Miksi et osallistu lapsesi luokan varojenkeräykseen?
Taas on se aika, kun lapseni luokalle aletaan keräämään rahaa myymällä pesuaineita.
Viimeksi kun niitä myytiin, 3 äitiä teki 90% tilistä, 5 oppilaan vanhemmat myi kukin 1-2 tuotetta ja loput ei mitään, ei yhtään.
Listalla oli montaa merkkiä pesuaineita, huuhteluaineita, konetiskiaineita ja yleispuhdistusainetta. Oli hajustettua ja hajusteetonta. Oli isoja ja pieniä paketteja. En käsitä miksi jokainen perhe ei ostanut edes jotain yhtä tuotetta omaan käyttöön kannatuksen vuoksi OMAN LAPSENSA HYVÄKSI.
Edes köyhyys ei asiaa selitä, koulu on alueella, jossa kaikki asuu ok-talossa. En käsitä. Selittäkää te.
Kommentit (68)
Ihan siksi, että ensinnäkin peruskoulu on maksuton. Ja toisekseen, kun tuntuu, että saa alati olla avaamassa kukkaronnyörejään.
Jos luokka haluaa kerätä rahaa retkiin tms niin se on silloin oltava koko luokan yhteinen päätös ja niiden oppilaiden tehtävä. Jollain tapaa. Ja ne jotka ei osallistu noihin yhteisiin niin eivät sitten myöskään osallistu retkiin yms kivoihin juttuihin.
Tai sitten ihan reilusti kertamaksu. Jossa on suunniteltu minne ja paljonko maksaa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:08"]No, ihan siksi että ne myy ja ostaa jotka sitä myyntiä halusi. Minä en sitä halunnut, enkä siten myy enkä osta. Suomessa on vielä oikeus valita itse mitä ostaa ja mitä ei. [/quote] Entäs sun lapsi? Eikös se ole idea että koululaiset myy niitä tuotteita, ei kai se vanhempien homma ole?
[/quote]
Kuka oikeasti päästää tänä päivänä lapsensa soittelemaan tuntemattomien ovikelloja? Tai siis jotkut päästää, koska niitä keksikauppiata käy joskus meilläkin.
Opettajana en halua järjestää mitään myyntisontaa. Periaatteessahan rahan kerääminen ei kuulu opettajalle, se on ylimääräistä työtä. Viimeksi omalla luokalla vanhemmat hoitivat rahan keräämisen vanhempaintoimikunnan myynnin kautta. Olisi paljon helpompaa, jos vanhemmat laittaisivat rahan suoraan luokan tilille. Yläkoulun kolmen vuoden aikana ei varmasti kenellekään olisi ylivoimainen homma saada kokoon sen verran, että oma lapsi pääsee luokkaretkelle niiden avulla. Jättää vaikka sillointällöin sen röökiaskin tai kossupullon ostamatta ja tallettaa ne lapsen hyväksi.
Mutta luokalla on paljon eri mielipitein varustettuja ihmisiä. Viimeksi rahan tallettaminen ei kaikille sopinut, vaan kerääminen oli sitten vaivalloisesti pakko toteuttaa.
Mielestäni koulussa ei tarvitse olla niin suureellisia luokkaretkiä ja leirikouluja. Lapseni loukalla on joka vuosi luokkaretki. Parikertaa 9 vuoden aikana olisi ihan riittävä.
Jotkut iäkkäät vanhemmat (jopa ne dementikotkin tietyissä tilanteissa) asuvat kotona ja tarvitsevat paljon apua.
kun me käytiin luokkaretkellä, ni meidän piti myydä itse ne tuotteet, ei vanhemoien pitäny osallistua ja tämä sillon ku olin 3luokalla vuonna 2005 :O
Minä olen kyllä osallistunut noihin rahankeräyksiin ihan aktiivisestikin. Ja tietenkin olen päästänyt lapseni soittamaan naapureiden ovikelloja, kun lapset ovat ne tuotteet oikeasti myyneet niin kuin minusta pitikin. Millä slummialueella te oikein asutte, jos ette uskalla antaa lastenne myydä keksejä naapuristossa?
