Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kestä miehen vastuuttomuutta!

Vierailija
31.08.2014 |

Meillä on teini-iässä oleva lapsi, ja miehellä on mopo karannut harrastusten suhteen käsistä täysin. Miehellä ei ole mitään vastuuntuntoa missään asiassa, hän kokee oikeudekseen esim. base hypätä omatoimisesti ties mistä, kiipeillä kallioilla ilman suojavarusteita kaverinaan samanlainen tunari, ajella Hobby Hallin halpispyörällä maantiecrossia yms. Esim. ollaan perheen kanssa pyöräretkellä niin mies saattaa yhtäkkiä singahtaa ojan puolelle, keulia ja sitten tehdä temppuja. Tai kun ollaan uimassa, mies saattaa "vapaasukeltaa" pohjasta kiviä ja kokeilla kauan pidättää hengitystään. Lapsen se on vienyt jo ties minne paikkoihin ilman turvavaljaita (juurikin kiipeilemään) ja autolla saattaa kaasuttaa kahtasataa vain siksi koska kulkee. Laskettelulomalla mies suhahtaa yhtäkkiä reitiltä ulos ja hyppää hyppyristä, kuukauden sairausloma seurauksena. Esimerkkejä on lukuisia.

Mies on ollut suhteemme alussakin aika "poikamainen", mutta mitään kehitystä ei ole tapahtunut sen suhteen että osoittaisi vastuullisuutta. Suhteemme alussa myös lapsettomuus teki sen että minäkin olin rohkeampi, tosin en koskaan tyhmänrohkea.

En jaksa olla aviomieheni äiti, ja huolehtia siitä että hän ei telo itseään. Se on kuitenkin vaikeaa, koska rakastan häntä ja tuntuu että ainoa keino on lakata piittaamasta siitä mitä hän tekee. Lapsella on kuitenkin huoli isästään, ja lapsemme on aina ollut luonteeltaan erityisherkkä ja kokee isänsä touhut hullutuksena.

Kaiketi olemme lapseni kanssa samanlaisia, mutta esimerkiksi minä rakastan kyllä vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta turvallisuus edellä. Olemme käyneet lapsen kanssa cartingissa, ja snoukkaamassa ja nautimme vauhdista-. Olen myös laskeutunut mutta aina asiantuntijan opastuksessa. Mies loukkaantui minulle kun en suostunut hänen kanssaan laskeutumaan kohtisuoraa kallionseinää, en kuulema luota häneen tarpeeksi. ???. Minun käsitykseeni vauhdinhurmasta ei mahdu kaahaaminen maantiellä, vapaahyppely ja arvaamaton käyttäytyminen ylipäänsä.

Ahdistaa todella paljon, ja mies on ilmoittanut että hän ei aio eikä voi muuttua, että hän on "vapaa sielu" ja minun ei tarvitse sietää jos en halua. Tuntuu että vaihtoehto on vain ero, sillä tuntuu jotenkin sietämättömältä elää ihmisen kanssa joka elää niin eri aaltopituudella.

Koska miehelle tulee vastuuntunto vai tuleeko koskaan? Jos jatkan liitossa, onko minulla 20v päästä eläkeikää lähestyvä ukko joka basehyppää Thaimaan matkalla mahaplätskyn kallioon? Muuttuuko tuollainen vastuuton ihminen koskaan?

Tuntuu että koko tilanne on aivan naurettava, ja mietinkin että tekeekö mies tuon tahallaan.. hänellä on persoonallisuushäiriö todettu vuosia sitten, ja jotenkin luulen että se oireilee nyt noin. En tiedä. Tuntuu että kukaan muu ei voi olla samanlaisessa tilanteessa kuin minä...

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksanut lukea kaikkea,mutta olen 39v mies ja ehkä jollain tavalla edelleen pieni poika? ja odotan että oma poika kasvaa niin isoksi että voidaan harrastaa jotain kunnolla,toivon tietenkin että se olisi jotain moottoriurheilua.

kaikki muu hulluttelu on aika pitkälle jäänyt,mutta autoilu lähtee hyvin helposti lapasesta,edellis viikollakin tyrkkäsin töihin 25km matkan keskinopeus 176kmh ja ajotietokone näyttää vuoden keskinopeudeksi 61km/h

mikä sen parempaa kuin äijä porukalla lähteä mökille ryyppäämään ja parantamaan maailmaa,ei mua ainakaan kiinnosta kotona lasten nähden ryypätä ja örveltää,saattaisi tulla vaikka avioero kun kännissä laukoisi vähän akalle totuuksia.

Vierailija
62/87 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän vaikeaa näyttää ihmisille olevan ymmärtää, että ap:n mies on sairas. Tuollainen elämä kuulostaa todella raskaalta, ja ihan näin ulkopuolisen näkökulmasta ero voisi loppujen lopuksi olla paras vaihtoehto. Miehesi ei selvästikään näe toiminnassaan ongelmaa eikä siksi koe tarpeelliseksi muuttua. Kuitenkin hän vaarantaa sekä lapsen, itsensä että sinut puhumattakaan kaahauksen tai muiden älyttömien tempausten reitille osuvista satunnaisista sivullisista. Hänen omaan turvallisuuteensa tai sivullisten kohtaloon et voi vaikuttaa, mutta pelasta edes itsesi ja lapsenne. 

[/quote]

Kun otan eron puheeksi, miehestä tulee todella julma. Hän muuttuu kylmäksi, inhottavaksi ja kaikkitietäväksi. Ehkä lakaisen ongelmia maton alle, mutta tuntuu että on helpompi elää kun vain minä kärsin. Periaatteessahan vaihtoehto on että alamme elää irrallisia elämiä tämän avioliiton sisällä ja mieheni voi hypätä vaikka pää edellä katolta. Sellainen elämä vaan tuntuisi elämän haaskaukselta...

ap

Voimia sinulle. En voi osaa edes kuvitella, miten raskasta noin käyttäytyvän ihmisen kanssa on elää. Toivottavasti haet ja saat jostakin apua ja tukea vaikeaan tilanteeseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:09"]

en jaksanut lukea kaikkea,mutta olen 39v mies ja ehkä jollain tavalla edelleen pieni poika? ja odotan että oma poika kasvaa niin isoksi että voidaan harrastaa jotain kunnolla,toivon tietenkin että se olisi jotain moottoriurheilua.

kaikki muu hulluttelu on aika pitkälle jäänyt,mutta autoilu lähtee hyvin helposti lapasesta,edellis viikollakin tyrkkäsin töihin 25km matkan keskinopeus 176kmh ja ajotietokone näyttää vuoden keskinopeudeksi 61km/h

mikä sen parempaa kuin äijä porukalla lähteä mökille ryyppäämään ja parantamaan maailmaa,ei mua ainakaan kiinnosta kotona lasten nähden ryypätä ja örveltää,saattaisi tulla vaikka avioero kun kännissä laukoisi vähän akalle totuuksia.

[/quote]

Boldasin tuon "olennaisimman" viestistäsi. Kiitos kuitenkin.

ap

Vierailija
64/87 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämä niitä miehiä joista saa lukea iltapäivälehdistä? Eli niitä joita on kuvattu ohittavan päättömästi ja sitten saavan tuomion jälkikäteen? Ja selitellään epäuskottavasti tekojaan..munatonta touhua.

Vierailija
65/87 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä nöitä naisia, jotka alkavat seurustella poikamaisen vilpertin kanssa ainoana tarkoituksenaan muuttaa se piirre miehessä. Ditten vuosien päästä itketään kun se ei muutu. Tehdään lapsi miehen kanssa js sitten vasta itketäänkin kuinka ikävä on kasvattaa lasta kakaran kanssa. Älä tee lasta ihmisen kanssa, jonka odotat taianomaisesti muuttuvan! Tämä vinkki siis heille, jotka ette ole tätä vielä tehneet. Olette ilmeisesti puhuneet asiasta, kun mies on kerran sinulle ilmaissut ettei aio muuttua. Noh, sitten vaihtoehdot ovat: 1) eroa tai 2) opettele viimeinkin välittämään hänestä sellaisena kuin hän on ja hyväksy hänet omana itsenään.

