Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hevoshullut akat ja ilmaistyö

Vierailija
23.08.2014 |

Ajattelin lähteä hevosbisnekseen. Pilvin pimein ilmaistyötä tekeviä lapsia ja aikuisia joten palkattua henkilökuntaa tarvitaan vähemmän. Nämä hevoshullut akat kiljuu kuorossa että tallilla kuuluu ja pitää tehdä ilmaistyötä ennen ja jälkeen ratsastustunnin tunnin verran vähintään.

Jestas, sama ilmaistyön käytäntö tuskin ikinä leviää muuhun yritystoimintaan koska normaalit ihmiset erottavat bisneksen ja hyväksikäytön ja käsittävät olevansa palvelusta maksavia asiakkaita. Talleilla pitäisi olla palkattua henkilökuntaa hevosia hoitamassa, jopa vastuutonta jättää työ alaikäisille pikkulikoille. Henkilökunnalle kuuluu hevosen syöttö, juotto ja hoito. Ei se helvetti sentään asiakkaan maksamaan ratsastusaikaan kuuluu eikä ilmaistyötäkään voi edellyttää ilman selkeää sopimusta moisesta hyväksikäytöstä.

Hevoshullut akat, voi luoja aivopesevät tyttärensäkin. Heh.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:23"]

Isoilla ratsastuskouluilla onkin henkilökuntaa, itse käyn harrastetallilla jonko omistaja käy ihan päivätöissä, tottakai halutaan kiitokseksi tehdä edes se että annetaan valmiiksi annostellut ruuat hepoille. Lisäksi olen itse käynyt tekemässä myös talli työt jota vastaan saa ratsastaa.

Minulle harrastus ei ole pelkästään ratsastusta, siihen kuuluu muutakin.

Ala vain pitämään tallia, katsotaan sitten ymmärtäkö kuinka paljon on kuluja.

[/quote]

Kiitokseksi mistä?

[/quote]

Hyvästä opetuksesta, rennosta ilmapiiristä, hevosten "lainasta" jne.

Vierailija
62/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:26"]

Ja talliyrittäjät hykertelevät tyytyväisenä kun asiakkaat vielä puolustelevat oikeuttaan ilmaistyöhön :D Akat on kyllä käsittämättömiä.

[/quote]

Ei mikää ihme, jos näillä hevosyrittäjillä löytyy usein maastoauto Volvo pihasta :)

Miksei kersoja kiinnosta mennä auttamaan muita pienyrittäjiä toiminnan pyörittämisessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin...tämä on sellainen asia jota ei-hevoshullu ei voi ymmärtää.

Vierailija
64/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:24"]

Osa harrastusta on juuri se hoitaminen. Voisihan siitäkin ruveta perimään maksua, siis hoitajilta. Aloittaja ei ole tainnut koskaan harrastaa mitään. Mekin pienenä pestiin joukkueen kanssa autoja, että saatiin mm. Uudet pelipaidat.

[/quote]Te saitte palkaksi ne paidat. Aika moni "harrastaja" antaa tunteja viikottain työpanosta tallilla, saamatta edes niitä paitoja saatika mitään ilmaisia ratsastustunteja.

Vierailija
65/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmasti se Volvo on tullut pihaan just siksi, kun joku pikku-Tiina haluaa itse satuloida ja harjata pollensa ennen  ja jälkeen ratsastuksen?

Vierailija
66/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:26"]

Ja talliyrittäjät hykertelevät tyytyväisenä kun asiakkaat vielä puolustelevat oikeuttaan ilmaistyöhön :D Akat on kyllä käsittämättömiä.

[/quote]

Ei mikää ihme, jos näillä hevosyrittäjillä löytyy usein maastoauto Volvo pihasta :)

Miksei kersoja kiinnosta mennä auttamaan muita pienyrittäjiä toiminnan pyörittämisessä?

[/quote]

koska e ei ole kivaa ja hevoset on ihq

Vierailija
67/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:23"]

Isoilla ratsastuskouluilla onkin henkilökuntaa, itse käyn harrastetallilla jonko omistaja käy ihan päivätöissä, tottakai halutaan kiitokseksi tehdä edes se että annetaan valmiiksi annostellut ruuat hepoille. Lisäksi olen itse käynyt tekemässä myös talli työt jota vastaan saa ratsastaa.

[/quote]

Kiitokseksi mistä?

[/quote]

[/quote]

Nyt on kyllä pakko olla aloittajan kanssa samaa mieltä hevoshulluista akoista ja ilmaistyönteosta vaikka "akka" olen itsekin. 

Vierailija
68/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se on teiltä pois jos joku tahtoo tehdä "ilmaistyötä"? Minulle se ei ole työtä vaan normaalia hoitamista, jos olisi oma hevonen työmäärä lisääntyisi aika huimasti.

Vierailija
69/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:39"]

[/quote]

Kiitokseksi mistä?

[/quote]

[/quote]

Nyt on kyllä pakko olla aloittajan kanssa samaa mieltä hevoshulluista akoista ja ilmaistyönteosta vaikka "akka" olen itsekin. 

[/quote]Mä en ole hevoshullu, mut työkaveri on.

Jotenkin ihmetyttää, kun on itsestään selvää, että tallilla käydään vähintään 6 kertaa viikossa, vähintään 4 tuntia ilta, hoidetaan hepat, pilttuut, pestään ja huolletaan kamat, autetaan tunneilla, leireillä, kisoissa......

Hänen oma lapsensa ratsastaa 2 kertaa viikossa (samalla tallilla) ja niistä tunneista maksetaan ihan normaali hinta. 

"ja tietenkään siitä ei kuulu saada mitään korvausta, se on harrastus!"

Vierailija
70/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastus on paljon muutakin kuin siellä hevosen selässä oloa! Hoitaminen kuuluu ratsastajalle jos et ole gp tasolla jolla on siihen omat ihmiset.

Vierailija
71/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosyrittäjäksi lähtee liian moni "rakkaudesta hevosiin". Bisnestaju ihan hukassa, rahoituksesta, hinnoittelusta, katteista tai edes oman palkan laskemisesta ollaan ihan kuutamolla. Todella moni talli kiikkuu jo nyt konkurssin partaalla, tai toiminta pyörii sillä, ettei yrittäjä laske itselleen palkkaa lainkaan. Ei ne todellakaan minkään rahakasan päällä pyöri iltaisin ja hykertele käsiään, että taas huijattiin ne pikkutytöt hevosia harjaamaan.

Vierailija
72/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kiitokseksi mistä?

[/quote]

[/quote]

:D ei hitto... 

Vierailija
73/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntiratsastajana minulla on tähän "ilmaistyöhön" sellainen näkökulma, että kun menen itse ratsastustunnille, haluan laittaa hevosen itse valmiiksi tunnille. Siinä saa hyvin tuntumaa siitä, millainen päivä kyseisellä hevosella on. Menen tallille aina puoli tuntia ennen ratsastustunnin alkua, jotta minulla on hyvin aikaa laittaa hevonen ja tutustua siihen, jos heppa on minulle oudompi. Jos heppa on jo tunnilla, menen katsomaan edellistä tuntia ja katson miten hevonen sillä tunnilla käyttäytyy.

Hevosmiestaidot ovat oleellinen osa hevosharrastusta. Ratsastus ei ole vain matkustamista hevosen selässä ja kehän kiertämistä turpa toisen hännässä. Jos haluaa lajissa kehittyä, pitää tuntea hevoset muutenkin kuin pyllyn alla.

Vierailija
74/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että suomessa naisvaltaisilla aloilla on pieni palkka, kun akat tykkää tehdä ilmaistöitä. Onneksi laki takaa minimipalkan tehdystä työstä. Olisi kamalaa, jos vaimoni teksi ilmaatteeksi vanhainkodilla töitä ja sanoisi, että kun mummot on niin ihquja.

Vierailija
75/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosen harjausta ei nyt oikein voi laskea "ilmaistyöksi". Se on kuin valittaisit, että joudut pesemään itse juniorisi jääkiekkovarusteet harkkojen jälkeen.

Hevosen harjaaminen tai harjaamattomuus ei sitä ratsastuskoulubisnestä kaada suuntaan eikä toiseen, päin vastoin, sen tarjoaminen bonukseksi ratsastuksen päälle on juuri sitä mitä suurin osa asiakkaista haluaakin.

Alkeiskurssilaisille on oman turvallisuutensakin tähden hyödyksi, että oppii olemaan hevosten kanssa, oppii siihen miten hevonen liikkuu, elehtii, kommunikoi.

Sitten on ne varsinaiset työt (ainakin minun mielestäni): esim. karsinoiden siivous, lakaiseminen, ponien taluttaminen alkeistunnilla, ruokkiminen, estekaluston kunnostaminen. Näistä hommista uskoisin, että joka tallilla palkitaan hoitajia ilmaisilla tunneilla.

Vierailija
76/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:07"]

Tuntiratsastajana minulla on tähän "ilmaistyöhön" sellainen näkökulma, että kun menen itse ratsastustunnille, haluan laittaa hevosen itse valmiiksi tunnille. Siinä saa hyvin tuntumaa siitä, millainen päivä kyseisellä hevosella on. Menen tallille aina puoli tuntia ennen ratsastustunnin alkua, jotta minulla on hyvin aikaa laittaa hevonen ja tutustua siihen, jos heppa on minulle oudompi. Jos heppa on jo tunnilla, menen katsomaan edellistä tuntia ja katson miten hevonen sillä tunnilla käyttäytyy.

Hevosmiestaidot ovat oleellinen osa hevosharrastusta. Ratsastus ei ole vain matkustamista hevosen selässä ja kehän kiertämistä turpa toisen hännässä. Jos haluaa lajissa kehittyä, pitää tuntea hevoset muutenkin kuin pyllyn alla.

[/quote]Mä ymmärrän sen, että tuntiratsastaja käyttää aikaansa hevosen kuntoon laittamiseen, mutta en sitä, että vaikka tallilla käyttää aikaansa monta tuntia (15-30) viikossa, niin mitään ei saa vastineeksi ja siinä ei ole mitään kyseenalaistamista.

Vierailija
77/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvassa ratsastuskoulussa on hevonen valmiina karsinassa ratsastajalle ja joku hoitaa hevosen myös pois tunnin jälkeen.

Meidän tunti on esim ainoa koko päivänä, joten me laitamme itse kuntoon tunnille ja sieltä pois. En edes kävisi ratsastuskoulussa jossa sitä hevosta ei saa yhtään itse hoitaa, pelkällä ratsastuksella ei opi hevosta tuntemaan.

Vierailija
78/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä elukoiden ruokkiminen ja hevosen harjaaminen on jotenkin rauhoittavaa, etenkin kun sita ei tee tyokseen joka päivä. Joku menee salille ja maksaa itsensä kipeäksi. Lantatalikon kanssa saa heilua ilmaiseksi.

Vierailija
79/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:12"]

Sitten on ne varsinaiset työt (ainakin minun mielestäni): esim. karsinoiden siivous, lakaiseminen, ponien taluttaminen alkeistunnilla, ruokkiminen, estekaluston kunnostaminen. Näistä hommista uskoisin, että joka tallilla palkitaan hoitajia ilmaisilla tunneilla.

[/quote] Ei muuten palkita.

Toi on just se osa, mikä mua ihmetyttää. Mut miks siitä palkittais, jos se hoidetaan ihan omaksi huviksi, ymmärrän kyllä yrittäjää tässä tapauksessa. Ja mitään palkkaa / ilmaista ratsastusta on turha vaatia, kun aina löytyy joku, joka tekee tuon homman ihan huvikseen.

Vierailija
80/105 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 12:12"]

ei lapseni yksin tai jonkun 14v teinin avustuksella hevosia hoida!

se vain ratsastuksesta maksavan 11v:n äiti

[/quote]

Olen pahoillani lapsesi puolesta. Et tiedä millaisen kokemuksen hän menettää.

[/quote]

En usko että orjatyökokemuksen menettäminen on kenellekään mikään todellinen elinpiiriä kaventava elämys. Tallityttöjen nokkimisjärjestys taas on niin helvetillinen, että osalla talleista se aiheuttaa ajoittain itsemurhayritysaaltoja.