Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten mahdottoman vaikeaa voi olla vakituisen työpaikan saaminen tai edes kouluun pääseminen?

Vierailija
13.08.2021 |

Koko työelämä on ihan päin seiniä.
Ja useimmat ideat, joita tyrkytetään, on ihan syvältä ja täysin irtaantuneita todellisuudesta.

Tyyliin:
mikset mene oppisopimukselle?
Yritetty on, yhtäkään firmaa ja yrittäjää ei kiinnosta kouluttaa.

mikset vain mene töihin?
ne kerrat, kun olen vain kävellyt sisään firmoihin, joihin ylipäätään voi kävellä sisään, ja ilmoittanut tulevani töihin, minut on joko naurettu pihalle tai neuvottu täyttämään hakemus netissä.

mikset valitse aloja jotka työllistää?
enpä tiennyt nuorena että valitsemani ala x ei työllistä jatkossa. Kenelläkään ei ole kristallipalloa. Lisäksi elämässä tulee eteen erilaisia asioita, jotka pistää suunnitelmat uusiksi. Esim. sairastuminen, perhe.

mikset vaihda alaa?
koko ajan yritetään, mutta minnekään ei pääse. Niin valtava määrä hakijoita, vain pieni prosentti pääsee sisään ja on ensikertalaiskiintiöt. Haettu myös aloille, joissa kova työvoimapula. Ei tee eroa. Ei pääse niin ei pääse.

mikset hae muihin kuin isompiin kaupunkeihin?
on haettu, ei eroa.

mikset mene amikseen alalle x, siellä on töitä?
terveydellisistä tai soveltumattomuussyistä minä tai moni muu ei voi noin vaan valita vain mitä tahansa alaa. Pitää olla siihen kykenevä ja edes jollain tasolla motivoitunut ja kiinnostunut ja alalle sopiva. Matemaattisesti lahjattomalle ei sovi alat, joissa matikkaa vaaditaan. Aralle ja sosiaalisista vaikeuksista kärsivälle tai ihmisistä viis veisaavalle ei sovi hoitoala. Allergiselle ei sovi kampaamon työ. Jne. Jne.

eli sä et vaan haluu töihin?!?
ei pidä paikkaansa, kyllä haluan. Ja koko ajan yritän. Mihinkään ei pääse, minnekään en kelpaa.

Suurin osa ihmisistä yrittää parhaansa niissä raameissa, jotka heillä on. Kaikki ei vaan pysty kaikkeen eikä sovi kaikkeen. Periaatteessa meillä on tässä maassa mahdollisuuksien tasa-arvo, mutta miten se toteutuu käytännössä onkin kokonaan eri juttu.

Alanvaihtajana olen järkyttynyt siitä, miten vaikeaa alan vaihtamisesta on tehty. Ja opintoja pitäisi myös rahoittaa työssä käymällä. Töitä on vaikeaa saada, haki sitten ihan mitä tahansa. En kelvannut edes puhelinmyyntiin vakuutusyhtiölle kun sellaistakin hain. Näin esimerkkinä.

Mihinkään työhön tai kouluun ei vain mennä. Niihin haetaan. Sitten jännätään, osuuko arpa omalle kohdalle vai ei.

Kommentit (233)

Vierailija
201/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kun mulle ei kumpikaan ole ollut vaikeaa eikä lähipiirissä kellekään. Eikä me mitään kultapossuja olla vaan ihan tavallisia.

Käytä ihmeessä kaikki temin palvelut ammatinvalintapsykologia ja työttömän maksutonta terveystarkastusta myöten, kyllä sä apuja saat kunhan itse pyydät.

Aktiivisuus on eduksi.

Miksi oletat (kommenttisi sävy on olettava), etten minä tai joku muu kaltaiseni ole aktiivinen ja käytä noita mainitsemiasi palveluja?

Aikamoinen tuttavapiiri sulla, jos kenelläkään siinä ei ole työllistymis- tai opiskelemaanpääsemisvaikeuksia. Ymmärräthän, ettei tuttavapiirisi ole kuin mitätön sektori väestötasolla etkä voi vetää yleistyksiä sen perusteella. Aloituksessa mainitut ongelmat eivät ole vain henkilökohtainen tragediani vaan kansallisen tason ongelma.

-ap

Olen eri kuin alkuperäinen kommentoija, mutta en minäkään tunne ketään, joka ei olisi päässyt kouluun tai töihin. Kaikki eivät tietenkään pääse sinne unelmaduuniin, mutta en oikeasti tunne yhtään vasten tahtoaan ilman työtä tai koulupaikkaa olevaa ihmistä. Ei myöskään puolisoni, kun asiaa häneltä kysyin.

Yksi kaveri oli pari kuukautta työttömänä, mutta sai sitten duunipaikan, tosin ihan eri alalta kuin mihin hänellä on koulutus.

Ainoa "työtön" jonka tunnen, on 5 pienen lapsen kotiäiti, joka ei halua mennäkään töihin, vaikka hoitovapaa on jo loppunut. Mies elättää tuon perheen.

