton.
Mitä kiristämistä se on, jos vaatii, että ei tee laitonta tekoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mopoilla mutta laita itse maksamaan kaikki sakkonsa, niin sitä opitaan. Kolmesta vasta mopo pois kokonaan. Anna mahdollisuus aina.
Mahdollisuushan annettiin ja vielä selkeästi. Kyllä pitää riittää peli, välineet ja säännöt. Se on ihan selkeää.
Meillä myös sama homma. Asiat käydään läpi niin, että ne ymmärretään. Jos joku ei miellytä, se mietitään uudestaan ja perustellaan. Laki on laki ja sitä noudatetaan. Jos sääntöjä tai lakia rikotaan, siitä on sovitut seuraukset. Ja ne pitävät.
Naapurissa taas poliisin poika sai ajella viritetyllä mopollaan. Teki muutakin tihua. Isä vain sanoi naureskellen, ettei saa jäädä kiinni. No, kiinni jäi, kolaroi ja jumankekka mikä show kotona. Ja se meteli ja kyykytys kesti kauan. Poika häipyi omilleen ja sinne jäi. Olisi itse toivonut, että isä olisi kieltänyt jotain aikanaan, eikä jättänyt omaan harkintaan. Nyt on rikosrekisteri seurana. Ja velat. Melkoinen vastuu nuorelle, kun tavallaan oli lupa tehdä hölmöjä.
Lain rikkomisesta tuli jo seuraukset.
Se riittää.
Vain sadisti ottaisi mopon pois.
Kun tuut aikuiseksi ja saat ajokortin, niin ymmärrät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa.
Katkaise jo napanuora ja anna lapsen ottaa vastuu ja oppi kokemuksista. Nostakaa käsi ylös joka ei ole ikinä ajanut autolla ylinopeutta. Ihan varmasti kaikki on joilla kortti. Pitäisikö jonkun tulla ottaan auto pois. Vai onko parempi kantaa vastuu maksaessaan sakko.
Onneksi ap ei ole minun äiti. Häpeäisin häntä niin etten kehtaisi ulos mennä.
Aika harva meistä virittelee ja muuntaa autoa niin, että sillä pääsee kolmeasataa, ja sitten kaahaillaan niin tuolla maanteillä.
Samalla ap makselee ylinopeussakkoja mutta saa pitää autonsa.
Vierailija kirjoitti:
Sinultakin auto pois jos sakot saat. Ja varsinkin jos ajat ylinopeutta.
Ja pysyvästi. Puoliso voi takavarikoida tai myydä autosi.
Pitää olla seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa.
Katkaise jo napanuora ja anna lapsen ottaa vastuu ja oppi kokemuksista. Nostakaa käsi ylös joka ei ole ikinä ajanut autolla ylinopeutta. Ihan varmasti kaikki on joilla kortti. Pitäisikö jonkun tulla ottaan auto pois. Vai onko parempi kantaa vastuu maksaessaan sakko.
Onneksi ap ei ole minun äiti. Häpeäisin häntä niin etten kehtaisi ulos mennä.Aika harva meistä virittelee ja muuntaa autoa niin, että sillä pääsee kolmeasataa, ja sitten kaahaillaan niin tuolla maanteillä.
Ajoiko poika kolmeasataa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskonpoikani sai mopon ja samat vaikeudet alkoivat. Menoa hidasti vain mopon rikkoutuminen. Poliisin kynsiin jääminen vain nauratti. Mopo sai rangaistuksena olla lukkojen takana kuukausiakin, mutta sitten pöljäily jatkui ihan samanlaisena.
Mopotouhu loppui, kun poika sai ajokortin ja osti oman auton. Sen hän ajoi käyttökelvottomaksi muutamassa viikossa, mutta halpoja autojahan riittää. Minkäs teet täysi-ikäiselle, joka käy koulun ohessa töissä ansaitsemassa omaa rahaa. Kaverit ovat yhtä älyttömiä: kun jotakin sattuu, siitä raportoidaan someen röhönaurun kanssa. Tiedän kyllä, että kymmenen vuoden kuluttua päässä on sentään jotakin järkeä, mutta vuodet ovat pitkiä ja älyttömyyden määrä lakipisteessään.
Siskon olis kannattanut tehdä kuten Ap, poika olis ehkä nyt turvallisempi ja järkevämpi kuski, eikä tarvis olla sydän syrjällään, milloin joku kuolee.
Ei. Jos ei järkeä ole niin sitä ei ole eikä siinä mitkään estelyt auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mopo ihan turha ajoneuvo muutenkin, omille kakaroille en edes osta, saavat odottaa kevari-ikää. Traktorimönkijä toinen paljon mopoa järkevämpi vaihtoehto jos rahaa löytyy.
Mopo ei kulje juuri polkupyörää nopeammin ja silti ajokorttivaatimukset hyvin tiukkoja aiempaan verrattuna.
Kyllä mopo nyt kulkee vakionakin yli 2 kertaa kovempaa kun keskimääräinen pyöräilijä.
Terve nuori pyöräilee kyllä 30km/h, mopo kulkee 40-45km/h. Muistan kun itse pysyin nuorena aika hyvin mukana polkupyörällä kun pyöräilin mopojen mukana. Ero on hyvin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa.
Onneksi ap ei ole minun äiti. Häpeäisin häntä niin etten kehtaisi ulos mennä.
Lasten kasvatuksessa johdonmukaisuus on tärkeää. Jos on sovittu selvät pelisäännöt, niitä noudatetaan. Eihän teini usko enää ikinä mitään, jos asioista ei tule seuraamuksia, vaikka näin on selvästi sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Jos ei järkeä ole niin sitä ei ole eikä siinä mitkään estelyt auta.
Teini-ikäistä pystyy vielä kasvattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa.
Onneksi ap ei ole minun äiti. Häpeäisin häntä niin etten kehtaisi ulos mennä.Aika harva meistä virittelee ja muuntaa autoa niin, että sillä pääsee kolmeasataa, ja sitten kaahaillaan niin tuolla maanteillä.
Huono vertaus. Keksi parempi ensi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meidän pojilla on traktorit, niistä näkee vähän paremmin, missä tutka sijaitsee. Tällaisena päivänä on mukava ajella 40 km/h kylätiellä ja antaa kunnon jonon muodostua taakse. Mihin niillä mökkiläsillä kiire olisi, lomat loppui jo.
Joo, kerran olin ajamassa maalle. Vauhtia sallittu 80km. Oli pimeää ja yhtäkkiä edessä traktori ilman mitään valoja. Nuoriso ajelemassa! Oli sykäyttävä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mopoilla mutta laita itse maksamaan kaikki sakkonsa, niin sitä opitaan. Kolmesta vasta mopo pois kokonaan. Anna mahdollisuus aina.
Mahdollisuushan annettiin ja vielä selkeästi. Kyllä pitää riittää peli, välineet ja säännöt. Se on ihan selkeää.
Meillä myös sama homma. Asiat käydään läpi niin, että ne ymmärretään. Jos joku ei miellytä, se mietitään uudestaan ja perustellaan. Laki on laki ja sitä noudatetaan. Jos sääntöjä tai lakia rikotaan, siitä on sovitut seuraukset. Ja ne pitävät.
Naapurissa taas poliisin poika sai ajella viritetyllä mopollaan. Teki muutakin tihua. Isä vain sanoi naureskellen, ettei saa jäädä kiinni. No, kiinni jäi, kolaroi ja jumankekka mikä show kotona. Ja se meteli ja kyykytys kesti kauan. Poika häipyi omilleen ja sinne jäi. Olisi itse toivonut, että isä olisi kieltänyt jotain aikanaan, eikä jättänyt omaan harkintaan. Nyt on rikosrekisteri seurana. Ja velat. Melkoinen vastuu nuorelle, kun tavallaan oli lupa tehdä hölmöjä.
Lain rikkomisesta tuli jo seuraukset.
Se riittää.
Vain sadisti ottaisi mopon pois.
Kun tuut aikuiseksi ja saat ajokortin, niin ymmärrät paremmin.
Minä sain ajokortin vuonna -87.
Olen jopa saanut ylinopeudesta sakon vuonna -96.
Mielestäni se sakko oli riittävä seuraamus. Kukaan sadisti ei vienyt autoani.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kukkahattu vedetty syvälle nenään.
Kaikki teinit virittää mopoja. Ovat tehneet niin jo vuosikymmeniä. Vaarallisempaa autojen seassa on ajaa 40 kuin 70.
Anna pojan harrastaa kavereiden kanssa äläkä ole se ilonpilaaja josta koko kaverilauma nauraa ja vittuilee pojallesi 2 vuotta.
Kukaan ei tarvitse vittuilevia kavereita. Hyvä että tulee heti sekin selville, ketkä niitä oikeita kavereita on.
Aika kultaa muistot. Minulla ei. Tehtiin kaikkea, mihin nykynuoriso ei syyllisty.
Oli melko tiukka kasvatus, mutta vanhemmat tajusi milloin he eivät enää voi mitään. Tuli töpättyä ja kuitenkin koulut meni ok ja elämä sen jälkeenkin.
T. 80-luvulla nuori