Kuopparinta ja itsetunto
Onko täällä ketään toista esteettisestä kuopparinnasta kärsivää? Jos sattuu olemaan, miten se vaikuttaa itsetuntoosi parisuhde- ja seksiasioissa? Häpeätkö ulkomuotoasi, onko joku mies joskus kommentoinut rintaasi?
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:06"]Miten olis reilusti topatut rintsikat?
[/quote]
Toimii vaatteet päällä - ei huomaa mitään kuoppaa silloin.
ap
Hei, olen 17 vuotias poika ja minulla on ehkä lievä kuopparinta. Päättelen sen siitä että alemmat kylkiluut törröttävät hieman toinen vähän selkeemmin ja rintojen välillä on lievä vako. Minua mietityttääkin että paheneeko tuo mahdollinen kuopparinta ajan kuluessa? Itselläni se on ollut vauvasta asti ja se ei ole niin paha (outoa kyllä korostaa hyvällä tavalla rintalihaksia :D) että siitä olisi kukaan koskaan ihmetellyt tai kysynyt, mutta ajattelin täällä kysyä kun kohtalontovereita löytyy :)
Minulta leikattiin kuopparinta ravich-tekniikalla 2011, ja olen 23-vuotias nainen. Jos joku haluaa kysellä leikkauksesta tms asiaa liittyvästä niin minulle voi laittaa s-postia :) goldenringg@hotmail.com
Tässä vastailee edellä viestin 38 kirjoittanut. Minut saa kiinni nimimerkillä "steely" suomi24.fi:stä. Vastaillut myös siellä kuopparintaa koskevaan viestiketjuun. Minulla oli heti leikkauksesta heräämisen jälkeen kipua rintakehällä mutta kipupumpun kautta annettua särkylääkitystä lisättiin hieman ja sen jälkeen en ole kärsinyt mainittavista kivuista. Tai oli minulla yhdessä vaiheessa jo pitkälti kotiutumisen sairaalasta jälkeen toisen lapaluun alueella todella voimakas kipu, jos makasin juuri tietyssä asennossa. Se kuitenkin meni ohi muutamissa päivissä, jos oikein muistan. Kaiken kaikkiaan omalla kohdallani kipujen puolesta ei ole ollut mitään ongelmia. Kirurgin mukaan tässäkin ihmiset täysin yksilöllisiä eikä kuopan syvyydestä voida päätellä leikkauksen jälkeisten kipujen tasoa. Pitkäaikaiset ja voimakkaat kiputilat ovat kirurgin mukaan mahdollisia mutta onneksi hyvin harvinaisia.
Itse olen siis vajaa (toivottavasti en älyllisesti) 40-kymppinen mies. Edellä joku kehotti treenaamaan salilla jolloin ongelma peittyisi lihasten alle. Oma kokemukseni on ainakin se, että rintalastan keskellä on harvoin kovin paljon lihaskudosta kenelläkään. Rintalihasten treenaaminen siis pikemminkin korostaa kuoppaa kuin peittää sen. Toki rintalastan kuoppa voi sijaita eri paikoissa, syvyydet vaihtelee jne. joten kaikki netistä luettu ei sovellu kaikkiin tapauksiin.
Up! Mun lapsella on kuopparinta. Tällä hetkellä lievä, eikä haittaa häntä, enkä nykyisestä olisikaan huolissaan. Mutta koska tuo kuulemma usein (tai lähes aina?) syvenee kasvun myötä, niin luen jo etukäteen näistä hoitomuodoista ja kuopparinnan vaikutuksista, jos se meilläkin pahenee.
Tiedättekö kuinka helposti tuollaiseen leikkaukseen pääsee julkista kautta, jos kuopparinta on selkeä? Kannattaako tästä vielä mainita esim. neuvolassa? Poika on nyt muutaman vuoden ikäinen, ja leikkausta ei varmaan tehtäisi kuin teini-iässä, mutta minun hermoilleni (olen aikamoinen stressaaja) olisi hyväksi, että saisin jutella tästä jonkun asiantuntijan - ts. kuopparintoja hoitavan lääkärin kanssa jo nyt ja kuulla hänen mielipiteensä.
Lisäksi, jos joku on käynyt Tampereella leikkauksessa, olisi kiva kuulla, kävittekö magneetissa vai CT:ssä ennen/jälkeen leikkauksen? Molemmista kai saisi ne tarvittavat mittatiedot kuopparinnan ominaisuuksista, mutta CT:ssä on aika iso säteilyrasitus, niin itse ainakin haluaisin magneettikuvauksen pojalleni CT:n sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Poikani leikataan ensi vuonna, on silloin 15v. Vähän jännittää leikkaus, ainakin äitiä.
Ei leikattukaan vielä. Ehkä ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
En ole leikkauttamassa tätä. Enkä ottamassa silareita rinnan peitoksi, vaikka tissitkin ovat rumat.
Haluaisin vain kuulla, miten vika vaikuttaa muiden itsetuntoon.
Ap
Mikä kuopparinta on? Laita kuva miltä se naisella näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani leikataan ensi vuonna, on silloin 15v. Vähän jännittää leikkaus, ainakin äitiä.
Ei leikattukaan vielä. Ehkä ensi vuonna.
Perjantaina h-hetki. Jännittää ja itkettää.
kerrotko leikkauksen jälkeen miten toipuminen etenee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole leikkauttamassa tätä. Enkä ottamassa silareita rinnan peitoksi, vaikka tissitkin ovat rumat.
Haluaisin vain kuulla, miten vika vaikuttaa muiden itsetuntoon.
ApMikä kuopparinta on? Laita kuva miltä se naisella näyttää.
Yöh, hain Googlen kuvahaulla, näyttääpä rumalta!
Itselläni on kuopparinta, olen 20v. nainen. On vaikuttanut kyllä paljon itsetuntoon, mutta ei ole juurikaan fyysisiä vaivoja enkä leikkausta siksi harkitse.
Onko kellään muulla, keneltä kyseinen vaiva leikattu, jäänyt pistävää kipua joka tulee kyljellään maatessa? Leikkauksesta jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
kerrotko leikkauksen jälkeen miten toipuminen etenee!
Terveisiä teholta! Pari ekaa tuntia meni kipuasteikolla 8-10, mutta nyt näyttää paremmalta kun lakkasivat pihtaamasta aineita. Kuoppa melkein korjaantui (se oli kammottava kun vielä kylkiluiden päät keuhkon kohdalta painuivat sisäänpäin) paitsi oikealle puolelle jäi vielä kuoppaa, mutta se on pientä. Huh! Varmasti tulee vaikuttamaan itsetuntoon nyt kun tyttöily on ajankohtaista eikä tarvi enää koulun liiksatunneilta "unohtaa" välineitä. Kiitos Suomen terveydenhoidon!
Mulla on, mutta en tajunnut asiaa vasta kuin aikuisena. Ei ole vaikuttanut itsetuntoon mitenkään. Mutta aloin miettiä, että olisiko minun astmani oikeasti kuopparinnasta johtuvaa. Rasituksessa ja flunssassa tulee astmaoireita. Onko jollain kokemusta asiasta?
Kaverillani on kuopparinta. Minä en sitä edes huomaa, mutta se on hänelle kova paikka. Hän laihduttaa ( on laiha), käy salilla, urheilee, ostaa liian kalliita vaatteita ja kenkiä eli yrittää panostaa muuhun ulkonäköön tosi paljon. Sääli, koska hän on upea nainen eikä itse huomaa sitä, ainoastaan tuon pienen, huomaamattoman syntymäerilaisuuden. Nelikymppinen nainen kyseessä.
Itseäni nyt vähän harmittaa ettei tullut otettua ennen -kuvaa, edes netissä ei ollut niin pahannäköistä kuoppaa. Poika nyt 16v. T:58
Pidä aina korsettia päällä ja pitkiä sukkia sänkyhommissa - tosi seksikästä ja hottia
jos siis asia haittaa sinua alastomana.
P