Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kävin töykeällä gynekologilla

Vierailija
02.09.2014 |

Olen aina ajatellut, että en aio etsiä itselleni ns. vakio-gyneä vaan menen sille jolla sattuu olemaan aika sopivampana hetkenä omia aikatauluja ajatellen. Käyn Terveystalossa, koska työterveyspalvelumme ovat siellä ja näin saan kulut suoraa työnantajaltani veloitetuksi. Silloin tällöin on sattunut sama gynekologi kuin aiemminkin mutta aika monella eri lääkärillä olen käynyt tässä vuosien aikana ja ilmeisesti on käynyt vain hyvä tuuri näinä aiempina vuosina. Tänään kävin taas tarkastuksessa ja nyt ymmärrän miksi jotkut ovat niin innoissaan omasta vakkari-gynekologistaan ja minäkin tämän jälkeen haritsen palaamista jonkun niiden edellisten lääkäreiden hoitoon. Tämä gynekologi oli kylläkin tehokas mutta puhui hyvin yksioikoisella tyylillä asioista.

Ensinnäkin hän kysyi eikö parisuhteeni ole tarpeeksi vakaalla pohjalla, kun ei ole vielä lapsia. Vastasin että on mutten itse kyllä tunne olevani vielä valmis äidiksi. Gyne rupesi kertomaan, kuinka 35-vuotiaiden munasolut eivät kelpaa enää luovutettaviksi kun ne ovat niin huonoja jo. (Joo, kiitos tästä syyllistämisestä, olen 28-vuotias!)

Seuraavaksi puhuttiin papa-kokeesta; minulla on muutama vuosi sitten ollut papassa muutoksia, jotka parantuivat itsestään ja sen jälkeen olen aina joka vuosi varmuudeksi ja mielen rauhan vuoksi otattanut papan. Nyt tämä lääkäri sanoi että ei tarvitse joka vuosi ottaa papaa, jos parisuhteeni on niin vakaa ettei tarvitse epäillä mieheni uskottomuutta. No ei tarvitse epäillä miestäni mutta haluan sen silti tästä eteenpäinkin joka vuosi. Ja vastahan on ollut puhetta siitä, että kohdunkaulansyövät ovat lisääntyneet, minähän olen vain luullut olevani hyvinkin vastuullinen ja terveydestäni huolehtiva ihminen.

Käytän ehkäisynä nuvaringiä tämä kyseinen gyne ei nähtävästi pidä tästä ehkäisymuodosta. Olen itsekin tietoinen veritulppariskistä, joka liittyy hormonaaliseen ehkäisyyn mutta tarvitseeko lääkärin sanoa "muistat sitten, että lennoilla sinun on pakko jaloitella säännöllisin väliajoin tai muuten saatat saada veritulpan." Koko ajan hän myös kyseli olenko harkinnut muita ehkäisymuotoja esim. kierukka tai kapseli. Kun vastasin, etten ole sen takia etten kuitenkaan halua sitoutua lapsettomuuteen 3-5 vuodeksi.

No sisätutkimuksen aikana jostain kohdunsuusta? tuli verta spekulan päähän ja tämä gyne selitti, että tehdään hiiva sitten emätintulehdus -testit ja jos ne on negatiivisia, niin sitten sitten tippuri ja klamydia (ja taas sivumaininta mieheni uskollisuudesta!) siis että selvitetään mikä oli syynä tähän verenvuotoon.

Lopuksi lääkäri vielä kysyi ennen nuvaring-reseptin kirjoittamista, että olenko varma että haluan jatkaa ehkäisyrenkailla. Siis että niiden parin lauseen aikaan jotka esitettiin samalla kun sisästukimusta tehtiin olisinkin yhtäkkiä paattänyt vaihtaa kierukkaan tai kapseliin?! Ja vastaanotolle tullessani sanoin käynnin syyksi nuvaring-reseptin uusimisen.

Siis lääkäri oli tehokas ja tutki kaiken ja selitti asiat mutta silti jäi jotenkin töykeä olo ja mitä ihmettä oli se jatkuva parisuhteeni uskollisuuden sivuaminen?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:22"]

Tuota, mitä ihmeen töykeää tuossa oli? Taidat olla pikkasen herkkis itse. Ammattitaitoiselta gyneltähän tuo vaikutti, kertoi faktoja, tutki verenvuodon syytä ja varmisteli oletko varma esim. tuosta ehkäisystä, kun parempiakin vaihtoehtoja olisi.

[/quote]

 

No siis kyllähän minä itsekin sanoin jo alussa, gyne tutki ja selitti asiat hyvin mutta nuo sivuhuomautukset ja se äänensävy ja yleistunnelma oli epämiellyttävä kokonaisuudessaan. Ja oikeastiko minun olisi siinä pedillä maatesani pitänyt päättää ehkäisymuotoni vaihtamisesta? Ja sitä paitsi mielestäni se on hieman ristiriidassa sen kanssa, että hän jo ehti syyllistämään minua lapsettomuudesta ja silti tajoaisi ehkäisyä, joka olisi voimassa muutaman vuoden kerrallaan.

-ap

[/quote]

 

 

Ei gyne sinua syyllistänyt, vaan kertoi faktoja. Tiedätkö, että kaikkien ehkäisyreseptiä uusivien lääkäreiden tulisi nykyisten ohjeistusten myötä ottaa noin/yli kolmekymppisten lapsettomien naisten kanssa puheeksi se, että lapsen saaminen vaikeutuu iän myötä. Tämä on yleinen ohjeistus, jonka tarkoitus on herätellä. Toisekseen, hänhän hyväksyi vastauksesi ilmeisen hyvin, kun tarjosi sinulle vuosikausien ehkäisyä, jonka katsoi ilmeisesti ammatti-ihmisenä paremmaksi. Kyllä lääkäri saa esittää tuollaisessa asiassa oman mielipiteensä, jos se on perusteltua. Minun mielestäni tuossa ei ollut mitään loukkaavaa. 

Vierailija
2/10 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä Terveystalossa kävit? Onko Helsingissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut Helsingissä. alue on Etelä-Suomi, pieni kaupunki.

Vierailija
4/10 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia lääkäreitä on ja kai heilläkin voi olla toisinaan huono päivä.

Muistan, että kun nuorena kävin ylioppilaiden terveydenhuollon gyniksellä, niin papakoe sattui hillittömästi. Tuntui kuin jotain sisintä ja herkintä sisäelintä olisi pistetty veitsellä. Gynis oli tiukkanutturainen nainen, jolla oli puukengät ja joka naputteli puukengillään lattiaa koko ajan, kun istui työpöytänsä ääressä.

Osuin samalle gynikselle uudelleen noin 20 vuoden päästä. Nyt en nähnyt hänen toimissaan mitään outoa.

Kun aloittelin seksielämää ja yhdynnät olivat kivuliaita, kävin naisgyniksellä, joka sanoi, että niin siinä voi käydä, kun aloittaa sukupuolielämän vanhalla iällä. Paikat eivät enää veny ja jousta kuten nuorempana. Sitten hän katsoi syntymäaikaani ja totesi, että mutta ettehän te olekaan vielä kovin vanha.

Lääkärien lausahduksista saisi vaikka mitä anekdoottikokoelmia.

Vierailija
5/10 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:18"]Kaikenlaisia lääkäreitä on ja kai heilläkin voi olla toisinaan huono päivä.

Muistan, että kun nuorena kävin ylioppilaiden terveydenhuollon gyniksellä, niin papakoe sattui hillittömästi. Tuntui kuin jotain sisintä ja herkintä sisäelintä olisi pistetty veitsellä. Gynis oli tiukkanutturainen nainen, jolla oli puukengät ja joka naputteli puukengillään lattiaa koko ajan, kun istui työpöytänsä ääressä.