Vierailija
66/87 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:23"]

En kestä nöitä naisia, jotka alkavat seurustella poikamaisen vilpertin kanssa ainoana tarkoituksenaan muuttaa se piirre miehessä. Ditten vuosien päästä itketään kun se ei muutu. Tehdään lapsi miehen kanssa js sitten vasta itketäänkin kuinka ikävä on kasvattaa lasta kakaran kanssa. Älä tee lasta ihmisen kanssa, jonka odotat taianomaisesti muuttuvan! Tämä vinkki siis heille, jotka ette ole tätä vielä tehneet. Olette ilmeisesti puhuneet asiasta, kun mies on kerran sinulle ilmaissut ettei aio muuttua. Noh, sitten vaihtoehdot ovat: 1) eroa tai 2) opettele viimeinkin välittämään hänestä sellaisena kuin hän on ja hyväksy hänet omana itsenään.

[/quote]

Voi jeesus... apua.. aivan kuin keskustelisin mieheni kanssa..? Lue jooko kiitos kiltti ja ymmärrä lukemaasi, ennen kuin lauot älyttömyyksiäsi.

ap

Vierailija
67/87 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan miehesi Jousimies? Kuulostaa tutulta :)

Vierailija
68/87 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:25"]

[/quote]

Voi jeesus... apua.. aivan kuin keskustelisin mieheni kanssa..? Lue jooko kiitos kiltti ja ymmärrä lukemaasi, ennen kuin lauot älyttömyyksiäsi.

ap

[/quote] Älä välitä, ap, täällä on valitettavasti näitä moukkamaisia kommentteja.

Vierailija
69/87 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:32"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:25"]

[/quote]

ap

[/quote] Älä välitä, ap, täällä on valitettavasti näitä moukkamaisia kommentteja.
[/quote][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:25"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:23"]

[/quote]

ap
[/quote]

Ihan vinkkinä kaikki faktat kannattaa laittaa aloitukseen. Esim se ettei tiennyt tästä puolesta aiemmin. Aloituksesta saa tällä hetkellä kuvan että hyvin tiesit miehen olevan kakara ha nyt harmittaa.

Persoonallisuushäiriö toki mutkistaa asioita, mutta se ei ole mikään tekosyy. Useimmiten näihin asioihin voi vaikuttaa terapialla ja/tai lääkkeillä jonkun verran. Mieshän on tuon kaiken perusteella vaaraksi teille kaikille, eikä vain itselleen. Jos hän ei edes yritä muuttua edes sen vertaa, ettei vaarantaisi perhettään, niin oikeasti eroa jo! Joo on ikävä kun on pitkä suhde takana, mutta ota järki käteen! Jos mies ei "voi" käytökselleen mitään ja tiedät sen, niin on jo osittain sinun vastuullasi, jos yhdessäolonne takia lapsenne henki vaarantuu.

Vierailija
70/87 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin aluksi, että kyse on "adventure seeking" -tyypistä, mutta onhan tuossa paljon muutakin vinksallaan. Omaan lähipiiriini mahtuu yksi adrenaliininarkki, joka teki kuvailemiasia älyttömyyksiä, kunnes sai kalliokiipeilyssä aivovamman.

Nyt pitäisi jotenkin varmistaa ettei lapset ole vaarassa. Sitten miettiä miten aivokemia saataisiin kuntoon ilman, että sitä tarvitsee ruokkia älyttömyyksillä.

Tsemppiä ap!

Vierailija
71/87 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ja jaksamista AP:lle!

Vierailija
72/87 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on Peter Pan-tyyppiä. Ei koskaan halua kasvaa aikuiseksi ja aikuisuuteenhan kuuluu vastuun kantaminen itsestä ja rakkaistaan.

Ellei mies itse tiedosta ongelmakäytöstään, on hyvin vaikea tulla autetuksi. Ehkä tuossa tilanteessa käyttäytyisin itse aikuisen tavoin ja jättäisin holhoamisen pois. Kun et paapo ja kauhistele, viestität sillä, ettei miehen käytös ole sinun vastuullasi. Verrata voisi alkoholiongelmaiseen, jota vaimo höösää ja odottaa kotiin, huolehtii matkoilla vuoteeseen jne. Niin kauan kuin itse toimii holhoavasti, sallii ei-toivotun käytöksen. Mies ei tosiaankaan muutu ilman omaa tahtoaan, mutta muuta sinä itsesi.

Lähde matkoille lapsen kanssa, touhua vapaa-ajat samoin lapsen kanssa. Jo tuolla annat ymmärtää, ettei miehen seura nykyisellään ole toivottua. Kun mies ensi kerran esittää extreme-juttujaan, ole kuin et huomaisikaan. Puhu aivan muusta. Ymmärrän sinua, varmasti raskasta, kun kumppanilta odottaa aivan muuta kuin saa.

Vierailija
73/87 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinkoalapeukku 66:lle, sorry!! Piti olla yläpeukku.
Muuten aiheeseen, eihän ap:n pidä miestään muuttaa vaan miehen pitäisi ihan itse tajuta, että isänä hän ei voi vaarantaa itseään noin. Eikä varsinkaan lastaan.

Vierailija
74/87 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin ottaa sun miehen! Kuulostaa täydelliseltä mun korvaan <3

Vierailija
75/87 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 11:52"]Miehesi on Peter Pan-tyyppiä. Ei koskaan halua kasvaa aikuiseksi ja aikuisuuteenhan kuuluu vastuun kantaminen itsestä ja rakkaistaan.

Ellei mies itse tiedosta ongelmakäytöstään, on hyvin vaikea tulla autetuksi. Ehkä tuossa tilanteessa käyttäytyisin itse aikuisen tavoin ja jättäisin holhoamisen pois. Kun et paapo ja kauhistele, viestität sillä, ettei miehen käytös ole sinun vastuullasi. Verrata voisi alkoholiongelmaiseen, jota vaimo höösää ja odottaa kotiin, huolehtii matkoilla vuoteeseen jne. Niin kauan kuin itse toimii holhoavasti, sallii ei-toivotun käytöksen. Mies ei tosiaankaan muutu ilman omaa tahtoaan, mutta muuta sinä itsesi.

Lähde matkoille lapsen kanssa, touhua vapaa-ajat samoin lapsen kanssa. Jo tuolla annat ymmärtää, ettei miehen seura nykyisellään ole toivottua. Kun mies ensi kerran esittää extreme-juttujaan, ole kuin et huomaisikaan. Puhu aivan muusta. Ymmärrän sinua, varmasti raskasta, kun kumppanilta odottaa aivan muuta kuin saa.
[/quote]
tämä on hyvä, jollet halua erota.

Vierailija
76/87 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 11:58"]

Mä voin ottaa sun miehen! Kuulostaa täydelliseltä mun korvaan <3

[/quote]

Looking for trouble perhaps...? Mieheni sairaushistorialla voisin väittää, että hänen adrenaliinihuumansa on pikemminkin seurausta persoonallisuushäiriöstä. Älä toivo itsellesi kumppania joka ei tiedosta itse olevansa "kujalla".

ap

Vierailija
77/87 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 11:52"]Miehesi on Peter Pan-tyyppiä. Ei koskaan halua kasvaa aikuiseksi ja aikuisuuteenhan kuuluu vastuun kantaminen itsestä ja rakkaistaan. Ellei mies itse tiedosta ongelmakäytöstään, on hyvin vaikea tulla autetuksi. Ehkä tuossa tilanteessa käyttäytyisin itse aikuisen tavoin ja jättäisin holhoamisen pois. Kun et paapo ja kauhistele, viestität sillä, ettei miehen käytös ole sinun vastuullasi. Verrata voisi alkoholiongelmaiseen, jota vaimo höösää ja odottaa kotiin, huolehtii matkoilla vuoteeseen jne. Niin kauan kuin itse toimii holhoavasti, sallii ei-toivotun käytöksen. Mies ei tosiaankaan muutu ilman omaa tahtoaan, mutta muuta sinä itsesi. Lähde matkoille lapsen kanssa, touhua vapaa-ajat samoin lapsen kanssa. Jo tuolla annat ymmärtää, ettei miehen seura nykyisellään ole toivottua. Kun mies ensi kerran esittää extreme-juttujaan, ole kuin et huomaisikaan. Puhu aivan muusta. Ymmärrän sinua, varmasti raskasta, kun kumppanilta odottaa aivan muuta kuin saa. [/quote] tämä on hyvä, jollet halua erota.

[/quote]

Mun mielestä kannattaisi kokeilla tuota ja antaa miehelle mahdollisuus havaita oma osuutensa elämän hankaloittamisessa. Ellei muutosta tule, niin sitten erilleen. Mulla ei riittäisi energiaa tai tahtoa aikuisen miehen poikamaisuuksiin. Kumppanin tulee olla tasavertainen ja tukea pitää voida saada ja antaa. Minäkin haluan välillä olla se, jota "höösätään", en tahdo edustaa äitiä miehelle.