Ap:n tapausta en kuitenkaan ymmärrä. Miksi ihmeessä pitää väksin kerätä luokalle rahaa, jos kerran suurin osa luokan vanhemmista ei sitä halua? Kyllä rahan keräämisen pitää olla koko luokan perheiden yhteinen päätös. Ei se saa mennä niin, että muutama aktiivinen äiti päättää ruveta keräämään rahaa ja määrää, että muidenkin on siihen osallistuttava. Jos enemmistö ei halua kerätä rahaa, niin sitten ei kerätä eikä lähdetä leirikouluun tms. retkille. Ei niitä ole missään määrätty pakollisiksi.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:54"]
miten teitä ne iäkkäät vanhemmat rajoittaa? mulla kohta 80v vanhemmat toinen asuu palvelutalossa ja toinen dementiaosastolla mutta ei ne mua mitenkään rajoita.
[/quote] Meillä asuu melkein naapurissa ja olen heidän omaishoitaja. Etkö muuten käy koskaan katsomassa omaisiasi vanhainkodissa?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:00"]
koska mun lasta kiusataan ja ovat sanoneet, että lapsi ei ole tervetullut luokkaretkelle, en kyllä pane tikkua ristiin sen eteen.
[/quote]
No voi vittu, lapsesi ei sitten vissiin ole menossa sinne luokkaretkelle vai?
Ja sinä äitinä et pysty muuta tekemään lapsesi kiusaamisen lopettamiseksi kuin laittaa kapuloita rattaisiin luokan rahankeräyksessä?
Inhoan noita myyntejä. Inhottaa myydä puolipakolla sukulaisille ja ystäville pahoja karkkeja, huonoja keksejä, rumia sukkia tai vääränmerkkistä pesupulveria. Minusta on tyhmää vaivata kymmeniä ihmisiä, mieluummin annan satasen rahaa. Ja olen antanutkin.
Samoin olen ollut apulaisena lukuisissa leirikouluissa, muonittanut rusettiluisteluissa, kerännyt vuosien varrella lähes tuhat arpajaispalkintoa, ostanut satoja arpoja, leiponut myyjäisiin kymmeniä piparkakkutaloja.
Mutta pakkomyydä en halua. Meidän perheessä alkoi nyt 21. ja samalla viimeinen kouluvuosi. Täytyy myöntää, että tuntuu helpottavalta, ettei enää ikinä noita pakkomyyntejä. Sen verran höveli olen kuitenkin, että aina ostan lapsilta, jotka jotain myyvät. Aikuisilta en halua ostaa.
Peruskoulu on maksuton ja nuo kalliit leirikoulut on aika turhia, vai mihin muuhun sitä rahaa kerätään? Maksan mieluummin vaikka teatteri- tai balettireissusta tai opastetusta luontoretkestä, ja silloinkin käteisellä. Kukaan ei halua oikeasti ostaa mitään krääsää kaappeihinsa ja voin vakuuttaa, että minun leipomani pullat tai mokkapalat tuskin myöskään tekisivät kovin hyvin kauppaansa. Ja jos vaikka käy niin että lapsi ei syystä tai toisesta lähdekään leirikouluun niin kaikki työ on mennyt hukkaan, rahaa ei saa takaisin. Ja siihen päälle maksat vielä niidenkin maksut, jotka eivät itse halua tai pysty leirikoulua rahoittamaan. Olisiko tässä tarpeeksi perusteluja ap:lle?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:04"]
Opettajana en halua järjestää mitään myyntisontaa. Periaatteessahan rahan kerääminen ei kuulu opettajalle, se on ylimääräistä työtä. Viimeksi omalla luokalla vanhemmat hoitivat rahan keräämisen vanhempaintoimikunnan myynnin kautta. Olisi paljon helpompaa, jos vanhemmat laittaisivat rahan suoraan luokan tilille. Yläkoulun kolmen vuoden aikana ei varmasti kenellekään olisi ylivoimainen homma saada kokoon sen verran, että oma lapsi pääsee luokkaretkelle niiden avulla. Jättää vaikka sillointällöin sen röökiaskin tai kossupullon ostamatta ja tallettaa ne lapsen hyväksi.
