Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten? (sossu)

Vierailija
25.08.2014 |

Olen tehnyt uuden toimeentulotukihakemuksen ja lähettänyt sen, mutta tiliotteet uupuvat. Miten voin lähettää ne ajallaan, kun verkkopankkini ei näytä tiliotteita miltään tileiltä? Pitääkö minun oikeasti odottaa tämän kuun loppuun, ja sitten olen taas rahattomana sen viikon-pari mitä käsittely kestää ja vuokranmaksu viivästyy jälleen. Miksi tästäkin on tehty näin hankalaa?

olen opiskelija, joten jätetään ne sossupummi-jutut pois.

Kommentit (150)

Vierailija
61/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:02"]

Et sä saa sossusta joka tapauksessa mitään, kun opintolaina katsotaan tuloksi. Ja opiskelijalla ei voi/saa olla niin isoja menoja, ettei ne tulisi viimeistään sillä lainalla katettua. 

[/quote]

Kyllä saa opiskelijakin toimeentulotukea, jos opintotuki+laina+asumislisä ei jostainsyystä riitä. Opiskelijallakin voi olla vaikkapa lapsia, joiden elättäminen maksaa. 

[/quote]Silloin saa asumistukea, ei -lisää. Ap ei maininnut lapsia joten lähdin oletuksesta ettei niitä ole.

Outoa, että ap TIETÄÄ ettei nettipankki tule toimimaan koko viikkona.. yleensä ne häiriöt ei kyllä tunteja kestä.

[/quote]

Minä en ole ennenkään saanut tiliotteita kesken kuukauden ja olen olettanut, että se on tavallista. Sitten olen odotellut kuun loppuun ja lähettänyt tiliotteet vasta silloin. Soittaisin sinne pankkiin, mutta ne on kalliita puheluita joten soittakoot minulle sieltä päin.

Vierailija
62/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:12"]

Sitä paitsi kun en (toivon mukaan) koskaan joudu opintolainaa ottamaan voin tietääkseni saada silti sossusta jotain, mutta ne ottaa tietenkin huomioon lainamahdollisuuden ja näin ollen tuen summa pienenee huomattavasti. Kun ei lainaa voi kuitenkaan velvoittaa ottamaan.

[/quote]Tulot kuitenkin kasvaa lainan myötä laskennallisesti niin isoiksi, että useimmiten tukea ei enää saa. Monet kaupungit käyttävät esim. opiskelijoiden vuokralle enimmäisrajoja sen mukaan, että asuisi solussa. Toisinsanoen, soluvuokraa ylittäviä vuokramenoja ei lasketa mukaan menoiksi. Tällöin esim. kun opintotuki lainoineen noin noin 800e/kk ja hyväksyttävät vuokramenot alle 300e/kk, jää laskennallisesti rahaa 500e/kk eikä oikeutta toimeentulotukeen synny. 

Ei siis kannata laskea sen tt-tuen varaan ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:10"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:57"]

No saa ne tiliotteet pankistakin, jos verkkopankki ei toimi.

[/quote]

verkkopankinhan PITÄISI toimia. Ei minulla ole varaa ja halua maksaa pankille jostain paperilappusista jotka minun pitäisi saada ilmaiseksi kotikoneella ja voisin lähettää ne sähköisesti sossuun. 

[/quote]

No sitten sä varmaan otat yhteyttä pankkiin ja kysyt miksi verkkopankki ei toimi? Ei se asia nyt siellä kotona surkuttelemallakaan parane, eikä sossulle kelpaa selityksesksi tiliotteiden puuttumisesta se että verkkopankki ei toiminut, kun tosiaan se verkkopankki ei ole ainoa keino tiliotteita saada.

T. näiden asioiden kanssa päivittäin painiva sosiaalityöntekijä

[/quote]

No enpä kyllä luullutkaan tai edes antanut olettaa luulevani, että sossuun riittää selitykseksi joku verkkopankkieitoimivoinkojättääliitteetlähettämättä-juttu? Olisin odottanut sinne kuun loppuun, tietenkin. No kaipa soitan pankkiin sitten.

