Miten? (sossu)
Olen tehnyt uuden toimeentulotukihakemuksen ja lähettänyt sen, mutta tiliotteet uupuvat. Miten voin lähettää ne ajallaan, kun verkkopankkini ei näytä tiliotteita miltään tileiltä? Pitääkö minun oikeasti odottaa tämän kuun loppuun, ja sitten olen taas rahattomana sen viikon-pari mitä käsittely kestää ja vuokranmaksu viivästyy jälleen. Miksi tästäkin on tehty näin hankalaa?
olen opiskelija, joten jätetään ne sossupummi-jutut pois.
Kommentit (150)
No niin, sainkin yhteyden pankkiin chatin kautta. Kuten arvelin, tiliote näkyy vasta kuun lopussa. Ap
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:46"]
Näinpä. Esimerkkilaskelma:
Menot:
Perusosa 470e * 80% = 376e
Hyväksyttävä vuokra esim. 350e
Hyväksyttävät muut kulut (esim. sähkö) 20
Yhteensä 746e
Tulot:
Opintoraha + asumislisä 550e
Opintolaina 400e
Yhteensä 950e
Tulot - menot = 204e. Eli sulla jäisi laskelman mukaan yli 200e YLIMÄÄRÄISTÄ, ja täten et toimeentulotukea saa.
Riippuu siis ihan siitä mikä on hyväksyttävän vuokran määrä ja vähennetäänkö sulta perusnormia vai ei, että onko edes teoreettista mahdollisuutta saada tukea.
[/quote]
Anteeksi mutta en tiedä, missä metsässä sinä asut jos vuokrat ovat siellä luokkaa 350 e kuukaudessa. Täällä pääkaupunkiseudulla on vähän eri meininki. Minun vuokrani lähentelee kuuttasataa.
[/quote]Anteeksi mutta en tiedä, missä olet oppinut lukemaan. Tai siis jättänyt oppimatta. Puhe oli hyväksyttävästä vuokrasta. Mainitsin sen kahdesti. Useissa kaupungeissa hyväksyttäväksi vuokraksi katsotaan enintään vain soluasunnon vuokran kokoinen summa, riippumatta siitä, paljonko vuokraa oikeasti maksaa. Usein se on luokkaa 300-350 euroa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:02"]
Et sä saa sossusta joka tapauksessa mitään, kun opintolaina katsotaan tuloksi. Ja opiskelijalla ei voi/saa olla niin isoja menoja, ettei ne tulisi viimeistään sillä lainalla katettua.
[/quote]
Tiesin, että tämä tulee jossain vaiheessa. Opintoni ovat jatkuneet vasta pari päivää sitten. En ole vielä oikeutettu opintotukeen. Siinä on se tietty tuntimäärä joka täytyy tönöttää koulussa ennen kuin on oikeutettu opintotukeen. Siksi saan sossusta.
[/quote]
Sitä paitsi kun en (toivon mukaan) koskaan joudu opintolainaa ottamaan voin tietääkseni saada silti sossusta jotain, mutta ne ottaa tietenkin huomioon lainamahdollisuuden ja näin ollen tuen summa pienenee huomattavasti. Kun ei lainaa voi kuitenkaan velvoittaa ottamaan.
[/quote]
Lainaa ei voi velvoittaa ottamaan, mutta se lasketaan silti sun tuloksesi. Helpompaa olisi vaan ottaa se laina, jota ei muuten tarvitse ottaa kuin vaikka vaan yhden kuukauden erä. Käytännössä et saa sossusta mitään ennen kuin laina on otettu, mikä on kyllä ihan oikein.
[/quote]
Minulle on aivan samantekevää, että se laina katsotaan tuloiksi ja vähennetään tuista. Ihan loogista. Mutta vaikka opintolaina on turvallinen laina en silti halua ottaa sitä. Mieluummin kituuttelen vähillä rahoilla kuin elelen herroiksi velalla. Mutta tässä mennään nyt ihan off topiciin, kun pointti oli vain tuo tiliote-juttu.
[/quote]
Jepjep. Näinhän se on loogista ajatella. Mitäs sitä lainaa omiin nimiinsä ottaa, kun sitä voi elellä sillä ilmaisella rahalla jota ne muut ihmiset maksaa persnahastaan... Näinpä näin, ihan loogista. Silloin ei ole muuta epäloogista kuin että mistä ne tiliotteet sinne ilmaisen rahan toimistoon, kun perhana verkkopankkikin tökkii. Justiin näin.
Voi pieru sun kanssas!!!
[/quote]
Voi kauhia :) Tietääkseni opiskelen, jotta saan ammatin, jotta saan ammattialani töitä, jotta voin tulla osaksi teitä veronmaksajia. Koita nyt kestää, kaikki muutkin maksavat veroja, vaikka sinusta tuntuu kuin olisit erityisasemassa oleva ryöstön uhri.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:38"]
Sä et nyt ap taida tajuta. Kun tuo opintolainan määrä lasketaan sun tuloksi vaikket sitä olisi nostanutkaan, ja lisäksi itseaiheutetun varattomuuden takia saat "karenssina" 20% vähemmän toimeentulotukea, niin ei sulle jää saatavaksi mitään, ellei sulla tosiaan ole elätettävänä jotain lapsikatrasta siellä. Että on sillä vähän väliä. [/quote]Näinpä. Esimerkkilaskelma:
Menot:
Yhteensä 746e
Tulot:
Opintolaina 400e
Yhteensä 950e
Tulot - menot = 204e. Eli sulla jäisi laskelman mukaan yli 200e YLIMÄÄRÄISTÄ, ja täten et toimeentulotukea saa.
Riippuu siis ihan siitä mikä on hyväksyttävän vuokran määrä ja vähennetäänkö sulta perusnormia vai ei, että onko edes teoreettista mahdollisuutta saada tukea.
[/quote]
Anteeksi mutta en tiedä, missä metsässä sinä asut jos vuokrat ovat siellä luokkaa 350 e kuukaudessa. Täällä pääkaupunkiseudulla on vähän eri meininki. Minun vuokrani lähentelee kuuttasataa.
[/quote]
Lisäksi en ymmärrä että mistä repäisit sanan YLIMÄÄRÄINEN? En tiedä mitä elämän menoja sinulla on, mutta minulla ne ovat vuokra, puhelinlasku, nettilasku, kotivakuutus, ruuat, vaatteet... Ylimääräistä jäänee hyvällä tuurilla noin 50 senttiä.
[/quote]No katsos kun siinä se nimenomaan näkyy, että laskennallisesti sulle voi jäädä ylimääräistä vaikkei oikeasti jäisikään (koska laina katsotaan tuloksi ja perusosaa voidaan pienentää). Toimeentulotukea ei saa, jos laskennallisesti ylimääräistä jää. Miten tuo voi olla niin vaikea ymmärtää? Vuokra tuossa olikin jo eritelty, mutta puhelin- ja nettilasku, ruoat ja vaatteet sisältyvät tuohon perusosaan. Ei niitä lasketa enää erikseen.
Älä yritä päteä, kun et kerran mitään toimeentulotuen määräytymisestä ja laskemisesta tiedä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:11"]
Menot:
Yhteensä 746e
Tulot:
Opintolaina 400e
Yhteensä 950e
[/quote]
[/quote]Anteeksi mutta en tiedä, missä olet oppinut lukemaan. Tai siis jättänyt oppimatta. Puhe oli hyväksyttävästä vuokrasta. Mainitsin sen kahdesti. Useissa kaupungeissa hyväksyttäväksi vuokraksi katsotaan enintään vain soluasunnon vuokran kokoinen summa, riippumatta siitä, paljonko vuokraa oikeasti maksaa. Usein se on luokkaa 300-350 euroa.
[/quote]
Tästä on hallinto-oikeuden päätös. Vuokraksi on hyväksyttävä juuri se vuokra joka on. Kolme kuukautta aikaa etsiä ja muuttaa halvempaan, jos on ylihintainen. Senkin ajan jälkeen sossun pitää maksaa hyväksyttävänä pitämäänsä vuokraa suurempaa vuokraa, mikäli tilanne tosiasiallisesti on se, että halvempia kämppiä ei vaan ole saatavissa, vaikka on yritetty etsiä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:04"]
Et sä saa sossusta joka tapauksessa mitään, kun opintolaina katsotaan tuloksi. Ja opiskelijalla ei voi/saa olla niin isoja menoja, ettei ne tulisi viimeistään sillä lainalla katettua.
[/quote]
Tiesin, että tämä tulee jossain vaiheessa. Opintoni ovat jatkuneet vasta pari päivää sitten. En ole vielä oikeutettu opintotukeen. Siinä on se tietty tuntimäärä joka täytyy tönöttää koulussa ennen kuin on oikeutettu opintotukeen. Siksi saan sossusta.
[/quote]
Sitä paitsi kun en (toivon mukaan) koskaan joudu opintolainaa ottamaan voin tietääkseni saada silti sossusta jotain, mutta ne ottaa tietenkin huomioon lainamahdollisuuden ja näin ollen tuen summa pienenee huomattavasti. Kun ei lainaa voi kuitenkaan velvoittaa ottamaan.
[/quote]
Lainaa ei voi velvoittaa ottamaan, mutta se lasketaan silti sun tuloksesi. Helpompaa olisi vaan ottaa se laina, jota ei muuten tarvitse ottaa kuin vaikka vaan yhden kuukauden erä. Käytännössä et saa sossusta mitään ennen kuin laina on otettu, mikä on kyllä ihan oikein.
[/quote]
Minulle on aivan samantekevää, että se laina katsotaan tuloiksi ja vähennetään tuista. Ihan loogista. Mutta vaikka opintolaina on turvallinen laina en silti halua ottaa sitä. Mieluummin kituuttelen vähillä rahoilla kuin elelen herroiksi velalla. Mutta tässä mennään nyt ihan off topiciin, kun pointti oli vain tuo tiliote-juttu.
[/quote]
Jepjep. Näinhän se on loogista ajatella. Mitäs sitä lainaa omiin nimiinsä ottaa, kun sitä voi elellä sillä ilmaisella rahalla jota ne muut ihmiset maksaa persnahastaan... Näinpä näin, ihan loogista. Silloin ei ole muuta epäloogista kuin että mistä ne tiliotteet sinne ilmaisen rahan toimistoon, kun perhana verkkopankkikin tökkii. Justiin näin.
Voi pieru sun kanssas!!!
[/quote]
Voi kauhia :) Tietääkseni opiskelen, jotta saan ammatin, jotta saan ammattialani töitä, jotta voin tulla osaksi teitä veronmaksajia. Koita nyt kestää, kaikki muutkin maksavat veroja, vaikka sinusta tuntuu kuin olisit erityisasemassa oleva ryöstön uhri.
[/quote]
Niin me on muutkin opiskeltu se ammatti. Itse valmistuin puoli vuotta sitten. Ja otin sitä opintolainaa niinä kuukausina kuin tarvis oli, etten tarvinnut mennä sinne ilmaisen rahan luukulle, jonne sinä mieluummin menet. Aika itsekästä minusta ajatella, ettei ota lainaa vaan menee sossuun. Opintolaina on halpa laina.
Ps. Vain nämä kaksi kommenttia ovat minun kirjoittamiani. Älä siis luule jankkaavasi yhden ja saman tyypin kanssa.
Toimitat sinne viime kuun tiliotteen.Tukea haetaan kuukaudeksi kerrallaan, et voi hakea sitä ennakkoon täksi kuuksi, kun et tiedä tämän kuun tuloja!
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:11"]
Menot:
Yhteensä 746e
Tulot:
Opintolaina 400e
Yhteensä 950e
[/quote]
[/quote]
Tästä on hallinto-oikeuden päätös. Vuokraksi on hyväksyttävä juuri se vuokra joka on. Kolme kuukautta aikaa etsiä ja muuttaa halvempaan, jos on ylihintainen. Senkin ajan jälkeen sossun pitää maksaa hyväksyttävänä pitämäänsä vuokraa suurempaa vuokraa, mikäli tilanne tosiasiallisesti on se, että halvempia kämppiä ei vaan ole saatavissa, vaikka on yritetty etsiä.
[/quote]
Niinpä :D Hauskaa lukea randomeiden pätemisyrityksiä. Ap
PS. tiedän kyllä, että perusosaan sisältyy se, tämä ja tuo. Keskustelu ei tietääkseni edes koskenut tt-tuen perusosajuttuja vaan tiliotetta, johon sain jo vastauksen. Olen tietääkseni saanut jo "pari" kertaa tt-tukea, joten otaksun tietäväni millainen summa se on suunnilleen (omalla kohdallani), mitä perusosaan sisältyy ja ei sisälly, mikä on hyväksyttävä vuokran määrä yms. Ei teidän tarvitse viisastella, kun tiedän ihan tarpeeksi omasta kokemuksesta. :) Se raja on muuten täällä päin joku 650 € ja siitä ylöspäin on liian kallis vuokra, wink wink ;) Ap
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:18"]
Toimitat sinne viime kuun tiliotteen.Tukea haetaan kuukaudeksi kerrallaan, et voi hakea sitä ennakkoon täksi kuuksi, kun et tiedä tämän kuun tuloja!
[/quote]
Ömmmmm... Heinäkuun tiliotteen olen toimittanut jo aiemman hakemuksen yhteydessä?
[/quote]Onpas jännä, sillä itse aikoinaan olen nimenomaan samasta asiasta valittanut hallintaoikeuteen, ja siellä sossun päätös katsottiin lainvoimaiseksi, koska sen tekohetkellä kaupungissa oli soluasuntoja vapaana. Viis siitä että olin samassa asunnossa asununut jo kuukausia, enkä ollut tietoinen ko. kohtuullistamis"säännöstä" ennen kuin sain sossun päätöksen jossa vuokrani oli laskettu puoleen todellisesti. Oikeuden mukaan ei tarvinnut antaa muuttoaikaa eikä mitään, vaan pelkkä soluasuntojen vapaana oleminen oikeutti sossun päätöksen. Saisiko linkkiä ko. päätökseen johon viittaat, sillä on kumma, jos ne näin vaihtelevat. Valituslupaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen en saanut. Tämä tapahtui vuonna 2001.
Ai että mua suututtaa kun joku puhuu sossusta ilmaisena rahana. Hyvinvoinnin ongelmakohtia... Niin, onhan se kamalaa jos itse ottaisi opintolainaa.
[/quote]
Tuki myönnetään takautuvasti ja joka kuu toimitetaan aina edellinen tiliote. Jos esim. haet elokuulta tukea, toimitat heinäkuun otteen ja jos elokuussa olikin enemmän tuloja se vähennetään syyskuun tuesta.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:23"]
Ai että mua suututtaa kun joku puhuu sossusta ilmaisena rahana. Hyvinvoinnin ongelmakohtia... Niin, onhan se kamalaa jos itse ottaisi opintolainaa.
[/quote]
Voi kamala, eiköhän se ole tuen saajalle ilmaista rahaa :) mutta älä huoli, pian minäkin valmistun ja alan maksaa veroja. Sitten sinun ei tarvitse tuntea yksin itseäsi kaltoinkohdelluksi raukaksi, joka joutuu maksaa veroja.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:28"]
[/quote]
Tuki myönnetään takautuvasti ja joka kuu toimitetaan aina edellinen tiliote. Jos esim. haet elokuulta tukea, toimitat heinäkuun otteen ja jos elokuussa olikin enemmän tuloja se vähennetään syyskuun tuesta.
[/quote]
Tiedän, hei haloo. Enkö juuri sanonut, että olen saanut "pari" kertaa aiemminkin tt-tukea -.- Haen tietääkseni ihan vaan syyskuulle tukea, en menneelle kuulle josta olen jo tukeni saanut. Äly hoi.
Eli lähetän joko tilitapahtumat tai koska ne eivät kuitenkaan kelpaa niin odotan kuun loppuun ja sitten lähetän tiliotteen. Simple as that.
mulla ainakin menee silleen, että saan tiliotteet vasta kuun alussa viime kuulta. en tiedä miksi helvetissä sekin on tehty niin vaikeaksi ja yleensä saan kuluvan kuukauden tuet vasta loppukuusta, vaikka hakemus olisi jätetty kuun ensimmäinen päivä. vittu.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:22"]
[/quote]Onpas jännä, sillä itse aikoinaan olen nimenomaan samasta asiasta valittanut hallintaoikeuteen, ja siellä sossun päätös katsottiin lainvoimaiseksi, koska sen tekohetkellä kaupungissa oli soluasuntoja vapaana. Viis siitä että olin samassa asunnossa asununut jo kuukausia, enkä ollut tietoinen ko. kohtuullistamis"säännöstä" ennen kuin sain sossun päätöksen jossa vuokrani oli laskettu puoleen todellisesti. Oikeuden mukaan ei tarvinnut antaa muuttoaikaa eikä mitään, vaan pelkkä soluasuntojen vapaana oleminen oikeutti sossun päätöksen. Saisiko linkkiä ko. päätökseen johon viittaat, sillä on kumma, jos ne näin vaihtelevat. Valituslupaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen en saanut. Tämä tapahtui vuonna 2001.
[/quote]
Noita on paljon, löydät varmaan itsekin kun noin näppärä olet. Mutta jo ennen vuotta 2001:
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:30"]
[/quote]
[/quote]
Tiedän, hei haloo. Enkö juuri sanonut, että olen saanut "pari" kertaa aiemminkin tt-tukea -.- Haen tietääkseni ihan vaan syyskuulle tukea, en menneelle kuulle josta olen jo tukeni saanut. Äly hoi.
Eli lähetän joko tilitapahtumat tai koska ne eivät kuitenkaan kelpaa niin odotan kuun loppuun ja sitten lähetän tiliotteen. Simple as that.
[/quote]
Sinä siis ihmettelet, kun et saa elokuun tiliotetta näkyville?! Kuinka tyhmä ihminen voi olla?! Kuvitteletko, että pankit arpoo ihmisen tulot ja menot otteelle etukäteen! :D
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:34"]
mulla ainakin menee silleen, että saan tiliotteet vasta kuun alussa viime kuulta. en tiedä miksi helvetissä sekin on tehty niin vaikeaksi ja yleensä saan kuluvan kuukauden tuet vasta loppukuusta, vaikka hakemus olisi jätetty kuun ensimmäinen päivä. vittu.
[/quote]
Voi pyhä jeesus?! Onko ihmiset ihan oikeasti näin idiootteja?!
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinä siis ihmettelet, kun et saa elokuun tiliotetta näkyville?! Kuinka tyhmä ihminen voi olla?! Kuvitteletko, että pankit arpoo ihmisen tulot ja menot otteelle etukäteen! :D
[/quote]
Huoh, en jaksa edes selittää tuollaisille vajakeille mitään. Joo, luulin että pankki ennustaa, niin luulin, ehdottomasti :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voi pieru sun kanssas!!!