Oikeasti, ihanaa olla työtön!
Ja tämä ei ole provo! Olen ollut nyt kaksi kuukautta työttömänä (irtisanoin itseni). Karenssia olisi vielä jäljellä, mutta se ei ole elämänlaatuani huonontanut. Päin vastoin! Nyt jaksan tehdä kunnon ruokaa, on aikaa olla ulkona ja tavata ystäviä. En ole pariin viikkoon katsonut edes televisiota, kun on jaksanut tehdä kaikkea muuta. Työssäollessani en jaksanut tehdä kotona/vapaa-ajalla yhtään mitään. Ei muuta kuin valmispizza kaupasta ja telkkarin ääreen "lepäämään"... Viikonloputkin vain nukuin univelkoja, jotka kerääntyivät viikon aikana työstressin takia.
Työni ei edes ollut erityisen haastavaa ja palkka vielä huonompi. Enkä harmittele yhtään, että kulutan aikaa ja yhteiskunnan varoja terveyteeni, ystäviin ja sukulaisten auttamiseen. Tunnen olevani enemmän elossa, kuin vuosiin!
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Sama. Nyt 8kk työttömänä, ihanaa kun on saanut nukkua kunnolla. Tosin itse olen rahoittanut :)
Tämä. Minustakin on ihanaa, kun saan elää työttömänä ns. sisäisen kelloni mukaan, nukun silloin kun nukuttaa, ja niin kauan kuin nukuttaa ilman kellon pärähtämistä soimaan ja töihin lähtöä valmistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerroppas nyt, mistä sektorilta itse saat palkkasi? Jos olet julkisella sektorilla töissä, niin itse saat palkkasi yhteisesti maksamistamme veroista, äläkkä inise, että itsekkin maksat veroja, niin eli takaisin päin sinne, mistä sun palkkasi bruttona koostuu eli yhteisistä veroistamme, ja olet vaan joku pikkuvirkailija tai kunnan duunari, tai vaikkapa esim. terveyskeskuslääkäri, niin ihan sama, sun kouluttamisesi on tullut jo yhteiskunnalle maksamaan maltaita, sitten kehtaatkin vielä netota suurta palkkaa veronmaksajien maksamista veroistaan. Ja potilaasi maksavat lisäksi vielä itse jokaikisestä lääkärikäynnistä tai hoidoistaan.
Oletko täysin sekaisin päästäsi?
Lääkärit pelastavat ihmisiä, tekevät tästä maailmasta ihmisarvoista paikkaa meille kaikille.
Ja sinulla on pokkaa väittää, että lääkärit "kehtaavat netota suurta palkkaa"? Annas kun arvaan; se palkka pitäisi mennä työttömille korvaukseksi siitä, että he EIVÄT pelasta ihmisiä?
Oma karenssi tuntui lompakossa ikävältä. Suurimmassa osassa töitä tulot laskee radikaalisti. Ei voi enää ostaa samoja asioita mitä töissä ollessa. Ei voi matkustaa kalliisiin kohteisiin. Elämäsi on varmaan aika pelkistettyä. Et myöskään kerrytä eläkettä. Tavoitteeton ihminen.
Olen ollut töissä, ja olen ollut työtön, ja olen nytkin työtön, mutta nautin tästä tilanteestani, koska tiedän työelämässä mukana olleena, millaista elämää on sekin. Annan mielelläni työpaikkani jollekin nuoremmalle ihmiselle, joka tarvitsee rahaa enempi kuin minä tällä hetkellä.
Toimeen olen tullut ilman yhteiskunnan toimeentulotukiaisia.
Työttömyyspäivärahani on niin pikkusumma, ettei se kyllä rasita yhtään ketään muuta veronmaksajaa, etenkin kun itsekkin maksan tuosta pikkusummasta 20 % veroa valtiolle ja kunnalle yhteensä. Ja aviopuolisoni maksaa yksityiseltä sektorilta tulonsa saavana vieläkin enemmän veroja kuin moni julkisen puolen työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppas nyt, mistä sektorilta itse saat palkkasi? Jos olet julkisella sektorilla töissä, niin itse saat palkkasi yhteisesti maksamistamme veroista, äläkkä inise, että itsekkin maksat veroja, niin eli takaisin päin sinne, mistä sun palkkasi bruttona koostuu eli yhteisistä veroistamme, ja olet vaan joku pikkuvirkailija tai kunnan duunari, tai vaikkapa esim. terveyskeskuslääkäri, niin ihan sama, sun kouluttamisesi on tullut jo yhteiskunnalle maksamaan maltaita, sitten kehtaatkin vielä netota suurta palkkaa veronmaksajien maksamista veroistaan. Ja potilaasi maksavat lisäksi vielä itse jokaikisestä lääkärikäynnistä tai hoidoistaan.
Lääkärit pelastavat ihmisiä, tekevät tästä maailmasta ihmisarvoista paikkaa meille kaikille.
Ja sinulla on pokkaa väittää, että lääkärit "kehtaavat netota suurta palkkaa"? Annas kun arvaan; se palkka pitäisi mennä työttömille korvaukseksi siitä, että he EIVÄT pelasta ihmisiä?
Hahhah, itse olet pölhö ja sekaisin kuin seinäkello, jos väität, että joku terveyskeskustasoinen lääkäri osaisi hoitaa muuta kuin antibioottireseptin tms. lääkkeen reseptin antaessaan potilaan mahdolliseksi parantamiseksi, arvailustaan maksetaan hänelle palkkaa, erikoislääkärit osaavat hoitaa ihmisiä ja joskus jopa parantaa, jos ei ole kyse parantumattomista sairauksista, joihin ei ole ne kallispalkkaiset yliopiston tutkimusproffat keksineet hoitokeinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla todellisuuspohjalla väittäessäsi, että lääkärit aina pelastavat ihmisiä; hah, ai joku kunnan yleislääkäri pelastaa ja parantaa. Ai millä keinoin?
jaahas, ei muuta kun palkattomaan raadantaan johonkin. työtoveriksi saat oikeaa palkkaa saavia ilkeilijöitä ja nakittajia. vieläpä oppii!!
👿🦏
Ihanaa olla työtön näin Korona aikana. Saa väistellä ihmisiä eikä tarvitse sairastua Koronaan kun joku idiootti ei ole lähellä tartuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö apllä ota kunnian päälle toimeentulotuella eläminen? Onhan se nöyryyttävää, jos ei pysty itse huolehtimaan menoistaan, vaan muut veronmaksajat elättävät sinut. Tosi noloa.
Valtionvelka siis elättää, jota valtio ottaa aina lisää sillai et maksaa velkaa velalla ja sitä saa kunhan pidetään hyvät suhteet Eussa. Sit jos on miinus merkkinen korkokin (hjalliksen mukaan) niin maksaa itse itsensä pois.
voi
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nyt tuntuu hyvältä, mutta pidemmän päälle? Entä kun rahat loppuvat? Vai onko sulla rikas mies joka elättää? Olen ollut vuoden työttömänä enkä nauti yhtään. Rahat ja hermot tiukoilla. Eikä ole puolisoa jonka tuloilla voisi siipeillä.
Syyllistyisitkö olettamukseen että ap on nainen?
Se ei selviä jutusta...
Voi olla kysymys myös naisparista tai myöskin miesparista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin se oli ihan ok muutaman kuuauden, mutta sitten kun tajusin, etten enää saakaan uutta työtä niin helposti kuin aikaisemmin (täytin 50v), alkoi pikkuhiljaa masentamaan. Nyt 2v työttömänä ja elämä on aika masentavaa ja ahdistavaa, säästöt alkaa olla lopussa. Ansiosidonnaiselta putosin jo työmarkkinatuelle. Ei ole varaa mihinkään, ei ole iloa mistään. Metsäkävelytkin alkaa kyllästyttää ja kirjastossa ei sentään joka päivä viitsi ravata, niinpä olen vajonnut sohvan pohjalle, pelkään että pysyvästi.
Olet tyhmä, jos itse itsesi masennutat jonkun työttömyytesi takia. Sä olisit yhtä tyhmä ja saamaton, vaikka olisit töissäkin, ei sun kaltaisia hölmöjä auta edes työpaikan saaminen, sillä olet vaan yksinkertainen tollo, joka ei osaa käyttää aivojaan tilanteessaan kuin tilanteessa. Sun ei ole pakko jäädä työttömänä sohvan pohjalle. Mene ulos ja katsele ympärillesi, kyllä terve ihminen tekemistä keksii, vaikka ei palkkatöissä olisikaan.
Tässäpä kiva ja kannustava kommentti. Olen siis tyhmä, saamaton ja yksinkertainen tollo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin se oli ihan ok muutaman kuuauden, mutta sitten kun tajusin, etten enää saakaan uutta työtä niin helposti kuin aikaisemmin (täytin 50v), alkoi pikkuhiljaa masentamaan. Nyt 2v työttömänä ja elämä on aika masentavaa ja ahdistavaa, säästöt alkaa olla lopussa. Ansiosidonnaiselta putosin jo työmarkkinatuelle. Ei ole varaa mihinkään, ei ole iloa mistään. Metsäkävelytkin alkaa kyllästyttää ja kirjastossa ei sentään joka päivä viitsi ravata, niinpä olen vajonnut sohvan pohjalle, pelkään että pysyvästi.
Olet tyhmä, jos itse itsesi masennutat jonkun työttömyytesi takia. Sä olisit yhtä tyhmä ja saamaton, vaikka olisit töissäkin, ei sun kaltaisia hölmöjä auta edes työpaikan saaminen, sillä olet vaan yksinkertainen tollo, joka ei osaa käyttää aivojaan tilanteessaan kuin tilanteessa. Sun ei ole pakko jäädä työttömänä sohvan pohjalle. Mene ulos ja katsele ympärillesi, kyllä terve ihminen tekemistä keksii, vaikka ei palkkatöissä olisikaan.
Tässäpä kiva ja kannustava kommentti. Olen siis tyhmä, saamaton ja yksinkertainen tollo.
Ja lisään vielä: Olen ollut töissä 14-vuotiaasta asti ja jäin työttömäksi 49-vuotiaana. Opiskelut olen hoitanut työn ohessa, kolme tutkintoa, yksi yliopistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin Kokoomus
Ihanaa siihen asti kunnes saat työkkäriltä käskyn hakea jotain pas.apaikkaa
pökkepaala kirjoitti:
jaahas, ei muuta kun palkattomaan raadantaan johonkin. työtoveriksi saat oikeaa palkkaa saavia ilkeilijöitä ja nakittajia. vieläpä oppii!!
👿🦏
Onneksi et kuulosta yhtään katkeralta.
Minäkin pitkien työttömyysvuosien jälkeen löysin ihanan osa-aikatyön, jossa välillä on pitkiä vapaita (eli olen "työtön", mutta ajattelen sitä lomana), jää aikaa ja energiaa muuhunkin kun työntekoon mutta samalla jaksaa töissäkin paremmin kun ei tarvitse täyttä päivää tehdä koko ajan. Soviteltu päiväraha liiton kassasta niin tulotkin ihan hyvät jo. Best of both worlds. :)
Aivan sairas ketju. Yllättävän paljon r*skasakkia tämä palsta täynnä (vaikkei pitäisi yllättää). Hyi h*lvetti millaisia ihmisiä te olette. Ettekä edes itse ymmärrä millaisia loisia olette, aktiivisesti olette haitaksi kollektiiviselle hyvinvoinnille. Vähä-älyisiä r*skaihmisiä, huh huh.
Millainenkohan maailma ja yhteiskunta syntyisi, jos kaikki saisivat tehdä sitä työtä mitä haluaisivat, niin paljon tai vähän kuin haluaisivat - tai ne saisivat myös olla tekemättä töitä, jotka niin haluaisivat. Palkkaa saisi niin kuin nytkin, eli työn merkitys ja arvo olisi määritelty ja maksettaisiin tehtyjen tuntien mukaan. Mutta iso ero nykytilanteeseen olisi se, ettei kukaan saisi arvostella muita heidän valinnoistaan vaan jokaisella olisi täysi valinnan vapaus ja tämä olisi yhteisesti hyväksytty tapa. Rahaa vaan kertyisi tilille joko vähän tai paljon riippuen tehdystä työn määrästä ja laadusta.
Katkeruutta ja mielipahaa aiheuttaa nyt se, kun työtön saa tukea yhteisestä kaikkien keräämästä kassasta. Se aiheuttaa vääryyden kokemuksen raskaan työn raatajille jotka ei verojen takia pääse rikastumaan omalla vaivannäöllään vaan joutuvat pakosta elättämään ihan tuntemattomia ihmisiä.
Jos tämä yhteinen kassa olisi vapaaehtoinen, niin katkeruutta olisi vähemmän. Mutta silloin jaettavia rahoja olisi ehkä aika paljon vähemmän, jolloin erilaiset köyhyyden lieveilmiöt kuten rikollisuus ja väkivalta lisääntyisivät.
Minä maksan ihan mielelläni siitä, että toiset saa pitää työttömyysvuosia ja nautiskella, jos muuten vaikka saattaisivat menettää terveytensä. Ainoa mikä itseä iljetyttää on se, että verorahojani valuu myös rikollisille ja väkivaltaisille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairas ketju. Yllättävän paljon r*skasakkia tämä palsta täynnä (vaikkei pitäisi yllättää). Hyi h*lvetti millaisia ihmisiä te olette. Ettekä edes itse ymmärrä millaisia loisia olette, aktiivisesti olette haitaksi kollektiiviselle hyvinvoinnille. Vähä-älyisiä r*skaihmisiä, huh huh.
Hahhaa, haitaksi korkeintaan pienelle orjuuttajakieroilijaeliitille, joka tarvitsee renkejä ja piikoja, joiden selkänahasta vääryydellä revitään oma yltäkylläisyys, hyvinvointi ja passaamaan ettei tarvitse itse rehkiä.