Miten mahdottoman vaikeaa voi olla vakituisen työpaikan saaminen tai edes kouluun pääseminen?
Koko työelämä on ihan päin seiniä.
Ja useimmat ideat, joita tyrkytetään, on ihan syvältä ja täysin irtaantuneita todellisuudesta.
Tyyliin:
mikset mene oppisopimukselle?
Yritetty on, yhtäkään firmaa ja yrittäjää ei kiinnosta kouluttaa.
mikset vain mene töihin?
ne kerrat, kun olen vain kävellyt sisään firmoihin, joihin ylipäätään voi kävellä sisään, ja ilmoittanut tulevani töihin, minut on joko naurettu pihalle tai neuvottu täyttämään hakemus netissä.
mikset valitse aloja jotka työllistää?
enpä tiennyt nuorena että valitsemani ala x ei työllistä jatkossa. Kenelläkään ei ole kristallipalloa. Lisäksi elämässä tulee eteen erilaisia asioita, jotka pistää suunnitelmat uusiksi. Esim. sairastuminen, perhe.
mikset vaihda alaa?
koko ajan yritetään, mutta minnekään ei pääse. Niin valtava määrä hakijoita, vain pieni prosentti pääsee sisään ja on ensikertalaiskiintiöt. Haettu myös aloille, joissa kova työvoimapula. Ei tee eroa. Ei pääse niin ei pääse.
mikset hae muihin kuin isompiin kaupunkeihin?
on haettu, ei eroa.
mikset mene amikseen alalle x, siellä on töitä?
terveydellisistä tai soveltumattomuussyistä minä tai moni muu ei voi noin vaan valita vain mitä tahansa alaa. Pitää olla siihen kykenevä ja edes jollain tasolla motivoitunut ja kiinnostunut ja alalle sopiva. Matemaattisesti lahjattomalle ei sovi alat, joissa matikkaa vaaditaan. Aralle ja sosiaalisista vaikeuksista kärsivälle tai ihmisistä viis veisaavalle ei sovi hoitoala. Allergiselle ei sovi kampaamon työ. Jne. Jne.
eli sä et vaan haluu töihin?!?
ei pidä paikkaansa, kyllä haluan. Ja koko ajan yritän. Mihinkään ei pääse, minnekään en kelpaa.
Suurin osa ihmisistä yrittää parhaansa niissä raameissa, jotka heillä on. Kaikki ei vaan pysty kaikkeen eikä sovi kaikkeen. Periaatteessa meillä on tässä maassa mahdollisuuksien tasa-arvo, mutta miten se toteutuu käytännössä onkin kokonaan eri juttu.
Alanvaihtajana olen järkyttynyt siitä, miten vaikeaa alan vaihtamisesta on tehty. Ja opintoja pitäisi myös rahoittaa työssä käymällä. Töitä on vaikeaa saada, haki sitten ihan mitä tahansa. En kelvannut edes puhelinmyyntiin vakuutusyhtiölle kun sellaistakin hain. Näin esimerkkinä.
Mihinkään työhön tai kouluun ei vain mennä. Niihin haetaan. Sitten jännätään, osuuko arpa omalle kohdalle vai ei.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matikkaa korostetaan aivan liikaa joka paikassa nykyään. Siis ihan turhan takia.
Harvoilla aloilla oikeasti tarvitaan pitkän matikan osaamista.
Miksi Suomessa on niin älyttömiä vaatimuksia eri aloille? Miksi pitää osata asioita, joita ei oikeasti sillä alalla tarvita?
Matikan opiskelusta on aivan järkyttävän paljon hyötyä ihan kaikessa. Ja sit noista lukion oppimääristä sitä painottamalla saa parhaiten eroja esiin hakijoiden (=oletusarvona abi) kesken, varsinkin noilla suosituimmilla aloilla.
No ei ainakaan työnhaussa ole ollut.
Terveisin ällä pitkästä matikasta ja matematiikan yliopisto-opintoja siihen päälle, koodaustaitoinen työhaluinen pitkäaikaistyötön.
Siis jossain työhaastattelussa ei koskaan kysytä, että sujuuko matikka, saati testata asiaa.
PS. Jos olet työnantaja ja kiinnostaa, niin vastaa ihmeessä!
Onko sulla sellaista osaamista, mikä olis sovellettavissa johonkin olemassa olevaan puljuun?
Matikan älliä on kirjoittanu moni juristikin, ja jos toi kirjoittamas pitää paikkansa, ymmärrät hyvin sen, kuinka marginaalinen kysyntä puhtaalle matematiikalle on, ellet ole Emmy Noether.
