Dokumenttiprojekti: piripäiväkirja
Kommentit (273)
Ainii ja vielä tsemppausta ex-kodeinistille! Mä oon pari kertaa retkahtanu fentanyyliin ja morfiiniin pari vuotta sitte, ni suurin onni oli et jäi pariin iltaan. Mutta se ei oikeesti ollu niin hyvä olo, ku mitä oli päivittäin haikaillu. Pumpulissa joo, mut morkkis et menny vetää kalvo niin pahasti, et siihen se huvi hälveni. Vähän ku ois kaipaillu vanhaa heilaa ja sit ku sen tapaa jossai, ni vaa tajuu et eihän täs oo enää mitään hohtoa. Mut joo ne opioidi-reseptorit kyl muistaa hautaan asti koukun ja niit turha sorkkia.
Voi elämä! Katoin äsken dokumentin ja sääliksi kävi. Tyttö niin hukassa: kämppä sotkuinen, suhdekuviot päin honkia, hillitöntä tupakointia, ylipainoa jne. Elämänhallinta niin hukassa, että vaikka mitään amfetamiinia ei olisi ikinä keksittykään, niin päin prinkkalaa menisi joka tapauksessa. Jotenkin jäi kuva, että haki tavallaan päihteilyllään huomiota, kun välillä sillä rehvasteli ja välillä sitä surkutteli. Irokeesi-pojalla oli jotain kurssia elämän vesillä havaittavissa ja hänelle voimia kun tuntui yrittävän! :)
Nii pirin käyttäjäthän ei syö kooskaan neurolepteja esim psykoosiin... Tai univaikeuksiin.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:31"]
Ja tämä porukka asuu esim. Helsingissä Töölössä veronmaksajien piikkiin, kaupungissa jossa ei meinaa riittää asuntoja edes työssäkäyville ihmisille!!!!!!!!!!! Tavalliset ihmiset "väistävät" niin kadulla, asuntojonoissa kuin lääkärissäkin, tärkeintä on että itse rännäämisensä valinneet ja ongelmansa aiheuttaneet narkit saavat kaiken!
[/quote]
Ei kyllä kannata kadehtia addikteja. Ei se oikeasti niin hienoa elämää ole.
[/quote]
Ihan itse narkki on sen elämän itselleen valinnut, joten turha vinkua ja syyllistää siitä muita. Ja hienoa se ei ole, eikä sen kuulukkaan olla ja vielä vähemmän sen elämän rumuuden pitäisi kenellekään olla yllätys. Infoa huumeista ja siitä mihin niiden käyttö johtaa on kaikkien saatavissa ja yksikään narkki ei voi väittää ettei olisi tiennyt mihin käyttö johtaa.
Syö vaan ei pirikuurin aikana, eikä sellaisia määriä että lihoisi tommoseksi mätisäkiksi!
Ei kannate. Hukkaan heitti yhteiskunnan varoja tuonkin dokkarin kuvausten aikana. Sama kun ois vessanpöntöstä alas vedetty ne eurot.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 06:58"]millon tuo dokkari on kuvattu? juu, kahden vuoden ajalta ilmeisesti (näin olin lukevinani jostain), mutta onko siitä kuinka kauan? mietin tätä, koska oikeudelliset asiat. siis narkomaanihan on rikollinen automaattisesti, koska suomessa on käyttörikos, hallussa pidosta, ostosta tai myynnistä puhumattakaan. jos on kuvattu 5 vuotta sitten, ei käsittääkseni syyttäjä lotkauta korvaansa. tämän takia esim. reindeerspottingin tekijät odottivat sen viisi vuotta. [/quote] Reindeerspotting?! :D Trainspotting siis?
[/quote]
Reindeerspotting on kuvattu rovaniemellä. Eli kyllä REINDEERSPOTTING.
Aika karmeeta katottavaa. Ja tollaisia ihmisiä on paljon! Joka puolella Suomea.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:22"]
Täällä ihmeteltiin naisten painoa. Molemmilla oli neuroleptilääkitys joka lihottaa/turvottaa runsaasti. Läheiseni lihoi 15kg kahdessa kuukaudessa jo pienestä annoksesta. Kun lääkitys aikanaan purettiin (onneksi) hän laihtui samassa ajassa kaiken pois. Lääkärit aina sanoo, ettei lääke itsesässään lihita, mutta se on kyllä ihan kukkua.
Minustakin näytti siltä, että retkahtamisia voitaisiin ehkäistä, jos ihmisillä olisi jotain järkevää tekemistä, mutta mistä hankkia, kun koulutetutkin ovat ilman työtä. Surullista.
[/quote]
Dokumentin alkupuolella se äiti oli kyllä hoikka. Selvästi lihoi kuvausten aikana.
Roopea etsinyt: löysin hänet Pinjan fb-profiilin kautta. Tykännyt ainakin yhdestä kuvasta.
Tohon neurolepti asiaan: moni pirinisti syö kyllä esim iltasin neurolepteja jos ei ole moneen päivään saanu nukuttua. Meinaakko et jos vetää 2kk pirii ni haluu valvoa tasan sen 2kk.. Noup. Ja vielä yks neurolepti noissa piireissä on aika suosittu kun mikään muu ei tuo unta. Siinä vaiheessa kun herkkäpsyykeinen on valvonut sen viikon, yrittää nukkua, silmissä välkkyy, ihan koomaolo niin luulenpa et jokainen ottas mielellään jo sen erään tietyn neuroleptin millä saa ehkä nukuttua.
Mun mielestä kyllä pinjallakin oli asennetta kun oli kuitenkin selvänä siinä yhessäkin vaiheessa jo 40pv. Olikohan pinjalla just tapana että veti aamulla piriä ja illalla neurolepteja kun yhessä vaiheessa sanoi ettei ole nukkunut koskaan niin huonosti kuin siellä katkolla? Joka on aika ihmeellisesti sanottu jos kerran käytti piriä pääpäihteenään.
Tohon mutsin lihomiseen, yleensä se on ihan hyvä merkki jos lihoo, kun paino Yleensä pirin vetämisen lopettamisen jälkeen nousee =) Kaikkea hyvää heille!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 00:07"]
Vau...minulla päihdeongelmaiset vanhemmat, tutkitusti perusturvallisuus puuttunut ja minua on lääkärin mukaan mm. pahoinpidelty sekä hylätty jo pienestä asti...ja silti minä olen tässä. Päihteettömänä. Molemmat vanhemmat haudassa, minulla paljon tuskaa sisälläni, mutta elossa ollaan. Luottotiedot kunnossa, koulut käyty, en käytä päihteitä, pitkä avioliitto takana ja kaksi lastakin on siunaantunut.
Olen aina pitänyt itseäni jotenkin "raukkana" ja luuserina, sellaisena joka ei ainakaan omien tekojensa vuoksi ole pärjännyt. Kiitos tämän dokkarin, silmäni ovat hieman avautuneet nyt...minä olen ollut helvetin vahva, jotta en ole toistanut vanhempieni elämäntarinaa!! Mahtaa olla todella vaikeaa päästä irti päihdekuvioista, jos on joutunut niitä pienestä asti todistamaan. Jos olen itse joutunut kokemaan kauheuksia lapsena, kuinka kamalaa on ollut dokkarin tytöllä ja kumppaneilla? Varmasti paljon, paljon kamalampaa...ihan hirveää.
Dokkarin myötä ymmärsin myös, miksi olen niin mieltynyt tupakan tuoksuun, vaikken koskaan ole aloittanut polttamista- se tuoksu muistuttaa minua vanhemmista, etenkin äidistäni, johon minulla oli todella heikot välit hänen käytöksensä takia.
[/quote]
Olet varmaan tietyllä tapaa harvinaisuus, joka rikkinäisestä taustasta ponnistaa ns. normaaliin ja terveeseen elämään. Oletko miettinyt miksi kohdallasi on käynyt hyvin?
[/quote]
Minuakin kiinnostaisi kuulla enemmän teidän rikkinäisistä taustoista tulleiden "menestyjien" elämästä. En halua vähätellä luonteen tai henkisten ominaisuuksien yhteyttä aikuiselämän tasapainoisuuteen, mutta osaatteko eritellä joitain muita tekijöitä, jotka tekivät teistä erilaisia? Siis kuin heistä taustaltaan samanlaisista, jotka päätyivät samanlaiseen elämään kuin dokkarin Pinja. Oliko teillä esim. joku välittävä ja täysipäinen aikuinen, joka huolehti tai toimi esimerkkinä, kuten mummo, kaverin äiti tai opettaja? Tai oliko teillä "tervehenkinen" harrastus, johon puritte pahaa oloa päihteilyn sijaan? T:sosiologi
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 00:07"]
Vau...minulla päihdeongelmaiset vanhemmat, tutkitusti perusturvallisuus puuttunut ja minua on lääkärin mukaan mm. pahoinpidelty sekä hylätty jo pienestä asti...ja silti minä olen tässä. Päihteettömänä. Molemmat vanhemmat haudassa, minulla paljon tuskaa sisälläni, mutta elossa ollaan. Luottotiedot kunnossa, koulut käyty, en käytä päihteitä, pitkä avioliitto takana ja kaksi lastakin on siunaantunut.
Olen aina pitänyt itseäni jotenkin "raukkana" ja luuserina, sellaisena joka ei ainakaan omien tekojensa vuoksi ole pärjännyt. Kiitos tämän dokkarin, silmäni ovat hieman avautuneet nyt...minä olen ollut helvetin vahva, jotta en ole toistanut vanhempieni elämäntarinaa!! Mahtaa olla todella vaikeaa päästä irti päihdekuvioista, jos on joutunut niitä pienestä asti todistamaan. Jos olen itse joutunut kokemaan kauheuksia lapsena, kuinka kamalaa on ollut dokkarin tytöllä ja kumppaneilla? Varmasti paljon, paljon kamalampaa...ihan hirveää.
Dokkarin myötä ymmärsin myös, miksi olen niin mieltynyt tupakan tuoksuun, vaikken koskaan ole aloittanut polttamista- se tuoksu muistuttaa minua vanhemmista, etenkin äidistäni, johon minulla oli todella heikot välit hänen käytöksensä takia.
[/quote]
Olet varmaan tietyllä tapaa harvinaisuus, joka rikkinäisestä taustasta ponnistaa ns. normaaliin ja terveeseen elämään. Oletko miettinyt miksi kohdallasi on käynyt hyvin?
[/quote]
Minuakin kiinnostaisi kuulla enemmän teidän rikkinäisistä taustoista tulleiden "menestyjien" elämästä. En halua vähätellä luonteen tai henkisten ominaisuuksien yhteyttä aikuiselämän tasapainoisuuteen, mutta osaatteko eritellä joitain muita tekijöitä, jotka tekivät teistä erilaisia? Siis kuin heistä taustaltaan samanlaisista, jotka päätyivät samanlaiseen elämään kuin dokkarin Pinja. Oliko teillä esim. joku välittävä ja täysipäinen aikuinen, joka huolehti tai toimi esimerkkinä, kuten mummo, kaverin äiti tai opettaja? Tai oliko teillä "tervehenkinen" harrastus, johon puritte pahaa oloa päihteilyn sijaan? T:sosiologi
[/quote]
Mulla oli mummo, joka ei ollut hääppöinen äiti lapsilleen mutta hyvä mummo lapsenlapsilleen. Kukaan opettaja tms. ei pitänyt puolta, enkä ollut minkäänlaisten tukitoimenpiteiden piirissä vaikka olisin halunnut, että mut otetaan huostaan.
Olen akateemisesti koulutettu, en ole koskaan käyttänyt huumeita, alkoholiakin hyvin kohtuudella. Aviomies ja 7-vuotias poika. Sen verran traumataustani on oireillut, että sairastuin erittäin vaikeaan synnytyksenjälkeiseen masennukseen vuosiksi, mutta kolmisen vuotta sitten aloin toipua. Nyt olen taas työelämässäkin, osa-aikaisena tosin. Joo ja luottotiedot aina olleet kunnossa, lähes velattomassa omistusasunnossa asumme.
Mikä sen pinjan sukunimi on? Miten löytyy fb:stä?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:14"]
Kiva kun tiedät varmasti että tässä tapauksessa jo kolmannessa polvessa huumeita käytetään. Voin varmuudella sanoa ettei esim. äidin äiti käytä rdrs alkoholia saati huumeita. Mutta niinhän se on että itsensä täydellisinä pitävät ovat niitä kaikkitietäviä tuntemattomien asioissa.
[/quote]
Mitä sekoilet? Ei missään mainittu kyseisen dokumentin kolmen sukupolven päihteilystä, vaan siitä että sellaisia tapauksia on alkanut ilmaantua. Kun tunnet tapauksen, niin onko täysin valkolaisia?
[/quote]
Mitähän se tähän kuuluu onko valkolaisia vai kiinalaisia, mut kun niin utelias olet,niin ihan valkolaisia ovat.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 08:55"]
Se on totta että tytön olisi pitänyt esim lähteä opiskelemaan,mistä olisi voinut saada ns. normi kavereita... äitinä järkytyin eniten siitä,miten hepposesti äiti otti tytön retkahdukset,sellainen kannustaminen ei tullut esille. Minulla on äiti joka oli alkoholisti ja pilleristi koko lapsuuteni, nyt kun itse olen äiti.,pyrin kasvattamaan lapseni niin miten itse olen kokenut tarvitsevani aikuisen tukea ja ohjausta. Tyttäreni on jo 15 v enkä pystyisi edes kuvittelemaan et joisi,saatika piikittäisi. Eikä tällä tytöllä alun alkaen ollut mitään tulevaisuuden suunnitelmia,oli hetken ilman hienoa,mutta lopun kyllä jotenkin arvasi... oliko äiti oikeasti kuivilla?
[/quote]
"Ei meidän lapset" Itse ainakin alotin juomaan ja kokeilemaan tupakkaa 15vuotiaana, ja se oli oikeastaan "myöhään" ainakin jos muilta teineiltä kysytään. T.19v tyttö;P
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 22:00"]
Ärsyttää tuo röökin vetäminen joka välissä! Ruma tapa.
[/quote]
Onhan se, mutta jos on pirikoukussa niin joku "ruma tapa" on aika pieni asia.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:38"]
Kodeiiniakin voi käyttää suuria määriä. Ja kyllä vaan päihteidenkäyttäjät käyttää myös kodeiinia, juo yskänlääkkeitä yms... Ei tuo musta mitään dramatisointia ole. Tiedätkö sä itse päihderiippuvuudesta mitään?
[/quote]
Sori jos tuntu aliarvioinnilta! Olen syönyt kodeiinia 2vuotta päivittäin ja kun lopetin oksensin pari päivää ja se oli siinä. Kovin suuria määriä ei pysty syömään koska n. 320mg:n jälkeen ei enää muutu morfiiniksi. Kyl mä jotain päihderiippuvuudesta tiedän. 20v suonensisäsiä ja nyt pari vuotta ilman. Anteeksi oikeesti kommenttini ja toivon, ettet enää lankea kodeiiniin,etkä muuhunkaan. Mun oma ajatusmaailma vinksahtanu ku kodeiinia söin vaan lieventääkseni aikoinaan muitten opiaattien vieroitusoireita. Ja sit oikeasti kipuihin sen 2vuotta. Toi Opiaatti/opioidi/bentso/viina/nykyisin myös pregabaliini yhdistelmä onki sit todella kuolettava.