Mä en kestä miehen vastuuttomuutta!
Meillä on teini-iässä oleva lapsi, ja miehellä on mopo karannut harrastusten suhteen käsistä täysin. Miehellä ei ole mitään vastuuntuntoa missään asiassa, hän kokee oikeudekseen esim. base hypätä omatoimisesti ties mistä, kiipeillä kallioilla ilman suojavarusteita kaverinaan samanlainen tunari, ajella Hobby Hallin halpispyörällä maantiecrossia yms. Esim. ollaan perheen kanssa pyöräretkellä niin mies saattaa yhtäkkiä singahtaa ojan puolelle, keulia ja sitten tehdä temppuja. Tai kun ollaan uimassa, mies saattaa "vapaasukeltaa" pohjasta kiviä ja kokeilla kauan pidättää hengitystään. Lapsen se on vienyt jo ties minne paikkoihin ilman turvavaljaita (juurikin kiipeilemään) ja autolla saattaa kaasuttaa kahtasataa vain siksi koska kulkee. Laskettelulomalla mies suhahtaa yhtäkkiä reitiltä ulos ja hyppää hyppyristä, kuukauden sairausloma seurauksena. Esimerkkejä on lukuisia.
Mies on ollut suhteemme alussakin aika "poikamainen", mutta mitään kehitystä ei ole tapahtunut sen suhteen että osoittaisi vastuullisuutta. Suhteemme alussa myös lapsettomuus teki sen että minäkin olin rohkeampi, tosin en koskaan tyhmänrohkea.
En jaksa olla aviomieheni äiti, ja huolehtia siitä että hän ei telo itseään. Se on kuitenkin vaikeaa, koska rakastan häntä ja tuntuu että ainoa keino on lakata piittaamasta siitä mitä hän tekee. Lapsella on kuitenkin huoli isästään, ja lapsemme on aina ollut luonteeltaan erityisherkkä ja kokee isänsä touhut hullutuksena.
Kaiketi olemme lapseni kanssa samanlaisia, mutta esimerkiksi minä rakastan kyllä vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta turvallisuus edellä. Olemme käyneet lapsen kanssa cartingissa, ja snoukkaamassa ja nautimme vauhdista-. Olen myös laskeutunut mutta aina asiantuntijan opastuksessa. Mies loukkaantui minulle kun en suostunut hänen kanssaan laskeutumaan kohtisuoraa kallionseinää, en kuulema luota häneen tarpeeksi. ???. Minun käsitykseeni vauhdinhurmasta ei mahdu kaahaaminen maantiellä, vapaahyppely ja arvaamaton käyttäytyminen ylipäänsä.
Ahdistaa todella paljon, ja mies on ilmoittanut että hän ei aio eikä voi muuttua, että hän on "vapaa sielu" ja minun ei tarvitse sietää jos en halua. Tuntuu että vaihtoehto on vain ero, sillä tuntuu jotenkin sietämättömältä elää ihmisen kanssa joka elää niin eri aaltopituudella.
Koska miehelle tulee vastuuntunto vai tuleeko koskaan? Jos jatkan liitossa, onko minulla 20v päästä eläkeikää lähestyvä ukko joka basehyppää Thaimaan matkalla mahaplätskyn kallioon? Muuttuuko tuollainen vastuuton ihminen koskaan?
Tuntuu että koko tilanne on aivan naurettava, ja mietinkin että tekeekö mies tuon tahallaan.. hänellä on persoonallisuushäiriö todettu vuosia sitten, ja jotenkin luulen että se oireilee nyt noin. En tiedä. Tuntuu että kukaan muu ei voi olla samanlaisessa tilanteessa kuin minä...
Kommentit (87)
tässä hyvää materiaalia adrenaline junkies hemmoille... voi tulla ajateltavaa
https://www.youtube.com/results?search_query=base+jump+accidents+compilation
Persoonallisuushäiriöpä hyvinkin. Tavallisuus ei tunnu miltään, pitää hakea äärikokemuksia. Ei piittaa muista, eikä itsestään, siitähän tuo epäsuora itsetuhoisuus kertoo. Käyttääkö mies päihteitä?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:28"]
Olisit valinnut toisenlaisen miehen. Miksi miehen pitäisi muuttua sinun takiasi?