Osuin samalle gynikselle uudelleen noin 20 vuoden päästä. Nyt en nähnyt hänen toimissaan mitään outoa.

Kun aloittelin seksielämää ja yhdynnät olivat kivuliaita, kävin naisgyniksellä, joka sanoi, että niin siinä voi käydä, kun aloittaa sukupuolielämän vanhalla iällä. Paikat eivät enää veny ja jousta kuten nuorempana. Sitten hän katsoi syntymäaikaani ja totesi, että mutta ettehän te olekaan vielä kovin vanha.

Lääkärien lausahduksista saisi vaikka mitä anekdoottikokoelmia.
[/quote]

Blondi nainen? Kuulostaa eräälle Turun sadistigynelle, josta moni on valittanut.
Käyttää puukenkiä

Vierailija
6/10 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotka? 

Kuulostaa mun gyneltä. Menee ihan just vaihtoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, mitä ihmeen töykeää tuossa oli? Taidat olla pikkasen herkkis itse. Ammattitaitoiselta gyneltähän tuo vaikutti, kertoi faktoja, tutki verenvuodon syytä ja varmisteli oletko varma esim. tuosta ehkäisystä, kun parempiakin vaihtoehtoja olisi.

Vierailija
8/10 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:22"]

Tuota, mitä ihmeen töykeää tuossa oli? Taidat olla pikkasen herkkis itse. Ammattitaitoiselta gyneltähän tuo vaikutti, kertoi faktoja, tutki verenvuodon syytä ja varmisteli oletko varma esim. tuosta ehkäisystä, kun parempiakin vaihtoehtoja olisi.

[/quote]

 

No siis kyllähän minä itsekin sanoin jo alussa, gyne tutki ja selitti asiat hyvin mutta nuo sivuhuomautukset ja se äänensävy ja yleistunnelma oli epämiellyttävä kokonaisuudessaan. Ja oikeastiko minun olisi siinä pedillä maatesani pitänyt päättää ehkäisymuotoni vaihtamisesta? Ja sitä paitsi mielestäni se on hieman ristiriidassa sen kanssa, että hän jo ehti syyllistämään minua lapsettomuudesta ja silti tajoaisi ehkäisyä, joka olisi voimassa muutaman vuoden kerrallaan.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:22"]

Tuota, mitä ihmeen töykeää tuossa oli? Taidat olla pikkasen herkkis itse. Ammattitaitoiselta gyneltähän tuo vaikutti, kertoi faktoja, tutki verenvuodon syytä ja varmisteli oletko varma esim. tuosta ehkäisystä, kun parempiakin vaihtoehtoja olisi.

[/quote]

 

No siis kyllähän minä itsekin sanoin jo alussa, gyne tutki ja selitti asiat hyvin mutta nuo sivuhuomautukset ja se äänensävy ja yleistunnelma oli epämiellyttävä kokonaisuudessaan. Ja oikeastiko minun olisi siinä pedillä maatesani pitänyt päättää ehkäisymuotoni vaihtamisesta? Ja sitä paitsi mielestäni se on hieman ristiriidassa sen kanssa, että hän jo ehti syyllistämään minua lapsettomuudesta ja silti tajoaisi ehkäisyä, joka olisi voimassa muutaman vuoden kerrallaan.

-ap

[/quote]

Sen kierukan saa pois vaikka jo ensi vuonna. Ei sitä tarvitse pitää sitä viittä vuotta tietenkään.

Vierailija
10/10 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko valituksesi syynä loppujen lopuksi se, ettei lääkäri ollut kanssasi samaa mieltä asioista. Jos hän ei ole hoitanut sinua aikaisemmin, niin tietysti hän kyseli enemmän kuin selainen, jolla jo on perustiedot sinusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi