Miksi et osallistu lapsesi luokan varojenkeräykseen?
Taas on se aika, kun lapseni luokalle aletaan keräämään rahaa myymällä pesuaineita.
Viimeksi kun niitä myytiin, 3 äitiä teki 90% tilistä, 5 oppilaan vanhemmat myi kukin 1-2 tuotetta ja loput ei mitään, ei yhtään.
Listalla oli montaa merkkiä pesuaineita, huuhteluaineita, konetiskiaineita ja yleispuhdistusainetta. Oli hajustettua ja hajusteetonta. Oli isoja ja pieniä paketteja. En käsitä miksi jokainen perhe ei ostanut edes jotain yhtä tuotetta omaan käyttöön kannatuksen vuoksi OMAN LAPSENSA HYVÄKSI.
Edes köyhyys ei asiaa selitä, koulu on alueella, jossa kaikki asuu ok-talossa. En käsitä. Selittäkää te.
Kommentit (68)
No, kyllä mä varmaan osallistun sitten kun ja jos se aika tulee että varoja kerätään. Mutta pystyn osallistumaan sen parin-kolmen pesuainepaketin verran, koska kolme lasta urheilee urheiluseuroissa ja jokaisen porukka vaatii oman osansa talkootyöstä ja noista myynneistä.
Lisäksi jos kolmen urheilevan lapsen urheilutalkootyön lisäksi kerryttää samalla kolmen lapsen luokkaretkikassaa ostamalla noita kamoja, on kaapit täynnä vessapaperia, erilaisia huonompia ja parempia pesuaineita, sukkia, keksejä, piapreita, joulukalentereita, kalentereita jne. jne.
Ymmärrän kyllä sen, että silloin maksan rahalla sen oman lapseni osuuden jos en talkootyöhön osallistu. Mutta kymmenien pesuainepurkkien myyjää minusta ei tule.
Näin eskarilaisen äitinä kysyn että on tuollaisia pakko myydä? riittääkä jos osallistuu rahallisesti?
Mä olin käsittänyt että niitä on tarkoitus MYYDÄ, ei ostaa itse.
Olen kahdelle lapselle osallistunut ja päätin, että kolmannelle en osallistu. En ota edes myyntiin mitään. Panen suoraan tilille rahan ja en taatusti kakun kakkua leivo. Minulla on muutakin tekemistä.
No, ihan siksi että ne myy ja ostaa jotka sitä myyntiä halusi. Minä en sitä halunnut, enkä siten myy enkä osta. Suomessa on vielä oikeus valita itse mitä ostaa ja mitä ei.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:08"]No, ihan siksi että ne myy ja ostaa jotka sitä myyntiä halusi. Minä en sitä halunnut, enkä siten myy enkä osta. Suomessa on vielä oikeus valita itse mitä ostaa ja mitä ei.
[/quote]
Entäs sun lapsi? Eikös se ole idea että koululaiset myy niitä tuotteita, ei kai se vanhempien homma ole?
Meillä ei tarvitse myydä mitään - keräämme rahoja erilaisin muin tempauksin, kirpparein, ravintolapäivässä jne. Voi myös maksaa vapaaehtoisen "kannatusmaksun" luokan tilille. Mut ei, silti 5-8 perhettä osallistuvat (aina samat vanhemmat). Lapsia luokalla 25.
Ja kaikilla on taatusti "varaa" täälläpäin. Tuntuvat vain olevan enemmän töissä kuin lastensa kanssa, jos suoraan sanon. Koko luokka tästä vapaaehtoistyöstä kuitenkin hyötyy... Kyllähän se välillä itseä, innokasta äitiä, harmittaa, mutta toisaalta toiminta lasten kanssa ja hyväksi on niin antoisaa, että kyllä mulla on se 2-3 tuntia aikaa pari kertaa lukukaudessa tähän laittaa. Lapsikin tuntuu olevan ylpeä äidistään, joka hoitaa luokan tiliasiat, tiedotuksen, ideoi tapahtumia, toimii organisaattorina, osallistuu luokan juttuihin jne.
Minusta tuo kauppaaminen on kiusallista. Miksi kukaan haluaisi ostaa jotain kalliimmalla kuin mitä kaupasta saa? Voin antaa rahaa sinne luokan tilille mutta myymään en rupea. Meille tuli kerran ystäväperhe lapsemme synttäreille ja heidän lapsensa laittoi heti karkkipussit pöydälle ja äitinsä selosti vieressä että tosi hyvää karkkia on. Pakkohan siltä oli ostaa jotain. En pidä ollenkaan tuosta kaupustelusta.