[/quote]
ohis
Olisiko oma lapsi tarpeeksi hyvä syy irrottautua tuosta koheltamisesta?
[/quote]
Ei.
[/quote]
Perustele. Ensin tulet sinä itse ja sinun tarpeesi ja sitten vasta lapsen hyvinvointi? Näinkö se menee?
[/quote]
Kyllä.
[/quote]
Toivottavasti olet lapseton.
[/quote]
Toivottavasti näivetyt hengiltä, tylsimys.
hahahaaa, näin muuten muistaakseni matchaffinity.com sivuilla jonkun naisen profiilin, jossa se sanoi että haluaa löytää jonkun jännittävän miehen. on kokeillut jo montaa base hyppääjää, sukeltajaa, laskuvarjohyppääjää jne.... kaikki suhteet ovat kariutuneet. kirjoitti kuitenkin ettei voi ottaa tavallista miestä koska ne on niin tylsiä ja mielenkiinnottomia. toivoi varmaan löytävänsä hurjan rämäpään joka on rauhallinen koti-isä joka sopii tasaiseen parisuhteeseen. voi elämä
Tuo persoonallisuuhäiriö pisti minunkin silmään, usein sellaisessahan on kysymys lapsuuden/nuoruuden kehitystehtävään juuttumisesta. miehesihän on ihan selvästi vielä henkisesti poikanen, eikä tuosta ilman terapiaa mieheksi kasva!
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:56"]
Tyypillinen nainen: ottaa miehen ja odottaa muuttavansa hänen; on katkera miehelle, kun tämä pysyykin omana itsenään.
[/quote]
Eihän tuossa nyt miestä muuttaa ole tarkoitus, vaan saada mies lopettamaan hengenvaarallinen toiminta. Koskaan kuullut sanottavan "nuoruus ja hulluus" tai termiä vastuuntunto?
Miehesi on aikuinen ihminen ja on vastuussa itse itsestään.
Et voi toista väkisin muuttaa.
Mutta ei sinun ole pakko olla parisuhteessa hänen kanssaan.
Itsensä mies voi vaarantaa mutta TEE SELVÄKSI 100% ettei voi vaarantaa lastanne tai sinua!
Ja juttele myös lapsen kanssa että isä ei pysty häntä painostamaan vaarallisiin juttuihin vaan lapsi tietää että hänellä on oikeus sanoa EI jos isä ei piittaa turvallisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 13:00"]
Persoonallisuushäiriöpä hyvinkin. Tavallisuus ei tunnu miltään, pitää hakea äärikokemuksia. Ei piittaa muista, eikä itsestään, siitähän tuo epäsuora itsetuhoisuus kertoo. Käyttääkö mies päihteitä?
[/quote]
jotkut ihmiset ovat adrenaliini addikteja, hakevat koko ajan suurempia kiksejä hurjemmista jutuista. siipipuvut päällä lentelevät kallioiden välistä...
https://www.google.com/search?q=adrenaline+junkie
Best of Wingsuit Proximity Flying 2013
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:51"]
Olisit valinnut toisenlaisen miehen. Miksi miehen pitäisi muuttua sinun takiasi?
[/quote]
ohis
Olisiko oma lapsi tarpeeksi hyvä syy irrottautua tuosta koheltamisesta?
[/quote]
Ei.
[/quote]
Perustele. Ensin tulet sinä itse ja sinun tarpeesi ja sitten vasta lapsen hyvinvointi? Näinkö se menee?
[/quote]
Kyllä.
[/quote]
Toivottavasti olet lapseton.
[/quote]
Toivottavasti näivetyt hengiltä, tylsimys.
[/quote]
Sitä saat odotella ;D Mä olen katsos vastuuntuntoinen joka elämänalueella ;D Mut hei, hyvää jatkoa! Koita päästä pahasta olostasi!
Persoonallisuushäiriö on psykiatrin toteama ja diagnoosin on saanut aikanaan vuoden terapiajakson päätteeksi. Mies jätti sen kuitenkin kesken, sillä hän sanoi että psykiatri oli ollut sitä mieltä että hän paranee jos vain saa toteuttaa itseään. Alunperinkin epäilin että terapiajakso katkesi koska miehen olisi täytynyt kohdata pelkotilansa ja traumansa.