Siis minä kyllä oman kokemukseni perusteella olen oppinut tuon, että puhtaalle matematiikalle on todella marginaalinen kysyntä. Siksi ihmettelenkin, kun sitä pidetään niin tärkeänä. Tuossakin kommentoimassani viestissä väitettiin, että matematiikan opiskelusta on järkyttävän paljon hyötyä kaikessa.
Ja onko mulla osaamista - no, osaan kyllä jonkin verran ohjelmoida. Koodaripulaa valitetaan, löytäis vaan.
Opiskele vanhaa Mumpsia ja sen "pikkusiskoa" Cache Object Scriptiä.. Niiden päällehän HUS:in Apotti-hankkeessa oleva Epic-järjestelmäkin on rakennettu. Meistä Mumps-osaajista puolet on jo haudassa ja lopuista 90% vanhuuseläkkeellä. Mullakin alle 5 vuotta enää eläkeikään. Materiaalit, sovelluskehitin ja tietokanta löytyy ilmaiseksi InterSystemsin sivuilta. Tanskassa on Epic käytössä, Ruotsissa InterSystemsin HealthShare, Yhdysvalloissa tuota on käytössä todella paljon.
Noinhan sitä sanotaan COBOListakin! Minulla on siitä työkokemustakin, mutta missä ne työpaikat?
Jos olisi takeet, että Mumpsilla pääsee töihin, niin opettelisihan sitä.
Mistään elämässä et saa takeita. Et edes siitä, että eläisit niin pitkään, että ehtisit oppia Intersystemsin teknologian. Jos et halua edes yrittää, se on sun valintasi.
Ehkäpä valitsen sitten jatkaa C++-linjalla sen sijaan että lähden opiskelemaan jotain ihan muuta.
Etpä kovin tarkkaan sinäkään lukenut, mikä se ongelma on. Ei haluttomuus yrittää tai oppia sinänsä, vaan se, että mitä tahansa opiskelenkin, työtä sillä ei tunnu saavan. Parasta varmaan siis opiskella ihan vain omaksi ilokseen, koska työllistyminen on puhdasta sattumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteet.
Tämä on epäreiluuden huippu, koska ammattiosaamisen pitäisi ratkaista eikä sen, kenet tuntee.
Jos itse olisin tj, en ikinä palkkaisi jotain sukulaispoikaa/tyttöä siksi, että hän sukulaisuussuhteillaan haluaisi töihin. Olisin kiinnostunut tutkinnoista, työkokemuksesta ja persoonasta.
Miksi tuo on epäreiluuden huippu? Työntekijät on kalliita investointeja, tietty jokainen haluaa palkata sen, josta koituu firmalle vähiten vahinkoa. Työtön tulee liian usein firmaan tekemään tuhojaan, ei tekemään töitä. Verkostot on sitä varten, että saadaan vinkki hyvästä työntekijästä eli suhteilla pelataan, se on jokaisen etu. Paitsi sen, joka tekee työnsä niin huonosti, ettei kukaan uskalla suositella.
Olisiko lähteitä tälle väitteelle, että työtön tulee firmaan tekemään tuhojaan?
Nimenomaan KOSKA se työntekijä on kallis investointi, silloin RATKAISEE koulutus ja kokemus, ei suinkaan se, onko se tyyppi nyt siskon kummin kaima vai naapurin Pertti. Hyvä tyyppi on täysi turhake jos ei tee työtään kunnolla ja se, ettei ole niitä ns. verkostoja ei tarkoita, etteikö olisi hyvä tyyppi.
-ap
Koulutus ja kokemus eivät merkitse yhtään mitään, jos tyyppi on p aska. Sen sijaan siskon kummin kaimasta voi epävirallisesti kysellä siltä siskon kummilta ja saada luottamuksellista tietoa siitä, mitä tapahtuu, jos kaiman palkkaa. Verkostoissa ei valehdella, siinä menee oma maine, joten jos siskon kummi kaimaa suosittelee, on se parempi vaihtoehto kuin työtön kokemuksineen. Hyvällä tyypillä on verkostot ja niin on sillä huonollakin, mutta huonosta työnantajat varoittelee toisinaan, oli sillä huonolla mikä koulutus tahansa.
Siskon kummin kaima oppii kyllä työnsä, jos perusasiat on kunnossa, mutta nurjamielinen työtön ei korjaa luonnettaan millään.
Hirveän mustavalkoinen asettelu.
Ikään kuin ei voisi olla hyvä tyyppi ilman verkostoja, hyvällä koulutuksella ja kokemuksella.
En ymmärrä miksi näitä asioita pitää tällä tavalla asettaa vastakkain.
Mikään yksittäinen tekijä ei kerro, onko ihminen hyvä tyyppi tai hyvä työntekijä.
Mutta se on naurettavaa, että palkataan joku vain siksi, että hän tuntee jonkun jos ei kuitenkaan ole näyttöä siitä osaamisesta.
-ap
Jos kukaan ei ole valmis sinua suosittelemaan - ei entiset työkaverit, työnantajat tai edes muinaiset opettajat - niin miksi kukaan palkkaisi sinua? Ei kenelläkään ole mitään tietoa osaamisestasi, jos se on vain omien sanojesi varassa.
Et voi olla hyvä tyyppi, jos kukaan ei halua kertoa sitä potentiaaliselle työnantajallesi.
Jos noin on, niin miten kukaan voi koskaan saada ensimmäistä työpaikkaa?
Onkohan työnantajat kuulleetkaan sellaisesta kuin koeaika?
Useimmat kuitenkin pärjää töissä ihan hyvin. Minutkin on palkattu useamman kerran ilman mitään suosittelijaa.
Ennen mentiin töihin niin, että isä tai äiti sanoi tehtaan pomolle, että jälkikasvu tarttis jo duunia. Se oli sillä selvä. Mihin tämä rohkeus on työnantajilta kadonnut?
Ihan samalla tavalla tehtaalle mennään edelleenkin töihin. Siis niihin tehtäviin, mihin ei tarvita mitään koulutusta tai osaamista. Ja moniin muihinkin paikkoihin. Meilläkin toimiston tiloja käy viikonloppuisin siivoamassa yhden työkaverini lukiolainen.
Poikkeuksellisen erinomaisista suorittajista on pulaa alalla kuin alalla. Lääke on hyväksyä, että sinun täytyy pyrkiä olemaan poikkeuksellisen erinomainen. Samoin tähän poikkeuselliseen erinomaisuuteen pyrkiminen täytyy säteillä sinusta aivan kaikessa mitä teet. Eli intohimoa kehiin.
Tietty sitten kun on vakituinen työntekijä, voi sitä jatkuvaa suorittamista vähän höllentää, koska ei sitä kukaan jaksa täysiä loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikeaa sanoa tuohon mitään tuntematta työhistoriaasi tai koulutustaustaasi. Jos koulutus on vanhentunutta, sitä pitää tietenkin päivittää. Harjoittelun kautta monet saavat vakituisenkin työpaikan, minäkin olen saanut. Koulutukseen pääseminen riippuu niin ikään aiemmasta taustasta, usein arvostetaan kyseisen alan työkokemusta, toki motivaatio ja oppimistaidot pitää myös olla kohdillaan. Kyllä se suurin vika on yleensä siinä puhujassa itsessään, kun tarkemmin asiaa tutkii. Pikkupaikkakunnalla työmahdollisuudet ovat rajatummat, ja keskittyvät usein suorittaviin, perinteisiin ammatteihin. Aina voi sanoa ettei mikään kelpaa ja syyttää yhteiskuntaa ongelmistaan, toiset täällä kuitenkin pärjäävät vallitsevassa tilanteessa. Onko palkkavaatimuksesi ylimitoitettu kokemukseen ja koulutukseen nähden?
Onpa outo kommentti. Missä koulutuksessa työkokemuksella on väliä? Ei ainakaan amk- ja yliopistohaussa.
Millä valtuuksilla väität, että "vika on puhujassa"? Eli toisin sanoen, kerrot nyt että jos ihminen on työtön/köyhä/ei saa opiskelupaikkaa, vika on hänessä itsessään? Ei suinkaan esim. järjestelmässä, jossa olisi paljonkin korjattavaa. Ymmärrätkö, että työ- ja opiskelupaikkoja on kaiken kaikkiaan vähemmän kuin hakijoita?
Miksi pitää valaista tällaisia itsestäänselvyyksiä kenellekään?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikeaa sanoa tuohon mitään tuntematta työhistoriaasi tai koulutustaustaasi. Jos koulutus on vanhentunutta, sitä pitää tietenkin päivittää. Harjoittelun kautta monet saavat vakituisenkin työpaikan, minäkin olen saanut. Koulutukseen pääseminen riippuu niin ikään aiemmasta taustasta, usein arvostetaan kyseisen alan työkokemusta, toki motivaatio ja oppimistaidot pitää myös olla kohdillaan. Kyllä se suurin vika on yleensä siinä puhujassa itsessään, kun tarkemmin asiaa tutkii. Pikkupaikkakunnalla työmahdollisuudet ovat rajatummat, ja keskittyvät usein suorittaviin, perinteisiin ammatteihin. Aina voi sanoa ettei mikään kelpaa ja syyttää yhteiskuntaa ongelmistaan, toiset täällä kuitenkin pärjäävät vallitsevassa tilanteessa. Onko palkkavaatimuksesi ylimitoitettu kokemukseen ja koulutukseen nähden?