Se ettet sinä tunne ei tarkoita ettei heitä olisi. Käsittelen työkseni työttömien tietoja, sillä ei ole väliä mitä siellä lukee työni kannalta koska minä vain siirrän tiesin toiseen ohjelmaan mutta luen ne silti.

Etenkin alle 30-vuotiassa on näitä vastentahtoisesti työttömiä. Veikkaan että sinä olet vanhempi. Hakevat tyyliin kaupan kassalle eivätkä minnekään unelmaduuniin ja silti paikkoja ei tule.

Tiesitkö muuten että alle 20 työtuntia viikossa tekevä on työtön jos hän tarvitsee tukia? Luuletko ettei esim näitä ihmisiä ole ollenkaan?

Jatkan vielä. Meillä on paljon koulutettua väkeä ilman töitä. Totta kai jokainen halua sen mitä opiskeli tai jo teki työkseen.

Silti suurin osa lähtee opiskelemaan jotain muuta.

Arvatkaa kauanko esim ammatiltaan arkkitehti jaksaa opiskella kampanjaksi saatikka tehdä sitä työtä? Vaihtaisitko itse kampanjaksi omat vuosien opiskelusi?

Enkä siis tarkoita väheksyä kampaajia! Mutta en myöskään halua että hiuksiani leikkaa kukaan joka ei sitä halua tehdä.

Lähinnä nämä kaikki pääsee opiskelemaan-ihmiset voisi miettiä omalle kohdalleen että ovatko itse valmiita opiskellaan ihan mitä vain missä työllistyy. Tai haluaisiko he kampaajaksi tai hoitajaksi itselleen jonkun joka sitä ei halua tehdä.

No tämä. Ja sitten jankutetaan, kuinka "täytyy pitää työstään".

Ihan mahdoton yhtälö, missä kaikki olisivat kouluttautuneita, keskituloisia ja vakitöissä paikassa, josta pitävät. Kuulostaahan se kivalta, mutta ei ole todellisuutta.

-ap

Kyllä se on ihan todellista! Sinä vain  olet päättänyt, että se työstä pitäminen on jotain aivan erityistä.

Kuten joku jo sanoikin, niin perusta yritys ja osoita, miten ylivertainen olet verrattuna muihin. Jos olet tosiosaaja ja hinnoittelet työsi oikein, niin tulet tienaamaan miljoonia.

Mutta ensin sinun pitäisi tehdä jotain ja vaikuttaa siltä, että siihen sinusta ei ole, tekemiseen.

Milloin ajattelit lopettaa provoilun ja mennä vaikka töihin?

Yrittäjänä tienaan paremmin kuin palkansaajana. Ap:n kaltaista henkilöä en palkkaisi ikinä. Jos kukaan ei suosittele, niin suomennettuna ap tarkoittaa työnantajalle pelkkiä ongelmia.

Vierailija
202/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakituista työtä on vaikea saada nykyisin ja pätkätöitä on tarjolla paljon.

Erittäin usein ne määräaikaiset työsopparit on sen takia koska silloin tuurataan jotain vakituista työntekijää kuka on vaikka pidemmällä saikulla.

Sain ensimmäisen vakituisen ja koko aikaisen työni 29-vuotiaana. Palkka kuukaudessa 2045 bruttona. Palkka nousi huimat 90€ kolmen vuoden aikana. Voidaanko yhdistää tämä keskustelu niihin missä ihmetellään syntyvyyden laskua?

Tähän voisi myös yhdistää kaikki ne asiakaspalvelijoiden asiakkaista valittamista ketjut viesteineen miten he ovat väärällä alalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet monessa asiassa oikeassa.

Erityisesti ihmettelen, ettei kukaan ole nostanut julkiseen keskusteluun sitä, että nykyään pitää hankkia koko ajan uusia koulutuksia - mutta millä rahalla? Ei opintotukea saa 5-10 tutkintoon, eikä koko ajan voi ottaa lainaa. Työtä ei välttämättä saa niin että sillä saisi leivän suuhun opiskellessa eikä työtön SAA opiskella.

Myin kotini, että pystyin jatko-opiskelemaan. Nyt ähellån illat, viikonloput ja lomat opiskeluja työn ohessa. Jokaiseen kouluun mihin olen hakenut, olen päässyt. Mutta olen tehnyt pirusti töitä sen eteen. Nuorena ja vastavalmistuneena tein 6 vuotta pätkätöitä ja tasan tarkkaan sen mitä käskettiin ja vähän yli. Työelämän kannukset eivät ole helpolla tulleet ja isoja ratkaisuja on joutunut tekemään. Ihan itse.

Kiva juttu. Ymmärräthän, että kaikki ihmiset eivät ole sellaisia kuin sinä ja sellaisessa tilanteessa kuin sinä?

Köyhä-Kaisalla ei ole kotia mitä myydä ja raataa paskapalkkaisessa pätkätyössä ja yrittää joskus säästää edes vähän mitä kykenee. Köyhä-Kaisa lukee eikä silti pääse opiskelemaan. 

Muutkin tekevät "pirusti töitä" kuin sinä. Herää todellisuuteen. Se työ ei vaan kanna samanlaista hedelmää kaikille. 

Tämä ylimielisten ja itsekeskeisten kommenttien määrä on näköjään rajaton. Ei helvetti mitä superihmisiä te olette kun pääsitte oikein KAIKKIIN kouluihin mihin haitte. Oliko tämä vuonna -95 ja kyseessä ammattikoulut?

Tämä!! Siis aivan käsittömätöntä tämä empatiakyvyttömyyttä ja onko todellakin niin että nää on kaikki superihmisiä??

10 vuotta hakenut amk- kouluihin. Jää aina matikka osiosta kiinni. Kaveri haki yliopistoon 8 vuotta, pari muilla samaa. Ei mitään älykkyyden kanssa tekemisissä!! Pienestä on vain kiinni.

Jos ei 10 vuodessa opi sitä yläasteen matikkaa, kannattaa harkita alaa tai reittiä uusiksi.

Muutamaan AMK-koulutukseen ei vaadita matikkaa pääsykokeessa ja useimpiin lopuista voi päästä polkuopintojuen kautta. AMK-valintakokeeseen järkätään myös valmennuskursseja ja ilmaisiakin videoita löytyy netistä, esim. Matikkapirkko Youtubessa.

Vierailija
204/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän aloja, joissa on työvoimapula. Oma alani puutarha-ala (mm. hautausmaat, kasvihuoneet, viheralan työt) kaipaisi todella tekijöitä. Siis sellaisia, jotka eivät vain rauhassa käyskentele 8 tuntia, vaan ihan tekijäihmisiä, jotka tarttuvat töihin. Palkat on aika pienet (10-15e/h riippuen osaamisen tasosta) ja kausiluonteisuus (6-10kk) ei houkuttele tekijöitä, mutta kyllä hyvät kausityntekijät pääsevät seuraavinakin kausina. Myös kokoaikaisille on töitä, varsinkin jos talvi yhtään näyttää siltä, että lunta tulee.

Omalla paikkakunnalla ja lähipaikkakunnilla (100km säteellä) on huutava pula kokoaikaisista opettajista. Pienet pitäjät ei ilmeisesti vaan houkuttele tekijöitä. Myös kielitaitoisille aspoille olisi töitä, hotelleja täällä riittää, mutta kai se taas nuo pikkupitäjät on sellaisia, ettei houkuttele, vaikka kaikki peruspalvelut toimii ja asuminen edullista eikä välttämättä vaadi edes autoa. Sama homma lähihoitajilla ja sh:lla ja lääkäreillä.

Muutoin olen kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla, mutta olen nähnyt myös sen puolen, ja näen koko ajan, että ei ole oikeasti tekijöitä tarjolla. Työperäinen m.muuttokaan ei ole näille mainitsemilleni aloille ratkaisu.

Valitettavasti ihminen ei nuku talviunta kuten karhu vaan hän tarvitsee ravintoa myös ei-sesonkiaikana. Esim. Lapissa on tietylle ajalle töitä ja majoitus joku bilenuorten kimppakämppänavetta. Ihan oikeasti, onko ihme jos ei paikka kiinnosta?

Vierailija
205/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti ihmettelen, ettei kukaan ole nostanut julkiseen keskusteluun sitä, että nykyään pitää hankkia koko ajan uusia koulutuksia - mutta millä rahalla? Ei opintotukea saa 5-10 tutkintoon, eikä koko ajan voi ottaa lainaa. Työtä ei välttämättä saa niin että sillä saisi leivän suuhun opiskellessa eikä työtön SAA opiskella.

Myin kotini, että pystyin jatko-opiskelemaan. Nyt ähellån illat, viikonloput ja lomat opiskeluja työn ohessa. Jokaiseen kouluun mihin olen hakenut, olen päässyt. Mutta olen tehnyt pirusti töitä sen eteen. Nuorena ja vastavalmistuneena tein 6 vuotta pätkätöitä ja tasan tarkkaan sen mitä käskettiin ja vähän yli. Työelämän kannukset eivät ole helpolla tulleet ja isoja ratkaisuja on joutunut tekemään. Ihan itse.

Kiva juttu. Ymmärräthän, että kaikki ihmiset eivät ole sellaisia kuin sinä ja sellaisessa tilanteessa kuin sinä?

Köyhä-Kaisalla ei ole kotia mitä myydä ja raataa paskapalkkaisessa pätkätyössä ja yrittää joskus säästää edes vähän mitä kykenee. Köyhä-Kaisa lukee eikä silti pääse opiskelemaan. 

Muutkin tekevät "pirusti töitä" kuin sinä. Herää todellisuuteen. Se työ ei vaan kanna samanlaista hedelmää kaikille. 

Tämä ylimielisten ja itsekeskeisten kommenttien määrä on näköjään rajaton. Ei helvetti mitä superihmisiä te olette kun pääsitte oikein KAIKKIIN kouluihin mihin haitte. Oliko tämä vuonna -95 ja kyseessä ammattikoulut?

Tämä!! Siis aivan käsittömätöntä tämä empatiakyvyttömyyttä ja onko todellakin niin että nää on kaikki superihmisiä??

10 vuotta hakenut amk- kouluihin. Jää aina matikka osiosta kiinni. Kaveri haki yliopistoon 8 vuotta, pari muilla samaa. Ei mitään älykkyyden kanssa tekemisissä!! Pienestä on vain kiinni.

Poikani hakee joka vuosi opiskelemaan johonkin yliopistoon ja pääsee joka kerta. Kyseessä on silkka harrastus, joka sai alkunsa siitä, että puolituttu väitti opiskelemaan pääsemisen olevan vaikeaa. Ei ole! Viimeisen 7 vuoden aikana hän on saanut 9 opiskelupaikkaa ja ottanut niistä 3 vastaan.

Kyse ei ole älykkyydestä, vaan jostain pienestä, joka  hänellä nähtävästi on.

Vierailija
206/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Jonnekin sairaanhoitajaopintoihin oli valintakokeen raja monessa paikassa joku 60 pistettä. Sen saa kasaan pienellä matikan kertaamisella. Tai ostamalla joku 200-300 euron valmennuskurssi. Ei ole iso uhraus tulevaisuudesta.

Yritä nyt edes.

Nyt oli kyllä väsynyt kommentti.

Tiedätkö mitä? Kaikki ei sovi sairaanhoitajiksi. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi asiaa?

Tai sitä, että kun matikkapäätä ei yksinkertaisesti ole, niin se ei kertaamallakaan juuri parane. Samaan tapaan kuin jos et ole taiteellisesti lahjakas, ei susta tule taidemaalaria tai piirtäjää sillä, että kertaat ja ostat valmennuskurssin.

Korkeakouluihin voi hakea max. viiteen paikkaan kerrallaan. Tiesitkö sitäkään?

Olisihan se mukavaa jos voisi hakea vaikka 10-20, silloin mahdollisuudet päästä edes johonkin kasvaisivat oleellisesti siitä, että hakee vain niihin viiteen ja jokaiseen jää vain varasijoille.

Tosi väsynyttä on ainoastaan sun valittaminen.

Matikankursseja on mahdollisuus käydä ilmaiseksi netissä. Vaikka kuinka. Kyllä sen oppii, kun vaan päättää oppia.

Kaikista ei ole sairaanhoitajaksi nönnönnööö, mitä jos hakisit sitten itseäsi kiinnostavalle alalle? Ja kaikista ei voi tulla jotain musiikkipedagogia, tajua se, ja hae myös jollekin toiselle alalle, äläkä käytä koko loppuelämääsi valittamiseen!

Ärsyttää tällaiset kitisijät. Ratkaisun avaimet kun ovat teidän omissa käsissänne.

Lääkelaskuihin ei tarvita lukion pitkää matikkaa. Ihan riittää yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskutaito, jotka opitaan jo alakoulussa. Edes neliöjuuria tai potenssilaskuja tarvita. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja (aikoinaan lukion pitkän matikan opiskellut) ja sittemmin it-alalle vaihtanut. Ihmettelen kyllä, vieläkö hoitajat laskevat lääkeannokset päässään tai paperilla. Siis eikö potilastietojärjestelmissä ole jo toimintoa, johon vain syötetään tarvittavat arvot ja saa lopputulokseksi potilaalle annettavan määrän? Eihän tuollaisen pikkusoftan tekemiseen mene kuin 5-10 minuuttia. 

Et ymmärrä, että henkilölle jolla on matemaattisia hahmotusvaikeuksia, ne helpotkin laskut voi olla (joskus) liikaa. Itsekin saatan joskus laskea jonkun tyhmän helpon laskun väärin ja olla hups eiku ai niin...

Mieti kun tämmöinen oho, hups laskisi lääkkeitä. 

Jokainen tekee joskus aivan tyhmiä virheitä, se on inhimillistä. Itse laskin joskus koulussa(DI) 3*2 = 9 (ilmeisesti aivot näkivät 3 potenssiin 2), jonka johdosta koko tehtävä lähti heti alusta väärille raiteille ja nolla pistettä tuli, vaikka tein kaikki loput vaiheet oikein. Tällaisia ongelmia pyritään välttämään ohjelmistoalalla esim siten että työkaveri katselmoi koodit. Lentokoneissa käydään läpi tarkistuslista pikkutarkasti läpi joka kerta ennen nousua jne.

Mutta siis uskon että pystyn opettamaan kelle tahansa, joka osaa itse solmia kengännauhat, lääkelaskut. Asia pitää vaan käsitellä juurta jaksain. Missään koulussa ei mennä opetuksessa sille tasolle että jokainen oppisi. On vain se perussapluuna ja jos et sillä opi niin tough luck.

