Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hevoshullut akat ja ilmaistyö

Vierailija
23.08.2014 |

Ajattelin lähteä hevosbisnekseen. Pilvin pimein ilmaistyötä tekeviä lapsia ja aikuisia joten palkattua henkilökuntaa tarvitaan vähemmän. Nämä hevoshullut akat kiljuu kuorossa että tallilla kuuluu ja pitää tehdä ilmaistyötä ennen ja jälkeen ratsastustunnin tunnin verran vähintään.

Jestas, sama ilmaistyön käytäntö tuskin ikinä leviää muuhun yritystoimintaan koska normaalit ihmiset erottavat bisneksen ja hyväksikäytön ja käsittävät olevansa palvelusta maksavia asiakkaita. Talleilla pitäisi olla palkattua henkilökuntaa hevosia hoitamassa, jopa vastuutonta jättää työ alaikäisille pikkulikoille. Henkilökunnalle kuuluu hevosen syöttö, juotto ja hoito. Ei se helvetti sentään asiakkaan maksamaan ratsastusaikaan kuuluu eikä ilmaistyötäkään voi edellyttää ilman selkeää sopimusta moisesta hyväksikäytöstä.

Hevoshullut akat, voi luoja aivopesevät tyttärensäkin. Heh.

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaus edelliselle!

Vierailija
42/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 17:23"]

Pitää muistaa sekin, että ratsastuskouluja pyöritetään ilman yhteiskunnan, kuntien rahallista tukea. Tästä on ollut juttua lehdissä, miksi kunnat tukevat/rakentavat kyllä esim. jäähalleja, jalkapallokenttiä ym. Usein poikapainotteisten harrastusten tukeminen on ihan eri tasolla kuin esim. juuri (enemmän tyttöjen) ratsastusharrastus. Kulut ovat melkoiset.. En usko että kukaan ratsastuskouluyrittäjä pääsee hirveästi rikastumaan todellakaan.

[/quote]

Aika moni ratsatuskoulu maastoratsastuttaa väkeä yksityisillä teillä eli maksattaa tiekunnilla sen, että ei viitsi itse tehdä omaa reittiä omille maille. Toisaalta jäähalleissa (kunnallisissakin) seurat joutuvat maksamaan jääajasta, joten mikään ei estä yrittäjää rakentamasta maneesia ja vuokraamasta sitä muille.

[/quote]

Ei siellä ilman maanomistajan lupia mennä, monet myös maksavat maanomistajille että saavat käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 12:03"]

On se muuten väärin opettaa lapset, etenkin tytöt, ilmaistyöhön! Sitten työelämässä tehdään töitä minimiliksalla ja ollaan vaan tyytyväisiä mitä saadaan.

[/quote]

Höpöhöpö. Olen koko nuoruuteni viettänyt tallilla, ja jos jotain olen oppinut niin väkevän työetiikan ja vastuunkannon. Nyt työskentelen hyvinpalkattuna it-alalla. Jos osaa käsitellä 500-kiloisia hevosenretaleita, niin pomot pyöritellään hetkessä sormen ympäri ja vaan sanotaan mitä halutaan.

[/quote]

Mun pomo on samanlainen kuin sinä eli varsinainen tylyttäjä. Esimiehille selittää yhtä ja meille alaisilleen toista. Väki vaihtuu tiuhaan tahtiin, koska pomo käyttäytyy kuin tallityttö eli ei mitään kunnioitusta muita kohtaan. Ilmaistyötä edellytetään tämän tästä vedoten siihen, että "ei oikeissakaan töissä makseta siitä, että korjaat virheesi" - ongelmana se, että en joudu korjaamaan omia virheitäni vaan hänen virheitään.

Vierailija
44/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomessa jossain punttisalia, jossa ennen kuin saa tunnin rehkiä laitteissa niin täytyy esim. pestä pesuhuoneen lattia, siivota pukuhuoneet, pyyhkiä laitteet puhtaaksi, imuroida lattia tms.? Ja kuntoilusession jälkeen pitää levittää alustat valmiiksi ryhmäliikuntatuntia varten ennen kuin saa itse mennä suihkuun.

Tuollaistahan se on, jos tallien käytäntö ulotetaan muihinkin harrastuksiin. Asiaan kuuluu se, että muutama nokkava fittnes-typy selittää, mitä se taviskuntoilija joutuu tekemään ja naureskelee, kun vasta-alkaja ei löydä mistään moppia.

Vierailija
45/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette huolissanne työturvallisuudesta, ottakaa yhteyttä SRL:ään, se valvoo talleja ja niillä on aika kovat kriteerit että hyväksytään srl:n rekisteriin.

Vierailija
46/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:26"]

Ja talliyrittäjät hykertelevät tyytyväisenä kun asiakkaat vielä puolustelevat oikeuttaan ilmaistyöhön :D Akat on kyllä käsittämättömiä.

[/quote]

Ei mikää ihme, jos näillä hevosyrittäjillä löytyy usein maastoauto Volvo pihasta :)

Miksei kersoja kiinnosta mennä auttamaan muita pienyrittäjiä toiminnan pyörittämisessä?

[/quote]

Hah hah, kateus vie kalatkin vedestä! Ei saisi heppatallilla auttaa, kun sua ei auteta tylsissä toimistohommissa... 

Mutta itse aloitukseen, mä ratsastin 10 vuotta lapsena isolla tallilla Espoossa enkä tehnyt ikinä yhtään työtä siellä. Olisin kyllä halunnut, mutta mulla ei ollut mahdollisuutta! Eli ratsastusta voi aivan hyvin harrastaa ilman ilmaistyötä, mutta se on kivempaa, jos saa kuulua tallin jengiin ja tehdä kaikkea mitä nyt eteen sattuu tulemaan. Olen saanut tehdä muita hommia muilla talleilla nuorena ja se oli ihan selvä, että se on vapaaehtoista ja meistä tekijöistä yhtä mukavaa kuin ratsastus. Missä oli siis se ongelma?

Vierailija
47/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:09"]

Ei ihme, että suomessa naisvaltaisilla aloilla on pieni palkka, kun akat tykkää tehdä ilmaistöitä. Onneksi laki takaa minimipalkan tehdystä työstä. Olisi kamalaa, jos vaimoni teksi ilmaatteeksi vanhainkodilla töitä ja sanoisi, että kun mummot on niin ihquja.[/quote]

Niinpä. Naisjumpissakin zumbat ja mitä niitä nyt on, ne naiset nostaa ihan itse niitä koipiaan, ei ole laitetta, joka pyörii jalan alla niin kuin joku juoksumatto. Se olisi miehinen ratkaisu. 

Ja olisiko oikeasti kamalaa, jos vaimosi tekisi vapaaehtoistyötä vanhainkodilla, koska mummot on ihania? :O Meillä on sitten erilainen käsitys kamalasta. Onneksi en ole vaimosi, mäkin olen tehnyt vapaaehtoistyötä.

Vierailija
48/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 12:45"]

Onko Suomessa jossain punttisalia, jossa ennen kuin saa tunnin rehkiä laitteissa niin täytyy esim. pestä pesuhuoneen lattia, siivota pukuhuoneet, pyyhkiä laitteet puhtaaksi, imuroida lattia tms.? Ja kuntoilusession jälkeen pitää levittää alustat valmiiksi ryhmäliikuntatuntia varten ennen kuin saa itse mennä suihkuun.

Tuollaistahan se on, jos tallien käytäntö ulotetaan muihinkin harrastuksiin. Asiaan kuuluu se, että muutama nokkava fittnes-typy selittää, mitä se taviskuntoilija joutuu tekemään ja naureskelee, kun vasta-alkaja ei löydä mistään moppia.

[/quote]

Joo, ihan vaan kiitoksena siitä että saa lainata välineitä ja on rento ilmapiiri ja hyvä opetus, niin kuin joku tuolla aikaisemmissa kommenteissa sanoi. 

Vierailija
49/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 13:05"]

Ei ihme, että suomessa naisvaltaisilla aloilla on pieni palkka, kun akat tykkää tehdä ilmaistöitä. Onneksi laki takaa minimipalkan tehdystä työstä. Olisi kamalaa, jos vaimoni teksi ilmaatteeksi vanhainkodilla töitä ja sanoisi, että kun mummot on niin ihquja.[/quote]

Niinpä. Naisjumpissakin zumbat ja mitä niitä nyt on, ne naiset nostaa ihan itse niitä koipiaan, ei ole laitetta, joka pyörii jalan alla niin kuin joku juoksumatto. Se olisi miehinen ratkaisu. 

Ja olisiko oikeasti kamalaa, jos vaimosi tekisi vapaaehtoistyötä vanhainkodilla, koska mummot on ihania? :O Meillä on sitten erilainen käsitys kamalasta. Onneksi en ole vaimosi, mäkin olen tehnyt vapaaehtoistyötä.

[/quote]

On eri asia tehdä vapaaehtoistyötä vanhainkodissa, koska siellä saa tehdä vain niitä asioita, jotka ei ole hoitajien työtä (lukea lehtiä, täyttää yhdessä sanaristikoita, käydä taidenäyttelyssä jne.). Tallilla joutuu tekemään ilmaiseksi jonkun toisen työt, jolloin yrittäjälle syntyy voittoa siitä, että ei tarvitse palkata työntekijöitä.

Jos vanhainkoti toimisi vapaaehtoistyöllä kuin ratsastustalli, pesisi ne vapaaehtoiset mummojen takamuksia, siivoaisi räkää seinistä, luuttuaisi lattioita, laittaisi ruokaa, kylvettäisi jne. ja talon oma väki jakaisi lääkeet.

Vierailija
50/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:49"]

Niin, eikä niitä tallityttöjä, jotka siellä tallilla käy joka ikinen päivä ole siihen hommaan mitenkään pakotettu! Kyllähän se ihan vapaavalintaista on. Vai uhataanko jossain että jos et siivoa kaikkia karsinoita et saa jatkaa ratsastusta täällä? No tuskinpa.

[/quote]Eikös nyt ollut kyse hevoshulluista akoista eikä lapsista.

[/quote]

No vielä hälyyttävämpää olla huolissaan siitä, mihin aikuiset aikansa käyttävät. Vai pitäisikö maata enemmän sohvalla roikkuen av:llä tabletilla tai älypuhelimella?

Vierailija
51/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:44"]

No hyvänen aika!

Kyllä ratsastusharrastukseen kuuluu ihan oleellisesti hevosten hoitaminen ennen ja/tai jälkeen tuntien, olisi tosi tylsää käydä tallilla jossa ei olisi mitään kontaktia hevoseen kuin pelkkä ratsastus.

Itselläni myös 11v tyttö ja tottakai hän harjoittelee myös hoitamista. Tallilla on aina isompia ja kokeneempia ja aina on saanut apua jos ei ole jotain itse osannut tai uskaltanut.

Raskaampiakin tallitöitä on ihan terveellistä välillä tehdä, tosin jos se on päivittäistä olisi tietysti hyvä että siitä saisi esim. ratsastustunnin joskus. Mutta kyllä lähes joka isommalla tallilla on tallimestari tms.palkattuna jolla tämä päävastuu on.

Itseäni on ärsyttänyt omien lasten kohdalla paljon enemmän pojan jalkapalloharrastus- siellä vasta koko ajan painostetaan ja vaaditaan että vanhemmat osallistuvat koko ajan, jopa valmentamisen vaikkei olisi mitään kokemusta alasta! Sitoutua pitää, ja kuuluu uhrata useat viikonloput lapsen harrastukselle.

Ratsastuksenopettaja ei koskaan huutele vanhempia mukaan opetustyöhön..ja ratsastus on tosiaan se lapsen harrastus, eikä vanhempaa pakoteta mukaan toimintaan.

Hevosten parissa puuhastelu on tosi hyvä tapa oppia vastuuntuntoa ja kärsivällisyyttä, ja sitäkin että elämässä voi välillä tehdä asoita ihan omasta auttamisen halusta eikä aina tarvita rahallista korvausta kaikesta....

[/quote]

Jos katsotaan asiaa työturvallisuuden kannalta, niin on täysin laitonta laittaa 11v huolehtimaan yksin hevosesta siten, että joku toinen hieman vanhempi nuori häntä tarvittaessa auttaa. Kokeilepa laittaa 11v huolehtimaan yksin lehmistä ja lypsyistä, siinä voi aika äkkiä olla lastensuojelu ovella kolkuttamassa, että miksi lapset yksinään vastaan eläintenpidosta ilman aikuisen valvontaa.

Minusta on ihan OK, että oma 11v ikäinen lapseni huolehtii hevosesta ennen ja jälkeen ratsastuksen mutta vain siten, että hänellä on se aikuinen ohjaaja koko ajan vieressä kantamassa vastuuta siitä, että asiat tehdään oikein ja että 11v ei tee mitään sellaista, minkä työturvallisuusohjeet kieltäisivät, jos talli ottaisi hänet palkkatöihin. Koska tätä ei pystytä järjestämään, ei lapseni yksin tai jonkun 14v teinin avustuksella hevosia hoida!

se vain ratsastuksesta maksavan 11v:n äiti

[/quote]

Sä olet säälittävä ja tyhmä. Tyttöäsi käy sääliksi, kun on tuommoinen elämästä vieraantunut nillittäjä kasvattajana. 

Vierailija
52/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 13:05"]

[/quote]

On eri asia tehdä vapaaehtoistyötä vanhainkodissa, koska siellä saa tehdä vain niitä asioita, jotka ei ole hoitajien työtä (lukea lehtiä, täyttää yhdessä sanaristikoita, käydä taidenäyttelyssä jne.). Tallilla joutuu tekemään ilmaiseksi jonkun toisen työt, jolloin yrittäjälle syntyy voittoa siitä, että ei tarvitse palkata työntekijöitä.

Jos vanhainkoti toimisi vapaaehtoistyöllä kuin ratsastustalli, pesisi ne vapaaehtoiset mummojen takamuksia, siivoaisi räkää seinistä, luuttuaisi lattioita, laittaisi ruokaa, kylvettäisi jne. ja talon oma väki jakaisi lääkeet.

[/quote]

Ei tallilla ole pakko tehdä mitään mitä ei halua. Ei todellakaan ole pakko. Aikuinen saa varmasti itse päättää haluaako tehdä vai olla vain maksava asiakas. Ihan naurettavaa väittää muuta. Jos vetoat johonkin sosiaaliseen paineeseen auttaa niin on ihmisen oma valinta, paljonko sellaisen antaa vaikuttaa itseensä. Ei siitä pidä mennä muita eli esim. talliyrittäjiä syyttelemään. 

Vierailija
53/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevoshullulle ratsastus ei ole työtä, vaan harrastus.

Vierailija
54/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksavat harrastuksesta ja päälle tekevät ilmaistyötä. Kuulostaa ihan fiksulta jep jep.

Vierailija
55/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mielellään menisin hoitamaan hevosia ilmaiseksi jos vaan tietäisin minne voisin mennä..

Kokemusta löytyy 6 vuotta hevosten parissa ollut/ratsastanut :)

Vierailija
56/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoilla ratsastuskouluilla onkin henkilökuntaa, itse käyn harrastetallilla jonko omistaja käy ihan päivätöissä, tottakai halutaan kiitokseksi tehdä edes se että annetaan valmiiksi annostellut ruuat hepoille. Lisäksi olen itse käynyt tekemässä myös talli työt jota vastaan saa ratsastaa.

Minulle harrastus ei ole pelkästään ratsastusta, siihen kuuluu muutakin.

Ala vain pitämään tallia, katsotaan sitten ymmärtäkö kuinka paljon on kuluja.

Vierailija
57/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa harrastusta on juuri se hoitaminen. Voisihan siitäkin ruveta perimään maksua, siis hoitajilta. Aloittaja ei ole tainnut koskaan harrastaa mitään. Mekin pienenä pestiin joukkueen kanssa autoja, että saatiin mm. Uudet pelipaidat.

Vierailija
58/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja talliyrittäjät hykertelevät tyytyväisenä kun asiakkaat vielä puolustelevat oikeuttaan ilmaistyöhön :D Akat on kyllä käsittämättömiä.

Vierailija
59/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni haaveilee siitä omasta hevosesta, miten sitä muuten oppii kuin tekemällä. Lisäksi nämä ilmaistyöt ovat vapaaehtoisia, ei meidänkään tunnin jälkeen kaikki ehdi aina jäädä hevosia ruokkimaan, hakemaan sisälle tai viemään ulos jne.

Vierailija
60/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:23"]

Isoilla ratsastuskouluilla onkin henkilökuntaa, itse käyn harrastetallilla jonko omistaja käy ihan päivätöissä, tottakai halutaan kiitokseksi tehdä edes se että annetaan valmiiksi annostellut ruuat hepoille. Lisäksi olen itse käynyt tekemässä myös talli työt jota vastaan saa ratsastaa.

Minulle harrastus ei ole pelkästään ratsastusta, siihen kuuluu muutakin.

Ala vain pitämään tallia, katsotaan sitten ymmärtäkö kuinka paljon on kuluja.

[/quote]

Kiitokseksi mistä?