En tiedä keneltä kysyt, mutta minulla ainakaan ei ole mitään palkkavaatimuksia. Korkeintaan toiveita. Aina kun olen ollut töissä, kaverit ovat kauhistelleet, kuinka halvalla suostun tekemään.
Aikoinaan olin vaihtamassa työpaikkaa. Kun ilmoitin tulevalle ex-pomolle irtisanoutumisesta, tarjosi heti 50 % palkankorotusta, jos jään.
Minulle on myös väitetty, ettei hakemukseen kannattaisi liian matalaakaan toivetta laittaa, sillä se kertoo, ettei omasta mielestään osaa hommaansa.
Äh. Haluaisin vain tehdä työtä. Onko se ihan liikaa pyydetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemiä pyrkimyksiin. Kouluttautumisen mahdollisuus jollakin tukimuodolla on kyllä todella paikallaan, ottaen huomioon että lekkeriksi lyömällä ihminen elätetään sohvalle.
Siinä kun on saumaa tehdä hyvääkin tiliä pimeillä hommilla ja esim huumekaupalla.
Sit sellanen tsemi, että matikkaskillsit kehittyy laskemalla, toki se päähän sattuu, mut sitä se tekee kaikilla.
Tämä on jo aika mones kerta kun eri muodoissaan sanon tämän saman:
kaikkea ei voi oppia, vaikka kuinka päättäisi oppivansa. Harjoittelemalla voi toki kehittyä, mutta se riippuu täysin lähtökohdista ja päämäärästä. Kädetön ei voi opetella viulunsoittoa jne.
Jos on oppimisvaikeuksia tai matemaattinen hahmotushäiriö, ei siitä harjoittelustakaan tule mitään. On parempi keskittyä niihin alueisiin joissa on hyvä, eikä ruveta aikuisena tappelemaan jonkun sellaisen aihealueen kanssa joka ei ole koskaan aikaisemminkaan sujunut yhtään mitenkään.
-ap
Tämä! Todellakin tämä!
Sanoppa tuo työkkärille! Ketä se palvelee, että kädetön menee tekemään jotain hommaa kun tiedän valmiiksi ettei minusta ole siihen. Mitään muuta kun kuluta työnhakijan ja työnantajan aikaa kun työkkäri nyt vaan on päättänyt että sun on haettava kyseistä työtä.
Onneksi täällä on muutama järjenkin ääni, jotka ymmärtävät asioista jotain.
Mitään muutahan tällä palstalla ei sitten osata kuin esittää kaikentietäjää, provoillaan, ollaan ylimielisiä ja ladellaan "totuuksia" asioista, joista ei oikeasti tiedetä mitään ja yleistetään omat onnenkantamoiset ja onnistumiset koskemaan kaikkia ihmisiä. Jännittävää, että noin vajavaisella ajattelukyvyllä pääsee mihinkään töihin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matikkaa korostetaan aivan liikaa joka paikassa nykyään. Siis ihan turhan takia.
Harvoilla aloilla oikeasti tarvitaan pitkän matikan osaamista.
Miksi Suomessa on niin älyttömiä vaatimuksia eri aloille? Miksi pitää osata asioita, joita ei oikeasti sillä alalla tarvita?
Matikan opiskelusta on aivan järkyttävän paljon hyötyä ihan kaikessa. Ja sit noista lukion oppimääristä sitä painottamalla saa parhaiten eroja esiin hakijoiden (=oletusarvona abi) kesken, varsinkin noilla suosituimmilla aloilla.
No ei ainakaan työnhaussa ole ollut.
Terveisin ällä pitkästä matikasta ja matematiikan yliopisto-opintoja siihen päälle, koodaustaitoinen työhaluinen pitkäaikaistyötön.
Siis jossain työhaastattelussa ei koskaan kysytä, että sujuuko matikka, saati testata asiaa.
PS. Jos olet työnantaja ja kiinnostaa, niin vastaa ihmeessä!
Onko sulla sellaista osaamista, mikä olis sovellettavissa johonkin olemassa olevaan puljuun?
Matikan älliä on kirjoittanu moni juristikin, ja jos toi kirjoittamas pitää paikkansa, ymmärrät hyvin sen, kuinka marginaalinen kysyntä puhtaalle matematiikalle on, ellet ole Emmy Noether.
Siis minä kyllä oman kokemukseni perusteella olen oppinut tuon, että puhtaalle matematiikalle on todella marginaalinen kysyntä. Siksi ihmettelenkin, kun sitä pidetään niin tärkeänä. Tuossakin kommentoimassani viestissä väitettiin, että matematiikan opiskelusta on järkyttävän paljon hyötyä kaikessa.
Ja onko mulla osaamista - no, osaan kyllä jonkin verran ohjelmoida. Koodaripulaa valitetaan, löytäis vaan.
Opiskele vanhaa Mumpsia ja sen "pikkusiskoa" Cache Object Scriptiä.. Niiden päällehän HUS:in Apotti-hankkeessa oleva Epic-järjestelmäkin on rakennettu. Meistä Mumps-osaajista puolet on jo haudassa ja lopuista 90% vanhuuseläkkeellä. Mullakin alle 5 vuotta enää eläkeikään. Materiaalit, sovelluskehitin ja tietokanta löytyy ilmaiseksi InterSystemsin sivuilta. Tanskassa on Epic käytössä, Ruotsissa InterSystemsin HealthShare, Yhdysvalloissa tuota on käytössä todella paljon.
Noinhan sitä sanotaan COBOListakin! Minulla on siitä työkokemustakin, mutta missä ne työpaikat?
Jos olisi takeet, että Mumpsilla pääsee töihin, niin opettelisihan sitä.
Mistään elämässä et saa takeita. Et edes siitä, että eläisit niin pitkään, että ehtisit oppia Intersystemsin teknologian. Jos et halua edes yrittää, se on sun valintasi.
Ehkäpä valitsen sitten jatkaa C++-linjalla sen sijaan että lähden opiskelemaan jotain ihan muuta.
Etpä kovin tarkkaan sinäkään lukenut, mikä se ongelma on. Ei haluttomuus yrittää tai oppia sinänsä, vaan se, että mitä tahansa opiskelenkin, työtä sillä ei tunnu saavan. Parasta varmaan siis opiskella ihan vain omaksi ilokseen, koska työllistyminen on puhdasta sattumaa.
Harmi, että koit kommenttini noin :( Nimittäin yritin sulle tuoda esille yhden vaihtoehdon, jolla ihan oikeasti voisit myös työllistyä. C++:aa on opiskeltu oppilaitoksissa jo vaikka kuinka kauan, mutta ehdottamaani teknologiaa ei tietääkseni ole opetettu missään muualla kuin Tampereella yliopistossa. Älä opiskele sellaista, mitä "kaikki muutkin" osaavat. Opiskele sellaista, mitä muut eivät osaa.
Itse kuitenkin valintasi teet. Mä kehotin suvun it-alalle opiskelevaa nuorta opettelemaan ko teknologian puolitoista vuotta sitten ja jo vuoden päästä sai töitä. Valmistui nyt keväällä ja työpaikan sai jo ennen valmistumistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kun mulle ei kumpikaan ole ollut vaikeaa eikä lähipiirissä kellekään. Eikä me mitään kultapossuja olla vaan ihan tavallisia.
Käytä ihmeessä kaikki temin palvelut ammatinvalintapsykologia ja työttömän maksutonta terveystarkastusta myöten, kyllä sä apuja saat kunhan itse pyydät.
Aktiivisuus on eduksi.
Miksi oletat (kommenttisi sävy on olettava), etten minä tai joku muu kaltaiseni ole aktiivinen ja käytä noita mainitsemiasi palveluja?
Aikamoinen tuttavapiiri sulla, jos kenelläkään siinä ei ole työllistymis- tai opiskelemaanpääsemisvaikeuksia. Ymmärräthän, ettei tuttavapiirisi ole kuin mitätön sektori väestötasolla etkä voi vetää yleistyksiä sen perusteella. Aloituksessa mainitut ongelmat eivät ole vain henkilökohtainen tragediani vaan kansallisen tason ongelma.
-ap
Olen eri kuin alkuperäinen kommentoija, mutta en minäkään tunne ketään, joka ei olisi päässyt kouluun tai töihin. Kaikki eivät tietenkään pääse sinne unelmaduuniin, mutta en oikeasti tunne yhtään vasten tahtoaan ilman työtä tai koulupaikkaa olevaa ihmistä. Ei myöskään puolisoni, kun asiaa häneltä kysyin.
Yksi kaveri oli pari kuukautta työttömänä, mutta sai sitten duunipaikan, tosin ihan eri alalta kuin mihin hänellä on koulutus.
Ainoa "työtön" jonka tunnen, on 5 pienen lapsen kotiäiti, joka ei halua mennäkään töihin, vaikka hoitovapaa on jo loppunut. Mies elättää tuon perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kun mulle ei kumpikaan ole ollut vaikeaa eikä lähipiirissä kellekään. Eikä me mitään kultapossuja olla vaan ihan tavallisia.
Käytä ihmeessä kaikki temin palvelut ammatinvalintapsykologia ja työttömän maksutonta terveystarkastusta myöten, kyllä sä apuja saat kunhan itse pyydät.
Aktiivisuus on eduksi.
Miksi oletat (kommenttisi sävy on olettava), etten minä tai joku muu kaltaiseni ole aktiivinen ja käytä noita mainitsemiasi palveluja?
Aikamoinen tuttavapiiri sulla, jos kenelläkään siinä ei ole työllistymis- tai opiskelemaanpääsemisvaikeuksia. Ymmärräthän, ettei tuttavapiirisi ole kuin mitätön sektori väestötasolla etkä voi vetää yleistyksiä sen perusteella. Aloituksessa mainitut ongelmat eivät ole vain henkilökohtainen tragediani vaan kansallisen tason ongelma.
-ap
Olen eri kuin alkuperäinen kommentoija, mutta en minäkään tunne ketään, joka ei olisi päässyt kouluun tai töihin. Kaikki eivät tietenkään pääse sinne unelmaduuniin, mutta en oikeasti tunne yhtään vasten tahtoaan ilman työtä tai koulupaikkaa olevaa ihmistä. Ei myöskään puolisoni, kun asiaa häneltä kysyin.
Yksi kaveri oli pari kuukautta työttömänä, mutta sai sitten duunipaikan, tosin ihan eri alalta kuin mihin hänellä on koulutus.
Ainoa "työtön" jonka tunnen, on 5 pienen lapsen kotiäiti, joka ei halua mennäkään töihin, vaikka hoitovapaa on jo loppunut. Mies elättää tuon perheen.
En oikeasti tee yhtään mitään sillä tiedolla, tunteeko joku yksittäinen av:llä pyörivä työttömiä tai kouluun pääsemättömiä vai ei. Noihin asioihin vaikuttaa niiiin monet tekijät: terveys, sijainti, ala, rahoitus jne. jne. Joten yksinkertaistukset asiasta on ainoastaan älyllisesti epärehellisiä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tuossa äsken erään paikallisen työnantajan facebook kirjoittelua ja tämän yrittäjä kaverin.
Molemmat oli vakaasti sitämieltä etteivät yhtään työtöntä tule palkkaamaan ja että ulkomailta tulee kiireesti saada tntekijöitä.
Myös työttömien suuret avustukse herätti katkeruutta ja kuuulemma alkaa työnteko maistumaan kun otetaan avustukset pois.
Sitä jäin miettimään että miten ne työttömät pääsee töihin silloin jos avustukset otetaan pois ja jos työnantajat ei työttömiä palkkaa?
Esitin näille myös tämän kysymyksen, vielä eivät ole vastanneet.Mitä helvettiä oikeesti??? D: Oon kuullut tätä monesta paikasta.
"Hyi, työttömiä ei ainakaan oteta!" Siis miksi ei voida ottaa sitä joka sitä työtä eniten kaipais? Jättääkö ne oikeasti pätevän ihmisen palkkaamatta jos tämä onkin ollut hetken työtön?
Näille toivois kyllä sitä, että firmat menis nurin ja joutuisivat itse työnhakuun.
Minut jätettiin työttömänä ollessa palkkaamatta moneen paikkaan työttömyyden takia. Työttömäksi jouduin alunperin äitiyslomaan sattuneen konkurssin vuoksi. En tiennyt tilannetta ja osannut haistella sitä tarpeeksi, koska olin äitiyslomalla. Sain lopulta työpaikan ja olen hyvä työtekijä. Sen sijaan noissa "en palkkaisi työttömiä" yrittäjissä on paljon, joita en itse palkkaisi. Jo pelkästään se, että niputtaa sadattuhannet työttömät yhteen massaan näkemättä syitä työttömyyden taustalla kertoo kyvyttömyydestä laaja-alaiseen ajatteluun. Tämä koskee toki muitakin kuin työnantajia. Työttömäksi voi joutua todella yllättäin ja työpaikan saaminen on usein arpapeliä. Ei se, että minä jäin työttömyyden alkuaikoina lähes sadasta hakijasta 1.-2. varasijalle tehnyt minusta osaamatonta ja tyhmää. Se oli hyvin pieni asia, mikä vaikutti. Joskus vaikutti pelkkä sukupuoli, sitähän ei ääneen saanut sanoa, mutta mm. yhdestä paikasta kuulin se henkilöltä, joka ko. paikassa työskenteli. Hän oli itse ainakin omien sanojensa mukaan suositellut minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään muutahan tällä palstalla ei sitten osata kuin esittää kaikentietäjää, provoillaan, ollaan ylimielisiä ja ladellaan "totuuksia" asioista, joista ei oikeasti tiedetä mitään ja yleistetään omat onnenkantamoiset ja onnistumiset koskemaan kaikkia ihmisiä. Jännittävää, että noin vajavaisella ajattelukyvyllä pääsee mihinkään töihin.
-ap
Noh, jos mikään ei sulta onnistu eikä mikään annettu vinkki kelpaa, miksi kukaan työnantajakaan haluaisi palkata sua? Aina kun on niitäkin työnhakijoita, joilta onnistuu ja joille vinkit kelpaa.
Jos haluat työpaikan, todista työnantajalle, että juuri sinä tuotat yrityksen kassaan enemmän rahaa kuin kukaan muu hakijoista.
On paljon töitä, joissa kassaan ei tuoteta yhtään mitään. Niitäkin joku tekee, ns. nollatöitä. Näihin otetaan helpommin se kaveri tai sukulainen. Itse ehdotin omalle työpaikalleni yhtä hyvää tyyppiä. Valitettavasti esimiehen oma poika oli töitä vailla ja hänet otettiin. Ei ko. poika tuota edes omaa palkkaansa ja hidastaa myös minun töitäni, kun joudun neuvomaan, mutta tämän kanssa joutuu elämään. Teen pienessä työpaikassani sivutyönä kaikki yrityksen laskut ja meillä tehdään joko tuntityötä tai urakoita, joihin on laskettu jokaisen tekijän osuus, joten tiedän aika hyvin tuottavuuden tasot.
Näihin idioottimaisimpiin pätemiskommentteihin en vaivaudu edes vastaamaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Noh, jos mikään ei sulta onnistu eikä mikään annettu vinkki kelpaa, miksi kukaan työnantajakaan haluaisi palkata sua? Aina kun on niitäkin työnhakijoita, joilta onnistuu ja joille vinkit kelpaa.
Jos haluat työpaikan, todista työnantajalle, että juuri sinä tuotat yrityksen kassaan enemmän rahaa kuin kukaan muu hakijoista.
On paljon töitä, joissa kassaan ei tuoteta yhtään mitään. Niitäkin joku tekee, ns. nollatöitä. Näihin otetaan helpommin se kaveri tai sukulainen. Itse ehdotin omalle työpaikalleni yhtä hyvää tyyppiä. Valitettavasti esimiehen oma poika oli töitä vailla ja hänet otettiin. Ei ko. poika tuota edes omaa palkkaansa ja hidastaa myös minun töitäni, kun joudun neuvomaan, mutta tämän kanssa joutuu elämään. Teen pienessä työpaikassani sivutyönä kaikki yrityksen laskut ja meillä tehdään joko tuntityötä tai urakoita, joihin on laskettu jokaisen tekijän osuus, joten tiedän aika hyvin tuottavuuden tasot.
Jos ei yritykselle tuota yhtään mitään, sitten tosiaan pitää olla suhteita.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka äyskii jotain "kaiken oppii vaan ku tekee" huutelevat omasta positiostaan käsin. Jokaisella on se oma tilanteensa, omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Niitä on turha mennä tietämättömänä kommentoimaan.
300 euroa on iso raha jos ei ole töissä eikä ole takeita pääsemisestä.
Ja tuntemattomalle netissä on hölmöä kommentoida, kuinka "oppii kyllä kun vaan netistä katsoo".
Ja eniten ääntä pitävät usein ne, jotka itse eivät ole amk-koetta vuoden 2019 jälkeen tehneet. He eivät ymmärrä, miten syrjivä ja älytön se nykymuotoinen koe on.
Sen kokeen tarkoituksena on erottaa jyvät akanoista, ja sen se tekeekin. Syrjivä se on akanoille, niin sen pitääkin olla. Itse pääsin amk:hon vasta toisella yrittämällä, seuraavalla yrityskerralla olin viisaampi ja olin panostanut 500 tuntia opiskellessa lukion pitkän matikan opuksia. En ole käynyt lukiota, ostin nuo kirjat työttömyyskorvauksilla ja harjoittelin yksin. Pääsin toisella yrittämällä sisään, 7 pistettä yli vaaditun rajan, koulusta ulos 4.5/5 keskiarvolla. Nyt vakityö hyvässä firmassa mediaanipalkalla.
jokuvain kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka äyskii jotain "kaiken oppii vaan ku tekee" huutelevat omasta positiostaan käsin. Jokaisella on se oma tilanteensa, omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Niitä on turha mennä tietämättömänä kommentoimaan.
Ja tuntemattomalle netissä on hölmöä kommentoida, kuinka "oppii kyllä kun vaan netistä katsoo".
Ja eniten ääntä pitävät usein ne, jotka itse eivät ole amk-koetta vuoden 2019 jälkeen tehneet. He eivät ymmärrä, miten syrjivä ja älytön se nykymuotoinen koe on.
Sen kokeen tarkoituksena on erottaa jyvät akanoista, ja sen se tekeekin. Syrjivä se on akanoille, niin sen pitääkin olla. Itse pääsin amk:hon vasta toisella yrittämällä, seuraavalla yrityskerralla olin viisaampi ja olin panostanut 500 tuntia opiskellessa lukion pitkän matikan opuksia. En ole käynyt lukiota, ostin nuo kirjat työttömyyskorvauksilla ja harjoittelin yksin. Pääsin toisella yrittämällä sisään, 7 pistettä yli vaaditun rajan, koulusta ulos 4.5/5 keskiarvolla. Nyt vakityö hyvässä firmassa mediaanipalkalla.
Onneksi olkoon!
Mutta se koe ei muutu järkeväksi siksi, että joku sillä pääsee sisään.
Alakohtaisissa kokeissa oli jotakin järkeä. En jaksa edes ruveta selittämään, minkä takia.
Ei ole ylipäätään mahdollista tehdä mitään yleiskoetta, joka mittaisi jotain "korkeakoulukelpoisuutta" koska sellaista se ei ole ja on eri asia joka alalla.
Mulla on jo pohjalla kaksi tutkintoa, tiedän mistä puhun. Nykymuotoisen kokeen kritisointi on paikkansa ansainnut ja siitä on moni puhunut, myös tällä palstalla. Nouseehan monella omahyväisyys hattuun kun läpäisee sen kokeen lukion oppimäärän pohjalta tietämättä, onko oikeasti mitään soveltuvuutta juuri sille linjalle, mihin hakee.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivisuus on eduksi.
-ap
Se ettet sinä tunne ei tarkoita ettei heitä olisi. Käsittelen työkseni työttömien tietoja, sillä ei ole väliä mitä siellä lukee työni kannalta koska minä vain siirrän tiesin toiseen ohjelmaan mutta luen ne silti.
Etenkin alle 30-vuotiassa on näitä vastentahtoisesti työttömiä. Veikkaan että sinä olet vanhempi. Hakevat tyyliin kaupan kassalle eivätkä minnekään unelmaduuniin ja silti paikkoja ei tule.
Tiesitkö muuten että alle 20 työtuntia viikossa tekevä on työtön jos hän tarvitsee tukia? Luuletko ettei esim näitä ihmisiä ole ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Olet monessa asiassa oikeassa.
Erityisesti ihmettelen, ettei kukaan ole nostanut julkiseen keskusteluun sitä, että nykyään pitää hankkia koko ajan uusia koulutuksia - mutta millä rahalla? Ei opintotukea saa 5-10 tutkintoon, eikä koko ajan voi ottaa lainaa. Työtä ei välttämättä saa niin että sillä saisi leivän suuhun opiskellessa eikä työtön SAA opiskella.
Ne uudet tutkinnot suoritetaan tietysti työn ohessa. Aivan normaalia nykypäivänä. Ihmiset suorittaa toisen asteen tutkintoja harrastuksekseen kiinnostavilta aloilta iltaopiskeluna, amk-paperit saa korotettua ylemmäksi korkeakoulututkinnoksi työn ohessa, väitöskirjaa voi tehdä työn ohessa, jos pääsee opettajaksi, voi suorittaa pedagogisen pätevyyden työn ohessa jne.
Vierailija kirjoitti:
jokuvain kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon!
Mutta se koe ei muutu järkeväksi siksi, että joku sillä pääsee sisään.
Alakohtaisissa kokeissa oli jotakin järkeä. En jaksa edes ruveta selittämään, minkä takia.
Ei ole ylipäätään mahdollista tehdä mitään yleiskoetta, joka mittaisi jotain "korkeakoulukelpoisuutta" koska sellaista se ei ole ja on eri asia joka alalla.
Mulla on jo pohjalla kaksi tutkintoa, tiedän mistä puhun. Nykymuotoisen kokeen kritisointi on paikkansa ansainnut ja siitä on moni puhunut, myös tällä palstalla. Nouseehan monella omahyväisyys hattuun kun läpäisee sen kokeen lukion oppimäärän pohjalta tietämättä, onko oikeasti mitään soveltuvuutta juuri sille linjalle, mihin hakee.
-ap
Ohis...luin koko ketjun ja vaikutat erittäin negatiiviselta ihmiseltä. Ihan kaikessa näet vain jotain huonoa. Kaikissa muissa paitsi et itsessäsi. Rehellisesti sanottuna en haluaisi sinua työkaverikseni.