Miksi ihmeessä et ole jo opettaja kun osaat opettaa asian sellaisille joita asia ei kiinnosta yhtään?

Varmaan siksi, kun DI:nä työllistyy paremmin ja paremmille palkoille?

- eri

Vierailija
207/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kun mulle ei kumpikaan ole ollut vaikeaa eikä lähipiirissä kellekään. Eikä me mitään kultapossuja olla vaan ihan tavallisia.

Käytä ihmeessä kaikki temin palvelut ammatinvalintapsykologia ja työttömän maksutonta terveystarkastusta myöten, kyllä sä apuja saat kunhan itse pyydät.

Aktiivisuus on eduksi.

Miksi oletat (kommenttisi sävy on olettava), etten minä tai joku muu kaltaiseni ole aktiivinen ja käytä noita mainitsemiasi palveluja?

Aikamoinen tuttavapiiri sulla, jos kenelläkään siinä ei ole työllistymis- tai opiskelemaanpääsemisvaikeuksia. Ymmärräthän, ettei tuttavapiirisi ole kuin mitätön sektori väestötasolla etkä voi vetää yleistyksiä sen perusteella. Aloituksessa mainitut ongelmat eivät ole vain henkilökohtainen tragediani vaan kansallisen tason ongelma.

-ap

Olen eri kuin alkuperäinen kommentoija, mutta en minäkään tunne ketään, joka ei olisi päässyt kouluun tai töihin. Kaikki eivät tietenkään pääse sinne unelmaduuniin, mutta en oikeasti tunne yhtään vasten tahtoaan ilman työtä tai koulupaikkaa olevaa ihmistä. Ei myöskään puolisoni, kun asiaa häneltä kysyin.

Yksi kaveri oli pari kuukautta työttömänä, mutta sai sitten duunipaikan, tosin ihan eri alalta kuin mihin hänellä on koulutus.

Ainoa "työtön" jonka tunnen, on 5 pienen lapsen kotiäiti, joka ei halua mennäkään töihin, vaikka hoitovapaa on jo loppunut. Mies elättää tuon perheen.

Se ettet sinä tunne ei tarkoita ettei heitä olisi. Käsittelen työkseni työttömien tietoja, sillä ei ole väliä mitä siellä lukee työni kannalta koska minä vain siirrän tiesin toiseen ohjelmaan mutta luen ne silti.

Etenkin alle 30-vuotiassa on näitä vastentahtoisesti työttömiä. Veikkaan että sinä olet vanhempi. Hakevat tyyliin kaupan kassalle eivätkä minnekään unelmaduuniin ja silti paikkoja ei tule.

Tiesitkö muuten että alle 20 työtuntia viikossa tekevä on työtön jos hän tarvitsee tukia? Luuletko ettei esim näitä ihmisiä ole ollenkaan?

Jatkan vielä. Meillä on paljon koulutettua väkeä ilman töitä. Totta kai jokainen halua sen mitä opiskeli tai jo teki työkseen.

Arvatkaa kauanko esim ammatiltaan arkkitehti jaksaa opiskella kampanjaksi saatikka tehdä sitä työtä? Vaihtaisitko itse kampanjaksi omat vuosien opiskelusi?

Enkä siis tarkoita väheksyä kampaajia! Mutta en myöskään halua että hiuksiani leikkaa kukaan joka ei sitä halua tehdä.

Lähinnä nämä kaikki pääsee opiskelemaan-ihmiset voisi miettiä omalle kohdalleen että ovatko itse valmiita opiskellaan ihan mitä vain missä työllistyy. Tai haluaisiko he kampaajaksi tai hoitajaksi itselleen jonkun joka sitä ei halua tehdä.

Ihan mahdoton yhtälö, missä kaikki olisivat kouluttautuneita, keskituloisia ja vakitöissä paikassa, josta pitävät. Kuulostaahan se kivalta, mutta ei ole todellisuutta.

-ap

Kyllä se on ihan todellista! Sinä vain  olet päättänyt, että se työstä pitäminen on jotain aivan erityistä.

Kuten joku jo sanoikin, niin perusta yritys ja osoita, miten ylivertainen olet verrattuna muihin. Jos olet tosiosaaja ja hinnoittelet työsi oikein, niin tulet tienaamaan miljoonia.

Mutta ensin sinun pitäisi tehdä jotain ja vaikuttaa siltä, että siihen sinusta ei ole, tekemiseen.

Yrittäjänä tienaan paremmin kuin palkansaajana. Ap:n kaltaista henkilöä en palkkaisi ikinä. Jos kukaan ei suosittele, niin suomennettuna ap tarkoittaa työnantajalle pelkkiä ongelmia.

Et tienaa kun kaikki työttömät alkaa yrittäjiksi ja joudut kunnolla kilpailemaan. Mutta totta kai sinä kaiken ylimielisyytesi kanssa olet paras, eikö vain.

