Yksin asuvat - mikä elämässänne on kalliimpaa kuin muilla?
Nyt ainakin YLE jaksaa aiheesta kirjoittaa. En ymmärrä, mikä yksinelävien elämässä on niin paljon kalliimpaa kuin muilla, että jopa lapsiperheitä kadehditaan.
Kommentit (159)
Asuminen on paljon kalliimpaa. En voi haaveillakaan omakotitalosta tai kovin isosta asunnosta. Täällä pääkaupunkiseudulla pieni kaksio on isoin asunto, jota pystyn maksamaan. Ja siihenkin menee 800 euroa kuussa.
Auton hankkimista olen miettinyt, mutta lopulta päätynyt siihen, ettei se ole kannattavaa. Matkustaminen on kalliimpaa; yhden hengen huoneet ovat suhteessa kalliimpia tai joudun maksamaan kahden hengen huoneen yksin.
Ja tietysti ihan kaikki muut elinkustannukset. Ruokaa voin tietysti ostaa vähemmän, mutta aina sekään ei ole mahdollista, koska pakkauskoot ovat niin isoja. Eli joudun ostamaan vaikkapa samankokoisen leivän kuin pariskunta, mutta en ehdi syömään sitä kokonaan ennen kuin se on kuivunut tai homeessa. Toki voisin ostaa pienempiä pakkauksia tai yksittäispakattuja tuotteita, mutta ne ovat yleensä kilohinnaltaan paljon kalliimpia. Nämä nyt ensimmäisenä mitä tulee mieleen.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:25"] Matkustaminen on kalliimpaa; yhden hengen huoneet ovat suhteessa kalliimpia tai joudun maksamaan kahden hengen huoneen yksin.[/quote]
Kyllähän useimmilla yksin asuvilla on kavereita, joiden kanssa voi matkustella.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:17"]
Yksin joutuu maksamaan kaiken yksin. Se on jumalattoman kallista.
[/quote]
Sanos muuta. Yksinhuoltajana tiedän tarkalleen mitä tarkoitat. Tulee ikävä noita lapsettomia sinkku aikoja.
Mun yksiön vuokra on 600e. On kyllä iso, esim alapuolella asuu pariskunta. Kyllä täältä Treelta saisi jo todella mukavan asunnon 1200eurolla. Jos nyt ajatellaan että 2 laittaa asumiseen saman verran. Eri asia onko yli tonni sit vuokraa enää järkevää.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:25"]
Auton hankkimista olen miettinyt, mutta lopulta päätynyt siihen, ettei se ole kannattavaa. Matkustaminen on kalliimpaa; yhden hengen huoneet ovat suhteessa kalliimpia tai joudun maksamaan kahden hengen huoneen yksin.
[/quote]
Lapsiperhe joutuu ostamaan perheauton, jonka kulut ovat huomattavasti suuremmat kuin kahden pikkuauton. Näin ainakin meillä.
Matkustaessa joudumme varaamaan vähintään kaksi kahden hengen huonetta; en siis ymmärrä tässäkään, miten yksinäinen ihminen maksaisi enemmän kuin perhe ja yksinasuville pitäisi olla joku lapsilisää vastaava etuus.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:25"] Matkustaminen on kalliimpaa; yhden hengen huoneet ovat suhteessa kalliimpia tai joudun maksamaan kahden hengen huoneen yksin.[/quote]
[/quote]
Tiedän mitä tarkoitatte. Yksinhuoltajana minulla on kaveri jonka kanssa matkustaa. Mutta maksan siitä kaverista täyden aikuisen hinnan.
Yksin asuja maksaa yksin KAIKEN. Esim. asumiskulut, sähkö, huonekalujen ja elektroniikan hankinta, auto (jos sellainen on), ruokakin. Voisi ajatella, että yksinään syö vähemmän kuin perhe, mutta käytännössä ruokaa on vaikea ostaa pienissä erissä, ja usein pienempi määrä tulee kilohinnalta suurta perhepakkausta kalliimmaksi, kun kokonaisuutta katsotaan. Moni arjen asia on sellainen, että kun sen on kerran hankkinut, koko perhe hyötyy samasta ilman lisäkustannuksia, mutta yksineläjälle ei hintaan tule mitään helpotusta. Itse totesin hiljattain senkin, että kun ostaa vaikkapa virusturvapakettia tietokoneeseen, se on saman hintainen 1-3 tietokoneelle.
Toki monessa asiassa pystyy fiksusti ajatellen säästämään ja järkeilemään niin, että saa kustannukset pysymään aisoissa, mutta kokonaisuutena kuitenkin perheellinen tai parisuhteessa elävä säästää todella paljon monessa asiassa rahallisesti. Kyllä se joskus harmittaa, mutta ei sille mitään muuta mahda, kuin pyrkiä säästämään kaikessa missä kykenee.
[/quote]
Öh, mutta kun haluaa matkustaa yksin.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:34"]Öh, mutta kun haluaa matkustaa yksin.
[/quote] Öh, kun keskustelun pointti on yksin _asuvan_ elämän kalleus. Asun itsekin yksin, mutta se ei estä matkustamasta hyvässä seurassa. Ja toisaalta perheellisetkin voi matkustaa yksin.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:30"]
[/quote]
Tiedän mitä tarkoitatte. Yksinhuoltajana minulla on kaveri jonka kanssa matkustaa. Mutta maksan siitä kaverista täyden aikuisen hinnan.
[/quote]
Mutta asutko siis yksin? Tässä oli nyt kysyms yksinasuvista, joilla kulut ovat suuremmat kuin esim. yksinhuoltajilla. Yksinhuoltaja ei asu yksin, vaan lapsensa kanssa. Lisäksi yksinhuoltajat saavat valtiolta ja kunnilta, sekä toiselta vanhemmalta huomattavan suuria avustuksia, joista yksinasuvat voivat vaan kadehtia.
[/quote]
Lapsiperhe joutuu ostamaan perheauton, jonka kulut ovat huomattavasti suuremmat kuin kahden pikkuauton. Näin ainakin meillä.
Matkustaessa joudumme varaamaan vähintään kaksi kahden hengen huonetta; en siis ymmärrä tässäkään, miten yksinäinen ihminen maksaisi enemmän kuin perhe ja yksinasuville pitäisi olla joku lapsilisää vastaava etuus.
[/quote]
Miten yksi perheauto voi olla kalliimpi kuin 2 autoa? Kahdet vakuutukset, kahdet bensat, kahdet verot nyt näin alkuun?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:34"]Öh, mutta kun haluaa matkustaa yksin.
[/quote] Öh, kun keskustelun pointti on yksin _asuvan_ elämän kalleus. Asun itsekin yksin, mutta se ei estä matkustamasta hyvässä seurassa. Ja toisaalta perheellisetkin voi matkustaa yksin.
[/quote]
Itse olen ihan tavallinen perheenäiti. Kuitenkin matkustan jonkun verran yksin (tai koirien kanssa) ja silloin maksan siitä 2hh ihan saman kuin yksinasuvakin. Ei mulle hotellissa kukaan annan alennusta siksi, että mulla on perhe kotona.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:38"]
[/quote]
[/quote]
Miten yksi perheauto voi olla kalliimpi kuin 2 autoa? Kahdet vakuutukset, kahdet bensat, kahdet verot nyt näin alkuun?
[/quote]
Niinpä! Siksi että tilavia perheautoja ei tehdä halvempina malleina. Meillä on käytössä nyt 7-paikkainen auto, koska 3-lapsisen perheen turvaistuimet eivät mene normiautoon. Samalla hinnalla olisi saanut vähänkuluttavia pikkuautoja sen 2 kpl. Mutta silloin pitäisi kahden vanhemman olla aina kuskaamassa lapsia.
Lisäksi niillä alueilla, joissa autoa tarvitaan työssäkäyntiin, autoja tarvitaan usein kaksi lapsiperheeseen. Tai siis jos puhutaan perheestä, jossa kaksi työssäkäyvää. Ei kaksi autoa per kaksi työssäkäyvää tule halvemmaksi kuin 1 per 1.
Mäkkärissä perhe voi ottaa perheateria - yksinasuva ei :( Siinä jo tulee kustannuksia reilusti.
Mä olen ajatellut, että yksin asuminen on valinta. Kun ei tarvitse jakaa mitään kenenkään kanssa ja voi vastata vain itsestään, niin esim. asumisesta on silloin halukkaampi maksamaankin. Voihan asunnon jakaa jonkun kanssa, jos haluaa halvemmilla kuluilla päästä.
Jos yksilön oma valinta on joku asia, niin miksi hirveä haloo siitä, että se maksaa enemmän? Jos on ihan henk.koht vessa, niin se ei ole koskaan varattu, kun itsellä on tarve. Samoin suihkun, keittiön tai telkkarin kanssa. Ei tarvitse jakaa muiden kanssa ja tästä luksuksesta toki voi maksaakin.
Aikoinaan yksin asuessani rahaa ei hurjasti jäänyt ylimääräisiin huvituksiin. Pelkästään asumiseen liittyvät kulut veivät ison osan tilistä. Kun muutimme nykyisen mieheni kanssa yhteen niin kahden työssäkäyvän aikuisen taloudessa oli huomattavasti löysempää vaikka emme kumpikaan suurituloisia. Tienasimme suht saman verran joten siinäkään suhteessa ei vertailu vääristynyt. Nyt kun olemme lapsiperhe niin elämä taas paljon rahallisesti köyhempää. Lapsiperheenä teimme ratkaisun muuttaa toiselle paikkakunnalle jottei talous niin tiukalla koska emme halunneet asua ahtaasti.
Ihan järjetöntä sinkkujen vertailla tilannettaan dinkkuihin, mutta pohjimmiltaan olla kateellisia lapsiperheiden "eduista". Joo, sinkku ottaa hotellihuoneen ja maksaa siitä yhtä paljon kuin dinkut. Mutta samalla lapsiperhe ottaa kaksi huonetta ja maksaa siis kahdesta huoneesta, mikä on aika selvästi enemmän kuin se yksi huone.
Ja kun lapsiperhe ostaa liian ison leivän, he pakastavat osan. Myös dinkut tekevät näin. Sinkku sen sijaan ilmeisesti antaa leivän kuivua tai jopa homehtua ja on loukkaantunut, kun se oli niin epäkäytännöllisen edullinen ja iso.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:36"]
[/quote]
Siis sun mielestä yksin asuva on joku hylkiö asuessaan yksin? Matkalle päästessään kaverin kanssa on tilanne toinen, kun silloinhan mennään hyvässä seurassa. No mä ainakin haluan matkustaa hyvässä seurassa eli yksin.
Kuten moni on jo sanonut, niin asuminen on kallista. No, tietysti on omaa turhamaisuuttani ja siis oma valita haluta esimerkiksi erillinen makuuhuone, mutta kyllähän tässä samassa kaksiossa pariskunta eläisi paljon pienemmällä vuokrasummalla per pää. Ja samoin esimerkiksi kodinkoneet, elektroniikka ym. on maksettava yksin, kun ne pariskunnalla pääsääntöisesti menisivät puoliksi. Ruokakuluissa pystyy onneksi hieman säästämään pakastimen avulla.
Asumiseen menee huomattavasti enemmän rahaa kuin niillä, joilla on joku jakamassa vuokra/lainakuluja.
En tosin silti kadehdi lapsiperheitä, edes raha-asioiden takia. Yksin eläessään voi surutta törsätä kaiken itseensä ja tehdä juuri mitä huvittaa ja milloin huvittaa, lapsellisena ei.