Hevoshullut akat ja ilmaistyö
Ajattelin lähteä hevosbisnekseen. Pilvin pimein ilmaistyötä tekeviä lapsia ja aikuisia joten palkattua henkilökuntaa tarvitaan vähemmän. Nämä hevoshullut akat kiljuu kuorossa että tallilla kuuluu ja pitää tehdä ilmaistyötä ennen ja jälkeen ratsastustunnin tunnin verran vähintään.
Jestas, sama ilmaistyön käytäntö tuskin ikinä leviää muuhun yritystoimintaan koska normaalit ihmiset erottavat bisneksen ja hyväksikäytön ja käsittävät olevansa palvelusta maksavia asiakkaita. Talleilla pitäisi olla palkattua henkilökuntaa hevosia hoitamassa, jopa vastuutonta jättää työ alaikäisille pikkulikoille. Henkilökunnalle kuuluu hevosen syöttö, juotto ja hoito. Ei se helvetti sentään asiakkaan maksamaan ratsastusaikaan kuuluu eikä ilmaistyötäkään voi edellyttää ilman selkeää sopimusta moisesta hyväksikäytöstä.
Hevoshullut akat, voi luoja aivopesevät tyttärensäkin. Heh.
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:12"]
Sitten on ne varsinaiset työt (ainakin minun mielestäni): esim. karsinoiden siivous, lakaiseminen, ponien taluttaminen alkeistunnilla, ruokkiminen, estekaluston kunnostaminen. Näistä hommista uskoisin, että joka tallilla palkitaan hoitajia ilmaisilla tunneilla.
[/quote] Ei muuten palkita.
Toi on just se osa, mikä mua ihmetyttää. Mut miks siitä palkittais, jos se hoidetaan ihan omaksi huviksi, ymmärrän kyllä yrittäjää tässä tapauksessa. Ja mitään palkkaa / ilmaista ratsastusta on turha vaatia, kun aina löytyy joku, joka tekee tuon homman ihan huvikseen.
[/quote]
Talleilla joissa minä olen käynyt on aina saanut "vuokrata" hevosen palkaksi. Ei kai sitten joka paikassa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:07"]
Tuntiratsastajana minulla on tähän "ilmaistyöhön" sellainen näkökulma, että kun menen itse ratsastustunnille, haluan laittaa hevosen itse valmiiksi tunnille. Siinä saa hyvin tuntumaa siitä, millainen päivä kyseisellä hevosella on. Menen tallille aina puoli tuntia ennen ratsastustunnin alkua, jotta minulla on hyvin aikaa laittaa hevonen ja tutustua siihen, jos heppa on minulle oudompi. Jos heppa on jo tunnilla, menen katsomaan edellistä tuntia ja katson miten hevonen sillä tunnilla käyttäytyy.
Hevosmiestaidot ovat oleellinen osa hevosharrastusta. Ratsastus ei ole vain matkustamista hevosen selässä ja kehän kiertämistä turpa toisen hännässä. Jos haluaa lajissa kehittyä, pitää tuntea hevoset muutenkin kuin pyllyn alla.
[/quote]Mä ymmärrän sen, että tuntiratsastaja käyttää aikaansa hevosen kuntoon laittamiseen, mutta en sitä, että vaikka tallilla käyttää aikaansa monta tuntia (15-30) viikossa, niin mitään ei saa vastineeksi ja siinä ei ole mitään kyseenalaistamista.
[/quote]
Suomessa ratsastuskoulu toiminta on aika pientä ja monet paikat on riippuvaisia talkootöistä, tottakai myös oppilaat ovat kiitollisia kun talkoovoimin voi sitten järjestää kisoja, pikkujouluja jne. Ilman talkoovoimia ei näitä tapahtumia monessa paikassa olisi
[/quote]Kyllä uskoisin, että mun työnantajakin olis kiitollinen, jos me työntekijät hoidettaisiin homma talkootöinä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:07"]
Tuntiratsastajana minulla on tähän "ilmaistyöhön" sellainen näkökulma, että kun menen itse ratsastustunnille, haluan laittaa hevosen itse valmiiksi tunnille. Siinä saa hyvin tuntumaa siitä, millainen päivä kyseisellä hevosella on. Menen tallille aina puoli tuntia ennen ratsastustunnin alkua, jotta minulla on hyvin aikaa laittaa hevonen ja tutustua siihen, jos heppa on minulle oudompi. Jos heppa on jo tunnilla, menen katsomaan edellistä tuntia ja katson miten hevonen sillä tunnilla käyttäytyy.
Hevosmiestaidot ovat oleellinen osa hevosharrastusta. Ratsastus ei ole vain matkustamista hevosen selässä ja kehän kiertämistä turpa toisen hännässä. Jos haluaa lajissa kehittyä, pitää tuntea hevoset muutenkin kuin pyllyn alla.
