Miten? (sossu)
Olen tehnyt uuden toimeentulotukihakemuksen ja lähettänyt sen, mutta tiliotteet uupuvat. Miten voin lähettää ne ajallaan, kun verkkopankkini ei näytä tiliotteita miltään tileiltä? Pitääkö minun oikeasti odottaa tämän kuun loppuun, ja sitten olen taas rahattomana sen viikon-pari mitä käsittely kestää ja vuokranmaksu viivästyy jälleen. Miksi tästäkin on tehty näin hankalaa?
olen opiskelija, joten jätetään ne sossupummi-jutut pois.
Kommentit (150)
Mä en ymmärrä miksi ketään korpeaa se, että ap ei halua nostaa lainaa. Ap saa tasan saman verran sossusta rahaa, nosti lainaa tai ei. Sen sijaan hän tekee itse sen valinnan, että elää 400e niukemmalla budjetilla kuukaudessa, niin miten se kaivelee kenenkään av-mamman persusta?
-sossu
Siis miten sä et ap voi ymmärtää, että jos olet yksinasuva, niin et ole kyllä oikeutettu toimeentulotukeen sillä sun tulot opiskelijana on parikymppiä alle 1000e kuussa, minkä pitäisi kyllä riittää asumiseen. Jos sun yksiön vuokra on vaikka 500 (mikä sekin on opiskelijalle paljon sillä solussa asuisit melkein asumislisän hinnalla), niin sulle pitäisi jäädä vielä 500e asumis jälkeen. Jos johonkin bussikorttiin menee opiskelija-alennuksen jälkeen vaikka max.40e, puhelimeen+nettiin+sähköön+veteen vaikkapa 100e/kk ja yksinasuva, koulussa päivisin syövä saa varmaan kuukauden ruoat 200e:lla jo ihan kevyesti, niin tuonkin jälkeen sulle pitäisi jäädä vielä n.150e "ylimääräiseen". Jos siis ottaisin opintolainaa. Koska et ota opintolainaa, niin tuo 400e (se opintolainan osuus) lasketaan tuloksesi jokatapauksessa, eli et ole kyllä toimeentulotukeen oikeutettu. Näinollen saat siis vain sen opintotuen+asumislisän (600e) kuukaudessa, ja sillä eläminen käymättä töissä voi tosiaan olla vähän tiukkaa ainakin jos yksiössä meinaa asua. Mutta sehän on sinun oma valintasi, eikä sinun kuulukaan olla tt-tukeen oikeutettu kun kerta voisit valinnoillasi tilannettasi muuttaa.
Toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto, jota annetaan vasta sitten kun muualta ei rahaa saa. Sulla on opintolainan mahdollisuus, joten käytä hyvä ihminen sitä. Jos sun elämänhallinta ei ole täysin hukassa, niin et sä luottotietojasi sen takaisinmaksussa menetä kyllä millään, sillä takaisinmaksu on niin joustavaa ja tapahtuu _todella_ pienissä erissä
nimim. 40e/kk opintolainaansa lyhentänyt
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 00:31"]
Mä en ymmärrä miksi ketään korpeaa se, että ap ei halua nostaa lainaa. Ap saa tasan saman verran sossusta rahaa, nosti lainaa tai ei. Sen sijaan hän tekee itse sen valinnan, että elää 400e niukemmalla budjetilla kuukaudessa, niin miten se kaivelee kenenkään av-mamman persusta?
