Olinko/olenko kohtuuton?
Pian 13v täyttävä murkkupoika omistaa Aku Ankka-kansioita joihin hänen tulee laittaa kotiin tulleet Akkarinsa ne luettuaan. No, se on asia joka ei oikein luonnistu, niitä Akkareita pyörii siellä ja täällä ja tällä hetkellä niitä on n.10kpl odottamassa kansioon pääsyä. Pyysin poikaa laittamaan ne sinne n.1vko sitten mutta mitään ei ole asian suhteen tapahtunut. Tänään minulla kiehahti, mutta pyysin silti rauhallisesti poikaa tekemään kys asian jota pyysin tapahtumaan jo silloin vko sitten. No, hänpä vain kuittasi suht töykeään sävyyn että laittaa kun jaksaa ja että ei nyt jaksa. Toistin pyyntöni ja aikalailla tiikempaan sävyyn ja totesin että seur en tyydy vain pyytämään.
Mitään ei tapahtunut, niinpä otin puhelimen pojan pöydältä ja totesin että saat sen sitten takaisin kun kys homma on tehty. Kännykkä siksi että hänellä on jokin liitännäinen käsissään missä kys värkki roikkuu päivittäin vähän väliä, aamulla heti kun herää ja monta x pvässä.
Poika vain toteai että hän tulee sitten aamulla etsimään sitä makkaristamme eikä välitä vaikka heräisimme siihen. Hemmetti, minähän laitan sen vaikka tyynyni alle tai vaikka alushousuihini mutta poika ei luuriaan takaisin saa ennenkuin tuo Akkariasia on tehty ja piste.
Huokaus:/
Kommentit (43)
Meillä lojuu nytkin 2 Akkaria keittiönpöydällä enkä jaksa tuosta murhetta kantaa. Välillä käsken kantamaan lehdet omaan huoneeseen, yleensä ne lähtee ennen kuin menee hermo. Omakin lehti on tuossa läjässä, en vissiin ole oikein siisteysintoilija ;) Kolmen pojan kanssa olen vähän laskenut omia vaatimuksiani siisteyden suhteen, menen itsekin mielummin treenaaman kuin jään tappelemaan akkareista.
Puhelinta sun ei kannata antaa hänelle takaisin tässä kohtaa, vaikka tilanne pitkittyisi. Mutta, kun olette rauhoittuneet, voisitte istua alas keskustelemaan pelisäännöistä. Yksi uusi pelisääntö voisi tosiaan olla se, että tästä lähtien Aku Ankka tulee vain nuoremmalle ja hän huolehtii sen arkistoimisesta. Toinen keskusteltava asia olisi puhelimen takaisin saaminen. Koska hän ei ole siivonnut Ankkoja, niin hänen on jollain muulla tavoin ansaittava puhelimensa takaisin. Kysy, mikä hänen mielestään olisi oikeudenmukainen tapa. Keskustelkaa yhdessä ja päättäkää yhdessä pelisäännöt. Näin nuorikin sitoutuu niihin paremmin. Ja sekin pitää päättää, että jos rikkoo sääntöjä, mitä siitä seuraa. Ja jos nuori sanoo, ettei hän tarvitse puhelintaan, niin sitten pidät sen itselläsi vaikka lopun elämää. Kyllä hän jossakin vaiheessa sitä tarvitsee ja tulee puhumaan asiasta. Tsemppiä äidille ja pidä vaan rajat.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:53"]
Meillä lojuu nytkin 2 Akkaria keittiönpöydällä enkä jaksa tuosta murhetta kantaa. Välillä käsken kantamaan lehdet omaan huoneeseen, yleensä ne lähtee ennen kuin menee hermo. Omakin lehti on tuossa läjässä, en vissiin ole oikein siisteysintoilija ;) Kolmen pojan kanssa olen vähän laskenut omia vaatimuksiani siisteyden suhteen, menen itsekin mielummin treenaaman kuin jään tappelemaan akkareista.
[/quote]
Yritätkö tällä viestittää, että turha riidanaihe? Itse ajattelen, että jokaisessa perheessä on omat sääntönsä ja niitä noudatetaan.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:53"]
[/quote]
Yritätkö tällä viestittää, että turha riidanaihe? Itse ajattelen, että jokaisessa perheessä on omat sääntönsä ja niitä noudatetaan.
[/quote]
No hiukan ylilyönniltä kuulostaa tuo puhelimen pois ottaminen. Mutta tietysti jokainen tyylillään. Meillä etuudet lähtee jos oikeasti tehdään jotain väärää, esim. jos valehdeltaisiin, pinnattaisiin tms. Ainakin vanhimman kanssa mennyt hyvin tällä systeemillä, kun on jo parikymppinen, fiksu nuorimies ja keskustelemalla hoituu nuorempienkin kanssa tällaisen "akkarit kansioon"-tyyliset siisteysjutut.
^Miten niin lapsellista? Pojan kantilta ehkä, mutta äiti teki aivan oikein. Kyse on kasvatuksesta. Samankaltaiset kaapinpaikat on meilläkin määritelty kännykkää ja tablettia takavarikoiden samanikäisen pojan kanssa.Sitä on liikkeellä!
Aloittajana laittaisin kännykän tosissaan johonkin, mistä poika ei sitä osaa etsiä, enkä luovuttaisi ennen kuin homma on hoidettu. Sitten kapula asiallisesti takaisin.
Hyvin on säilynyt auktoritetti sinulla. Itepä olet lapses kasvattanut.
Miksi lehtien on oltava kansioissa? Kontrollifriikiltä kuulostat.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:55"]
Miksi lehtien on oltava kansioissa? Kontrollifriikiltä kuulostat.
[/quote]
Olisiko siksi, että säilyisivät ehjinä ja niin on sovittu?
Ihan oikein teit, kunhan et vain nyt anna periksi ennen kuin homma on hoidettu.
Ja nyt pidät pääsi. Aika pitkäpinnanen olet, mä olisin kiehahtanut jo aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:50"]
^Miten niin lapsellista? Pojan kantilta ehkä, mutta äiti teki aivan oikein. Kyse on kasvatuksesta.
[/quote]
Kyllä minulle tulisi ainakin todella typerä olo, jos pitäisi kinata kakaran puhelimesta ja miettiä sille piilopaikkaa yön ajaksi. Ihan hyvä, ettei lapselle anneta periksi, mutta eihän tuossa nyt kovin arvokas fiilis voi olla. -3
Olisin vienyt lehdet jätepaperiin ja lopettanut tilauksen.
Ihan ok, mutta en hyväksyisi edes teiniltä ikävää äänensävyä ellei sitten se ole kopioitu itse käyttämästäni äänensävystä, jolloin tietenkin itse olisin tähän syypää. Mutta nyt kuulostaa, että et ole vienyt edellisiä rangaistuksia loppuun asti, eli homma kusee mitä todennäköisimmin nytkin viimeistään aamulla ja asiat eivät muutu mihinkään suuntaan. Tämä asia ei taas ole pojan vika, vaan rankaisevan aikuisen.
Otapa poika uudelleen puhutteluun ja jutelkaa asiat selviksi tai tehkää ainakin suunnitelma, miten milloinkin toimitte. Kännykän pidät pois sunnuntai iltaan saakka tai jopa maanantai aamuun, laitat sen äänettömälle ja kuljetat vaikka taskussasi jos muihin paikkoihin et luota. Tosin pojan pitää myös oppia, että vaikka hänen kännykkänsä olisi keskellä pöytää jäähyllä, siihen ei tule koskea tai rangaistus pitenee.
Meillä olis akut lentänyt takkaan. Sä oot mua parempi äiti..
Minä olisin kylmästi heittänyt sarjakuvat roskiin. Ennenkin olen niin tehnyt, sillä meillä on sovittu, ettei akuja jätetä pyörimään keittiön ruokapöydälle/tasoille, vaan viedään akut takaisin omaan hyllyyn. Tää hylly on 2m päässä keittiöstä. Jos se on ihan ylitsepääsemätöntä palauttaa sarjakuvat sinne, niin voi voi ja turha itkeä tai ragee. Oon saanu tarpeekseni.
t. 16v tyttö, veljet 12-, 15-, ja 17-veet
Kysy ja keskustele rauhallisesti että tahtooko että lehteä tilataan vielä ja että miksei niitä paria lehteä voi pökätä sinne kansioon ja että onko samaa mieltä että niitä on sielä järkevää säilyttää? Eikö vaan saa aikaiseksi vai alkasiko ärsyttää komentelu vai mitä tapahtui.
Ei se maailma yhteen akkaritaisteluun kaadu ;-)
Olisit lopettanut lehden tilauksen sanomatta mitään. (niinkuin äitini joskus ja vieläkin muistan kun sit harmitti toilailut)
Ohiksena että nykyään on myynnissä kansioita jotka ovat niinkuin laatikoita. Niihin perusmalleihin aika vaikea pistää. Mutta siis tottakai sovitut asiat pidetään etkä ylireagoinut
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:50"]
^Miten niin lapsellista? Pojan kantilta ehkä, mutta äiti teki aivan oikein. Kyse on kasvatuksesta.
[/quote]
No niin tuli mullekin kun tilanteeseen jouduin, mutta kyseessä oli kasvatustilanne,jossa nuori punnitsi kuka tästälähin määrää. Tuon ikäisillä on kasautuvia kriisejä, joiden ratkaisuksi tarvitaan vanhempien jämäkkää selkärankaa.
Kyllä minulle tulisi ainakin todella typerä olo, jos pitäisi kinata kakaran puhelimesta ja miettiä sille piilopaikkaa yön ajaksi. Ihan hyvä, ettei lapselle anneta periksi, mutta eihän tuossa nyt kovin arvokas fiilis voi olla. -3
[/quote]
Hyvin tuntuu poika pärjäävän ilman kännykkäänsä. Eli ei muutosta asiassa.
ap
Ihan loistavaa, että pojalla on puhelinvieroitus. Se tekee hänelle hyvää. Anna vaan tilanteen jatkua niin pitkään kuin on tarvis.