Vierailija
208/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Jonnekin sairaanhoitajaopintoihin oli valintakokeen raja monessa paikassa joku 60 pistettä. Sen saa kasaan pienellä matikan kertaamisella. Tai ostamalla joku 200-300 euron valmennuskurssi. Ei ole iso uhraus tulevaisuudesta.

Yritä nyt edes.

Tiedätkö mitä? Kaikki ei sovi sairaanhoitajiksi. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi asiaa?

Tai sitä, että kun matikkapäätä ei yksinkertaisesti ole, niin se ei kertaamallakaan juuri parane. Samaan tapaan kuin jos et ole taiteellisesti lahjakas, ei susta tule taidemaalaria tai piirtäjää sillä, että kertaat ja ostat valmennuskurssin.

Olisihan se mukavaa jos voisi hakea vaikka 10-20, silloin mahdollisuudet päästä edes johonkin kasvaisivat oleellisesti siitä, että hakee vain niihin viiteen ja jokaiseen jää vain varasijoille.

Matikankursseja on mahdollisuus käydä ilmaiseksi netissä. Vaikka kuinka. Kyllä sen oppii, kun vaan päättää oppia.

Kaikista ei ole sairaanhoitajaksi nönnönnööö, mitä jos hakisit sitten itseäsi kiinnostavalle alalle? Ja kaikista ei voi tulla jotain musiikkipedagogia, tajua se, ja hae myös jollekin toiselle alalle, äläkä käytä koko loppuelämääsi valittamiseen!

Ärsyttää tällaiset kitisijät. Ratkaisun avaimet kun ovat teidän omissa käsissänne.

Lääkelaskuihin ei tarvita lukion pitkää matikkaa. Ihan riittää yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskutaito, jotka opitaan jo alakoulussa. Edes neliöjuuria tai potenssilaskuja tarvita. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja (aikoinaan lukion pitkän matikan opiskellut) ja sittemmin it-alalle vaihtanut. Ihmettelen kyllä, vieläkö hoitajat laskevat lääkeannokset päässään tai paperilla. Siis eikö potilastietojärjestelmissä ole jo toimintoa, johon vain syötetään tarvittavat arvot ja saa lopputulokseksi potilaalle annettavan määrän? Eihän tuollaisen pikkusoftan tekemiseen mene kuin 5-10 minuuttia. 

Et ymmärrä, että henkilölle jolla on matemaattisia hahmotusvaikeuksia, ne helpotkin laskut voi olla (joskus) liikaa. Itsekin saatan joskus laskea jonkun tyhmän helpon laskun väärin ja olla hups eiku ai niin...

Jokainen tekee joskus aivan tyhmiä virheitä, se on inhimillistä. Itse laskin joskus koulussa(DI) 3*2 = 9 (ilmeisesti aivot näkivät 3 potenssiin 2), jonka johdosta koko tehtävä lähti heti alusta väärille raiteille ja nolla pistettä tuli, vaikka tein kaikki loput vaiheet oikein. Tällaisia ongelmia pyritään välttämään ohjelmistoalalla esim siten että työkaveri katselmoi koodit. Lentokoneissa käydään läpi tarkistuslista pikkutarkasti läpi joka kerta ennen nousua jne.

Mutta siis uskon että pystyn opettamaan kelle tahansa, joka osaa itse solmia kengännauhat, lääkelaskut. Asia pitää vaan käsitellä juurta jaksain. Missään koulussa ei mennä opetuksessa sille tasolle että jokainen oppisi. On vain se perussapluuna ja jos et sillä opi niin tough luck.

Miksi ihmeessä et ole jo opettaja kun osaat opettaa asian sellaisille joita asia ei kiinnosta yhtään?

Varmaan siksi, kun DI:nä työllistyy paremmin ja paremmille palkoille?

- eri

Eihän sitä omaa unelmatyötä pidä tehdä ja palkka nyt ainakaan ei ratkaise! Työ kuin työ. Vai eikö sittenkään jos se koskee itseä?

Vierailija
209/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä nyt edes.

Jahas, semmonen kommentti. Tiedoksi että kukaan ei voi opettaa halutonta.

Olen muuten opettanut lasteni kavereita hyvällä menestyksellä, omat lapseni jostain kumman syystä osaavat ilman opetusta.

Hyvä opettaja osaa selittää asian monesta eri kulmasta, yleensä jokaiselle löytyy toimiva lähestymistapa.

Richard Feynman(fysiikan nobelisti) sanoi joskus että jos et osaa selittää asiaa siten että ensimmäisen vuosikurssin oppilas sen ymmärtää niin et itse osaa asiaa kunnolla. Luultavasti suurin osa opettajista ei osaa asioita tarpeeksi syvällisesti.

Vierailija
210/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amikseen pääsee aikuiskoulutukseen sisään kun kävelee vaan. Monilla aloilla vielä pääsee aloittamaan nonstoppina.