Tuo epäsuora itsetuhoisuus on minulle terminä vieras, mutta kieltämättä aika osuva ilmaisu. Miehellä ei ole mitään pelkoa mistään, eikä ymmärrystä omien voimiensa rajoista. Miehellä on esim. krooninen rappeuma selkärangassa, 10kg ylipainoa ja heikko lihaskunto, ja sitten se laskee tuhatta ja sataa snoukkahyppyristä ja katkoo luunsa. Ja kuulema hän tietää mikä meni pieleen, että väärä laskeutumistapa. Ei esimerkiksi näe syy ja seuraussuhdetta onnettomuudessa, vaikka aivan varmasti heikko lihaskunto johti turmaan. Mies vetoaa siihen että intissä aikanaan oli joukkueensa paras ja juoksi cooperissa ties mitä, ja leukoja veti.
Olen yrittänyt vedota mieheen kaikin keinoin, mutta häneltä tuntuu täysin puuttuvan palanen ymmärryksestä. Minä olen vain kontrolloiva hullu, joka yritän leikkiä hänen äitiään ja holhoan aikuista ihmistä. Te jotka kehotatte vain eroamaan, ette ilmeisesti ole koskaan olleet pitkässä parisuhteessa? Sitä kuitenkin ensin kokee tarpeekseen auttaa toista, sillä minä näen että persoonallisuushäiriö on tässä se syy itsetuhoiseen (?) käyttäytymiseen.
ap
Tyypillinen nainen: ottaa miehen ja odottaa muuttavansa hänen; on katkera miehelle, kun tämä pysyykin omana itsenään.
[/quote]
Onhan tuossakin tietty perä, mutta jos naiset eivät siinä haaveessa eläisi, väkimäärä vähenisi luontaisesti joka sukupolvessa alle puoleen. Aiemmin kun miehiltäkin on kehdattu vaatia perheeseen sitoutumista, naiset saivat haaveilleen tukea myös miespojan isältä ja suvulta. Nyt ei kehdata sellaista tukea edes toivoa.
Useimmat naiset aikuistuvat lapsen saatuaan, ja jos eivät, tuomio on todella kova joka suunnalta. Miksi sitten kypsymätöntä naista saa moittia jokainen halukas, mutta miestä ei saa moittia edes oma puoliso?
Joku kysyi onko miehelläni päihdeongelma, niin oli teini-iästä tuonne tapaamiseemme saakka aika rajua se alkoholinkäyttö viikonloppuisin ja viinapäissään sitten löi nyrkkiä lasin läpi, ajoi autolla (jäämättä kiinni) yms. Kun aloimme suhteen, mies oli jo terapiajaksollaan ja omien sanojensa mukaan hän oli kasvanut jo aikuiseksi. Ei juonut alkoholia paljoa mutta adrenaliini tuntui korvaavan alkoholin.Miehellä siis todettiin jakautunut persoonallisuushäiriö, eli toisin sanoen työpaikalle menee yksi mies, kotona on yksi mies ja kavereille se on eri mies. Ja nuo maailmat eivät kohtaa hänen päässään, ja kun minä kuitenkin olen osa kaikkia maailmoja, edustan hänelle jotain pahaa. Ja siksikin juuri hän ei näe syy-seuraussuhdetta siinä, että miksi esimerkiksi asuntolainan kannalta on järkevää olla hyppäämättä vapaapudotuksena kalliolta, ja että minä en ole avioitunut Iiro Seppäsen kanssa vaan eri mies hän oli kun naimisiin mentiin. Tai mikä mies olikaan, en taida tuntea koko ihmistä.
Parin vuoden yhdessä olon jälkeen mies kuitenkin jotenkin muuttui, ja nykyisin tuo vastuuntunnottomuus alkaa todella olla jo päätöntä. Mikään maailman henkivakuutus ei kata näitä sen temppuja, ilman turvavarusteita. Mies googlaa tietonsa ja sitten toisen tunarin kanssa kokeilevat temppuja.
