Kuopparinta ja itsetunto
Onko täällä ketään toista esteettisestä kuopparinnasta kärsivää? Jos sattuu olemaan, miten se vaikuttaa itsetuntoosi parisuhde- ja seksiasioissa? Häpeätkö ulkomuotoasi, onko joku mies joskus kommentoinut rintaasi?
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 21:14"]Olen nainen ja minulla on kuopparinta. Sydäntä se ei paina mutta hengästyn helpommin ja keuhkoja ei saa ihan täyteen. Ei tuo kaunis ole mutta en ole antanut sen häiritä. Kaikissa meissä on jotain ei niin kaunista tai ainakaan itse en ole semmoiseen törmännyt. Itselläni on useampi muu sairaus ja kyllä ne rassaa enemmän kuin tämä kuopparinta :) Se on osa minua.. ja kukaan mies ei ole asiaa pitänyt minään ;) [/quote] Tällä naisella on oikea asenne, ota mallia :). Täällä on äitejä jotka.murehtivat lapsiensa kuopparintaleikkauksia, mikä ei tosiaa ole ihan pikkuleikkaus ja sinä vatvot tissien muotoa.
[/quote]
Hei ap! Isoa rintavarustusta en todellakaan omista :D mutta pyöreä peräsin löytyy :D
[/quote] No mietipä, jos sen tilalla olisi roikkuva lätty? ! Mikä olisi fiilis? Ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 21:07"]
Mulla kuopparinnan vaikutus juurikin seksuaaliseen itsetuntoon korostuu senkin takia, että tosiaan rinnatkin ovat rumat, eri paria ja lievästi tubulaariset ja takapuoli laatikkomainen ja roikkuva lätty. Kropassani ei ole mikään naisellinen osa siis kunnossa. Ap
[/quote]
Perseelle on paljonkin tehtävissä treenillä. Turha valittaa siitä. Siis jos pystyt kuitenkin liikkumaan.
[/quote] se on hirvittävän hidasta ja perse litistyisi heti, jos en pääsisi säännöllisesti salille. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 21:07"]
Mulla kuopparinnan vaikutus juurikin seksuaaliseen itsetuntoon korostuu senkin takia, että tosiaan rinnatkin ovat rumat, eri paria ja lievästi tubulaariset ja takapuoli laatikkomainen ja roikkuva lätty. Kropassani ei ole mikään naisellinen osa siis kunnossa. Ap
[/quote]
Perseelle on paljonkin tehtävissä treenillä. Turha valittaa siitä. Siis jos pystyt kuitenkin liikkumaan.
[/quote] se on hirvittävän hidasta ja perse litistyisi heti, jos en pääsisi säännöllisesti salille. Ap
[/quote]
Yhyy.byääh
Kuopparinnan takia myös maha näyttää äärettömän herkästi pömpöttävältä, joten jotta mulla olisi vyötärö, rasvaprosentin on oltava reilusti alle 20.
Ap
Älkää nyt dissatko ap:tä, ymmärrän hyvin että käy itsetunnon päälle. Itsellä on esim palovammoja näkyvillä paikoilla ja maksaisi omaisuuden jos olisin normaali. T:9
Niin mulla kuoopa vaikuttaa usein niin, että en pysty olemaan ajattelematta sitä seksinkään aikana, eikä itsetunto riitä luontevaan
aloitteiden tekemiseen. Mies ei ole ollut vuosiin järin kiinnostunut seksistä eikä ihme, kun vaimolla on tällainen vartalo.
Ap
Tuossa aika syvä kuoppa, mutta eihän se ihmistä muuta.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Pectus1.jpg/170px-Pectus1.jpg
Tiedän nuoren, jolla on kuopparinta. Ei ole vielä vahvasti parisuhdeiässä. Mutta asia näkyy mm. siinä, ettei lähde vieraammassa seurassa uimaan, oman perheen kanssa ui kyllä. Mutta nuoret nyt muutenkin häpeilevät kehoaan. Ja tällä yksilöllä on huono itsetunto muutenkin. Joten toivottavasti tuo häpeä haihtuu, kun ikää ja itsevarmuutta tulee lisää.
Mä en edes tajunnut hävetä kuopparintaani, ennen kuin lääkäri, jolla kävin ihan muussa asiassa sitä teini-ikäisenä mainitsi. Sittemmin asia on ahdistanut aina välillä ja esim. nyt palannut mieleen, kun mies on haluton minua kohtaan. Ap
Moni omalääkäri ei edes tiedä, että kuopparintoja leikataan. Niitä todella leikataan julkisella puolella ja ihan pelkästään esteettisistä syistä.
30, juuri kuvan kaltainen kuopparinta on pojallani. t: 9
Moi vaa. Oon 18v nuori jätkä ja mul on kuopparinta, enkä oo leikkaukseen menossa. Mä en ainakaan häpee sitä, eikä oo haitannut arkeeni tai elämääni muuten kun että ahdistaa hengitystä. Paniikkihäiriö multa kans löytyy joten en osaa sanoo onko toi ahdistuskaan kuopparinnan aiheuttama, eiköhän se sun teinipoika pärjää. Ps. Kroppa kuntoon ja salilla käynti auttaa hyvin kuopparintaan IMO.
Ihmiset on erilaisia joten kuopparintakin häiritsee jokaista potilasta yksilöllisesti. Jos se häiritsee potilasta niin ei häiritsevyyttä tarvitse keneltäkään anteeksi pyydellä. Ohjeet "on olemassa isompiakin ongelmia joten älä valita..." eivät mielestäni ole kovin hyödyllisiä. Tällä ajattelumallillahan löytyy aina joku jolla on asiat itseäsi huonommin.
Kuopparintaa pidetään väärin usein pelkästään kosmeettisena haittana. Kannattaa ehdottomasti hakeutua tutkimuksiin jos kuoppa on selvä. Lisäksi edes tutkimuksissa (rintakehän CT, sydän echo, spirometria) ei voida täysin varmasti nähdä onko kuopasta haittaa sisäelimille.
Minut on leikattu nuss-tekniikalla Tampereella tänä vuonna 2014 ja leikanneen kirurgin (Thanos Sioris) mukaan osa leikkatuista PE-potilaista (Pectus Excavatum) kokee saavansa aerobiseen suorituskykyynsä selvää parannusta. Kirurgin mukaan syitä suorituskyvyn paranemiseen ei tutkimusten avulla pystytä usein edes selittämään. Hänen mukaansa mittaukset/tutkimukset ovat ilmeisesti nykytekniikalla liian epätarkkoja tai sitten mitataan kokonaan vääriä asioita. Lääketieteelliset tutkimukset eivät eivät siis ole tai tule koskaan olemaan yksinkertaisia totuuksia.
Leikkauksia tehdään Tampereella aikuisille yleensä kahdella tekniikalla: Ravitch tai Nuss. Kirurgi selittää tekniikat ja mielipiteensä mikä tekniikka soveltuu hänen mielestään kullekin potilaalle parhaiten. Leikkaukseen pääsee pelkästään kosmeettisista syistäkin. Ongelmana on pikemminkin terveyskeskustason yleislääkärit, jotka vähättelevät kuopparintaa tsi eivät tiedä leikkaushoidoista mitään. He eivät siis aina helpolla suostu lähettämään jatkotutkimuksiin rintaelinkirurgin vastaanotolle.
Omasta mielestäni tämä on maalaisjärjellä ajateltuna käsittämätöntä. Vaikka kaikki eivät kuopasta kärsi fyysisesti tai henkisesti ovat ongelmat niin yleisiä (lukekaa pectusinfo.com/board) ettei potilaita pitäisi missään nimessä vähätellä.
Olen ainakin itse tyytyväinen että leikkaukseen lähdin aikuisiällä. Oikeastaan harmittaa suunnattomasti etteivät omat vanhempani nuoruudessani ottaneet vaivaani vakavasti ja hankkineet minulle leikkaushoitoa jo tuolloin. Mutta meidän perheessä nyt vallitsikin semmoinen perisuomalainen "ei saa valittaa" -asenne, joka on syvältä.
Toki kaikkiin leikkauksiin liittyy riskinsä eivätkä PE-leikkaukset ole poikkeus. Kannattaa siis googletella aiheesta ja tehdä päätös hätiköimättä hetken mielijohteesta suuntaan taikka toiseen. Itse sain ainakin kirurgin vastaanotolla ja tutkimuksissa käytyäni aikaa päättää haluanko leikkaukseen ja milloin se omaan elämäntilanteeseeni sopisi.
38, oletko vielä linjoilla? Oliko sinulla kipuja leikkauksesta? T:9
Miten olis reilusti topatut rintsikat?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 21:14"]Olen nainen ja minulla on kuopparinta. Sydäntä se ei paina mutta hengästyn helpommin ja keuhkoja ei saa ihan täyteen. Ei tuo kaunis ole mutta en ole antanut sen häiritä. Kaikissa meissä on jotain ei niin kaunista tai ainakaan itse en ole semmoiseen törmännyt. Itselläni on useampi muu sairaus ja kyllä ne rassaa enemmän kuin tämä kuopparinta :) Se on osa minua.. ja kukaan mies ei ole asiaa pitänyt minään ;) [/quote] Tällä naisella on oikea asenne, ota mallia :). Täällä on äitejä jotka.murehtivat lapsiensa kuopparintaleikkauksia, mikä ei tosiaa ole ihan pikkuleikkaus ja sinä vatvot tissien muotoa.
[/quote]
Hei ap! Isoa rintavarustusta en todellakaan omista :D mutta pyöreä peräsin löytyy :D