[/quote]

No senkun odotat kuun loppuun, jos se on mielestäsi parempi vaihtoehto kuin sen verkkopankkiongelman selvittäminen/tiliotteiden pyytäminen pankista. Eihän se ole keneltäkään muulta pois kuin sinulta itseltäsi. Mä en ymmärrä mikä tässä oli pointti alunperinkään? Olisiko sossun pitänyt antaa sulle lisäaikaa lappujesi toimittamiseen vain siksi ettet viitsisi alkaa selvittää mistä verkkopankkiongelma johtuu? Ihan sama kuin mä tietäisin että herätyskello on rikki, mutten viitsisi laittaa kännykän herätyskelloa soimaan vaan nukkuisin sitten mieluummin pommiin ja ihmettelisin töissä miksi pomo on vihainen...

[/quote]

Missä vitun kohdassa annoin olettaa, että sossu antaa jotain lisäaikaa? Miksi vitussa edes haluaisin jotain LISÄAIKAA, kun se tarkoittaa sitä että minulta loppuu rahat, vuokranmaksu viivästyy, laskunmaksu viivästyy... haloo, aivot? SITÄ PAITSI kun on lähettänyt tt-tukihakemuksen niin siitä hetkestä on vielä KAKSI VIIKKOA aikaa lähettää liitteet perässä. Että eipä tässä kukaan mitään lisäaikoja ole kaipaillut, en minä ainakaan. Muista en tiedä.

Ja olen jo lähettänyt soittopyynnön pankkiin. Itse en soita, koska tiedän tasan tarkkaan millainen lasku noista puheluista tulee. Pointti olisi ehkäpä ollut lähinnä vaikkapa se, että MIKSI se verkkopankki ei toimi ja onko se ihan tavallista että tiliotetta ei voi tulostaa/saada näkyviin kesken kuukauden, NIIN :O

[/quote]

Okei, no täällä ei kukaan voi tietää miksi verkkopankkisi ei toimi, ja kyllä tiliotteet voi tottakai ottaa milloin vain. 

Vierailija
64/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:19"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:15"]

Tiesin, että tämä tulee jossain vaiheessa. Opintoni ovat jatkuneet vasta pari päivää sitten. En ole vielä oikeutettu opintotukeen. Siinä on se tietty tuntimäärä joka täytyy tönöttää koulussa ennen kuin on oikeutettu opintotukeen. Siksi saan sossusta.

[/quote]Eli sulta on joskus katkaistu opintotuki kun et ole saanut tarpeeksi suorituksia? Kyllä normaalitilanteessa opintotukea saa ilman mitään etukäteisistumista. Joko syyskuun alusta tai sitten elokuusta alkaen, riippuu siitä, milloin opinnot alkavat. Hakemusten käsittelyajatkin ovat yleensä vain päiviä.

[/quote]

On katkaistu joskus juu.

[/quote]Sitten kannattaa varautua myös siihen, että sossussa katsotaan että tulottomuus on itse aiheutettua, jolloin toimeentulotuen perusosasta voidaan vähentää 20-40%...

Vierailija
65/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:02"]

Et sä saa sossusta joka tapauksessa mitään, kun opintolaina katsotaan tuloksi. Ja opiskelijalla ei voi/saa olla niin isoja menoja, ettei ne tulisi viimeistään sillä lainalla katettua. 

[/quote]

Tiesin, että tämä tulee jossain vaiheessa. Opintoni ovat jatkuneet vasta pari päivää sitten. En ole vielä oikeutettu opintotukeen. Siinä on se tietty tuntimäärä joka täytyy tönöttää koulussa ennen kuin on oikeutettu opintotukeen. Siksi saan sossusta.

[/quote]

Sitä paitsi kun en (toivon mukaan) koskaan joudu opintolainaa ottamaan voin tietääkseni saada silti sossusta jotain, mutta ne ottaa tietenkin huomioon lainamahdollisuuden ja näin ollen tuen summa pienenee huomattavasti. Kun ei lainaa voi kuitenkaan velvoittaa ottamaan.

[/quote]

Lainaa ei voi velvoittaa ottamaan, mutta se lasketaan silti sun tuloksesi. Helpompaa olisi vaan ottaa se laina, jota ei muuten tarvitse ottaa kuin vaikka vaan yhden kuukauden erä. Käytännössä et saa sossusta mitään ennen kuin laina on otettu, mikä on kyllä ihan oikein.

[/quote]

Minulle on aivan samantekevää, että se laina katsotaan tuloiksi ja vähennetään tuista. Ihan loogista. Mutta vaikka opintolaina on turvallinen laina en silti halua ottaa sitä. Mieluummin kituuttelen vähillä rahoilla kuin elelen herroiksi velalla. Mutta tässä mennään nyt ihan off topiciin, kun pointti oli vain tuo tiliote-juttu.

Vierailija
66/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:21"]

[/quote]

verkkopankinhan PITÄISI toimia. Ei minulla ole varaa ja halua maksaa pankille jostain paperilappusista jotka minun pitäisi saada ilmaiseksi kotikoneella ja voisin lähettää ne sähköisesti sossuun. 

[/quote]

No sitten sä varmaan otat yhteyttä pankkiin ja kysyt miksi verkkopankki ei toimi? Ei se asia nyt siellä kotona surkuttelemallakaan parane, eikä sossulle kelpaa selityksesksi tiliotteiden puuttumisesta se että verkkopankki ei toiminut, kun tosiaan se verkkopankki ei ole ainoa keino tiliotteita saada.

[/quote]

No enpä kyllä luullutkaan tai edes antanut olettaa luulevani, että sossuun riittää selitykseksi joku verkkopankkieitoimivoinkojättääliitteetlähettämättä-juttu? Olisin odottanut sinne kuun loppuun, tietenkin. No kaipa soitan pankkiin sitten.

[/quote]

No senkun odotat kuun loppuun, jos se on mielestäsi parempi vaihtoehto kuin sen verkkopankkiongelman selvittäminen/tiliotteiden pyytäminen pankista. Eihän se ole keneltäkään muulta pois kuin sinulta itseltäsi. Mä en ymmärrä mikä tässä oli pointti alunperinkään? Olisiko sossun pitänyt antaa sulle lisäaikaa lappujesi toimittamiseen vain siksi ettet viitsisi alkaa selvittää mistä verkkopankkiongelma johtuu? Ihan sama kuin mä tietäisin että herätyskello on rikki, mutten viitsisi laittaa kännykän herätyskelloa soimaan vaan nukkuisin sitten mieluummin pommiin ja ihmettelisin töissä miksi pomo on vihainen...

[/quote]

Missä vitun kohdassa annoin olettaa, että sossu antaa jotain lisäaikaa? Miksi vitussa edes haluaisin jotain LISÄAIKAA, kun se tarkoittaa sitä että minulta loppuu rahat, vuokranmaksu viivästyy, laskunmaksu viivästyy... haloo, aivot? SITÄ PAITSI kun on lähettänyt tt-tukihakemuksen niin siitä hetkestä on vielä KAKSI VIIKKOA aikaa lähettää liitteet perässä. Että eipä tässä kukaan mitään lisäaikoja ole kaipaillut, en minä ainakaan. Muista en tiedä.

Ja olen jo lähettänyt soittopyynnön pankkiin. Itse en soita, koska tiedän tasan tarkkaan millainen lasku noista puheluista tulee. Pointti olisi ehkäpä ollut lähinnä vaikkapa se, että MIKSI se verkkopankki ei toimi ja onko se ihan tavallista että tiliotetta ei voi tulostaa/saada näkyviin kesken kuukauden, NIIN :O

[/quote]

Okei, no täällä ei kukaan voi tietää miksi verkkopankkisi ei toimi, ja kyllä tiliotteet voi tottakai ottaa milloin vain. 

[/quote]

Niin, lähinnä siksi kyselin, että onkohan tämä ihan normaalia ja onko muilla kenties sama juttu vai onko minun verkkopankissani vain häikkää. En ymmärrä, miksi nettikeskusteluissa asiat viedään ihan sivuraiteille, syytellään asioista joista ap ei ole edes maininnut mitään, ymmärretään tahallaan väärin kaikki ja viedään koko keskustelu ihan ihmeellisille poluille ja loppujen lopuksi vastaajat paisuttavat pienen kysymyksen kauheaksi väittelyksi asioista, joista ap ei edes ole kysynyt.

tai minä. - Ap

Vierailija
67/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:23"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:15"]

[/quote]Eli sulta on joskus katkaistu opintotuki kun et ole saanut tarpeeksi suorituksia? Kyllä normaalitilanteessa opintotukea saa ilman mitään etukäteisistumista. Joko syyskuun alusta tai sitten elokuusta alkaen, riippuu siitä, milloin opinnot alkavat. Hakemusten käsittelyajatkin ovat yleensä vain päiviä.

[/quote]

On katkaistu joskus juu.

[/quote]Sitten kannattaa varautua myös siihen, että sossussa katsotaan että tulottomuus on itse aiheutettua, jolloin toimeentulotuen perusosasta voidaan vähentää 20-40%...

[/quote]

Ihan sama edelleen, koska ilmaista rahaa se on joka tapauksessa. Ei minulla ole aikomuksenakaan elellä herroiksi sossun tai kenenkään muidenkaan rahoilla. Mutta jos voin välttää lainan, ihan minkä tahansa lainan, niin vältän. Vihaan velkaa. 

Vierailija
68/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin, lähinnä siksi kyselin, että onkohan tämä ihan normaalia ja onko muilla kenties sama juttu vai onko minun verkkopankissani vain häikkää. En ymmärrä, miksi nettikeskusteluissa asiat viedään ihan sivuraiteille, syytellään asioista joista ap ei ole edes maininnut mitään, ymmärretään tahallaan väärin kaikki ja viedään koko keskustelu ihan ihmeellisille poluille ja loppujen lopuksi vastaajat paisuttavat pienen kysymyksen kauheaksi väittelyksi asioista, joista ap ei edes ole kysynyt.

tai minä. - Ap

[/quote]

Ei kai se muiden vika ole, jos et osaa myydä tekstiäsi niin, että se ymmärretään oikein. 

Vierailija
69/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri

Siinä on laskuri, jolla voit laskea oletko oikeutettu toimeentulotukeen. Tuloihin merkitse opintotuki+asumislisä+opintotuki(400e) vaikka et opintotukea olisikaan nostanut.

Vierailija
70/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ilmainen vinkki vielä, vaikka se asiaan liity. Kannattaa olla yhteydessä vuokranantajaan mahdollisen vuokran viivästymisen johdosta. 

Vierailija
71/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et nyt ap taida tajuta. Kun tuo opintolainan määrä lasketaan sun tuloksi vaikket sitä olisi nostanutkaan, ja lisäksi itseaiheutetun varattomuuden takia saat "karenssina" 20% vähemmän toimeentulotukea, niin ei sulle jää saatavaksi mitään, ellei sulla tosiaan ole elätettävänä jotain lapsikatrasta siellä. Että on sillä vähän väliä. Tod. näk. ainoa keino saada rahaa on opintolaina, mikä ei olisi yhtään hullumpi juttu. Ota vaikka yhden kuukauden erä, 400e, jonka voit maksaa pois 2v kuluttua valmistumisestasi, ja silloinkin erissä. Kyse tulee olemaan muutamasta kympistä kuussa...

Vierailija
72/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

tai minä. - Ap

[/quote]

Ei kai se muiden vika ole, jos et osaa myydä tekstiäsi niin, että se ymmärretään oikein. 

[/quote]

Kyllä minä kirjoittaa osaan, mutta tapoihini ei kuulu läväyttää aloitukseen asioita, joita ei ole kysytty. Siksipä vastaajat voisivat ensin kysyä ja vasta sitten jäkättää.

Vierailija
73/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:33"]

Ihan ilmainen vinkki vielä, vaikka se asiaan liity. Kannattaa olla yhteydessä vuokranantajaan mahdollisen vuokran viivästymisen johdosta. 

[/quote]

This one I know.

Vierailija
74/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:38"]

Sä et nyt ap taida tajuta. Kun tuo opintolainan määrä lasketaan sun tuloksi vaikket sitä olisi nostanutkaan, ja lisäksi itseaiheutetun varattomuuden takia saat "karenssina" 20% vähemmän toimeentulotukea, niin ei sulle jää saatavaksi mitään, ellei sulla tosiaan ole elätettävänä jotain lapsikatrasta siellä. Että on sillä vähän väliä. [/quote]Näinpä. Esimerkkilaskelma:

Menot:

Perusosa 470e * 80% = 376e

Hyväksyttävä vuokra esim. 350e

Hyväksyttävät muut kulut (esim. sähkö) 20

Yhteensä 746e

Tulot:

Opintoraha + asumislisä 550e

Opintolaina 400e

Yhteensä 950e

Tulot - menot = 204e. Eli sulla jäisi laskelman mukaan yli 200e YLIMÄÄRÄISTÄ, ja täten et toimeentulotukea saa.

Riippuu siis ihan siitä mikä on hyväksyttävän vuokran määrä ja vähennetäänkö sulta perusnormia vai ei, että onko edes teoreettista mahdollisuutta saada tukea.

Vierailija
75/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et nyt ap taida tajuta. Kun tuo opintolainan määrä lasketaan sun tuloksi vaikket sitä olisi nostanutkaan, ja lisäksi itseaiheutetun varattomuuden takia saat "karenssina" 20% vähemmän toimeentulotukea, niin ei sulle jää saatavaksi mitään, ellei sulla tosiaan ole elätettävänä jotain lapsikatrasta siellä. Että on sillä vähän väliä. Tod. näk. ainoa keino saada rahaa on opintolaina, mikä ei olisi yhtään hullumpi juttu. Ota vaikka yhden kuukauden erä, 400e, jonka voit maksaa pois 2v kuluttua valmistumisestasi, ja silloinkin erissä. Kyse tulee olemaan muutamasta kympistä kuussa...

[/quote]

1. Tiedän, että opintolaina katsotaan tuloksi, vaikka sitä ei olisi nostettu.

2. Luotan enemmän sossun päätökseen kuin random palstalaisen heittoon. Joten sen näkee sitten, että mitä tulee vai tuleeko mittään.

3. Laina on aina laina eikä minua kiinnosta, vaikka sitä pitäisi maksaa yhden euron erissä. Se on silti velkaa ja kun maksat kympin kuussa 400 euron velkaa, saat maksaa aika kauan. Edelleenkään kukaan ei velvoita ottamaan velkaa, siksi en sitä ota.

Vierailija
76/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:46"]

Sä et nyt ap taida tajuta. Kun tuo opintolainan määrä lasketaan sun tuloksi vaikket sitä olisi nostanutkaan, ja lisäksi itseaiheutetun varattomuuden takia saat "karenssina" 20% vähemmän toimeentulotukea, niin ei sulle jää saatavaksi mitään, ellei sulla tosiaan ole elätettävänä jotain lapsikatrasta siellä. Että on sillä vähän väliä. [/quote]Näinpä. Esimerkkilaskelma:

Menot:

Yhteensä 746e

Tulot:

Opintolaina 400e

Yhteensä 950e

Tulot - menot = 204e. Eli sulla jäisi laskelman mukaan yli 200e YLIMÄÄRÄISTÄ, ja täten et toimeentulotukea saa.

Riippuu siis ihan siitä mikä on hyväksyttävän vuokran määrä ja vähennetäänkö sulta perusnormia vai ei, että onko edes teoreettista mahdollisuutta saada tukea.

[/quote]

Anteeksi mutta en tiedä, missä metsässä sinä asut jos vuokrat ovat siellä luokkaa 350 e kuukaudessa. Täällä pääkaupunkiseudulla on vähän eri meininki. Minun vuokrani lähentelee kuuttasataa.

Vierailija
77/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on taas... Pistät VIESTIN sieltä verkkopankin kautta omaan konttoriisi, jossa vaadit jollain konstilla tiliotteita. Ilmaiseksi tietysti kun verkkopankki ei toimi niin, että saisit sieltä vaikka sen pitäisi toimia. Ei tällaisessa tapauksessa voida mitään velottaa. Tosin saat itsekin tulostettua sivu sivulta tapahtumat, jos tiliotetta ei ole vielä koostettu. Kannattaa tarkistaa myös asetukset, ettei jokin päivitys ole muuttanut tilioteasetuksiasi.

Lainaa ei tietenkään ole pakko ottaa, joten joku tuolla ylempänä puhuu läpiä päähänsä. Yliopisto ei myöskään ole koulu, eli joku toinenkin höperehtii.

Kysy lisää, jos kysyttävää. Tiedän kaikesta kaiken.

Vierailija
78/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:47"]

[/quote]

1. Tiedän, että opintolaina katsotaan tuloksi, vaikka sitä ei olisi nostettu.

2. Luotan enemmän sossun päätökseen kuin random palstalaisen heittoon. Joten sen näkee sitten, että mitä tulee vai tuleeko mittään.

3. Laina on aina laina eikä minua kiinnosta, vaikka sitä pitäisi maksaa yhden euron erissä. Se on silti velkaa ja kun maksat kympin kuussa 400 euron velkaa, saat maksaa aika kauan. Edelleenkään kukaan ei velvoita ottamaan velkaa, siksi en sitä ota.

[/quote]

No tämä random-palstalainen on opiskellut yliopistossa 5v yhteiskuntatieteiden maisteriksi pääaineenaan sosiaalityö ja työskennellyt alalla 6vuotta. Mutta joo, ihan miten vaan. Kannattaahan sinne sossuun toki soitella ja kysellä että miten on, mutta älä nyt tiliotteiden tulostelusta vielä stressaa jos et ole edes sosiaalitoimistoon vielä yhteydessä ollut. 

Vierailija
79/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:49"]

Menot:

Yhteensä 746e

Tulot:

Opintolaina 400e

Yhteensä 950e

[/quote]

Anteeksi mutta en tiedä, missä metsässä sinä asut jos vuokrat ovat siellä luokkaa 350 e kuukaudessa. Täällä pääkaupunkiseudulla on vähän eri meininki. Minun vuokrani lähentelee kuuttasataa.

[/quote]

Lisäksi en ymmärrä että mistä repäisit sanan YLIMÄÄRÄINEN? En tiedä mitä elämän menoja sinulla on, mutta minulla ne ovat vuokra, puhelinlasku, nettilasku, kotivakuutus, ruuat, vaatteet... Ylimääräistä jäänee hyvällä tuurilla noin 50 senttiä. 

Vierailija
80/150 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:49"]

Menot:

Yhteensä 746e

Tulot:

Opintolaina 400e

Yhteensä 950e

[/quote]

[/quote]

Lisäksi en ymmärrä että mistä repäisit sanan YLIMÄÄRÄINEN? En tiedä mitä elämän menoja sinulla on, mutta minulla ne ovat vuokra, puhelinlasku, nettilasku, kotivakuutus, ruuat, vaatteet... Ylimääräistä jäänee hyvällä tuurilla noin 50 senttiä. 

[/quote]

Tarvehiearkia, suoja, vaateet ja ravinto on laskettu perusosaan. Kaikki muu on ylimääräistä, kuten vakuutukset, puhelin-ja nettillasku. Ne eivät sisälly valtion takaamiin perustarpeisiin, eikä oikeuksiin ja koska pahasti näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea ilman todellista vastuuta joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja, koska olettamuksena on, että ihminen elättää itsensä työllä.