Miksi et osallistu lapsesi luokan varojenkeräykseen?
Taas on se aika, kun lapseni luokalle aletaan keräämään rahaa myymällä pesuaineita.
Viimeksi kun niitä myytiin, 3 äitiä teki 90% tilistä, 5 oppilaan vanhemmat myi kukin 1-2 tuotetta ja loput ei mitään, ei yhtään.
Listalla oli montaa merkkiä pesuaineita, huuhteluaineita, konetiskiaineita ja yleispuhdistusainetta. Oli hajustettua ja hajusteetonta. Oli isoja ja pieniä paketteja. En käsitä miksi jokainen perhe ei ostanut edes jotain yhtä tuotetta omaan käyttöön kannatuksen vuoksi OMAN LAPSENSA HYVÄKSI.
Edes köyhyys ei asiaa selitä, koulu on alueella, jossa kaikki asuu ok-talossa. En käsitä. Selittäkää te.
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:22"]
Mun mielestä pitäisi ymmärtää erilaisia elämäntilanteita, ja antaa jokaiselle mahdollisuus osallistua itselleen parhaalla tavalla. Itse olen monen pienen yksinhuoltaja, ja vuorotyössä. Olen ensinnäkin melkein aina töissä, kun näitä myyjäisiä sun muita pidetään, enkä todellakaan lähde muutenkaan mihinkään kojuun seisomaan tuntikausiksi taaperoitteni kanssa vaikka olisin vapaallakin.
Tää keksinpakkomyyntijärjestelmä on ihan naurettava. Ostan työkaverilta vessapaperia jotta hän ostaisi minulta keksejä, lopulta jokainen on maksanut oman lapsensa leirikoulun SEKÄ vessapaperi- ja keksifirmojen voitot päälle. Jos lapset vaikka itse askartelevat joulukortteja tms., niin ostan hyvin mielelläni ja lahjoitan vaikka materiaalejakin.
Toisilla on huutava pula rahasta mutta aikaa löytyy. Joillakin muilla toisinpäin. Joillain voi tietysti olla vaikka molempiakin. Ei se saa mennä niin, että ne pari kotirouvaa päättää että kaikilta on löydyttävä rajattomasti aikaa, ja jos ei löydy on piittaamaton vanhempi. Tai että opettaja arvelee kaikkien vanhempien ostavan kossua ja tupakkaa, että niistä ei sitten vaan ole viitsitty tinkiä jos ei rahaa mukamas löydy.
[/quote] Parempi näin, että ostatte vaikka toinen toisiltamme
Naapurimme toimii toisin. Eli olemme itse kustantaneet omien lasten reissut. Nyt naapuri ei halua laittaa omaa rahaa, vaan odottaa, että kustannamme hänenkin pentunsa reissun ja yrittää tuputtaa meille niitä sukkia ja makeisia ja keksejä.
Ei, minä en maksa työkaverin lapsen reissua, en naapurin lapsen reissua. Maksakaa itse lapsienne retket
Meillä ei ole lähettyvillä sukulaisia eikä sellaisia tuttuja, joille kehtaisi tyrkyttää ylihintaisia tuotteita.
Antaisin mielummin summan rahana suoraan kassaan. En halua maksaa ylihintaa tuotteista. Joku siinä vetää välistä.
Itse käytämme hajusteettomia pyykinpesu ym. aineita, joita luultavasti ei ollut myynnissä. Haluan itse valita tuotteet, joita käytän.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:08"]No, ihan siksi että ne myy ja ostaa jotka sitä myyntiä halusi. Minä en sitä halunnut, enkä siten myy enkä osta. Suomessa on vielä oikeus valita itse mitä ostaa ja mitä ei. [/quote] Entäs sun lapsi? Eikös se ole idea että koululaiset myy niitä tuotteita, ei kai se vanhempien homma ole?
