Dokumenttiprojekti: piripäiväkirja
Kommentit (273)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 08:37"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:31"] Ja tämä porukka asuu esim. Helsingissä Töölössä veronmaksajien piikkiin, kaupungissa jossa ei meinaa riittää asuntoja edes työssäkäyville ihmisille!!!!!!!!!!! Tavalliset ihmiset "väistävät" niin kadulla, asuntojonoissa kuin lääkärissäkin, tärkeintä on että itse rännäämisensä valinneet ja ongelmansa aiheuttaneet narkit saavat kaiken! [/quote] Minusta tämä nuori nainen ei ole valinnut mitään. Hirveä lapsuus ajoi melkein väistämättömään ja nyt on liian heikko tekemään oikeanlaisia valintoja. Tekee asioita joihin on tottunut, eikä osaa pyristellä irti. [/quote] se on kyllä meille hirveän lapsuuden omaavillakin valinta kysymys mitä tietä lähtee kulkemaan. Huono lapsuus on vaan helvetin huono tekosyy,kaikki on kuitenkin loppujen lopuksi omasta valinnasta kiinni.
[/quote]
Pystyykö 10-vuotias tuon päätöksen tekemään, mitä tietä lähtee kulkemaan? Jos on koko elämänsä huumepiireissä äitinsä mukana ollut, eikä muusta tiedä?
Huomasi siinä lopussa, ettäö ajatukset oli jo päihteissä, ei kiinnostanut hevoset ja heinäkorret ja se äitikin siinä, aivan sama.
Kova äidinikävä Pinjalla oli. Oli surullista, että päihteillä haki yhteyttä äitiinsä, sekä huomiota häneltä. Mitenhän äidin muut huostaanotetut lapset voivat?
Itse olen Turusta. Saman ikäinen kuin Pinjan äiti. Samalla ratsastustallilla lapsuuteni viettänyt. Olen itse kurjista oloista, mutta minulla on ollut silti hyvä päihteetön äiti. Hänen avullaan olen saanut itse toisenlaisen elämän kuin moni ikätoverini.On selvää, että Caritalla on varmaan ollut itsellään kova lapsuus ja ei varmana ole dokumentin mukaanpuhdas huumeista nytkään, vaikkei piriä käyttäisikään... Kuitenkin kova sääli, että eikö ihminen oikeasti tajua, mitä on tehnyt lapsilleen. Itse en kestäisi elää tollaisen tiedon kanssa... Oma äiti piikittämässä tytärtään... Tajuavatkohan edes dokumentin vaikutuksia itselleen. Tietysti lastensuojelutaustaiset yleensä kertovat itsestään kaiken... Voi voi. Ei hyvältä näytä tyttären elämä. Rukoilen heidän puolestaan.
158 vielä. En siis kuitenkaan tunne Caritaa. Mutta olen käynyt ratsastamassa lapsena siellä, missä hän oli nyt töissä. Kenties hänkin on siellä lapsena käynyt?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 09:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 08:37"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:31"] Ja tämä porukka asuu esim. Helsingissä Töölössä veronmaksajien piikkiin, kaupungissa jossa ei meinaa riittää asuntoja edes työssäkäyville ihmisille!!!!!!!!!!! Tavalliset ihmiset "väistävät" niin kadulla, asuntojonoissa kuin lääkärissäkin, tärkeintä on että itse rännäämisensä valinneet ja ongelmansa aiheuttaneet narkit saavat kaiken! [/quote] Minusta tämä nuori nainen ei ole valinnut mitään. Hirveä lapsuus ajoi melkein väistämättömään ja nyt on liian heikko tekemään oikeanlaisia valintoja. Tekee asioita joihin on tottunut, eikä osaa pyristellä irti. [/quote] se on kyllä meille hirveän lapsuuden omaavillakin valinta kysymys mitä tietä lähtee kulkemaan. Huono lapsuus on vaan helvetin huono tekosyy,kaikki on kuitenkin loppujen lopuksi omasta valinnasta kiinni.
[/quote]
Pystyykö 10-vuotias tuon päätöksen tekemään, mitä tietä lähtee kulkemaan? Jos on koko elämänsä huumepiireissä äitinsä mukana ollut, eikä muusta tiedä?