Mua hävettää ja nolottaa olla naimisissa tuollaisen lapsimiehen kanssa. Hävettää myöntää, että tuo teini on aviomieheni. Mä haluan miehen, enkä mitään teiniskeittaria.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 13:19"]
[/quote]
Onhan tuossakin tietty perä, mutta jos naiset eivät siinä haaveessa eläisi, väkimäärä vähenisi luontaisesti joka sukupolvessa alle puoleen. Aiemmin kun miehiltäkin on kehdattu vaatia perheeseen sitoutumista, naiset saivat haaveilleen tukea myös miespojan isältä ja suvulta. Nyt ei kehdata sellaista tukea edes toivoa.
Useimmat naiset aikuistuvat lapsen saatuaan, ja jos eivät, tuomio on todella kova joka suunnalta. Miksi sitten kypsymätöntä naista saa moittia jokainen halukas, mutta miestä ei saa moittia edes oma puoliso?
[/quote]
Tässä minä syytän siltä osin itseäni, että toistin äitini virheen. Äitini nai isäni aikanaan vaikka isäni oli melkoinen suhari, ja sitten tuli lapset ja isän suhailu paheni. Isäni tosin oli alusta saakka sellainen. Minun mieheni oli erilainen kun tavattiin, tai oikeastaan hän eli silloin persoonansa rauhallista vaihetta koska oli psykiatrisessa hoidossa. Eivät hälytyskellot soineet minullakaan, koska mies oli hyvässä työssä ja kouluttautunut ihminen arvostetussa ammatissa. Sitä itse harhautui ajattelemaan, että ei noin fiksu ihminen voi olla henk.koht. elämässään niin sekaisin. Oikeastaan miehen hyvä tulotaso mahdollistaa miehen kalliit hullut harrastukset, ja on sitä mieltä että hän voi huonosti jos ei saa toteuttaa itseään. Olen maksanut hänelle lahjaksi extreme kursseja ja yrittänyt saada häntä opettelemaan ammattilaisen johdolla edes alkeet noihin älyttömyyksiin, mutta mies vetää luottamuskortin siihenkin. Että en luota häneen, ja kykyihinsä, ja että holhoan. En vain käsitä, miten kukaan voi olla noin vastuuton.
ap
no 27 ainakin on ollut saman miehen kanssa jo yli 20 vuotta mutta olemmekin molemmat järkeviä aikuisia eikä tarvitse pelätä toisen ja lasten turvallisuuden puolesta.
Mitä jos miehesi joka on noin pihalla omista rajoistaan ihan oikeasti vaarantaa sen teidän teinin ja sille teinille käykin huonosti...mitä sitten? Ei siinä pitkä suhde paljon paina jos lapsi on pyörätuolissa lopun ikää tai mullan alla.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 13:06"]
[/quote]
Eihän tuossa nyt miestä muuttaa ole tarkoitus, vaan saada mies lopettamaan hengenvaarallinen toiminta. Koskaan kuullut sanottavan "nuoruus ja hulluus" tai termiä vastuuntunto?
[/quote]
Ap yrittää nimenomaan muuttaa miehen perusluonteen, joka on vauhtia ja vaarallisia tilanteita rakastava rämäpää. Naisille on jostakin syystä tavallista rakastua pahoihin poikiin, mutta sitten pahojen poikien pitäisikin muuttua hoivaisukeiksi.
Vinkki: valitkaa sellainen kumppani, joka täyttää kriteerinne jo valmiiksi. Ihmisen perusluonne ei muutu.
Sinä itse päätät, millaisen ihmisen kanssa vietät loppuelämäsi (no joo, kyllä siltä toiseltakin tulee suostumus olla). Mies ei muutu, sehän on nyt jo tässä vaiheessa ihan selvää ja satavarmaa ja tuskin pakollinen muutos esim. rampautumisen muodossa toisi yhteielämään yhtään enempää vastuuntuntoista sisältöä.
Sinun päätös.
Onko mies värikäs rämäpää, joka tarttuu hetkeen ja rokkaa tyylillä. Maisteleeko myös paljon kaikenlaisia nameja, kuten lapsen vanukkaita?
[/quote] Vastaus: Lapsen takia, lapsi tarvitsee isän. AP muuttui lapsen takia. Mies ei ole valmis sitä tekemään, vaan asettaa vaarallisen harrastuksensa ykkössijalle. Avainsana tässä on juuri tuo ap:n käyttämä vastuullisuus.
mies on jo siirtänyt geeninsä, ei sitä enää tarvita. anna kuolla jos kuolee