Gynekologin toive
Kommentit (210)
Ikuinen dilemma.
Jokaisella on oikeus tehdä abortti ilman muuta, niin sanoo lakikin, mutta miksi jollakulla on velvollisuus ottaa henki pois? Ei sen niin pitäisi olla. Kyllä se juttu, mikä abortoidaan, elää, vaikka sitä millä hyvänsä nimella kutsutaan. Ymmärrän ihan hyvin, ettei se ole jokaiselle lääkärille pikkujuttu.
Kuolleiden laittaminen, perhepäivähoitajana oleminen, tai ruokalan emäntänä työskentely ovat sellaisia juttuja, että etenkään kahden viimeisen ei edes kannata ottaa niitä tähän keskusteluun mukaan. On vähän eri asia, haluaako laittaa maanantaina pottuja vai riisiä, vai ottaako henki pois joltakin elävältä vastoin omaatuntoa ja vakaumusta. Lähinnä tuollaiset vastaukset kertovat kirjoittajan yksinkertaisuudesta.
Gynekologin työhön sisältyy valtavasti muutakin kuin abortteja, ei gynekologi ole sama kuin aborttilääkäri.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 18:51"]
Mäkään en sairaanhoitajana halua tehdä oman eettisen ajattelutapani vastaista hoitotyötä. Elvytää en esimerkiksi halua, harvahan siitä oikeasti enää entiselleen palaa. Mä haluun vain kivat hommat ja mielellään hoitaa vain kivoja potilaita.
[/quote]
Sama täällä. Ei kuulkaa paljoa huvita vaihtaa housuunsa paskoneen vanhuksen vaippoja, tai kuunnella hysteeristen omaisten kitinää. Seuraavan kerran kun kitisette siitä ettei hoitaja tullut heti kelloa soittaessa, muistakaa tämä keskustelu. Silloin on ainoastaan ollut hoitajien halun ja vakaumuksen vastaista tulla auttamaan, sitä täytyy kunnioittaa!
Itse olen abortin tehnyt ja vaikka se oli rankkaa niin se oli TÄYSIN oikea päätös. Opiskelija surkeassa osa-aikatyössä ja poikaystävä menehtynyt. Satuttaa ja samalla naurattaa osa näistä kommenteista. Jos ei ole kokemusta asioista niin vaikea sitä on kuvitella.
Minäkin olen opettaja ja haluan, että minulla on oikeus olla opettamatta hankalia oppilaita ja oppilaita, joidenka vanhemmat kieltäytyy tekemästä abortteja vaikka ovat tieten tahtoen kouluttautuneet sellaiseen ammattiin, jossa niitä joutuu tekemään.
En enää hierojana hiero ketään epämukavaa tai rumaa ihmistä, koska en halua eikä mun tarvitse. Kun tulet vastaanotolleni etkä näytä Beckhamilta niin sori vaan!!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 18:54"]
Mäkään en sairaanhoitajana halua tehdä oman eettisen ajattelutapani vastaista hoitotyötä. Elvytää en esimerkiksi halua, harvahan siitä oikeasti enää entiselleen palaa. Mä haluun vain kivat hommat ja mielellään hoitaa vain kivoja potilaita.
[/quote]
Sama täällä. Ei kuulkaa paljoa huvita vaihtaa housuunsa paskoneen vanhuksen vaippoja, tai kuunnella hysteeristen omaisten kitinää. Seuraavan kerran kun kitisette siitä ettei hoitaja tullut heti kelloa soittaessa, muistakaa tämä keskustelu. Silloin on ainoastaan ollut hoitajien halun ja vakaumuksen vastaista tulla auttamaan, sitä täytyy kunnioittaa!
[/quote]
Oikeesti vaihtakaa alaa :( t. 54, hoitaja
Miksi puhutaan lapsen surmaamisesta? Ei kukaan nyt lasta surmaa!!
[/quote]
Jos kohdussa ei kasva ihminen niin mikä sitten? Solumöykky? Kasvain?
Tuollainen sanoilla kikkailu ei tähtää muuhun kuin ihmisten oman omantunnon hiljentämiseen.
Joku sanoi että melkeinpä keskosvauvoja abortoidaan. Kuinka moni keskonen on syntynyt ennen viikkoa 20 ja selvinnyt?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 18:51"]
Miksi puhutaan lapsen surmaamisesta? Ei kukaan nyt lasta surmaa!!
[/quote]
Jos kohdussa ei kasva ihminen niin mikä sitten? Solumöykky? Kasvain?
Tuollainen sanoilla kikkailu ei tähtää muuhun kuin ihmisten oman omantunnon hiljentämiseen.
[/quote] Ehkäpä alkio? Sikiö?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mikset sano samaa gynekologille joka ei tahdo tekemisiin abortin kanssa?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mikset sano samaa gynekologille joka ei tahdo tekemisiin abortin kanssa?
[/quote]
Varmaan siksi, ettei se asia ole yksinkertainen. Vaipan vaihto on mun mielestä ihan eri juttu, kuin abortti. Vai? Eikös se sitä ole myös raskaanaolevalle? Vai onko se sittenkin samanarvoinen asia, kuin perunankeitto?
En minä kiistä oikeutta aborttiin enkä pidä sitä suoraan pahana asiana, vaan harkittu abortti on hyvä juttu. Mutta mun mielestäni tähän voi liittyä aika paljon isompia eettisiä ongelmia, kuin vaikka perunoihin.
Kyllä varmasti löytyy myös lääkäreitä, joille abortin tekeminen ei ole raskas asia. Sitä tietenkin pitäisi kartoittaa.
En ymmärrä millaisia ihmisiä te olette, joiden mielestä abortti on pikkujuttu.
Mitä se teiltä on pois mitä joku ei tee? Aina on moraalittomia lääkäreitä tekemässä teille mukavuusaborttinne joten miten koette tän olevan teiltä pois???
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:08"]Mitä se teiltä on pois mitä joku ei tee? Aina on moraalittomia lääkäreitä tekemässä teille mukavuusaborttinne joten miten koette tän olevan teiltä pois???
[/quote] Selitätkö ton mukavuusabortin? Olen abortin tehnyt eikä se ollut lainkaan mukavaa. Miten siitä olisi saanut mukavan?
Seuraavaksi gynet kai kieltäytyvät kirjoittamasta e-pillerireseptejä, laittamasta kierukoita ja tekemästä sterilisaatioita, koska se on heidän arvojensa vastaista? Joku vastuu täytyy olla omasta ammatinvalinnastaan. Ei kukaan vegaanikaan hakeudu töihin teurastamolle. Tai absolutisti baarityöntekijä ala keräämään kansalaisaloitetta, ettei olisi pakko myydä alkoholia, koska se sotii omaa vakaumusta vastaan.
Ennemmin kysymys kuuluu; mihin tälläinen sitten johtaisi? Lääkäri saisi valita haluaako osallistua aborttiin vai ei. Sen jälkeen muslimit alkavat penätä oikeutta olla hoitamatta vääräuskoisia. Jehovan todistajat kieltäytyvät tekemästä veren-/elinsiirtoja. Islaminuskoiset naiset kieltäytyvät hoitamasta miespuolisia potilaita. Juutalainen palomies vaatii saada käyttää työssään kipaa kypärän sijaan. Äärifeministit opettajat kieltäytyvät opettamasta poikia. Äärioikeistolainen kelavirkailija kieltäytyy viemästä työväen tukipapereita eteenpäin. Kaikki tämä vedoten siihen, että jokin kyseinen asia on ehdottomasti sen oman vakaumuksen vastaista, eikä sitä siksi tarvitse sietää.
Kun sallii poikeuksen yhdelle, se täytyy sitten sallia myös kaikille.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:48"]
http://www.onetinylife.org/12%20weeks%208.jpg
Ei tuota 12-viikkoista voi oikeasti kutsua miksikään solumöykyksi. Kyllä se on jo valmiinmuotoinen ihmisen näköinen olento. Tietysti tosiasiat voi kieltää tyyliin "joo OMG, siis multa kaavittiin joku epämääränen solumöykky pois tuolt kohdust, ei se ollu varmaan ees laps!!!!1".
[/quote]Olisiko kannattanut sinunkin kouluttautua? Iltalukio esim. tai peruskoulu loppuun edes.
En minäkään aio lähteä gynekologiaan erikoistumaan juuri aborttien vuoksi vaikka muuten ala kiinnostaisikin. Ongelmahan on vain se että kuka tahansa tk-lääkäri joutuu kirjoittamaan niitä lähetteitä aborttiin. En minä varmasti voi hyvällä omallatunnolla kirjoittaa lausuntoa abortista (ainakaan puoltavasti) vain siksi että joku ei nyt jaksanut käyttää pillereitä/kortsua/muuta ja saahan sen vauvan pois näinkin (tällaisiakin on ja paljon). Varmasti keksin naisen elämäntilanteesta jotain minkä perusteella voin sanoa että vauva ei olisi "huomattava rasitus".
Ok tosiasiassa sitä varmasti tulee näitäkin tehtyä mutta aion kyllä jos vain suinkin mahdollista sanoa esimiehelleni että voiko ne abortinpyytäjät ohjata jollekin toiselle lääkärille. Tiedän että jotkut näin tekevät. Ja voi sanoa että mitäs lähdit lääkäriksi lukemaan, mielestäni abortti on kuitenkin sellainen kaikista muista lääketieteellisistä toimenpiteistä poikkeava juttu että siihen pitäisi laittaa kieltäytymismahdollisuus. Aivan sama kuin eutanasian pitäisi olla lääkärille vapaaehtoinen suorittaa jos se suomessa olisi laillista, itse en näe elämässä niinkään eroa on se sitten kohdussa tai kohdun ulkopuolella.
t. tuleva lääkäri ja nykyinen uskovainen
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:13"]Tämäkin keskustelu on hyvä esimerkki siitä että tasa-arvo ei tule koskaan toteutumaan. Kaikkien mielipiteitä ei voida koskaan hyväksyä. Jos sinulla on erilaiset arvot kuin valtaosalla, sinua syrjitään aina. Aina on olemassa vähemmistö jonka oikeuksia ei kuulla. Jos joku haluaa oikeuden kieltäytyä abortin tekemisestä, sitä ei anneta vain siksi koska valtaosa vastustaa sitä. Kaikki kääntyy vain historian saatossa päälaelleen. Nyt esim. kannatetaan tasa-arvoista avioliittolakia mutta on myös niitä jotka sitä vastustavat. JOS KAIKILLA olisi oikeasti tasa-arvoisessa maailmassa oikeus omiin mieleipiteisiin ja oikeus niiden esittämiseen, tämä maailma ei olisi toimiva. On vain surullista että kukaan ei nää asioita pitkällä tähtäimellä edes menneisyyden perusteella.
Miksi pitää aina seurata valtavirtaa ja sen mielipiteitä. Miksi ei saa olla vapaa? Se ei nimittäin edusta oikeita ihmisoikeuksia!!! JOs olisi tasa-arvoiset ihmisoikeudet, lääkärillä olisi myös oikeus kieltäytyä abortista eettisin perustein.
Saahan muutkin uskontokunnan edustajat suomessa harjoittaa vapaasti uskontoaan. Entä sitten jos joku kristitty vetoaa vanhanaikaisiin arvoihin, jostain syystä se on hirveämäpää kuin se että muslimityttöjä lähetetään suomesta ulkomaille ympärileikattavaksi. Se on tabu
[/quote]
Suomi on demokraattinen. Kenenkään mielipide ei ole oikea, mutta demokratiassa enemmistön ääni ratkaisee. Olen itse erimieltä joistakin asioista, mitkä ovat menneet läpi enemmistönä. Joudun vain sopeutumaan siihen.