[/quote]
Kylllä.Minökin olen 10v olluit kun ollut mahdollisuus ruveta tekemään samoin kuin äiti.Ota huomioon että me alkoholisti/huume perheen lapset emme ole olleet mitään lapsia enää 10v ikäsenä.Meillä ei ole lapsuutta ollutkaan vaan olemme suoraan joutuneet kasvamaan aikuisen maailmaan.
Minäkin olen joutunut aina huolehtimaan siskostani,ei ollut äitiä ja minä olin se äiti.
[/quote]
Itsellänikin on kauhean huono lapsuus (henkisesti jälkeenjäänyt narkki/juoppo yh äitinä), ja olen itse nyt nelikymppisenä ihan pärjäävä akateemisesti koulutettu "kunnollinen" ihminen. Ja kyllä, minun tapauksessani minä VALITSIN lukioiässä, mentyäni jo osin huonoille teille esim. humalahakuiseen juomiseen ja sekakäyttöön ja halpaan lohtu- ja huomionhakuseksiin, että minä EN halua seurata äitini teitä ja minusta tulee jotain muuta.
Silti en ajattele, että asia olisi kaikille muille valittavissa. Ei pelkkä ympäristö vaikuta, vaan ihmisen omien synnynnäisten ominaisuuksien ja ympäristön yhdistelmä. Minä ajattelen, että minä olin jostain syystä aika kova ja kestävä tapaus, sellainen joka taipuu ja taittuu vaan ei säry, ja ponnahtaa pystyyn taas kun saa vähän tilaa. Minut lapsuuden vaikeudet sai vaan entistä enemmän vakuuttumaan siitä että pärjään ihan missä vaan ja kestän mitä vaan. Mutta ihmisiä on erilaisia. On herkempiä, on haavoittuvampia, on ehkä älylliseltä kapasiteetiltaan heikompia (minkä takia voi olla vaikeampi esim. kiinnostua opiskelusta). Ei näille erilaisille ihmisille välttämättä ole valinnan mahdollisuutta, ei oikeasti.
Itse asiassa ajattelen, ettei kukaan valitse täysissä sielun ja ruumiin voiimissaan tulla narkkariksi tai alkoholistiksi, jolla ei ole elämässä muuta sisältöä kuin aineet. Siihen tilaan päädytään eri teitä, mutta kukaan ei todellakaan haluaisi sinne pohjalle päätyä. Sitten kun sinne on jo päädytty, on erittäin vaikea päästä ylös, koska riippuvuus ja käytetyt kemikaalit hallitsee aivoja ja mieltä niin vahvasti.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 08:55"]
Sekin kun varmaan alkoholia menee helposti, niin siinä se sitten seuraa huumeetkin. Ja työtä ja tekemistä pitäisi olla ehdottomasti. Mutta kyllähän noista heti näkee, että ei ilman huumeita pysty elämään. Ja nuoresta aloittanut ja tavallaan kasvanut siihen.
[/quote]
Noi ei halua elää ilman huumeita. Ilman huumeita pystyy elämään jos oikeasti haluaa.
Näittekö, että Pinjalla oli siinä chihuahuakoira, niissä ihan loppukuvissa? Ei koiraa kovin hyvin näytetty, mutta itse tunnistin kyllä. Koiraraukka..toiv saa tarpeeksi hoitoa..
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 08:55"]
Sekin kun varmaan alkoholia menee helposti, niin siinä se sitten seuraa huumeetkin. Ja työtä ja tekemistä pitäisi olla ehdottomasti. Mutta kyllähän noista heti näkee, että ei ilman huumeita pysty elämään. Ja nuoresta aloittanut ja tavallaan kasvanut siihen.
[/quote]
Noi ei halua elää ilman huumeita. Ilman huumeita pystyy elämään jos oikeasti haluaa.
[/quote]
Ongelmahan tuossa on se, että riippuvuussairaus vaikuttaa myös siihen kykyyn haluta. Minulla on valitettavasti tästä omakohtaista kokemusta alkoholiriippuvuuden kautta. Kun olin alkoholisti, minä saatoin krapula-aamuna kyllä ihan tosi vakavissani haluta, että nyt loppui tämä meno, ja nähdä selkeästi että mihinkään hyvään juomisen jatkaminen ei johda. Mutta jo iltapäivällä tuli riippuvuuden aiheuttamia ajatuksia, että mjääh, mitä haittaa siitä on jos otain ihan vaan YHDEN. Tai että ehkä tänään voin ottaa, aloitan sitten kohtuukäytön tai raittiuden huomenna. Tai ensi viikolla. Tai ehkä minulla ei olekaan mitään ongelmaa, koska pystynhän käymään töissäkin, en siis ole alkoholisti, eikä ole mitään syytä lopettaa tai vähentää.
Itse pystyin lopettamaan juomisen vasta 39 vuoden iässä, kun kävi niin että tulin tolkuttomassa humalassa ajaneeksi autoa kännissä ja meinasin ajaa lapsen päälle. Silloin tajusin että juomiseni ei näköjään oikeasti vahingoitakaan vain minua (mistä en jaksanut välittää) vaan voi johtaa myös muiden vakavaan vahingoittamiseen, kun en kerran kännissä hallitse tekojani ollenkaan, vaan voin jopa lähteä rattiin vaikka selvin päin en missään nimessä hyväksy juovuksissa ajoa.
Kun ei ole mitään sidettä päihderiippuvaiseen ihmiseen, on helppo ladata, että minkinrehuksi vain kaikki nistit. Jos läheinen sairastaa päihderiippuvuutta, mikään ei enää ole noin selvää. Koukussa oleva ihminen on ihminen hänkin. Hän käyttäytyy huonosti ja miettii vain päihteitä. Siellä kaiken takana on kuitenkin samanlainen tunteva, ajatteleva, arvokas ihminen kuin muutkin ihmiset ovat. Siksi tuntuu pahalta lukea näitä tuomitsevia kommentteja täältä.
Olen itse raitistunut päihdeaddikti. Sain mahdollisuuden ja pääsin vapaaksi. En millään pysty tuomitsemaan heitä, jotka eivät raitistu. Tie on kivinen ja PITKÄ. Vaikka saisi kämpän Mauritiukselta, kymmenen miljoonaa ja kaiken maanpäällisen hyvän, riippuvuus tuhoaa ihmisen. Ja se on surkeaa. Nää on hirveitä asioita.
Lisäksi ihmettelen kannabishörhöilyä. Päihderiippuvaisille ainakaan ei tartte enää markkinoida mitään päihdettä. Raittius on ainoa vaihtoehto narkille. Jos vetää jotain kannabista ja on addiktoituva luonne, alkaa kummasti hamppupäissään säätää ittelleen jotain muutakin kivaa. Suomessa kannabiksen vetäjät ovat pääsääntöisesti sekakäyttäjiä, ja siihen se kannabiksen vetäminen johtaa. Miks helvetissä pitää saada tänne vielä yksi päihde lisää, kun meitä päihdehörhöjä on jo nyt tarpeeksi?
Älkää käyttäkö mitään! Kasvattaja lapsennekin siihen, että raittius on paljon parempi juttu kuin mikään päänsekoitus, vähäinenkin.
t. Raitistunut sekakäyttäjä, äiti
Muut lapset voivat hyvin ja ovat saaneet normaalista elämästä kiinni kurjasta lapsuudesta huolimatta. Opiskelevat ja elävät kunnon kansalaisina. Tuo koira kuvissa on hoidossa hänellä. Ei siis hänen.
Yksi vaihtoehto olisi, että sterilisoitaisiin ns. heikompi aines. Kuulostaa karulta, mutta ei tuossa tilanteessa muutakaan vaihtoehtoa tunnu olevan. Kerran jos kosauttaa vieroituksen, niin se on sitten sterilisaatio.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 22:39"]
Mä olen kanssa aina miettinyt, että miten joku voi alkaa 10-vuotiaana ryypätä... Omani on nyt 10 ja touhut on toisten lasten kanssa pistettä ja muita leikkejä ulkona ja heppaleikkejä sisällä. Joskus hihittelevät ja katsovat suosittuja tubettajia netistä. Ei puhettakaan, että missään notkuttaisi juomassa.
[/quote]
Jos lapsi on huostaanotettu 5-6 vuotiaana (kuten dokumentissa oli), kertoo se jotain lapsen taustoista. Paljon turvattomuutta on tuo nuori nainen joutunut varmaan lapsuudessaan kokemaan. Jotenkin niin surullista, että nuori aikuinen hakee hyväksyntää omalta äidiltään päihteiden käytössä, että olis edes jotain yhteistä äidin kanssa, että kelpaa äidille. Aika kova hylkäämisen kokemus on täytynyt olla! Surullista on myös se, että äiti on ollut lapselleen lähinnä kaveri, ei äiti. Omista lähtökohdistaan hänelläkin on varmasti aika karu tausta, eikä parempaan vanhemmuuteen ole vain kyennyt.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 00:07"]
Vau...minulla päihdeongelmaiset vanhemmat, tutkitusti perusturvallisuus puuttunut ja minua on lääkärin mukaan mm. pahoinpidelty sekä hylätty jo pienestä asti...ja silti minä olen tässä. Päihteettömänä. Molemmat vanhemmat haudassa, minulla paljon tuskaa sisälläni, mutta elossa ollaan. Luottotiedot kunnossa, koulut käyty, en käytä päihteitä, pitkä avioliitto takana ja kaksi lastakin on siunaantunut.
Olen aina pitänyt itseäni jotenkin "raukkana" ja luuserina, sellaisena joka ei ainakaan omien tekojensa vuoksi ole pärjännyt. Kiitos tämän dokkarin, silmäni ovat hieman avautuneet nyt...minä olen ollut helvetin vahva, jotta en ole toistanut vanhempieni elämäntarinaa!! Mahtaa olla todella vaikeaa päästä irti päihdekuvioista, jos on joutunut niitä pienestä asti todistamaan. Jos olen itse joutunut kokemaan kauheuksia lapsena, kuinka kamalaa on ollut dokkarin tytöllä ja kumppaneilla? Varmasti paljon, paljon kamalampaa...ihan hirveää.
Dokkarin myötä ymmärsin myös, miksi olen niin mieltynyt tupakan tuoksuun, vaikken koskaan ole aloittanut polttamista- se tuoksu muistuttaa minua vanhemmista, etenkin äidistäni, johon minulla oli todella heikot välit hänen käytöksensä takia.
[/quote]
Olet varmaan tietyllä tapaa harvinaisuus, joka rikkinäisestä taustasta ponnistaa ns. normaaliin ja terveeseen elämään. Oletko miettinyt miksi kohdallasi on käynyt hyvin?
Kotikasvatuksen tärkeys! Sen siitä saa kun polletallilla juoksee lapsesta.
[/quote]
nimenomaan. voi sanoa että suomessa henkilö on aina tehnyt valinnan tai oikeastaan todella monta huonoa valintaa päätyäkseen huumeidenkäyttäjäksi.
vs. esim. tilanne jossa molemmat vanhemmat käyttävät, kuuluvat rikolliseen jengiin, kauppaavat huumeita ja tehtailevat rikoksia ja ottavat lapsen mukaan niin käyttöön kuin rikoksiinkin jo pikkulapsesta lähtien. silloin voi sanoa että huumeet eivät olleet oma valinta, mutta onko suomessa tuollaista? tuskin.
Onnittelut kirjoittajille, jotka ovat päässeet päihdehelvetistä eroon. Itse en ole päihderiippuvainen, mutta lähisuvussani tätä tautia on – ja olen kuusenlatvoja myöten täynnä näiden ihmisten selityksiä käytölleen, käytökselleen, varastelulle, uhkailulle, itsesäälille ja oharoinnille. En jaksa enää sääliä, enkä ymmärtää ja pitää kädestä. Ihmetyttääkin välillä kirjoittelut, että ei saisi tuomita, vaan pitäisi vaan jaksaa ymmärtää ja niellä se viha terrorisoijaa kohtaan.