Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pysäyttää lapsen lihominen?

Vierailija
25.08.2014 |

12-vuotiaani on selvästi lihonut kesän aikana. En halua sanoa hänelle mitään, mutta miten saisin lihomisen pysähtymään ja suunnan alaspäin.

Osasyy on varmaan liikunnan puutteessa, lapsi ei harrasta mitään liikuntaa eikä haluakaan harrastaa. Komennanko kävelylle joka päivä vai miten hänet saisi liikkeelle? Kaikki joukkuelajit tms eivät sovi hänen luonteelleen ollenkaan.

Mielestäni lapseni ruoka-annokset eivät ole kovin isoja (syömme itse tehtyä kotiruokaa), mutta kieltämättä hän on kova herkkujen perään. Ja hänellä on usein nälkä, aina ensimmäisenä kysymässä milloin syödään...

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä vain pieniä lautasia niin ruoka näyttää enemmältä. Sokerit pois ja karkkipäivä pois. Leivän kulutus minimiin. Kaaviksia ja proteiinia ja reippaasti lapsen nans ulos lenkille.

Vierailija
22/24 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain tuo lihominen voi olla normaalia ikään ja hormonitoiminnan alkamiseen liittyvää. Joten pienestä painonnoususta en olisi huolissani.

Toki ravintoon ja liikuntaan pitää silti kiinnittää huomiota.

Yksi omista lapsistani alkoi osoittaa lieviä lihomisen merkkejä suunnilleen tuossa iässä. Puhuin hänelle asiasta olematta henkilökohtainen. Sanoin hänelle että meillä on suvussa taipumusta helposti lihomiseen ja että on hyvä että lapsikin tietää asiasta niin osaa tarkkailla tulevaisuudesa itseään ja painoaan. Meillä tämä toimi hyvin eikä johtanut mihinkään välittömään syömishäiriöön. Lapseni sanoi etta aha, hyvä tietää, vähennänkin herkkujen syöntiä sitten. Eikä todella sitten lihonutkaan enempää. Nyt aikuisena on ihan sopusuhtainen.

Luulen että on turhan paljon peloittelua että lapsille ei saa puhua ollenkaan painosta ja vartalosta, silloin lapsi saa heti syämishäiriön. Kyllä näistä asioista voi puhua lapsen kanssa kun vaan valitsee sanansa oikein.

Voit myös muuttaa koko perheen ruokavaliota hieman terveellisempään suuntaan vetoamalla terveellisyyteen. Kerro lapsellesi että diabetes on yleistymässä ja siltä, samoin kuin monelta muulta vaivalta ja taudilta, voi suojella itseään syömällä terveellistä ruokaa. Siis ei peloittelua vaan positiivinen ja rakentava suhtautuminen terveysasioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lapsena pullukka, asuimme pienellä paikkakunnalla jossa ei silloin 80-luvulla ollut harrastusmahdollisuuksia juurikaan. Olin myös kömpelö, joten en halunnut pelata kavereiden kanssa, tai yleensäkään urheilla.

Vanhemmat sitten hankkivat minulle koiran, ja yhdessä koko perheen kanssa sitä ulkoilutimme. Siinä tuli liikuntaa kuin huomaamatta :) Toki monella perheellä tuskin on samanlainen mahdollisuus laittaa koira, mutta mun kohdalla tämä toimi. Lisäksi saatiin talvisin harrasterahaa, olikohan se 5 markkaa joka kerta kun kävimme hiihtämässä/luistelemassa. Sen harrasterahan sai sitten käyttää johonkin urheiluun liittyvään, itse taisin ostaa jotain kimaltelevia härpäkkeitä pyörään ja pinkit kengännauhat lenkkareihin ym.

Vierailija
24/24 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosikä ja kasvupyrähdys niin ei ole kiloista tietoakaan :) Pitääkö 12-v eläimistä? Olisiko mahdollista järkätä koiranlenkityspuuhaa (jos ei omaa koiraa, niin tutun/sukulaisen) ja sitä kautta vaikka pientä tienestiä? Ulkoilemalla kilot karisee :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi