Kuolema
Kommentit (308)
En pelkää kuolemaa, olen 70-vuotias. Muistaakseni en pelännyt edes siinä tilanteessa, kun äiti synnytti minua.
Oletko valmistautunut jotenkin? Jakanut tavaroitasi? Suunnitellut hautajaisiasi? Hautaan vai polttohautaus?
Toivotaan asiallista ketjua☻
Oi, olittepas nopeita. Minulta kun unohtui tuo aloitusteksti laittamatta...
Aika pelottava ajatus tuo kuolema. Yritän pitää pois mielestäni.
Puutarhuri kirjoitti:
Oletko valmistautunut jotenkin? Jakanut tavaroitasi? Suunnitellut hautajaisiasi? Hautaan vai polttohautaus?
Toivotaan asiallista ketjua☻
Tuo hautausjuttu on minulla vielä auki. En osaa millään päättää, että valitsisinko polttohautauksen vai perinteisen hautauksen. Pitäisi ehkä kysyä lapsilta, että mitä mieltä he olevat. Hautajaisiani olen suunnitellut jo monta vuotta, mutta ne suunnitelmat ovat vaihtuneet jo useampaan kertaan :).
N63
Polttohautaus. Vähemmän kaivuutyötä ja vähemmän ikäviä työtehtäviä hoidettavaksi haudankaivajalle. Minusta ei jää pintaan pyrkiviä luita ja muita puutarhurillekaan vaivaksi.
Polttohautaus. Ei pelkoa, että arkunkantaja kompastuisi ja putoaisi hautaani. Muutenkin surullinen seremonia, niin ei tarvitse kestää vielä arkunkantamistakin.
Elämä on ollut hankala joten toivoisin jotain hyvää elämääni. sen jälkeen voin olla sinut kuoleman kanssa.
Oma uurna isän uurnan viereen, muiden sukulaisten joukkoon.
Loppu ei pelota, mutta työ on vielä kesken.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään. Todella paljon. N32
Mitä pelkäämistä siinä on?
Pelkään, ja kuolemaakin enemmän pelkään kuolemista, jos se on kovin tuskallista. Tai kestää kauan kitua esim. terminaalivaiheen syövässä kauheissa kivuissa.
Polttohautaus. En tiedä, mistä isäni sai ajatuksen, äitini samoin. Ovat ainoat lähisuvussa tahtoneet näin. Tuhkat samassa paikassa, toivon omani sinne myös. Lohdullinen ajatus. Toivon myös, että kuolisin ulkona, tai ainakin ikkuna auki...
N60
Pelkään. Ja samalla toivon sitä.
En enää niin paljon kun olen nähnyt vanhempani kuolevan. Pahinta on jälkeenjäävien suru, itse en pelkää.
Olen yrittänyt tappaa itseni jo viidesti joten päättele siitä. Aina joku pelle estelemässä.
Olen jotain tavaroitani jakanut, jotain listannut, kelle tahtoisin niiden päätyvän. Lauluja hautajaisiini olen listannut. Lohdullinen ajatus nyt, sama kai minulle toteutuuko...
N60
En pelkää, mutta pidän elämästäni ja toivon, että se jatkuisi vielä pitkään. Olen utelias näkemään, mitä tässä vielä tapahtuu. Myös sitä toivon, ettei kuoleminen olisi kivuliasta, ja että säilyisin toimintakykyisenä loppuun asti. Ajattelen kuolemasta samoin kuin synnyttämisestä. Pelkäsin sitäkin ihan sairaasti, mutta sitten päätin, että monet muutkin on siitä selvinneet, niin kaipa minäkin selviän. "Edesmennyt" on muuten aika kaunis sana mielestäni. Moni rakas ihminen on jo mennyt "edeltä", ja jonain päivänä on minun vuoroni, eikä siinä sen ihmeempiä.
Olen sinut kuoleman kanssa. Olen 46v.