Vierailija
78/87 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 11:52"]

Miehesi on Peter Pan-tyyppiä. Ei koskaan halua kasvaa aikuiseksi ja aikuisuuteenhan kuuluu vastuun kantaminen itsestä ja rakkaistaan.

[/quote]

Tämän holhoamisen olen jättänyt, mutta mies tahtoo itse mukaan matkoille ja olla perheensä kanssa tekemisissä. Oikeastaan mies vaatii että MINÄ muuttuisin samanlaiseksi tyhjäpääksi kuin hän. Meidän lapsi otettaisiin huostaan ja syystä, jos minä ryhtyisin pelleilemään mieheni kanssa. Olen ajatellut, että jos meille tulisi ero niin minä saisin vihdoin olla aikuinen ilman turhia huolia. Mutta ei välittämiseni lakkaisi vaikka eroaisimme, kyllä minä miehestäni välitän. Hän vain satuttaa minua koska ei itse ymmärrä välittää oikein.

ap

Vierailija
79/87 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 11:52"]Miehesi on Peter Pan-tyyppiä. Ei koskaan halua kasvaa aikuiseksi ja aikuisuuteenhan kuuluu vastuun kantaminen itsestä ja rakkaistaan. Ellei mies itse tiedosta ongelmakäytöstään, on hyvin vaikea tulla autetuksi. Ehkä tuossa tilanteessa käyttäytyisin itse aikuisen tavoin ja jättäisin holhoamisen pois. Kun et paapo ja kauhistele, viestität sillä, ettei miehen käytös ole sinun vastuullasi. Verrata voisi alkoholiongelmaiseen, jota vaimo höösää ja odottaa kotiin, huolehtii matkoilla vuoteeseen jne. Niin kauan kuin itse toimii holhoavasti, sallii ei-toivotun käytöksen. Mies ei tosiaankaan muutu ilman omaa tahtoaan, mutta muuta sinä itsesi. Lähde matkoille lapsen kanssa, touhua vapaa-ajat samoin lapsen kanssa. Jo tuolla annat ymmärtää, ettei miehen seura nykyisellään ole toivottua. Kun mies ensi kerran esittää extreme-juttujaan, ole kuin et huomaisikaan. Puhu aivan muusta. Ymmärrän sinua, varmasti raskasta, kun kumppanilta odottaa aivan muuta kuin saa. [/quote] tämä on hyvä, jollet halua erota.

[/quote]

Mun mielestä kannattaisi kokeilla tuota ja antaa miehelle mahdollisuus havaita oma osuutensa elämän hankaloittamisessa. Ellei muutosta tule, niin sitten erilleen. Mulla ei riittäisi energiaa tai tahtoa aikuisen miehen poikamaisuuksiin. Kumppanin tulee olla tasavertainen ja tukea pitää voida saada ja antaa. Minäkin haluan välillä olla se, jota "höösätään", en tahdo edustaa äitiä miehelle.

[/quote]

Aika pitkälle samaa mieltä olen. Tulen vain kammottavan ahdistuneeksi siitä ajatuksesta, että mies ei välitä tarpeeksi että ottaisi vastuuta muistakin kuin itsestään. Perehdyin siihen epäsuoraan itsetuhoisuuteen, ja kaikki merkit kyllä täsmäävät. Mies on yrittänyt itsemurhaa aikanaan eikä koskaan hakenut siihen apua. On myös pettänyt suhteissaan ja käyttäytynyt vastuuttomasti. Luulenpa että kun uskallan avata silmät niin sitten tulee lähtö.

ap

Vierailija
80/87 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää jollekin kokeneelle perheterapeutille? Mies on vakavsti sielultaan sairas ja tarvitsee apua. Tietysti hän haluaa matkoille mukaan, koska saa huomiota ja hurjapääkäyttäytyminen vieraassa ympäristössä kiehtoo. Jos ajattelen asiaa miehesi kannalta, voi hän kokea pettymystä, kun olet aiemmin ollut hänen kanssaan kokeilemassa rajoja ja tilanne on lapsen myötä muuttunut. Ja on pitänytkin muuttua.

Ehdottaisin näitä:

-terapia

-mies harrastamaan harrastajaryhmään

-ap:lle ja lapselle omat intressit ilman miestä

Kannattaisi myös miettiä, miksi olet tuollaisen miehen kanssa. Velvollisuudesta vai rakkaudesta?