Kaikki kouluaikana tapahtuva toiminta on maksutonta, joten yhdenkään vanhemman ei tarvitse maksaa eikä kerätä rahaa. Minusta lasten ei tarvitse lähteä leirikouluun Kreikkaan, vanhanaikainen päivän luokkaretki riittää varsin hyvin ja sekin kunnan kustantamana.
Noita pesuaineita myymällä ainoa rikastuja on se firma, jolta aineet ostatte. Vanhemmat myy innoissaan tavaraa naapureille ja sukulaisille muutaman kymmenen sentin toivossa ja samaan aikaan firma ottaa 2-3 euroa jokaisesta purkista voittoa.
Itse olen osallistunut kaikki nämä vuodet (neljä vuotta) leipomalla, myymällä keksejä, auttamalla myyjäisissä. Leirikoulua varten rahat kerätään. Nyt lapseni aloitti viidennen luokan ja ilmoitti ettei halua lähteä leirikoululle. En tänä vuonna aio enää osallistua. Jo kerätyt rahat menee sit muille lapsille, myös niille kiusaajille, menköön. Vituttaa, mutta silti. Nyt pistin rahahanat kiinni. En osallistu enää.
Uusimman ohjeen mukaan ketään ei voi jättää leirikoulun ulkopuolelle, vaikka ei kerää rahaa tai maksa mitään.
nuo myyjäiset on ihan turhia. Kun kukaan ei oikeasti tarvitse mitään pullapusseja tms eikä halua kotileipureiden tuotoksia. Ymmärrän täysin esim urheiluseuran puolesta pidettävän kioskin lajin turnauspäivänä tms. Silloin ihmiset haluaa ihan oikeasti sen kahvikupin ja sämpylän futiskentän laidalla tms mutta nuo keksit ja kakut jossain myyjäisissä on ihan turhia.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:10"]
Meillä ei tarvitse myydä mitään - keräämme rahoja erilaisin muin tempauksin, kirpparein, ravintolapäivässä jne. Voi myös maksaa vapaaehtoisen "kannatusmaksun" luokan tilille. Mut ei, silti 5-8 perhettä osallistuvat (aina samat vanhemmat). Lapsia luokalla 25.
Ja kaikilla on taatusti "varaa" täälläpäin. Tuntuvat vain olevan enemmän töissä kuin lastensa kanssa, jos suoraan sanon. Koko luokka tästä vapaaehtoistyöstä kuitenkin hyötyy... Kyllähän se välillä itseä, innokasta äitiä, harmittaa, mutta toisaalta toiminta lasten kanssa ja hyväksi on niin antoisaa, että kyllä mulla on se 2-3 tuntia aikaa pari kertaa lukukaudessa tähän laittaa. Lapsikin tuntuu olevan ylpeä äidistään, joka hoitaa luokan tiliasiat, tiedotuksen, ideoi tapahtumia, toimii organisaattorina, osallistuu luokan juttuihin jne.
[/quote]
No ei teillä nyt vissiin kauheasti noita tapahtumia voi olla jos aikaa sulla menee siihen 2-3 h lukukaudessa ja olet se kaikista innokkain. Luettelit että teillä on ravintolapäivää, kirppistä, tempauksia, joiden organisoinnin ja ideoinnin hoidat ja lisäksi luokan tilit ja tiedotuksen.
Ihan kiva, mutta noista ei ihan parilla tunnilla selviä, jos ei sitten jätä sitä tapahtumien toteutusta muiden harteille ja ole vaan ideanikkarina, näitäkin löytyy.
Mulla ei ainakaan ikinä ole riittänyt tuollainen määrä aikaa, vaikkei mitään noin suurisuuntaista tehdäkään ja jojona olen toiminut jokaisen lapsen kohdalla ainakin yhtenä vuotena. Kyllä noihin vaan menee aikaa jos on useampi lapsi ja harrastuksiakin löytyy ja ymmärrän hyvin ettei kaikilla löydy sitä aikaa eikä ehkä jaksamista alkaa touhuta jotain ravintolapäivää työviikon lomassa, rientää sieltä aamukuudeksi jäähallille myymään kahvia ja mokkapaloja ja hyvässä lykyssä vielä iltapäivällä kaupittelemaan makkaraa jalkapallokentälle perheen isän jäädessä purkutöihin jäähallille.
Kaikilla ei ole vain yhtä leirikouluikäistä lasta ja on koulun ohella muutakin elämää: harrastuksia, kesämökki, iäkkäät vanhemmat jne.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:10"]
[/quote]
No ei teillä nyt vissiin kauheasti noita tapahtumia voi olla jos aikaa sulla menee siihen 2-3 h lukukaudessa ja olet se kaikista innokkain. Luettelit että teillä on ravintolapäivää, kirppistä, tempauksia, joiden organisoinnin ja ideoinnin hoidat ja lisäksi luokan tilit ja tiedotuksen.
Ihan kiva, mutta noista ei ihan parilla tunnilla selviä, jos ei sitten jätä sitä tapahtumien toteutusta muiden harteille ja ole vaan ideanikkarina, näitäkin löytyy.
Mulla ei ainakaan ikinä ole riittänyt tuollainen määrä aikaa, vaikkei mitään noin suurisuuntaista tehdäkään ja jojona olen toiminut jokaisen lapsen kohdalla ainakin yhtenä vuotena. Kyllä noihin vaan menee aikaa jos on useampi lapsi ja harrastuksiakin löytyy ja ymmärrän hyvin ettei kaikilla löydy sitä aikaa eikä ehkä jaksamista alkaa touhuta jotain ravintolapäivää työviikon lomassa, rientää sieltä aamukuudeksi jäähallille myymään kahvia ja mokkapaloja ja hyvässä lykyssä vielä iltapäivällä kaupittelemaan makkaraa jalkapallokentälle perheen isän jäädessä purkutöihin jäähallille.
Kaikilla ei ole vain yhtä leirikouluikäistä lasta ja on koulun ohella muutakin elämää: harrastuksia, kesämökki, iäkkäät vanhemmat jne.
[/quote] Niinpä. Joskus tuntuu, että opettajatkin ajattelevat, että vanhemmat eivät kulje töissä ja heillä on vain yksi lapsi ja ei ole iäkkäitä vanhempia hoidettavana ja ei ole edes omaa elämää.
Soitetaan kesken päivää ja pitäisi syöksyä palaveriin ja keskustelamaan tai illalla olla koululla osallistumassa yms. lisäksi nämä leirikoulut.
Meinasin revetä, kun koulussa on tehty sopimus, ettei retkiä. No eikö yksi opettaja ole keksinyt, että hehän voisivat kuitenkin mennä leirikouluun ja vanhemmat kerää rahat ja lähtevät valvojiksi. Minä en jaksa......
Musta tollaset luokan myynnit on vedätystä. Mielummin maksan "voiton" omasta pussista. Muutenkin aivotonta toimintaa yleensä nuo rahankeräykset jonkun varjolla. Maksaa yleensä paljon enemmän kuin voittoa syntyy. (leivonnassa aineet+sähköt, bensa ja kuljetus).
Koska iso yritys on täynnä harrastavien lasten vanhempia. Meillä pyörii pipari, paskapaperi, peuaine, joulukukka,sukka ja vitamiinimyynnit. Omatkin lapset harrastavat ja sitä kautta on otettava myyntiin työkaverien iloksi....jossain se raja menee.
miten teitä ne iäkkäät vanhemmat rajoittaa? mulla kohta 80v vanhemmat toinen asuu palvelutalossa ja toinen dementiaosastolla mutta ei ne mua mitenkään rajoita.
En osta mitään itselleni tarpeetonta, mutta olen lahjoittanut keräyksiin rahaa.
Ei kaikki halua myydä mitään. Minä esimerkiksi en siedä tuollaista pakkomyyntiä kavereiden taholta, enkä tosiaan kehtaisi kenellekään lähteä mitään tyrkyttämään. Jonkun tuotteen voisin ostaa omaan käyttöön, mutta muuta en myisi. En myöskään halua olla se ainoa, joka näkee vaivaa, kun suurinta osaa ei kiinnosta. Sen sijaan voisin antaa tarvittavan rahamäärän oman lapsen kuluihin, mutta muita en halua rahoittaa.
koska mun lasta kiusataan ja ovat sanoneet, että lapsi ei ole tervetullut luokkaretkelle, en kyllä pane tikkua ristiin sen eteen.