Miten? (sossu)
Olen tehnyt uuden toimeentulotukihakemuksen ja lähettänyt sen, mutta tiliotteet uupuvat. Miten voin lähettää ne ajallaan, kun verkkopankkini ei näytä tiliotteita miltään tileiltä? Pitääkö minun oikeasti odottaa tämän kuun loppuun, ja sitten olen taas rahattomana sen viikon-pari mitä käsittely kestää ja vuokranmaksu viivästyy jälleen. Miksi tästäkin on tehty näin hankalaa?
olen opiskelija, joten jätetään ne sossupummi-jutut pois.
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:19"]
Ei tarvitse ottaa mitään 8tunnin työvuoroa, kun pärjäät hyvin jo 3-4tunnin keikoilla. Tai vastaavasti teet niitä 8tunnin keikkoja, ja lepäät toisena päivänä. Enkä minä lähettele tiliotteita miten sattuu, lähetän niitä juuri niinkuin kuuluukin. Jos haluat laittaa menemään tarkat tiedot, niin tulostat sen heinäkuun otteen ja siihen päälle tähän päivään saakka tilitapahtumat.
Tätä sulle on jankattu jo 5sivua, etkä vain jaksa ymmärtää, vaikka väität olevasi kokenutkin tt-asiakas.
Ja niinkuin jo aiemmin kerroin, on ne muutkin joutuneet painamaan sitä duunia ääriin saakka, kun on haluttu parempi toimeentulo opiskelun ajaksi. Edelleen otat univelat takaisin sitten lomina/viikonloppuina/ niinä arkipäivinä, kun sinulla ei ole työharjoittelua.
Onko tää työmoraali tosiaan muuttunut näin radikaalisti neljässä vuodessa? Ei tässä ole oikeasti kyse muusta kuin ASENTEESTA.
T.110
[/quote]
Miiiiiiiksi systemaattisesti 8tunnin, 3-4tunnin, 5sivua...? Miksei 8 tunnin, 3-4 tunnin, 5 sivua...?
[/quote]
Sivuilla tarkoittanet tätä keskustelua, 3-4:llä tunnilla työvuorojen pituuksia, kaikki muu meni ohi ja lujaa menikin. En edelleenkään ole tekemässä säännöllisiä töitä opiskelun ohella TAI tinkimässä yöunistani leikkiessäni superihmistä ja pahentaen henkilökohtaisia terveysasioitani skippaamalla tarvitsemani unen määrän. En tiedä, miksi tämä keskustelu edes meni tähän, vaikken tietääkseni kysynyt muista kuin tilioteasioista ja sain jo vastauksen siihen juttuun. Muuta kun en tarvitse. Outoa.
Sulle on 5sivua jankattu tuosta tiliotteesta ja siitä, miksi et saa tulostettua elokuun tiliotetta tähän hätään. En tiedä, erotatko termit tiliote ja tilitiedot toisistaan, mutta kovin sinulle on asiaa koitettu selvittää.
Miksi edes jatkat asiasta, kun olet jo kysymykseesi vastauksen saanut? Ärsyttää tuommoiset loiset, jotka kuvittelevat saavansa sossusta SILTI rahaa, vaikka ei edes OPINTOlainaa hae. Ei ole pakko ei, tiedetään. Onneksi sullekkaan ei ole pakko antaa toimeentulotukea.
Nyt lopetan, kiitos ja hei, toivottavasti tukehdut saamaasi kieltävään päätökseen.
No saa ne tiliotteet pankistakin, jos verkkopankki ei toimi.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:57"]
[/quote]
verkkopankinhan PITÄISI toimia. Ei minulla ole varaa ja halua maksaa pankille jostain paperilappusista jotka minun pitäisi saada ilmaiseksi kotikoneella ja voisin lähettää ne sähköisesti sossuun.
Kyllä sinun ihan oikeasti pitää.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:58"]
Se kannustaa työntekoon!
[/quote]
Minulle riittää nyt opiskelu, kiitos. Meillä on muutenkin muutaman kuukauden työssäoppimisjaksoja joiden aikana ei ole luonnollisestikaan edes mahdollista olla palkkatyössä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:59"]
Kyllä sinun ihan oikeasti pitää.
[/quote]
Aika uskomatonta. Melkeinpä yliluonnollista? Ap
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:57"]
[/quote]
verkkopankinhan PITÄISI toimia. Ei minulla ole varaa ja halua maksaa pankille jostain paperilappusista jotka minun pitäisi saada ilmaiseksi kotikoneella ja voisin lähettää ne sähköisesti sossuun.
[/quote]
No sitten sä varmaan otat yhteyttä pankkiin ja kysyt miksi verkkopankki ei toimi? Ei se asia nyt siellä kotona surkuttelemallakaan parane, eikä sossulle kelpaa selityksesksi tiliotteiden puuttumisesta se että verkkopankki ei toiminut, kun tosiaan se verkkopankki ei ole ainoa keino tiliotteita saada.
T. näiden asioiden kanssa päivittäin painiva sosiaalityöntekijä
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:37"]
Sulle on 5sivua jankattu tuosta tiliotteesta ja siitä, miksi et saa tulostettua elokuun tiliotetta tähän hätään. En tiedä, erotatko termit tiliote ja tilitiedot toisistaan, mutta kovin sinulle on asiaa koitettu selvittää.
Miksi edes jatkat asiasta, kun olet jo kysymykseesi vastauksen saanut? Ärsyttää tuommoiset loiset, jotka kuvittelevat saavansa sossusta SILTI rahaa, vaikka ei edes OPINTOlainaa hae. Ei ole pakko ei, tiedetään. Onneksi sullekkaan ei ole pakko antaa toimeentulotukea.
Nyt lopetan, kiitos ja hei, toivottavasti tukehdut saamaasi kieltävään päätökseen.
[/quote]
Tiedän tiliotteen ja tilitapahtumaluettelon eron, kiitos kysymästä :) Tallensin juuri heinäkuun tiliotteet ja siihen lisäksi tämän kuun tilitapahtumat ja liitän ne sähköiseen hakemukseen. Harmi, että sinua henkilökohtaisesti harmittaa se, että joku tyyppi X ei ota velkaa. Se lienee kuitenkin jokaisen oma päätös, luulisin. :) Toimeentulotuen maksusta taas päättää Suomen laki ja sossut, vaikka sinulla onkin kova halu tehdä päätös minun tuistani heidän puolestaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:28"]
Ja kyllä, kotini pysyi opiskeluiden ja työn ohella siistinä. Ei niitä mattoja tarvitse joka toinen päivä rahdata ulos tuulettumaan, tai muuta vastaavaa. Kun kodin perussiisteyttä ylläpitää, niin perusteellisempaan siivoukseen menee maks. puoli tuntia viikossa. Tämäkin on vain järjestelykysymys.
Ja kyllä, läksyjäkin piti tehdä, muistan kyllä. En nyt vain kokenut kouluani niin haasteelliseksi, että olisin tarvinnut hyvän koulutyön tekemiseen paria tuntia enempää. Ja harvemmin työharjoittelun aikana muita läksyjä on, kuin työsuorituksen lapun täyttäminen. Tai taisi meillä olla pari jotain lomaketta, eipä niihin aikaa mennyt. Nelosia vetelin, kunnes viimeisenä vuotena muuttui kolmiportaiseksi, jolloin sitten sain kolmosia.
Kun lukiossa opiskelin, niin minulla meni ma-pe koulumatkoihin 1,5tuntia/suunta. Parhaimmillani kouluaikani oli 8-15.45, riippuen jakson kurssimääristä. Koulun jälkeen kävin vielä joka ilta siivoamassa 4tuntia kahta eri kohdetta. Sen jälkeen tein pari tuntia läksyjä ja loput junassa, jos jäi kesken. Viikonloppuisin otin sitten rennosti. Lukion aikana en edes tarvinnut lainaa. Ensimmäiset 36tunnin ääreisesimerkit olivatkin sitten ammattikoulusta.
Joten kyllä, olen voinut olla superihminen 5vuotta, jonka jälkeen pääsin rentouttavaan "vain 7,5-14tunnin" työpäiviin. YT-neuvottelujen takia ei tarvitse stressata enää sitäkään.
[/quote]
Minä en rahtaa tai raahaa mattoa tuulettumaan vaan imuroin sen. Minulla on paljon tiskiä käsin tiskattavana, kissan jälkiä siivottavana. Yksiössä voi olla yllättävän paljon hommaa, vaikkei heti uskoisi. Tässä on sellainen hupsu juttu, että minä en eläkään sinun elämääsi, vaan omaani. Minä olen illat koulussa ja lisäksi minulla on koulu- ja kotihommia. Minulla ei ole varaa hoitaa koulua muiden asioiden kustannuksella sinne päin, vaan siihen on oikeasti panostettava, jos meinaa valmistua. Edelleen, teen kyllä mielelläni työvuoroja silloin tällöin, mutta stressiä en niistä ota ja koulu on minulle nyt ja jatkossa number 1. Saatanapa kohtapuolin laittaa hakemuksenkin yhteen paikkaan, mutta tuskinpa sieltä mitään työtä edes tarjotaan. Ja hakemukseen aion kirjoittaa, että koulu vie leijonanosan ajastani ja työt ovat kakkossijalla.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:53"]
Ja muistakaa nyt hyvät ihmiset viedä se TOIMEENTULOTUKIHAKEMUS sossuun aina kuun puolessa välissä, jotta ehtii seuraavan kuun alkuun mahdolliset maksut. Esim. syyskuun hakemus olisi pitänyt viedä jo tämän kuun 11 päivä (suurinpiirtein), turha sitten on itkeä, kun tuet eivät tule ajallaan, jos ei vie ajoissa.
[/quote]
Helsingissä toimii aika nopeasti tuo hakemuskäsittely ainakin Kalliossa. Jätin 15. päivä hakemuksen, tänään tuli päätös, ja siinä on postin kulkuun mennyt aika mukana (eli viikonloppu). Liiteet tuli jostain syystä jo perjantaina vaikka päätös tuli vasta tänään. En tiedä miksi ne on erikseen pitänyt lähettää.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:02"]
Et sä saa sossusta joka tapauksessa mitään, kun opintolaina katsotaan tuloksi. Ja opiskelijalla ei voi/saa olla niin isoja menoja, ettei ne tulisi viimeistään sillä lainalla katettua.
[/quote]
Tiesin, että tämä tulee jossain vaiheessa. Opintoni ovat jatkuneet vasta pari päivää sitten. En ole vielä oikeutettu opintotukeen. Siinä on se tietty tuntimäärä joka täytyy tönöttää koulussa ennen kuin on oikeutettu opintotukeen. Siksi saan sossusta.
[/quote]
Sitä paitsi kun en (toivon mukaan) koskaan joudu opintolainaa ottamaan voin tietääkseni saada silti sossusta jotain, mutta ne ottaa tietenkin huomioon lainamahdollisuuden ja näin ollen tuen summa pienenee huomattavasti. Kun ei lainaa voi kuitenkaan velvoittaa ottamaan.
[/quote]
Lainaa ei voi velvoittaa ottamaan, mutta se lasketaan silti sun tuloksesi. Helpompaa olisi vaan ottaa se laina, jota ei muuten tarvitse ottaa kuin vaikka vaan yhden kuukauden erä. Käytännössä et saa sossusta mitään ennen kuin laina on otettu, mikä on kyllä ihan oikein.
[/quote]
Minulle on aivan samantekevää, että se laina katsotaan tuloiksi ja vähennetään tuista. Ihan loogista. Mutta vaikka opintolaina on turvallinen laina en silti halua ottaa sitä. Mieluummin kituuttelen vähillä rahoilla kuin elelen herroiksi velalla. Mutta tässä mennään nyt ihan off topiciin, kun pointti oli vain tuo tiliote-juttu.
[/quote]
Jepjep. Näinhän se on loogista ajatella. Mitäs sitä lainaa omiin nimiinsä ottaa, kun sitä voi elellä sillä ilmaisella rahalla jota ne muut ihmiset maksaa persnahastaan... Näinpä näin, ihan loogista. Silloin ei ole muuta epäloogista kuin että mistä ne tiliotteet sinne ilmaisen rahan toimistoon, kun perhana verkkopankkikin tökkii. Justiin näin.
Voi pieru sun kanssas!!!
[/quote]
Voi kauhia :) Tietääkseni opiskelen, jotta saan ammatin, jotta saan ammattialani töitä, jotta voin tulla osaksi teitä veronmaksajia. Koita nyt kestää, kaikki muutkin maksavat veroja, vaikka sinusta tuntuu kuin olisit erityisasemassa oleva ryöstön uhri.
[/quote]
Niin me on muutkin opiskeltu se ammatti. Itse valmistuin puoli vuotta sitten. Ja otin sitä opintolainaa niinä kuukausina kuin tarvis oli, etten tarvinnut mennä sinne ilmaisen rahan luukulle, jonne sinä mieluummin menet. Aika itsekästä minusta ajatella, ettei ota lainaa vaan menee sossuun. Opintolaina on halpa laina.
Ps. Vain nämä kaksi kommenttia ovat minun kirjoittamiani. Älä siis luule jankkaavasi yhden ja saman tyypin kanssa.
[/quote]
Minä kävin myös ilta ja viikonloputöissä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:02"]
Et sä saa sossusta joka tapauksessa mitään, kun opintolaina katsotaan tuloksi. Ja opiskelijalla ei voi/saa olla niin isoja menoja, ettei ne tulisi viimeistään sillä lainalla katettua.
[/quote]
Tiesin, että tämä tulee jossain vaiheessa. Opintoni ovat jatkuneet vasta pari päivää sitten. En ole vielä oikeutettu opintotukeen. Siinä on se tietty tuntimäärä joka täytyy tönöttää koulussa ennen kuin on oikeutettu opintotukeen. Siksi saan sossusta.
[/quote]
Sitä paitsi kun en (toivon mukaan) koskaan joudu opintolainaa ottamaan voin tietääkseni saada silti sossusta jotain, mutta ne ottaa tietenkin huomioon lainamahdollisuuden ja näin ollen tuen summa pienenee huomattavasti. Kun ei lainaa voi kuitenkaan velvoittaa ottamaan.
[/quote]
Lainaa ei voi velvoittaa ottamaan, mutta se lasketaan silti sun tuloksesi. Helpompaa olisi vaan ottaa se laina, jota ei muuten tarvitse ottaa kuin vaikka vaan yhden kuukauden erä. Käytännössä et saa sossusta mitään ennen kuin laina on otettu, mikä on kyllä ihan oikein.
[/quote]
Minulle on aivan samantekevää, että se laina katsotaan tuloiksi ja vähennetään tuista. Ihan loogista. Mutta vaikka opintolaina on turvallinen laina en silti halua ottaa sitä. Mieluummin kituuttelen vähillä rahoilla kuin elelen herroiksi velalla. Mutta tässä mennään nyt ihan off topiciin, kun pointti oli vain tuo tiliote-juttu.
[/quote]
Jepjep. Näinhän se on loogista ajatella. Mitäs sitä lainaa omiin nimiinsä ottaa, kun sitä voi elellä sillä ilmaisella rahalla jota ne muut ihmiset maksaa persnahastaan... Näinpä näin, ihan loogista. Silloin ei ole muuta epäloogista kuin että mistä ne tiliotteet sinne ilmaisen rahan toimistoon, kun perhana verkkopankkikin tökkii. Justiin näin.
Voi pieru sun kanssas!!!
[/quote]
Voi kauhia :) Tietääkseni opiskelen, jotta saan ammatin, jotta saan ammattialani töitä, jotta voin tulla osaksi teitä veronmaksajia. Koita nyt kestää, kaikki muutkin maksavat veroja, vaikka sinusta tuntuu kuin olisit erityisasemassa oleva ryöstön uhri.
[/quote]
Niin me on muutkin opiskeltu se ammatti. Itse valmistuin puoli vuotta sitten. Ja otin sitä opintolainaa niinä kuukausina kuin tarvis oli, etten tarvinnut mennä sinne ilmaisen rahan luukulle, jonne sinä mieluummin menet. Aika itsekästä minusta ajatella, ettei ota lainaa vaan menee sossuun. Opintolaina on halpa laina.
Ps. Vain nämä kaksi kommenttia ovat minun kirjoittamiani. Älä siis luule jankkaavasi yhden ja saman tyypin kanssa.
[/quote]
Minä kävin myös ilta ja viikonloputöissä.
[/quote]
Kukaan ei pakottanut sinuakaan velkaantumaan. Joten sori, en tiedä miksi luokittelet minut itsekkääksi ihmiseksi siksi, että keskityn mieluummin valmistumiseen ja nostan ilmaista rahaa sen verran kuin on tarvis. Kaikilla ei jaksaminen/terveys riitä joka paikkaan repeämiseen. Minun on todella keskityttävä yhteen asiaan kerrallaan ja se on joko opiskelu tai työ. Molempiin ei riitä energia. Puhuin täällä aiemmin siitä opintotuen katkaisemisesta joskus aikoinaan. Voin kertoa, että ei se ollut sitä, että ei jaxa mennä kouluun, lintsaaminen on kivempaa xDDD Siksi, OMALLA kohdallani joko opiskelu tai työt. Tällä hetkellä se on opiskelu.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:53"]
Ja muistakaa nyt hyvät ihmiset viedä se TOIMEENTULOTUKIHAKEMUS sossuun aina kuun puolessa välissä, jotta ehtii seuraavan kuun alkuun mahdolliset maksut. Esim. syyskuun hakemus olisi pitänyt viedä jo tämän kuun 11 päivä (suurinpiirtein), turha sitten on itkeä, kun tuet eivät tule ajallaan, jos ei vie ajoissa.
[/quote]
Helsingissä toimii aika nopeasti tuo hakemuskäsittely ainakin Kalliossa. Jätin 15. päivä hakemuksen, tänään tuli päätös, ja siinä on postin kulkuun mennyt aika mukana (eli viikonloppu). Liiteet tuli jostain syystä jo perjantaina vaikka päätös tuli vasta tänään. En tiedä miksi ne on erikseen pitänyt lähettää.
[/quote]
Tiedän, että saattaa olla nopeitakin käsittelyjä, mutta yleensä vie enemmän kuin 7-10 pv. ja hyvähän siihen on varautua viemällä hakemus ajoissa. Mulla on nyt kesän aikana käsittelyt kestäneet 5 pv:stä -3 viikkoon, joten koskaan ei voi tietää.
Nyt voin vihdoin ja viimein sulkea tämän ärsyttävän koneen ja painua muihin hommiin, kiitän kiinnostuksestanne elämääni kohtaan, nyt se on moro! :) Ap
Tiliotteen pystyy tulostamaan keskenkuukauden tilitahpahtumista ... pitää vaan katsoa että nimi ja tilinumero näkyy myös paperissa jonka tulostaa..
Ja jos ilmottaa pankkiin että merkkaa ettei lainaa voi saada eli että luottotiedot on mennyt( vaikkei oikeasti ole). Silloin saa myös sosssusta rahaa
Ja kyllä, kotini pysyi opiskeluiden ja työn ohella siistinä. Ei niitä mattoja tarvitse joka toinen päivä rahdata ulos tuulettumaan, tai muuta vastaavaa. Kun kodin perussiisteyttä ylläpitää, niin perusteellisempaan siivoukseen menee maks. puoli tuntia viikossa. Tämäkin on vain järjestelykysymys.
Ja kyllä, läksyjäkin piti tehdä, muistan kyllä. En nyt vain kokenut kouluani niin haasteelliseksi, että olisin tarvinnut hyvän koulutyön tekemiseen paria tuntia enempää. Ja harvemmin työharjoittelun aikana muita läksyjä on, kuin työsuorituksen lapun täyttäminen. Tai taisi meillä olla pari jotain lomaketta, eipä niihin aikaa mennyt. Nelosia vetelin, kunnes viimeisenä vuotena muuttui kolmiportaiseksi, jolloin sitten sain kolmosia.
Kun lukiossa opiskelin, niin minulla meni ma-pe koulumatkoihin 1,5tuntia/suunta. Parhaimmillani kouluaikani oli 8-15.45, riippuen jakson kurssimääristä. Koulun jälkeen kävin vielä joka ilta siivoamassa 4tuntia kahta eri kohdetta. Sen jälkeen tein pari tuntia läksyjä ja loput junassa, jos jäi kesken. Viikonloppuisin otin sitten rennosti. Lukion aikana en edes tarvinnut lainaa. Ensimmäiset 36tunnin ääreisesimerkit olivatkin sitten ammattikoulusta.
Joten kyllä, olen voinut olla superihminen 5vuotta, jonka jälkeen pääsin rentouttavaan "vain 7,5-14tunnin" työpäiviin. YT-neuvottelujen takia ei tarvitse stressata enää sitäkään.