-sossu
[/quote]
Tässä korpeaa se että ap on niin tyhmä että luulee vaan menevänsä ja ottavansa sitä tt-tukea, eli ILMAISTA RAHAA, kun lainan ottaminen ei huvita. Ap ei selvästikään tajua että
a. se ei ole ilmaista rahaa
b. siihen on looginen syy miksi laina pitää ottaa ennen toimeentulotukea
c. ap ei ole edes oiekutettu tt-tukeen tulojensa perusteella, joihin siis lasketaan laina myös mukaan
d. ap:n asenne on ihan hemmetin ylimielinen ja ärsyttävä, ja hän vaikuttaa todelliselta tulevalta sossupummilta tuolla "ei kiinnosta pärjätä itse, mä nyt meen ja haen sitä ilmasta rahaa ku en töihin millään voi mennä eikä laina kiinnosta eikä mikään muu kun ILMAINEN raha kiinnosta"
Taitaa ap olla elämänkoulun penkkejä kuluttamassa kun on aikaa trollailla :) oletko se sama jonka elättäjä palasi exänsä luo? Vai oliko se sivupersoonasi?
Mitä helvettiä te selitätte? XD hetkinen . . .
1. Kaikki eivät ole samanlaisessa koulussa kuin te, jotka tähän kommentoitte. Minä olen ILTAkoulussa, ei siellä saa kunnon ruokaa.
2. Saan kyllä asua yksiössä ihan itsekseni, jos haluan. 37 m2 on se raja. :)
3. Se laina otetaan huomioon, vaikken sitä nostakaan. Kas kun ei ketään voi siihen pakottaa, jota sitäkin olen yrittänyt toitottaa ties kuinka paljon teille :D Sitten kun en nosta lainaa, se vähennetään tt-tuestani ja bravo, what's the problem?
Kaikkien opiskelijoiden ei tarvitse elää samalla kaavalla. Ja vuokrani on suurempi kuin 500 e. Sekin on alle rajan. :)
se ei ole ilmaista rahaa <--- paitsi että se on EDELLEEN tuen saajalle ilmaista rahaa. Tämähän on toki kauhean hankala asia käsittää, mutta niin se vain on :)
Velaksi elävät vain typerykset. Kuka takaa, että saat töitä valmistuttuasi? Onko fiksuuden merkki, että elää lainarahoilla? Miksi? I don't think so. Onnea elämäänne, tulevat maksuhäiriömerkintäiset!
Minusta on paljon hienompaa ja kivempaa elää tietäen, että voin käyttää rahani mihin haluan, enkä velkojen lyhentelyyn :) Hauskahan se on varmaan maksella 10 vuotta lainaa "mukavan pienissä erissä" :) Minä hankin samalla rahalla jotain kivaa, makselkaa te vaan velkojanne :D
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 02:23"]
Velaksi elävät vain typerykset. Kuka takaa, että saat töitä valmistuttuasi? Onko fiksuuden merkki, että elää lainarahoilla? Miksi? I don't think so. Onnea elämäänne, tulevat maksuhäiriömerkintäiset!
[/quote]
Valmistumisen jälkeen on kaksi vuotta aikaa löytää töitä, ennen kuin lainaa täytyy alkaa maksaa pois. Jos kahdessa vuodessa ei töitä löydy niin eipä ne luottotiedot varmaan kovin hyviltä enää näytä oli lainaa tai ei.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 02:59"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 02:23"]
[/quote]
Valmistumisen jälkeen on kaksi vuotta aikaa löytää töitä, ennen kuin lainaa täytyy alkaa maksaa pois. Jos kahdessa vuodessa ei töitä löydy niin eipä ne luottotiedot varmaan kovin hyviltä enää näytä oli lainaa tai ei.
[/quote]
Mutta elämä hymyilee kun on velaton :)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:02"]
Et sä saa sossusta joka tapauksessa mitään, kun opintolaina katsotaan tuloksi. Ja opiskelijalla ei voi/saa olla niin isoja menoja, ettei ne tulisi viimeistään sillä lainalla katettua.
[/quote]
Tiesin, että tämä tulee jossain vaiheessa. Opintoni ovat jatkuneet vasta pari päivää sitten. En ole vielä oikeutettu opintotukeen. Siinä on se tietty tuntimäärä joka täytyy tönöttää koulussa ennen kuin on oikeutettu opintotukeen. Siksi saan sossusta.
[/quote]
Häh, no eihän ole. Mä olen oikeutettu opintotukeen 1.9 lähtien, menen myös yliopistoon ekan kerran 1.9 ja ensimmäinen tuki maksetaan 4.9.
Et sä saa sossusta joka tapauksessa mitään, kun opintolaina katsotaan tuloksi. Ja opiskelijalla ei voi/saa olla niin isoja menoja, ettei ne tulisi viimeistään sillä lainalla katettua.
[/quote]
Tiesin, että tämä tulee jossain vaiheessa. Opintoni ovat jatkuneet vasta pari päivää sitten. En ole vielä oikeutettu opintotukeen. Siinä on se tietty tuntimäärä joka täytyy tönöttää koulussa ennen kuin on oikeutettu opintotukeen. Siksi saan sossusta.
[/quote]
Sitä paitsi kun en (toivon mukaan) koskaan joudu opintolainaa ottamaan voin tietääkseni saada silti sossusta jotain, mutta ne ottaa tietenkin huomioon lainamahdollisuuden ja näin ollen tuen summa pienenee huomattavasti. Kun ei lainaa voi kuitenkaan velvoittaa ottamaan.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:11"]
[/quote]
[/quote]
Häh, no eihän ole. Mä olen oikeutettu opintotukeen 1.9 lähtien, menen myös yliopistoon ekan kerran 1.9 ja ensimmäinen tuki maksetaan 4.9.
[/quote]
Minä en ole yliopisto-opiskelija. Minulle on ihan oma opettajani sanonut, että siinä on tietty tuntimäärä joka täytyy olla koulussa. Voi olla koulukohtaistakin, en tiedä.
[/quote]Eli sulta on joskus katkaistu opintotuki kun et ole saanut tarpeeksi suorituksia? Kyllä normaalitilanteessa opintotukea saa ilman mitään etukäteisistumista. Joko syyskuun alusta tai sitten elokuusta alkaen, riippuu siitä, milloin opinnot alkavat. Hakemusten käsittelyajatkin ovat yleensä vain päiviä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:06"]
[/quote]
Kyllä saa opiskelijakin toimeentulotukea, jos opintotuki+laina+asumislisä ei jostainsyystä riitä. Opiskelijallakin voi olla vaikkapa lapsia, joiden elättäminen maksaa.
[/quote]Silloin saa asumistukea, ei -lisää. Ap ei maininnut lapsia joten lähdin oletuksesta ettei niitä ole.
Outoa, että ap TIETÄÄ ettei nettipankki tule toimimaan koko viikkona.. yleensä ne häiriöt ei kyllä tunteja kestä.
[/quote]
Joo, tiedän kyllä että perheellinen opiskelija saa asumistukea mutta ei se asumistukikaan takaa sitä että vaikkapa opiskelijalla joka on yksinhuoltaja olisi varaa elättää perhettään. Joillain opiskelijoilla on myös esimerkiksi sellaisia sairauksia, jotka vaativat kalliita lääkityksiä ja ennenkuin maksukatto täyttyy niin ei välttämättä riitä rahat lääkkeisiin tai sitten lääkkeiden oston jälkeen elämiseen. Kaikenlaisia juttuja on, joiden takia opiskelijakin voi olla oikeutettu toimeentulotukeen.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:57"]
No saa ne tiliotteet pankistakin, jos verkkopankki ei toimi.
[/quote]
verkkopankinhan PITÄISI toimia. Ei minulla ole varaa ja halua maksaa pankille jostain paperilappusista jotka minun pitäisi saada ilmaiseksi kotikoneella ja voisin lähettää ne sähköisesti sossuun.
[/quote]
No sitten sä varmaan otat yhteyttä pankkiin ja kysyt miksi verkkopankki ei toimi? Ei se asia nyt siellä kotona surkuttelemallakaan parane, eikä sossulle kelpaa selityksesksi tiliotteiden puuttumisesta se että verkkopankki ei toiminut, kun tosiaan se verkkopankki ei ole ainoa keino tiliotteita saada.
T. näiden asioiden kanssa päivittäin painiva sosiaalityöntekijä
[/quote]
No enpä kyllä luullutkaan tai edes antanut olettaa luulevani, että sossuun riittää selitykseksi joku verkkopankkieitoimivoinkojättääliitteetlähettämättä-juttu? Olisin odottanut sinne kuun loppuun, tietenkin. No kaipa soitan pankkiin sitten.
[/quote]
No senkun odotat kuun loppuun, jos se on mielestäsi parempi vaihtoehto kuin sen verkkopankkiongelman selvittäminen/tiliotteiden pyytäminen pankista. Eihän se ole keneltäkään muulta pois kuin sinulta itseltäsi. Mä en ymmärrä mikä tässä oli pointti alunperinkään? Olisiko sossun pitänyt antaa sulle lisäaikaa lappujesi toimittamiseen vain siksi ettet viitsisi alkaa selvittää mistä verkkopankkiongelma johtuu? Ihan sama kuin mä tietäisin että herätyskello on rikki, mutten viitsisi laittaa kännykän herätyskelloa soimaan vaan nukkuisin sitten mieluummin pommiin ja ihmettelisin töissä miksi pomo on vihainen...
[/quote]
Missä vitun kohdassa annoin olettaa, että sossu antaa jotain lisäaikaa? Miksi vitussa edes haluaisin jotain LISÄAIKAA, kun se tarkoittaa sitä että minulta loppuu rahat, vuokranmaksu viivästyy, laskunmaksu viivästyy... haloo, aivot? SITÄ PAITSI kun on lähettänyt tt-tukihakemuksen niin siitä hetkestä on vielä KAKSI VIIKKOA aikaa lähettää liitteet perässä. Että eipä tässä kukaan mitään lisäaikoja ole kaipaillut, en minä ainakaan. Muista en tiedä.
Ja olen jo lähettänyt soittopyynnön pankkiin. Itse en soita, koska tiedän tasan tarkkaan millainen lasku noista puheluista tulee. Pointti olisi ehkäpä ollut lähinnä vaikkapa se, että MIKSI se verkkopankki ei toimi ja onko se ihan tavallista että tiliotetta ei voi tulostaa/saada näkyviin kesken kuukauden, NIIN :O
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:12"]
[/quote]
[/quote]
Sitä paitsi kun en (toivon mukaan) koskaan joudu opintolainaa ottamaan voin tietääkseni saada silti sossusta jotain, mutta ne ottaa tietenkin huomioon lainamahdollisuuden ja näin ollen tuen summa pienenee huomattavasti. Kun ei lainaa voi kuitenkaan velvoittaa ottamaan.
[/quote]
Lainaa ei voi velvoittaa ottamaan, mutta se lasketaan silti sun tuloksesi. Helpompaa olisi vaan ottaa se laina, jota ei muuten tarvitse ottaa kuin vaikka vaan yhden kuukauden erä. Käytännössä et saa sossusta mitään ennen kuin laina on otettu, mikä on kyllä ihan oikein.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:15"]
[/quote]Eli sulta on joskus katkaistu opintotuki kun et ole saanut tarpeeksi suorituksia? Kyllä normaalitilanteessa opintotukea saa ilman mitään etukäteisistumista. Joko syyskuun alusta tai sitten elokuusta alkaen, riippuu siitä, milloin opinnot alkavat. Hakemusten käsittelyajatkin ovat yleensä vain päiviä.
[/quote]
On katkaistu joskus juu.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 00:01"]
Ja jos ilmottaa pankkiin että merkkaa ettei lainaa voi saada eli että luottotiedot on mennyt( vaikkei oikeasti ole). Silloin saa myös sosssusta rahaa
[/quote]
Kerrohan pankki mikä suostuu moiseen järjestelyyn? Ja miksi pitäisi saada sossusta rahaa, kun ei itse halua lainaa hakea? Että kaikki huijaamaan vaan...