Mutta luokalla on paljon eri mielipitein varustettuja ihmisiä. Viimeksi rahan tallettaminen ei kaikille sopinut, vaan kerääminen oli sitten vaivalloisesti pakko toteuttaa.
[/quote] Juuri tätä tarkoitan opettajien asenteellisuudella. Jokaisen lapsen vanhempi vetää röökiä ja ostaa kossua heidän mielestään, jos ei halua tuhlata arvokasta aikaa myymällä pikkuveljen paskaherkkuja.
Opettajien taso on kyllä romahtanut viime aikoina
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:59"]
Ihan siksi, että ensinnäkin peruskoulu on maksuton. Ja toisekseen, kun tuntuu, että saa alati olla avaamassa kukkaronnyörejään.
Jos luokka haluaa kerätä rahaa retkiin tms niin se on silloin oltava koko luokan yhteinen päätös ja niiden oppilaiden tehtävä. Jollain tapaa. Ja ne jotka ei osallistu noihin yhteisiin niin eivät sitten myöskään osallistu retkiin yms kivoihin juttuihin.
Tai sitten ihan reilusti kertamaksu. Jossa on suunniteltu minne ja paljonko maksaa.
[/quote]
Kouluaikana tehtävät, opetussuunnitelmaan kuuluvat retket on kaikille sallittuja, maksoivat tai ei. Toisaalta opettaja ei saa poistua työaikana opetussuunitelman kuulumattomille maksullisille retkille.
En halua nurkkiini yhtään ylimääräistä pesuainetta tms. muuta "hyödykettä", jolla ei meille ole mitään käyttöä (kyllä meillä pestään, mutta jo hyväksi havaitsemillani tuotteilla). Emmekä halua pakko-ostattaa tuttavillani/sukulaisillani mitään tuotteita, vieraiden oville kaupittelemisesta puhumattakaan. Maksan mieluusti omasta pussistani rahaa varojenkeräykseen, mutta nuo lapsilla myyminen on niin perseestä.
ps. oletko oikeasti sitä mieltä, ettei köyhä voi asua omakotitalossa?? Missä todellisuudessa elät?
Koulunkäynnin tulee olla maksutonta ja saatavilla kaikille. Ei kaikilla perheillä ole mahdollisuuksia lähteä ties mihin myyntikampanjaan ja rahankerjuuseen mukaan. Perus koulunkäynti riittää meille, muuta emme tarvitse.
Minua alkoi suorastaan vituttaa lapseni luokanvalvoja siinä määrin, että en myy enkä osta enää mitään, vaikka minulla olisi hyvä kanava myydä. Lapseni ei kyllä aio osallistua luokkaretkeenkään, vielä viime vuonna kuitenkin myin jotain, koska tosiaan minun on helppo saada kaupaksi ihan hyvä erä.
Mielenkiinnolla odotan, että millainen järjestely lapselleni tehdään luokkaretken ajaksi.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:00"]
koska mun lasta kiusataan ja ovat sanoneet, että lapsi ei ole tervetullut luokkaretkelle, en kyllä pane tikkua ristiin sen eteen.
[/quote]
Mulla on sama syy. Vielä tytön ollessa 5. luokalla keräsin rahaa, ostin ja myin, leivoin ja osallistuin monella tavalla, mutta en nyt enää, kun tyttö on täysin syrjäytetty kaikista kaveriporukoista ym. Hän sanoi eilen viimeksi, että ei lähde leirikouluun.
Vaikka asuu ok-talossa, ei se tarkoita että on rikas. Voi olla ihan persauki ja saa just ja just laskut maksettua ja talo velkaa lyhennettyä. Kyllä niillä kerrostalo mammoillakin siihen pesuaineeseen se pari euroa liikenee, ok-asujien pitäisi heittää satasia vai?
just yhdessä ketjussa ope kehuskeli että oli unohtanu jotku luokkarahat kaappiin :D ja sitte piti.
Koska ne pesuaineet eivät sovi meidän atoopikkoperheelle enkä tiedä ketään, joka haluaisi niitä ostaa. Jotain vähän halvempaa käyttötavaraa vielä menisi, esim. ne toffeet ja keksit saa aina tungettua jonnekin, edes joululahjoiksi, jossei muuta.