Mikä on ranu?
Täällä sen näin jossain viestissä, mutta sana jäi auki.
Kommentit (50)
Ranskalainen peruna eli ranskalainen eli ranskis. Ranu on jotain teinikieltä taas, kun ranskis on heille liian pitkä lyhenne.
Se on Mamun kielitaidoton serkku joka on raksalla töissä.
Mä en oo kuullut tota sanaa ranskalaisista käytettävän koskaan, vaan täällä palstalla oon lukenut. Olisko murretta, Tampereen seudulta tai jostain pohjoisesta?
En tajunnut ketjusta. Kiitos, selvennyksestä, nyt tiedän. Itse en ole koskaan kuullut käytettävän.
Ne ei muuten ole oikeasti ranskalaisia ne perunat. Tiedättekö mistä ne on?
Käsikranaatti. Sillä tapetaan sodassa ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 00:14"]
Ne ei muuten ole oikeasti ranskalaisia ne perunat. Tiedättekö mistä ne on?
[/quote]
pelkiasta.
Rane on kyl parempi nimi. Ranet <3
Minä sanon ranskalaisia perunoita aina ranuiksi. En tiedä mistä se on tarttunut. Asun Helsingissä mutta ennen sitä asuin Pohjois-Pohjanmaalla. Olisikohan sieltä.
Oulussa ainakin sanotaan ranuiksi. Ja käsikranaatti on kranu.
Ravintolatyöntekijöiden ammattislangissa ranu=ranskalaiset perunat.
Ranuiksi ranskalaisia kutsuvat maalaiset, kaupungeissa käytetään joko muotoa ranskikset tai raksut.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 07:47"]
Ravintolatyöntekijöiden ammattislangissa ranu=ranskalaiset perunat.
[/quote]
No ei muuten ole, kyllä ravintoloissa käytetään sanaa raksut.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 07:30"]
Oulussa ainakin sanotaan ranuiksi. Ja käsikranaatti on kranu.
[/quote]
Asun Oulussa eikä ole ainakaan minulle vielä tullut täällä vastaan ranuja. Ainoastaan tällä palstalla olen kuullut käytettävän moista nimitystä ranskanperunoista.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 00:20"]
Käsikranaatti. Sillä tapetaan sodassa ihmisiä.
[/quote]
se on kranu
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 07:49"]
Ranuiksi ranskalaisia kutsuvat maalaiset, kaupungeissa käytetään joko muotoa ranskikset tai raksut.
[/quote]
Ranu on maalaisten nimitys ranskalaisille perunoille, mutta raksut ovat eläimen ruokaa.
Olen joskus kuullut käytettävän tuota lyhennettä ranskalaisista perunoista. Eiköhän olisi käynyt ilmi ketjusta ja asiayhteydestä.