[/quote]Mä ymmärrän sen, että tuntiratsastaja käyttää aikaansa hevosen kuntoon laittamiseen, mutta en sitä, että vaikka tallilla käyttää aikaansa monta tuntia (15-30) viikossa, niin mitään ei saa vastineeksi ja siinä ei ole mitään kyseenalaistamista.
[/quote]
Suomessa ratsastuskoulu toiminta on aika pientä ja monet paikat on riippuvaisia talkootöistä, tottakai myös oppilaat ovat kiitollisia kun talkoovoimin voi sitten järjestää kisoja, pikkujouluja jne. Ilman talkoovoimia ei näitä tapahtumia monessa paikassa olisi
[/quote]Kyllä uskoisin, että mun työnantajakin olis kiitollinen, jos me työntekijät hoidettaisiin homma talkootöinä.
[/quote]
Työ on työtä, harrastus on harrastus.
Olen samaa mieltä. Tyttöni käy ratsastamassa ja oletusarvoisesti hänen tulisi itse huolehtia tallin hevosesta. Olen ilmoittanut, että maksan ratsastustunnista ja jos tyttöni (11v) oletetetaan sen jälkeen tai sitä ennen hevosesta huolehtivan, niin hän tekee sen vain siten, että vierellä on koko ajan ohjaaja. Muussa tapauksessa katson, että talli asettaa lapseni sellaiseen vaaraan, että toiminta on laitonta.
Nykyisin maksan vain siitä ratsastuksesta, tallilla tiedetään, että minä tai lapseni emme tee ilmaistyötä. Ja silti se tunti maksaa meille saman kuin niille, jotka siellä ilmaiseksi luovat paskaa.
Jos lapsenne pelaa esim. jalkapalloa, koripalloa tai jääkiekkoa, niin kylläpä niissäkin harrastuksissa talkoohommia riittää. Ja harrastavan lapsen lisäksi näitä edellytetään myös vanhemmilta.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:25"]Olen samaa mieltä. Tyttöni käy ratsastamassa ja oletusarvoisesti hänen tulisi itse huolehtia tallin hevosesta. Olen ilmoittanut, että maksan ratsastustunnista ja jos tyttöni (11v) oletetetaan sen jälkeen tai sitä ennen hevosesta huolehtivan, niin hän tekee sen vain siten, että vierellä on koko ajan ohjaaja. Muussa tapauksessa katson, että talli asettaa lapseni sellaiseen vaaraan, että toiminta on laitonta.
Nykyisin maksan vain siitä ratsastuksesta, tallilla tiedetään, että minä tai lapseni emme tee ilmaistyötä. Ja silti se tunti maksaa meille saman kuin niille, jotka siellä ilmaiseksi luovat paskaa.
[/quote]
Sä varmaan olet näitä vanhempia joka hankkii lapselleen tilastoponin ja sitten ihmetellään kun ei yhteiselo suju ja syytetään ponia, myydään eteenpäin jalkarikkona jne.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:25"]
Jos lapsenne pelaa esim. jalkapalloa, koripalloa tai jääkiekkoa, niin kylläpä niissäkin harrastuksissa talkoohommia riittää. Ja harrastavan lapsen lisäksi näitä edellytetään myös vanhemmilta.
[/quote]Mut tuskin niissä harrastuksissa oletetaa,n, että esim lätkä(koripallo-, jalkopallo- hullut käy siivoamassa pukuhuoneet, hoitamassa huoltotilat, kentät ja varusteet ilmaiseksi kuntoon monta kertaa viikossa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:18"]
[/quote]
[/quote]
Työ on työtä, harrastus on harrastus.
[/quote] Niin, työstä tulee harrastus sillä, että siitä ei makseta(asiallista) palkkaa.
Jos jonkun kersa luuhaa tallilla 15-30 h viikossa, niin siinä vois jo talliyrittäjä alkaa laskuttaa vanhempia lapsenvahtina toimimisesta.
No hyvänen aika!
Kyllä ratsastusharrastukseen kuuluu ihan oleellisesti hevosten hoitaminen ennen ja/tai jälkeen tuntien, olisi tosi tylsää käydä tallilla jossa ei olisi mitään kontaktia hevoseen kuin pelkkä ratsastus.
Itselläni myös 11v tyttö ja tottakai hän harjoittelee myös hoitamista. Tallilla on aina isompia ja kokeneempia ja aina on saanut apua jos ei ole jotain itse osannut tai uskaltanut.
Raskaampiakin tallitöitä on ihan terveellistä välillä tehdä, tosin jos se on päivittäistä olisi tietysti hyvä että siitä saisi esim. ratsastustunnin joskus. Mutta kyllä lähes joka isommalla tallilla on tallimestari tms.palkattuna jolla tämä päävastuu on.
Itseäni on ärsyttänyt omien lasten kohdalla paljon enemmän pojan jalkapalloharrastus- siellä vasta koko ajan painostetaan ja vaaditaan että vanhemmat osallistuvat koko ajan, jopa valmentamisen vaikkei olisi mitään kokemusta alasta! Sitoutua pitää, ja kuuluu uhrata useat viikonloput lapsen harrastukselle.
Ratsastuksenopettaja ei koskaan huutele vanhempia mukaan opetustyöhön..ja ratsastus on tosiaan se lapsen harrastus, eikä vanhempaa pakoteta mukaan toimintaan.
Hevosten parissa puuhastelu on tosi hyvä tapa oppia vastuuntuntoa ja kärsivällisyyttä, ja sitäkin että elämässä voi välillä tehdä asoita ihan omasta auttamisen halusta eikä aina tarvita rahallista korvausta kaikesta....
Naiset vois näin lama-aikana hoitaa ilmaiseks myös mukulat, hullut, vanhukset, vammaiset, toimistotyöt jne. kun on niin ihkua tehdä töitä ilmaiseks. Miehet on luonnostaan fiksumpia ja hoitavat sitten palkkatyöt.
Hoh-hoijaa, mistä saakka tästäkin asiasta on saatu ongelma?
Niin, eikä niitä tallityttöjä, jotka siellä tallilla käy joka ikinen päivä ole siihen hommaan mitenkään pakotettu! Kyllähän se ihan vapaavalintaista on. Vai uhataanko jossain että jos et siivoa kaikkia karsinoita et saa jatkaa ratsastusta täällä? No tuskinpa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:44"]
Jos jonkun kersa luuhaa tallilla 15-30 h viikossa, niin siinä vois jo talliyrittäjä alkaa laskuttaa vanhempia lapsenvahtina toimimisesta.
[/quote]Kuka puhui kersasta? "Hevoshullut akat" tuota tekee
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:49"]
Niin, eikä niitä tallityttöjä, jotka siellä tallilla käy joka ikinen päivä ole siihen hommaan mitenkään pakotettu! Kyllähän se ihan vapaavalintaista on. Vai uhataanko jossain että jos et siivoa kaikkia karsinoita et saa jatkaa ratsastusta täällä? No tuskinpa.
[/quote]Eikös nyt ollut kyse hevoshulluista akoista eikä lapsista.
Te jotka vertaatte joukkuelajien parissa tehtyä talkootyötä ja ammattitalleilla tehtyä ilmaistyötä, niin ottakaa huonioon se, että se tallin omistaja taho tekee sillä itselleen rahaa kun taas jossakin joukkueessa sen joukkueen johto, valmentajat jne. tekevät harrastuksekseen, siinä on aika iso ero.
Itseäni huolettaa, varsinkin näiden nuorten tyttöjen (poikia ei juurikaan ole), työturvallisuus. En ole koskaan nähnyt yhdelläkään tallilla minkäänlaisia turvavälineitä, kannettavat taakat ylittävät raavaalle miehelle asetetut työsuojelumääräykset, pimeitä bokseja, ei hengityssuojaimia vaikka pahimmissa paikoissa ilmanlaatu erilaisista pölyista ala-arvoista, hyvin harvoin tallilla on ketään omistajatahon edustajaa paikalla, tytöt hääräävät keskenään omin nokkineen.
Ymmärän sen, että hevosen hoito on osa hevosharrastusta, mutta siinäkin pitäisi huomioida työturvallisuusasiat ennen kaikkea. Harrastajille tarvittavat suojaimet, hanskat, kypärät, turvajalkineet jne. Hevosen potkaistessa kypärä suojaa tai hevosen astuessa jalan päälle turvakenkä suojaa...
Paljon ahtaita ja pimeitä paikkoja, tallien boksit, käytävät, erilaisia esineitä kulkureiteillä esteenä. Siellä olisi todella paljon niin verottajalle kuin työturvallisuudesta vastaaville tarkastettavaa.
On se muuten väärin opettaa lapset, etenkin tytöt, ilmaistyöhön! Sitten työelämässä tehdään töitä minimiliksalla ja ollaan vaan tyytyväisiä mitä saadaan.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:25"]Olen samaa mieltä. Tyttöni käy ratsastamassa ja oletusarvoisesti hänen tulisi itse huolehtia tallin hevosesta. Olen ilmoittanut, että maksan ratsastustunnista ja jos tyttöni (11v) oletetetaan sen jälkeen tai sitä ennen hevosesta huolehtivan, niin hän tekee sen vain siten, että vierellä on koko ajan ohjaaja. Muussa tapauksessa katson, että talli asettaa lapseni sellaiseen vaaraan, että toiminta on laitonta.
[/quote]
Sä varmaan olet näitä vanhempia joka hankkii lapselleen tilastoponin ja sitten ihmetellään kun ei yhteiselo suju ja syytetään ponia, myydään eteenpäin jalkarikkona jne.
[/quote]
Miksi hankkisin lapselleni ponin? Hän käy ratsastamassa, ei hoitamassa hevosia/poneja.
Sitten rojahtaa maneesit niskaan kun pikkulikat laiskottelee eikä ymmärrä niitä korjata. Nehän hommaa pyörittää. Ihme ettei kukaan kysele toiminnan turvallisuudesta enemmän, siis viranomaiset.
[/quote]