[/quote]
Kyllä se nyt oikeesti on vanhempien homma. Ei kai kukaan pistä alaikäisiä yksin niihin myyntihommiin? Aikuiset sen päättää ja aikuisilla on vastuu. Ei ne firmat edes anna niitä myyntituotteita jollei vanhemmat ota vastuuta. Ja ne vanhemmat jotka pesuaineita ja vessapaperia ehdoin tahdoin haluaa myydä niin siitä vaan, mutta älkää kuvitelko että voitte muut velvoittaa myymään.
Yritin ehdottaa, että harjoitettaisiin jonkinlaista varainkeräystä, mutta ehdotukseni tyrmättiin tyystin. Vanhemmat olivat sitä mieltä, että kyllä tähän mennessä jokainen on löytänyt itselleen jonkin elinkeinon, jolla retket saadaan maksettua. Ymmärrän tavallaan, että vanhempien on helpompi vaan maksaa itse kuin ruveta leipomaan myyjäisiin tai myymään sukkia. Mutta minusta yhdessä tekeminen olisi lisännyt yhteisöllisyyttä. Tällä systeemillä vanhemmat jäävät toisilleen melko vieraiksi, kun tavataan vanhempainillassa kerran tai kaksi vuodessa. Koululaiset tekevät kuitenkin joka toinen vuosi vähintään viikon mittaisen retken, jonka kustannus on useita satoja euroja.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:04"]
Opettajana en halua järjestää mitään myyntisontaa. Periaatteessahan rahan kerääminen ei kuulu opettajalle, se on ylimääräistä työtä. Viimeksi omalla luokalla vanhemmat hoitivat rahan keräämisen vanhempaintoimikunnan myynnin kautta. Olisi paljon helpompaa, jos vanhemmat laittaisivat rahan suoraan luokan tilille. Yläkoulun kolmen vuoden aikana ei varmasti kenellekään olisi ylivoimainen homma saada kokoon sen verran, että oma lapsi pääsee luokkaretkelle niiden avulla. Jättää vaikka sillointällöin sen röökiaskin tai kossupullon ostamatta ja tallettaa ne lapsen hyväksi.
Mutta luokalla on paljon eri mielipitein varustettuja ihmisiä. Viimeksi rahan tallettaminen ei kaikille sopinut, vaan kerääminen oli sitten vaivalloisesti pakko toteuttaa.
[/quote]
Aika vaikea on jättää ostamatta jos ei ole eläissään ostanut röökiaskia eikä edes kossupulloa. Mulla toki on varaa se raha laittaa, mutta uskomatonta on se että sä olet niin vieraantunut elämästä ettet tajua että kaikilla ei ole varaa. Eikä kaikki vanhemmat tupakoi ja juo kossua. Oletko esim. huomannut kuinka paljon ihmisiä nykypäivänä irtisanotaan? Et varmaan, koska näköjään elät jossain toisessa todellisuudessa. Siinä jossa köyhät on köyhiä vain siksi että tupakoivat ja juovat.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:11"]
Tähän pakkokaupitteluun on historialliset syyt takana: rahan kerääminen tilille kiellettiin. Tämän sai takavuosina aikaiseksi yksi hyperaktiivinen mutsi, jonka lapsi oli meidän lasten koulussa. Suurin osa oli valmis maksamaan kustannukset rahana tilille, mutta niin ei saanut tehdä, koska silloin näkyisi kuka on osallistunut ja kuka ei; opettajat eivät niin ikään enää saaneet hallinnoida luokkien tilejä. Tuli iso haloo, opetusministeri joutui tekemään linjauksen, ja sitä odotellessa suunnilleen kaikki luokkaretket olivat jäissä. Senpä jälkeen onkin tuota kaupustelua riittänyt, vaikka meidän kouluissa on myös pystytty järjestämään luokille kunnon duuneja, postitustöitä esimerkiksi.
[/quote]
No ihan naurettavaa, kuka tuollaisia ohjeistuksia noudattaa? Meillä jokainen maksaa suoraan tilille ja vanhemmat ovat yhdessä tämän päättäneet. Eivät halunneet mitään varainkeruurumbaa. Minä tilinhoitajana pidän Excelissä kirjaa ja laitan vanhemmille maksumuistutuksia, jos ovat unohtanet maksaa jonkun erän. Ihan sentilleen on tiedossa, kuka on mitäkin maksanut ja jos vaihtaa koulua, niin saa tilillä olevat hilut mukaansa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:04"]
Opettajana en halua järjestää mitään myyntisontaa. Periaatteessahan rahan kerääminen ei kuulu opettajalle, se on ylimääräistä työtä. Viimeksi omalla luokalla vanhemmat hoitivat rahan keräämisen vanhempaintoimikunnan myynnin kautta. Olisi paljon helpompaa, jos vanhemmat laittaisivat rahan suoraan luokan tilille. Yläkoulun kolmen vuoden aikana ei varmasti kenellekään olisi ylivoimainen homma saada kokoon sen verran, että oma lapsi pääsee luokkaretkelle niiden avulla. Jättää vaikka sillointällöin sen röökiaskin tai kossupullon ostamatta ja tallettaa ne lapsen hyväksi.
Mutta luokalla on paljon eri mielipitein varustettuja ihmisiä. Viimeksi rahan tallettaminen ei kaikille sopinut, vaan kerääminen oli sitten vaivalloisesti pakko toteuttaa.
[/quote]
Aika vaikea on jättää ostamatta jos ei ole eläissään ostanut röökiaskia eikä edes kossupulloa. Mulla toki on varaa se raha laittaa, mutta uskomatonta on se että sä olet niin vieraantunut elämästä ettet tajua että kaikilla ei ole varaa. Eikä kaikki vanhemmat tupakoi ja juo kossua. Oletko esim. huomannut kuinka paljon ihmisiä nykypäivänä irtisanotaan? Et varmaan, koska näköjään elät jossain toisessa todellisuudessa. Siinä jossa köyhät on köyhiä vain siksi että tupakoivat ja juovat.
[/quote]
Olisko pitänyt kirjottaa, että jättää kerran käymättä Hesellä tai yhden puseron ostamatta? Sitten myönnän vieraantuneeni, jos ihminen ei saa n. 2,5 vuodessa säästettyä n. 100 euroa kokoon. Nimittäin tämän verran maksoi oppilasta kohden yhden tutun opettajan yhden yön luokkaretki Ahvenanmaalle, jossa hotelliyöpymisen lisäksi oli mukana kaikki kahden päivän ateriat. Seiskaluokan alusta ysiluokan kevääseen - 100 euroa säästöön. Aikaa on n. 35 kuukautta.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:11"]
Tähän pakkokaupitteluun on historialliset syyt takana: rahan kerääminen tilille kiellettiin. Tämän sai takavuosina aikaiseksi yksi hyperaktiivinen mutsi, jonka lapsi oli meidän lasten koulussa. Suurin osa oli valmis maksamaan kustannukset rahana tilille, mutta niin ei saanut tehdä, koska silloin näkyisi kuka on osallistunut ja kuka ei; opettajat eivät niin ikään enää saaneet hallinnoida luokkien tilejä. Tuli iso haloo, opetusministeri joutui tekemään linjauksen, ja sitä odotellessa suunnilleen kaikki luokkaretket olivat jäissä. Senpä jälkeen onkin tuota kaupustelua riittänyt, vaikka meidän kouluissa on myös pystytty järjestämään luokille kunnon duuneja, postitustöitä esimerkiksi.
[/quote] Saahan sitä kerätä tilille. Olen ollut ihan viime vuosina keräämässä parille lapselle rahaa. Eli joka kuukausi luokan tilille sai siirtää vapaaehtoisesti rahaa.
Ero on siinä, että pakko ei ole maksaa ja jokaisen pitää päästä pois. Tämä hyperaktiivinen äiti ajoi silloin aikoinaan takaa sitä, että myös sen köyhän penskan on päästävä matkaan, vaikka sillä ei olisikaan laittaa 100 euroa joka kuukausi johonkin mageeseen huippukivaan retkeen. Koska jossain vaiheessa nousukautena nuo retket menivät ihan överiksi kouluilla.