Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dokumenttiprojekti: piripäiväkirja

Vierailija
31.08.2014 |

Meinaatteko katsoa?

Kommentit (273)

Vierailija
41/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo vielä kattonu dokkaria, nauhotin sen.

Mutta: itse olen juurikin piristä + muista päihteistä päässy eroon katkon ja kaupungin muun tuen avulla. Että eiköhän se oo ihmisestä kiinni... Ja siitä etteikö amfetamiiniin muodostuisi koukku niin voin sanoa että juurikin se henkinen koukku muodostuu, ja joillain ihmisillä se voi olla vaikeampi asia kun että olis vaan fyysisesti enneminkin koukussa. Kyllä vieläkin joskus tulee itku silmään kun muistelee niitä aikoja. Ja niistä ajoistahan on nyt mun kohdalla jo usea vuos, ja vieläkin joskus tekee mieli. Pitää vaan olla vahva. Moni päihteiden käytön lopettanut ihminen on henkisesti varmastikin hyvin vahva ihminen loppujenlopuksi. Siinäkin jo tarvitaan rohkeutta, että päättää lopettaa. Se on joillakin hyppy ihan tuntemattomaan maailmaan. 

Se voi olla valinta "päättää" käyttää huumeita, mutta useimmiten sen "valinnan" tekee LAPSI jo joskus +10 vuotiaana. En ole koskaan tavannut ainuttakaan päihteidenkäyttäjää jolla olis ollu helppo elämä.

Vierailija
42/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 06:58"]millon tuo dokkari on kuvattu? juu, kahden vuoden ajalta ilmeisesti (näin olin lukevinani jostain), mutta onko siitä kuinka kauan? mietin tätä, koska oikeudelliset asiat. siis narkomaanihan on rikollinen automaattisesti, koska suomessa on käyttörikos, hallussa pidosta, ostosta tai myynnistä puhumattakaan.

jos on kuvattu 5 vuotta sitten, ei käsittääkseni syyttäjä lotkauta korvaansa. tämän takia esim. reindeerspottingin tekijät odottivat sen viisi vuotta.
[/quote]

Reindeerspotting?! :D Trainspotting siis?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 22:23"]

Ja näitä sitte mun verovaroilla hyysätään. Ai että pistää vihaksi!

[/quote]

Niin minuakin. Jotenkin tuntui kornilta, kun samana iltana tuli keskustelu, että mamumammat saa 200€ lastenrattaisiin. Haloo, mitkä kustannukset tulee näistä ihan kotoisista piripäistä!

Vierailija
44/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 11:54"]

Onnittelut kirjoittajille, jotka ovat päässeet päihdehelvetistä eroon. Itse en ole päihderiippuvainen, mutta lähisuvussani tätä tautia on – ja olen kuusenlatvoja myöten täynnä näiden ihmisten selityksiä käytölleen, käytökselleen, varastelulle, uhkailulle, itsesäälille ja oharoinnille. En jaksa enää sääliä, enkä ymmärtää ja pitää kädestä. Ihmetyttääkin välillä kirjoittelut, että ei saisi tuomita, vaan pitäisi vaan jaksaa ymmärtää ja niellä se viha terrorisoijaa kohtaan.

[/quote]

Joo, ei pidä ymmärtää eikä sääliä. Kannattaa irroittautua kokonaan päihdehörhöistä.

Tarkoitin sitä, että mikäli lähellä ei ole ketään päihdeaddiktia, on helpohkoa sanoa, että henki pois vain. Ei ole tunnesiteitä jne.

Kai yleisesti sanotaan, ettei päihteilijää kannata lähteä ymmärtämään yhtään. Me olemme epärehellisiä, kieroja paskoja, kun käytämme. Päihde on meille käyttöaikana tärkeämpi asia kuin ihmiset. Minäkin olen vasta nyt myöntänyt, että päihteet olivat minulle tärkeämpi asia kuin oma lapsi silloin, kun vedin. Näin se menee, ja läheisten on vain katkaistava välit ja selviydyttävä itse oman elämänsä kanssa.

Päihderiippuvuus on sairaus, joka ei parane säälillä tai sillä, että läheinen lähtee vedätettäväksi. Addikti ei ole syypää sairauteensa MUTTA hän on itse vastuussa raitistumisestaan. Läheinen ei voi ketään raitistaa.

Silti. Sairaus on perseestä kaikin tavoin. Päihdeaddiktina, vaikkakin raittiina, säälin kaltaisiani ja ymmärrän. 

Kauheaa on. Pitäkää huolta lapsistanne <3

se päihdeäiti, joka on raitis nyt

Vierailija
45/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:25"]

Ohjelmasta näki, miten kamalan tärkeää ihmisen mielen kehitykselle on turvallinen lapsuus ja suhde vanhempaan. Pääosan esittäjä oli huostaanotettu 6-vuotiaana - voi vain kuvitella, millaista lapsen elämä on ollut huumeidenkäyttäjä-äidin lapsena, mahdolllisuus normaaliin kehitykseen on tuhottu, ja jos lapsi on elänyt vvaurioittaissa olosuhteissa 6 vuotta, kaikki merkittävät vuodet, mahdollisuudet psyyken eheytymiseen ja perusturvallisuuden kokemiseen ovat varsin rajalliset. Se  että lapsi on päässyt tärkeässä esiopetusiässä toiseen perheeseen ei välttämättä enää eheytä ja korjaa kehitystä, ja onhan niitä sijaisperheitäkin huonoja. Ei kukaan kymmenvuotias ala käyttämään viinaa ja pillereitä, ellei aiemmassa elämänhistoriassa ole paljon ja pahasti pielessä. Kiinnostavaa olisi tietää, minkä laajuista psykiatrista apua nainen on saanut - vai onko saanut mitään, nuoruusvuosinaan. Joko riittämätöntä, ja vaikka olisi ollut laajaa, niin eihän kaikki ole voikukkalapsia. Tavattoman surullista. 

[/quote]

Varhaislapsuus on varmasti ollut traumaattinen ja huostaanoton olisi pitänyt tapahtua aiemmin. Mutta uskon myös, että huumevanhemmille annetaan aivan liikaa mahdollisuuksia. Olisiko Pinjan elämä aivan toisenlainen, jos välit äitiin olisi katkaistu kokonaan? Hän oli vielä niin nuori, että olisi saattanut unohtaa äitinsä, eikä olisi tarvinnut koko lapsuutta seurata tämän huumesekoiluja ja ohareita tapaamisissa. Pinja ikäänkuin sai uuden mahdollisuuden uuden perheen myötä, mutta jätettiin kuitenkin roikkumaan löysään hirteen kun äidin aiheuttamat pettymykset saivat jatkua.

Minusta alle kouluikäisten huostaanotoista pitäisi seurata adoptio uuteen perheeseen. Lapselle oikeus vakaaseen elämään, haistatan pitkät vanhempien "oikeuksille".

Vierailija
46/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 22:31"]

No c hepatiitti jo oli niin mitäpä sitä hirveesti putsaileen..Ja luultavasti teiniäidit saritasta puhu,ainakin fb kavereissa näyttää olevan.

[/quote]

C-hepatiitteja on aika montaa kantaa. Että jos joku jo on, niin ei ehdoin tahdoin kannata muita kantoja keräillä. On se ihme kun ruiskuja vaihdetaan ja apteekeissa myydään, niin silti tommosta touhua. Kai se on se välinpitämättömyys jo aikamoista. Ärsytti tyttären selvä jopa retostelu päihteilyllään ja suhtautuminen siihen kundiin. Positiivista oli nähdä miten on kämpät ja muut kunnossa, vaikka veroissani niistä makselenkin. Saisi joskus tulla dokumentti ihan kunnon rapanisteistäkin, joita kyllä löytyy. Eiks monet niist teiniäideistä oo ihan WT-osastoa? Sarita, Christa(vai oliko Kakolassa?). Luojan kiitos Suomessa noita lasten huumeita: buprenorfiinia, amfetamiinisulfaattia jne. Jos rantautuu Fentanyyli, heroiini uudestaan, metamfetamiini jne. Ni se on huhheijaa! T: Päihdetyöntekijä

[/quote]

No jos oikeasti olet päihdetyöntekijä, niin niistä samoista verorahoista loppuviimeksi sinunkin palkka maksetaan, suoraan tai välikäden kautta (jos työpaikkasi on yksityisellä puolella/kolmannella sektorilla) Eli nuo ihmiset maksavat sinun palkkasi.

Vaikka toivon, ettet oikeasti ole päihdetyöntekijä. Asenteesi ja asiantuntemattomuutesi esim. huumetilanteesta on sen laatuista, että en ihmettele, miksi päihdetyön tulokset ovat heikohkoja suurimmalta osaltaan.

Vierailija
47/273 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te niin paljon kehutte sitä ex-poikaystävää? Jos olette itse käyttäneet bentsoja niin huomasitte varmasti, että ne molemmat olivat aivan aineissa ohjelmassa. Lisäksi tyttö kertoi pojan käyttävän vielä liikaa alkoa. Onpa todella hienoa kehua sekakäyttäjää.

Vierailija
48/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli kyllä ahdistava ohjelma. Olisin toivonut että tyttö  olisi pässyt kuiville. Käyttäytyi huonosti ex-poikkistaan kohtaan, oli ensin valehdellu ja sit olis pitäny olla tupakkaa ja viedä museoihin ja piti vielä saattaa pysäkille. Eikä sille toisellekaan kertonu ettei aio tulla takaisin. Miks tälle ei yritetty järkätä työtä tai opiskelua? Nykyäänhän on vaikka mitä toimia nuorille:työkokeilu, työharjoittelu, työpaja, oppisopimus jne. Kai se elämä sit on tylsää kun elämässä ei ole mitään! Muuta kuin miettiä piriä.

Vierailija
49/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 06:58"]millon tuo dokkari on kuvattu? juu, kahden vuoden ajalta ilmeisesti (näin olin lukevinani jostain), mutta onko siitä kuinka kauan? mietin tätä, koska oikeudelliset asiat. siis narkomaanihan on rikollinen automaattisesti, koska suomessa on käyttörikos, hallussa pidosta, ostosta tai myynnistä puhumattakaan. jos on kuvattu 5 vuotta sitten, ei käsittääkseni syyttäjä lotkauta korvaansa. tämän takia esim. reindeerspottingin tekijät odottivat sen viisi vuotta. [/quote] Reindeerspotting?! :D Trainspotting siis?

[/quote]

Trainspotting oli näytelty elokuva, Reindeerspotting dokumentti.

Vierailija
50/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 08:27"]

Mulla ei ole mielessä mitään ratkaisua tähän ongelmaan. Se on kuitenkin selvä, että tällaisista olosuhteista pitäisi lapset saada mahdollisimman pieninä pois, ja niistä hyvistä sijaiskodeista on kauhea puute. Laitosolot ei varmasti auta kovinkaan montaa päihdeperheen lasta, vaan pitäisi nimenomaan olla hyvän "normaalin" perheen malli tarjolla.

[/quote]

Hyviä sijaiskoteja ei ole tarjolla, mutta adoptiolapsista on huutava puute. Jos päihdeäidit ymmärtäisivät lapsensa parasta, antaisivat jo vauvana adoptioon. Omaan hellyydenkaipuuseen voi ottaa mielummin vaikka marsun tai koiran, vaikka eläinsuojeluasia siitäkin taitaa tulla.

Vierailija
51/273 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 00:03"]

Miksi te niin paljon kehutte sitä ex-poikaystävää? Jos olette itse käyttäneet bentsoja niin huomasitte varmasti, että ne molemmat olivat aivan aineissa ohjelmassa. Lisäksi tyttö kertoi pojan käyttävän vielä liikaa alkoa. Onpa todella hienoa kehua sekakäyttäjää.

[/quote]

Itse kehuin siksi kun omasi jonkinlaista asennetta. Tyttö jonkinlaisen asennevamman. Molemmat olivat sekakäyttäjiä, eikä siinä sarjassa palkintoja olla jaettu. Miksi asia sinua häiritsee? Ei kai vaan kosketa moiset asiat itseäsi?

Vierailija
52/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 00:42"]

Näin päihdepuolelle kouluni käyneenä olen sitä mieltä, että kaikki narkit saisi jauhaa minkinrehuksi loisimasta meidän verovaroilla.

[/quote]

Pääsisit sitten itse työttömänä verovaroilla loisimaan.

Vierailija
53/273 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 22:00"]

Ärsyttää tuo röökin vetäminen joka välissä! Ruma tapa.

[/quote]

ei se rööki mitään kun ihan avoimesti piikitettiin... Ei sentään näytetty kun on pölyssä. Mutta oikein koulutv.

[/quote]  näytettiin siinä lopussa kun rännitti, ja istui sitten sängynlaidalla, tuijotti tyhjyyteen silmät nykien :( todella surullista katsottavaa! 

Vierailija
54/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 11:58"]

Mutta: itse olen juurikin piristä + muista päihteistä päässy eroon katkon ja kaupungin muun tuen avulla. Että eiköhän se oo ihmisestä kiinni... Ja siitä etteikö amfetamiiniin muodostuisi koukku niin voin sanoa että juurikin se henkinen koukku muodostuu, ja joillain ihmisillä se voi olla vaikeampi asia kun että olis vaan fyysisesti enneminkin koukussa. Kyllä vieläkin joskus tulee itku silmään kun muistelee niitä aikoja. Ja niistä ajoistahan on nyt mun kohdalla jo usea vuos, ja vieläkin joskus tekee mieli. Pitää vaan olla vahva. Moni päihteiden käytön lopettanut ihminen on henkisesti varmastikin hyvin vahva ihminen loppujenlopuksi. Siinäkin jo tarvitaan rohkeutta, että päättää lopettaa. Se on joillakin hyppy ihan tuntemattomaan maailmaan. 

Se voi olla valinta "päättää" käyttää huumeita, mutta useimmiten sen "valinnan" tekee LAPSI jo joskus +10 vuotiaana. En ole koskaan tavannut ainuttakaan päihteidenkäyttäjää jolla olis ollu helppo elämä.

[/quote]

mitä sinun tekee mieli? jotain fyysistä tunnettako? avaisitko vähän.

Vierailija
55/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:14"]

Miks tälle ei yritetty järkätä työtä tai opiskelua? Nykyäänhän on vaikka mitä toimia nuorille:työkokeilu, työharjoittelu, työpaja, oppisopimus jne. Kai se elämä sit on tylsää kun elämässä ei ole mitään! Muuta kuin miettiä piriä.

[/quote]

Jonossa on varmaan niitäkin, joilla ei ole vaikeaa päihdeongelmaa ja joiden todennäköisyys kuntoutua veronmaksajiksi on suurempi?

Vierailija
56/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:31"]

Ja tämä porukka asuu esim. Helsingissä Töölössä veronmaksajien piikkiin, kaupungissa jossa ei meinaa riittää asuntoja edes työssäkäyville ihmisille!!!!!!!!!!! Tavalliset ihmiset "väistävät" niin kadulla, asuntojonoissa kuin lääkärissäkin, tärkeintä on että itse rännäämisensä valinneet ja ongelmansa aiheuttaneet narkit saavat kaiken!

[/quote]

Ei kyllä kannata kadehtia addikteja. Ei se oikeasti niin hienoa elämää ole.

Vierailija
57/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään höösäykset ja rupattelut eivät auta, narkkarit nauraa päin näköä tai viimeistään istuntojen jälkeen näille kilteille sossutädeille. Kunnon ruumiilliseen työhön johonkin eristetylle alueelle, ellei yhden katkon jälkeen toivottua tulosta ilmene. Parasta kuntoutusta yleensäkin on oikeitten töitten tekeminen.

Inhottaa tuollainen porukka, kun vielä viattomia ihmisiä ryöstävät ja tappavat itsekkäistä syistä.

Vierailija
58/273 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 00:16"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 22:00"]

Ärsyttää tuo röökin vetäminen joka välissä! Ruma tapa.

[/quote]

ei se rööki mitään kun ihan avoimesti piikitettiin... Ei sentään näytetty kun on pölyssä. Mutta oikein koulutv.

[/quote]  näytettiin siinä lopussa kun rännitti, ja istui sitten sängynlaidalla, tuijotti tyhjyyteen silmät nykien :( todella surullista katsottavaa! 

[/quote]

Silmät oli elottomat melkein joka kohdassa. Mun mielestä mitä käyttäjiä tunnen, niin melkein ikävintä on tietynlainen sielun jäätyminen/katoaminen. Joillekin lopettaneillekin jää se tavallaan tyhjä katse. Ihan kun katse ois ollu lukittuna liian pitkälle liian kauan aikaa. :( Ja tällä bisneksellä se Huumepoliisi/pomo nro 1. rakentelee taloja? Syytön kunnes..

Vierailija
59/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 11:58"]

[/quote]

mitä sinun tekee mieli? jotain fyysistä tunnettako? avaisitko vähän.

[/quote]

Vastaan, vaikken olekaan tuo pirinkäyttäjä.

Mä vedin kodeiinia vuosikaudet. Fyysisen koukun selätin nopeasti, mut myös mulle henkinen koukku on vaikea pala. Vaikka olen ollut kohta vuoden raitis, joudun miltei päivittäin taistelemaan kodeiinia vastaan. Siitä sai niin ihanan lämpimän olon muutamaksi tunniksi, ettei mistään muusta samaa saa (paitsi muista hitaista, heroiinista, subuteksista jne.). Kun on paha olla, tulee mieleen se, kuinka nopean helpotuksen mömmöillä saisi. Sitä omituista, leijuvaa, välinpitämätöntä tunnetta on ikävä usein.

Taistelen tuota himoa vastaan järjellä. Tiedän, että muutaman tunnin hyvä olo maksaa liikaa itselleni ja läheisilleni. Minun on opittava elämään ilman sitä lämmintä tunnetta. Ihmiset toipuvat aviopuolisonsa kuolemastakin, joten minä voin myös toipua "rakkaani" menetyksestä. Kaikkea ei voi saada, ei vain voi. Näin asian järkeilen ja elän päivän kerrallaan. 

Luulen, että himo katoaa hitaasti vuosien myötä. Mutta sen saa aktivoitua nopeasti vuosienkin jälkeen, jos antaa periksi ja käyttää jälleen.

Raitis ihminen ei ole koskaan kokenut sitä ns. mahtavaa tunnetta, jonka huumeilla saa. Siksi hän ei osaa kaivata tuota tunnetta. Ja se on hyvä, koska tuo tunne koukuttaa, sairastuttaa, tappaa ja tuhoaa kaiken.

Vierailija
60/273 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin juuri ohjelman.Minulle päällimmäisenä jäivät mieleen Pinjan silmät.Alussa ja kun oli katkolla sekä sen jälkeen huomio kiinnittyi kuinka kauniit ja täynnä elämää silmät vilkkuivat.Tyttö oli täynnä suunnitelmia ja eli.Halusi eroon päihteistä ja uskoikin siihen.Lopussa Pinja oli kuin eri ihminen, silmät sammuneina.Sen tekevät päihteet ja niiden mukana toivottomuus ihmiselle.
Liikuttavaa oli nähdä nuorten seinällä juliste, johon olivat keränneet mietelauseita tms.Jäi olo että homma jäi kesken.Olisivat tarvinneet tukea uuden elämän luomisessa arkipäivän asioissa edeten.Arvasin heti että Pinja retkahtaa kun lähti Turkuun äitinsä luo.Turvallisuuden tunne tuli hänrlle siitä että äiti ja huumeet kuuluvat yhteen.Riippuvuussuhde puolin ja toisin.Voi kun Pinjalla olisi ollut edes se yksi luotettava aikuinen niin ei olisi paennut elämää äitinsä luo!
Itselläni oli mummo.Vanhempani käyttivät yhdessä ennen syntymääni ja sen jälkeen.Sitten erosivat, myöhemmin isä kuoli yliannostukseen seikkailtuasn sitä ennen vuosia huumepiireissä.Seurasin vierestä ja tuin 5 vuotiaasta asti isiä.Äiti oli vieroituksesssa kun olin 2 pääsi eroon mutta päätyi yhteen alkoholistin kanssa joka käytti minua hyväkseen vuosia.Kaiken keskellä mummo oli aina olemassa ja ihan tavallinen, muuttumaton ja asui samassa paikassa kuolemaansa asti.Itse olen nyt 38 vuotias naimisissa oleva pienen tytön äiti.En ole ikinä edes kokeillut huumeita vaikka tunnistan itsessäni halun päihtyä ja addiktioherkkyyden.Terapiassa on käyty ja koko ajan tuntuu etten ole mitään enkä pysty mihinkään.Pystyin kuitenkin siihen että elän suht tavallista elämää ja siihen että tunnen itseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi