Miksi et osallistu lapsesi luokan varojenkeräykseen?
Taas on se aika, kun lapseni luokalle aletaan keräämään rahaa myymällä pesuaineita.
Viimeksi kun niitä myytiin, 3 äitiä teki 90% tilistä, 5 oppilaan vanhemmat myi kukin 1-2 tuotetta ja loput ei mitään, ei yhtään.
Listalla oli montaa merkkiä pesuaineita, huuhteluaineita, konetiskiaineita ja yleispuhdistusainetta. Oli hajustettua ja hajusteetonta. Oli isoja ja pieniä paketteja. En käsitä miksi jokainen perhe ei ostanut edes jotain yhtä tuotetta omaan käyttöön kannatuksen vuoksi OMAN LAPSENSA HYVÄKSI.
Edes köyhyys ei asiaa selitä, koulu on alueella, jossa kaikki asuu ok-talossa. En käsitä. Selittäkää te.
Kommentit (68)
Tehkää koe ja jättäkää tekemättä, maksamatta jne. Voin taata, että seurauksia ei tule! Hyysääjävaltio-Suomessa kaikki pääsevät mukaan, osallistuivat mitenkään tai eivät!
VIHAAN TUOTA SAATANAN SUKKIEN, PIKKULEIPIEN JA VESSAPAPERIN MYYMISTÄ!
Joku ketku käärii rahat välistä ja käyttää lapsia orjatyövoimana. Tuollainen pitäisi kieltää lailla. En osallistu ja kehoitan myös muita olemaan osallistuma tähän mätäpaisetoimintaa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:59"]
Taas on se aika, kun lapseni luokalle aletaan keräämään rahaa myymällä pesuaineita.
Viimeksi kun niitä myytiin, 3 äitiä teki 90% tilistä, 5 oppilaan vanhemmat myi kukin 1-2 tuotetta ja loput ei mitään, ei yhtään.
Listalla oli montaa merkkiä pesuaineita, huuhteluaineita, konetiskiaineita ja yleispuhdistusainetta. Oli hajustettua ja hajusteetonta. Oli isoja ja pieniä paketteja. En käsitä miksi jokainen perhe ei ostanut edes jotain yhtä tuotetta omaan käyttöön kannatuksen vuoksi OMAN LAPSENSA HYVÄKSI.
Edes köyhyys ei asiaa selitä, koulu on alueella, jossa kaikki asuu ok-talossa. En käsitä. Selittäkää te.
[/quote]Kävikö mielessä että kassa karttuu nopeammin kun pistetään koko raha retkeen ja jätetään se helvetin pesuainekauppias nuolemaan näppejään?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:08"]No, ihan siksi että ne myy ja ostaa jotka sitä myyntiä halusi. Minä en sitä halunnut, enkä siten myy enkä osta. Suomessa on vielä oikeus valita itse mitä ostaa ja mitä ei. [/quote] Entäs sun lapsi? Eikös se ole idea että koululaiset myy niitä tuotteita, ei kai se vanhempien homma ole?
[/quote]Ja en varmasti pistä kolmasluokkalaista kiertelemään ja soittelemaan kaiken maailman raiskaajien ja pedofilien ovikelloja. Hullunako pidät? En halua osallistua mihinkään toimntaa, josta joku kolmas taho, kuten saippuakauppias, hyötyy.
Koska en osta mitään eläinkokeilla testattuja tuotteita, enkä halua olla osallisena myöskään tukemassa tätä toimintaa välittämällä näitä tuotteita muille ostettavaksi.
esimerkiksi meidän portaikossa on alhaalla kyltti, että kaupustelu ja kerjääminen kielletty. Se koskee myös oman talon väkeä ja lapsia. Saavat kyllä lähdöt ovelta jos menevät tiettyjä ovikelloja soittelemaan. En tunne naapuritalojen asukkaita niinh hyvin että sinne päästäisin.
Aina olen osallistunut ja yleensä jopa enemmän kuin olisi tarvetta. En itsekään käsitä niitä vanhempia. Sitten täytyy muiden yhdessä maksaa muutamien oppilaiden kulut, kun omat vanhemmat eivät pistä tikkuakaan ristiin.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:04"]
Opettajana en halua järjestää mitään myyntisontaa. Periaatteessahan rahan kerääminen ei kuulu opettajalle, se on ylimääräistä työtä. Viimeksi omalla luokalla vanhemmat hoitivat rahan keräämisen vanhempaintoimikunnan myynnin kautta. Olisi paljon helpompaa, jos vanhemmat laittaisivat rahan suoraan luokan tilille. Yläkoulun kolmen vuoden aikana ei varmasti kenellekään olisi ylivoimainen homma saada kokoon sen verran, että oma lapsi pääsee luokkaretkelle niiden avulla. Jättää vaikka sillointällöin sen röökiaskin tai kossupullon ostamatta ja tallettaa ne lapsen hyväksi.
Mutta luokalla on paljon eri mielipitein varustettuja ihmisiä. Viimeksi rahan tallettaminen ei kaikille sopinut, vaan kerääminen oli sitten vaivalloisesti pakko toteuttaa.
[/quote] Juuri tätä tarkoitan opettajien asenteellisuudella. Jokaisen lapsen vanhempi vetää röökiä ja ostaa kossua heidän mielestään, jos ei halua tuhlata arvokasta aikaa myymällä pikkuveljen paskaherkkuja.
Opettajien taso on kyllä romahtanut viime aikoina
[/quote]
Voi jeesus sentään. Tarkoitin kyllä omalla kommentilla sitä, että kenellekään vanhemmalle EI VOI olla taloudellisesti mahdotonta kolmen vuoden aikana kerätä omista varoistaan rahaa sen verran, että oma lapsi pääsisi niillä luokkaretkelle. Näin ei juuri tarvitsisi myydä mitään. Eli jos joskus jättää kossupullon tai röökiaskin ostamatta, laittaa ne massit saatana oman lapsen luokkaretkirahastoon.
Yläkoulun luokanopettaja ilmoitti heti että hän ei sitten osallistu rahankeruuseen, eikä organisoi sitä, mutta hän ja hänen valitsemansa toinen aikuinen pitää sitten kuitenkin kustantaa mukaan luokkaretkelle.
Nuoret päättivät toisin. Keräsivät vähän rahaa ja kävivät keskenään viikonloppureissun toisessa kaupungissa, eikä opettajalle puhuttu mitään :)
Tähän pakkokaupitteluun on historialliset syyt takana: rahan kerääminen tilille kiellettiin. Tämän sai takavuosina aikaiseksi yksi hyperaktiivinen mutsi, jonka lapsi oli meidän lasten koulussa. Suurin osa oli valmis maksamaan kustannukset rahana tilille, mutta niin ei saanut tehdä, koska silloin näkyisi kuka on osallistunut ja kuka ei; opettajat eivät niin ikään enää saaneet hallinnoida luokkien tilejä. Tuli iso haloo, opetusministeri joutui tekemään linjauksen, ja sitä odotellessa suunnilleen kaikki luokkaretket olivat jäissä. Senpä jälkeen onkin tuota kaupustelua riittänyt, vaikka meidän kouluissa on myös pystytty järjestämään luokille kunnon duuneja, postitustöitä esimerkiksi.
Kyllä minä osallistun. Lapseni, kuten me vanhemmat olemme vastuuntuntoisia ja (yli)tunnollisia ja jos luokassa jotain myydään, meillekin niitä aina päätyy. Ja me vanhemmat ne itse ostamme. Koska mummolaan olisi liian pitkä matka lähteä myymään keksejä tai sukkia (satoja kilsoja).
Mun mielestä pitäisi ymmärtää erilaisia elämäntilanteita, ja antaa jokaiselle mahdollisuus osallistua itselleen parhaalla tavalla. Itse olen monen pienen yksinhuoltaja, ja vuorotyössä. Olen ensinnäkin melkein aina töissä, kun näitä myyjäisiä sun muita pidetään, enkä todellakaan lähde muutenkaan mihinkään kojuun seisomaan tuntikausiksi taaperoitteni kanssa vaikka olisin vapaallakin.
Tää keksinpakkomyyntijärjestelmä on ihan naurettava. Ostan työkaverilta vessapaperia jotta hän ostaisi minulta keksejä, lopulta jokainen on maksanut oman lapsensa leirikoulun SEKÄ vessapaperi- ja keksifirmojen voitot päälle. Jos lapset vaikka itse askartelevat joulukortteja tms., niin ostan hyvin mielelläni ja lahjoitan vaikka materiaalejakin.
Toisilla on huutava pula rahasta mutta aikaa löytyy. Joillakin muilla toisinpäin. Joillain voi tietysti olla vaikka molempiakin. Ei se saa mennä niin, että ne pari kotirouvaa päättää että kaikilta on löydyttävä rajattomasti aikaa, ja jos ei löydy on piittaamaton vanhempi. Tai että opettaja arvelee kaikkien vanhempien ostavan kossua ja tupakkaa, että niistä ei sitten vaan ole viitsitty tinkiä jos ei rahaa mukamas löydy.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:05"]
Voi jeesus sentään. Tarkoitin kyllä omalla kommentilla sitä, että kenellekään vanhemmalle EI VOI olla taloudellisesti mahdotonta kolmen vuoden aikana kerätä omista varoistaan rahaa sen verran, että oma lapsi pääsisi niillä luokkaretkelle. Näin ei juuri tarvitsisi myydä mitään. Eli jos joskus jättää kossupullon tai röökiaskin ostamatta, laittaa ne massit saatana oman lapsen luokkaretkirahastoon.
[/quote]
Minäkin olen opettaja. En käy luokkaretkillä enkä kerää killinkiäkään rahaa niihin. En osta keneltäkään tyrkkytuotteita (kerran ostin siskonlapselta keksipaketin, helkkarin pahoja). En ota harteilleni yhtäkään rahankeruutointa, minulla on aivan tarpeeksi työtä opettamisessa.
Luokkaretki ei ole osa opetussuunnitelmaa, joten sitä ei ole laisinkaan pakko toteuttaa. Leirikoulu on jotain, mille en todellakaan uhraa edes painajaisissa puolta ajatusta. Vihaan kaikkia retkiä ja sitä stressiä, mitä ne aiheuttavat. Minä yksin jossain kaupungin vilinässä vastaamassa 25 teinihunsvotista, jotka katoavat kuin pieru Saharaan heti, kun bussin ovi aukeaa. Juu ei kiitos. Jos luokan vanhemmat haluavat toteuttaa luokkaretken, ihan vapaasti saavat kerätä rahaa keskenään ja mennä retkelle ja hoitaa valvojat sinne. Minä pysyn sinä päivänä koulussa niiden oppilaiden kanssa, joita ei huvita lähteä muiden mukaan.
Lapseni on vielä alle kouluikäinen, mutta minun puolestani koko hänen koulu-uransa saa mennä ilman retkiä. Meillä on tarpeeksi aikaa käydä retkillä ihan keskenämme viikonloppuisin ja lomalla. Jos kuitenkin hänen koulussaan halutaan mennä retkelle, annan rahan suoraan. Yhtäkään pesuainetörppöä en myy.
Me asumme omakotitalossa, ja taloudellisesti on tiukkaa. Mies on työttömänä, joten nälkävyötä kiristetään. Yksi perheemme jäsen on pitkäaikaissairas, ja lääkärikulut ja lääkekulut vievät omaisuuden vielä Kela-alennusten jälkeenkin, eikä kaikki edes kuulu lääkekattojärjestelmään. Laskut ja laina saadaan maksettua, samoin ruuat ja vaatteet. Kyllä minulla silti on varaa maksaa kerran vuodessa lapsen retki, jos se sattuisi olemaan jotain 20-100 euroa. Niin köyhä en sentään ole, etteikö olisi semmoiseen varaa laittaa rahaa. Jätän sitten vaikka sanomalehden tilaamatta.
Ymmärrän kyllä, että joissakin perheissä voi olla ihan todella tiukkaa rahasta. Jos on lapsia useampi ja vanhammat ovat työttömiä tai pitkäaikaissairaita tai yh:ita, ei kerta kaikkiaan ole rahaa maksaa usean lapsen luokkaretkiä, vaikka sellainen olisi kerran kolmessa vuodessa. Tiedän tämän ihan työnikin kautta. Suomessa on sellaisia perheitä, joilla ei ole rahaa luokkaretkiin edes pidemmän ajan säästämisellä. Siinäkin on yksi syy, miksi en rupea mitään retkiä järjestelemään. Se joka ei ymmärrä, että niin ahtaalla voi olla taloudellisesti, on onnellinen ihminen. Toivottavasti hän ei koskaan joudu kokemaankaan sellaista köyhyyttä.
Keksiä, pesuaineita ja sukkia ym ym ym tarvitaan kuitenkin. Minua ei yhtään haittaa ostaa niitä lasten kautta. Omien tai vieraiden. Outoa. Niin erilaisia me olemme. Aikaa tai rahaa ei ole liikaa, kuten harvassa muussakaan perheessä...
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:37"]
Keksiä, pesuaineita ja sukkia ym ym ym tarvitaan kuitenkin. Minua ei yhtään haittaa ostaa niitä lasten kautta. Omien tai vieraiden. Outoa. Niin erilaisia me olemme. Aikaa tai rahaa ei ole liikaa, kuten harvassa muussakaan perheessä...
[/quote]
54
Minä pidän inhottavana tuollaista, että myydään ylihintaista roinaa lapsia hyväksikäyttäen. Lisäksi en näe tuosta saatavaa korvausta sellaisena, että se on vaivan arvoista. Ennemmin näen lapsen eteen muuta vaivaa. Saatan osallistua rahallisesti, jos kyse ei ole mistään älyttömästä, niin kuin nykyään on tapana. Muutama intoilijaäiti riekkuu sydämensä kyllyydestä ja luulee muidenkin innostuvan harrastuksestaan.
Minun mielestä Suomessa peruskoulu on ilmainen kaikille. Mitään oleellista ei lapsilta jäisi oppimatta, jos nämä reissut jätettäisiin väliin. Jos taas retki kuuluu oleellisesti opetukseen, tulisi sen olla ilmainen eli kunnan maksama. Jos koululla ei ole varaa leirikouluihin ja luokkaretkiin, pitää miettiä onko ne tarpeellisia vai pitääkö korottaa veroja.
Kyllä luokkaretket ovat hyödyllisiä monella tapaa. On täysin selvää, etteivät kunnat nykyisessä taloudellisessa tilanteessa pysty tarjoamaan kovin paljoa retkiosastolla, vaan perheiden osallistumista tarvitaan. Meillä vanhempainyhdistyksellä on pitkät perinteet ja suhteet ja taito kerätä sponssia muualta, koululaiset ja perheet tekevät lisäksi työtä. Olisi monelle iso helpotus, kun oman koululaisen osuuden voisi hoitaa rahalla, mutta kun on nyt sitten suuressa viisaudessa päätetty, että rahat pitää hankkia vaivannäöllä, jolloin ne eivät ole niin näkyvästi korvamerkittyjä, tuota mallia pitää käyttää. Aina kun on joukossa ne pakolliset vastarannan kiisket, jotka ihan periaatteesta haluavat tehdä elämän muille mahdollisimman vaikeaksi. Tarkoitan tällä juuri teitä, joiden mielestä kaiken pitää olla ilmaista tai rahan tilille laittaminen on väärin ja pitää niitä pullapalleroita pyöritellä, ja kaikkien pitää päästä mukaan, vaikkei pistäisi tikkua ristiin.
Mulla kolme lasta, kaikki urheilevat kilpasarjassa vapaa-ajalla, vanhemmat täysipäisesti työssä ja työt vaatii matkustamista. Eli se vähäinen luppoaika kun meille jää ei takuulla mene pesuaineen myymiseen ja pullien leivontaan.
Juuri maksoin tilisiirtona yhden muksun leirikoulumaksun 280 eur, ei ole meillä rahapulaa ja siksi maksan koko oman lapsen osuuden suoraan rahassa.