Kouluun pääseminen ei ainakaan ole vaikeaa ja lähihoitajilla ainakin on hyvät työmarkkinat. Esimerkiksi. Kyllä hyvä duunari työllistyy. Jos on väärä, huonosti työllistävä ala valittu, niin parissa vuodessa opiskelet uuden.

Vierailija
211/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne uudet tutkinnot suoritetaan tietysti työn ohessa. Aivan normaalia nykypäivänä. Ihmiset suorittaa toisen asteen tutkintoja harrastuksekseen kiinnostavilta aloilta iltaopiskeluna, amk-paperit saa korotettua ylemmäksi korkeakoulututkinnoksi työn ohessa, väitöskirjaa voi tehdä työn ohessa, jos pääsee opettajaksi, voi suorittaa pedagogisen pätevyyden työn ohessa jne.

Minkä työn?!

Vierailija
212/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amikseen pääsee aikuiskoulutukseen sisään kun kävelee vaan. Monilla aloilla vielä pääsee aloittamaan nonstoppina.

Kouluun pääseminen ei ainakaan ole vaikeaa ja lähihoitajilla ainakin on hyvät työmarkkinat. Esimerkiksi. Kyllä hyvä duunari työllistyy. Jos on väärä, huonosti työllistävä ala valittu, niin parissa vuodessa opiskelet uuden.

Aloituksesta lainaan.

"Pitää olla siihen kykenevä ja edes jollain tasolla motivoitunut ja kiinnostunut ja alalle sopiva"

Vai tosissasi haluat että sinua auttaa/ palvelee/ tuottaa ihminen jolle tulos ja sinä olette täysin samantekeviä?

Vierailija
213/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aktiivisuus on eduksi.

-ap

-ap

Siis onko kaikki yrittäjät näin kabeakatseisia ja tyberiä? Ihan oikeasti!

Vierailija
214/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä AMK:sta valmistunut pääsin työkkärin valmennukseen, joka oli tarkoitettu nuorille työnhakijoille. :) Tämä kesti kuukausia, jonka aikana pohdittiin valmentajan kanssa sopivaa alaa. Kerroin että yksi asia mikä esti minua hakemasta kouluihin oli opintojen rahoittaminen. Yhtenä tehtävänä oli hakea kouluun, joka minua kiinnosti. Tein niin ja valmennus loppui.

Kun sain hyväksynnän kouluun, työkkäri ei myöntänyt rahoitusta. Jouduin siis ottamaan uuden opintolainan. Perustelu miksei ala kelvannut oli sen nykyinen työtilanne ja se että työkkärin mukaan NYKYINEN tutkintoni oli jo tarpeeksi TYÖLLISTÄVÄ (siis se alkuperäinen jolla olin ollut työtön pätkätyöläinen vuosia ja työkkärin asiakkaana) eikä uuden tutkinnon tukemiseen ollut perusteita. Kun kysyin ett mitä jos joudun keskeyttämään opinnot tai perumaan opiskelut kun en tiennyt miten rahoittaa ne, sanoivat että tervetuloa takas sit työkkäriin milloin vain. Ok. Mikä järki täs olikaan.............

Vierailija
215/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis opiskelupaikka piti vastaanottaa ennen kuin työkkärin päätöstä pystyi hakemaan.

Parasta tässä on se että soveltuisin työkkärin valmentajaksi koulutukseni puolesta. En ole koskaan päässyt edes haastatteluun, varmaan koska ei työkokemus riitä.

Pitäis olla jo pro ja paljon työkokemusta jo valmistuessaan:)

T.216

Vierailija
216/233 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä ettei puutarha-alalla olisi töitä. Kaverini on koulutettu puutarhatyöntekijä ja hän kertoi, että ryhmästään hänen lisäksi yksi toinen on saanut alan töitä. Muut ovat täysin muilla aloilla tai sitten työttömänä. Kaverini sai itse asiassa työn minun kauttani, kun satuin tuntemaan isäni kautta alan yrittäjän ja suosittelin kysymään, eli suhteilla. Kaveri vaihtoi terveyssyistä jo toiselle alalle, mutta kuulin häneltä, että nykyään siellä on töissä vain venäläisiä ja ukrainalaisia nykyään. Kaveri oli yleensä 2-3 kk työttömänä ja teki sen ajan jotain muita töitä, jos sattui saamaan. No kaverilla on jo ikää yli 40 vuotta, mutta hänen mukaansa edelleenkään ryhmän muut, joiden kanssa pitää yhteyttä eivät juurikaan ole alan töissä, koska eivät ole niitä saaneet. Suurin osa onkin vaihtanut alaa siitä syystä, aika paljon laitoshuoltajaksi tai hoitajaksi. 

Vierailija
217/233 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aktiivisuus on eduksi.

-ap

-ap

On ihan yleistä tietoa, että henkilöitä, jotka ovat toimineet yrittäjinä, ei haluta palkata. Olen keskustelupalstoja lukemalla ymmärtänyt jo aika hyvin miksi. Osa olisi hyviä työntekijöitä, mutta yrittäjissä on uskomattoman paljon typeryksiä. Ihan perusasiatkin on hukassa, vaikkapa kuten se, että alv lasketaan tuloksi, vaikka se ei sitä ole. 

Vierailija
218/233 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aktiivisuus on eduksi.

-ap

-ap

Työntekijän oikeudet ovat niin suuret, että kukaan järkevä yrittäjä ei palkkaa työtöntä, josta kenelläkään ei ole mitään hyvää sanottavaa. Palkka kun on pakko maksaa, vaikka toinen lusmuilisi kaiket päivät, koeaikapurkukin on riitautettavissa. Jos palkkaa ap:n tai kaltaisensa, joutuu yrittäjänä tekemään työt tämänkin puolesta, mutta palkka menee silti työntekijälle, jolla on sata syytä sille, miki hän ei pysty tai kykene tai juuri tänään voi.

Vierailija
219/233 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ettei puutarha-alalla olisi töitä. Kaverini on koulutettu puutarhatyöntekijä ja hän kertoi, että ryhmästään hänen lisäksi yksi toinen on saanut alan töitä. Muut ovat täysin muilla aloilla tai sitten työttömänä. Kaverini sai itse asiassa työn minun kauttani, kun satuin tuntemaan isäni kautta alan yrittäjän ja suosittelin kysymään, eli suhteilla. Kaveri vaihtoi terveyssyistä jo toiselle alalle, mutta kuulin häneltä, että nykyään siellä on töissä vain venäläisiä ja ukrainalaisia nykyään. Kaveri oli yleensä 2-3 kk työttömänä ja teki sen ajan jotain muita töitä, jos sattui saamaan. No kaverilla on jo ikää yli 40 vuotta, mutta hänen mukaansa edelleenkään ryhmän muut, joiden kanssa pitää yhteyttä eivät juurikaan ole alan töissä, koska eivät ole niitä saaneet. Suurin osa onkin vaihtanut alaa siitä syystä, aika paljon laitoshuoltajaksi tai hoitajaksi. 

Kirjoitusvirhe, piti siis kirjoittaa että puutarha-alalla olisi töitä tai tekijäpulaa. Minäkin hain jo 10 vuotta sitten puutarhalla itsekin, kun olin silloin työtön. En kelvannut. Eikä kyse ollut liian suurista tuista, sillä en saanut yhtään mitään kun sillion vielä puolison tulot vaikuttivat ja jos olisin jotain saanut, se olisi ollut vain työmarkkinatuki, joten olisi kannattanut kyllä mikä vaan työ. Sain oman alan paikan, joten ei sitten tarvinnut pitkään harmitella ettei pula-aloille kelpaa. Syitä oli kaksi: amk-koulutus ja 45 vuoden ikä. Olisi pitänyt olla kouluttamaton tai korkeintaan ammattikoulun käynyt ja max 25. 

Vierailija
220/233 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä AMK:sta valmistunut pääsin työkkärin valmennukseen, joka oli tarkoitettu nuorille työnhakijoille. :) Tämä kesti kuukausia, jonka aikana pohdittiin valmentajan kanssa sopivaa alaa. Kerroin että yksi asia mikä esti minua hakemasta kouluihin oli opintojen rahoittaminen. Yhtenä tehtävänä oli hakea kouluun, joka minua kiinnosti. Tein niin ja valmennus loppui.

Kun sain hyväksynnän kouluun, työkkäri ei myöntänyt rahoitusta. Jouduin siis ottamaan uuden opintolainan. Perustelu miksei ala kelvannut oli sen nykyinen työtilanne ja se että työkkärin mukaan NYKYINEN tutkintoni oli jo tarpeeksi TYÖLLISTÄVÄ (siis se alkuperäinen jolla olin ollut työtön pätkätyöläinen vuosia ja työkkärin asiakkaana) eikä uuden tutkinnon tukemiseen ollut perusteita. Kun kysyin ett mitä jos joudun keskeyttämään opinnot tai perumaan opiskelut kun en tiennyt miten rahoittaa ne, sanoivat että tervetuloa takas sit työkkäriin milloin vain. Ok. Mikä järki täs olikaan.............

Työkkärihän toimi täysin oikein eli lain mukaan. Jos ala on työllistävä, ei omaehtoista opiskelua siihen päälle kustanneta. Lain mukaan kun ei riitä, että sinä olet työtön, myös sen oman alasi tulee olla sellainen, että 80 km säteellä ei tilastojen mukaan työmahdollisuuksia ole.

Miksi on niin vaikeaa olla lukematta te-palvelut.fi -sivulta siitä, milloin voi edes olettaa voivansa opiskella työttömyysetuudella.

Lisäksi työkkärillä ei ole mitään kuukausia kestäviä valmennuksia, valmennuksen maksiminipituu on 40 pv eli 2 kk, se ei ole siis kuukausia vaan kaksi kuukautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi