Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku normaalilla aivotoiminnalla varustettu kannattaa pakkoruotsia?

Vierailija
21.08.2014 |

En vaan ymmärrä. Eihän kukaan terve ihminen kannata esim. apartheidia tai kommunismiakaan. Miksi sitten totalitaristista pakkoruotsijärjestelmää joku kannattaa?

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 17:25"]

Pakko-ruotsi on hyvä. Työskentelin Suomessa kansainvälisessä busineksessa, olen asunut Ruotsissa ja nyt Saksassa. Pelkkä englanti riittää alkuun, mutta pohjoismainen kieli, jota ymmärtää norjalaiset, tanskalaiset ja ruotsalaiset n ruotsi. Lisäksi Saksan sanasto on lähellä ruotsin sanastoa ja helpottaa näin saksan oppimista. Ruotsi on hyvä!

[/quote]

Eli sinun mukaasi kaikki suomalaiset asuvat tulevaisuudessa Ruotsissa ja Saksassa? Eikö muuten kannattaisi silloin opiskella pakkosaksaa? Siinähän oppisi sitten ruotsinkin sanat samalla.

[/quote]

Meillä on ruotsinkielinen vähemmistö, jonka äidinkieltä tulee kunnioittaa. Perustuslaillisesti olemme 2-kielisiä. Tämä myös liittää meidät pohjoismaiseen, skandinaaviseen yhteisöön, edes löysästi emmekä leimaudu slaavilaisiksi junteiksi. Haluan tuoda esille ruotsinkielenopiskelun etuja. Ja kyllä, suomesta on lähdetty ja lähdetään pääasiassa töihin Ruotsiin, Norjaan ja Saksaan. Ei se tilanne nytkään siellä kotimaassa kovin hyvältä näytä työllisyyden puolesta.

[/quote]

Tää on pakko olla provo..

Vierailija
62/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 17:25"]

Pakko-ruotsi on hyvä. Työskentelin Suomessa kansainvälisessä busineksessa, olen asunut Ruotsissa ja nyt Saksassa. Pelkkä englanti riittää alkuun, mutta pohjoismainen kieli, jota ymmärtää norjalaiset, tanskalaiset ja ruotsalaiset n ruotsi. Lisäksi Saksan sanasto on lähellä ruotsin sanastoa ja helpottaa näin saksan oppimista. Ruotsi on hyvä!

[/quote]

Eli sinun mukaasi kaikki suomalaiset asuvat tulevaisuudessa Ruotsissa ja Saksassa? Eikö muuten kannattaisi silloin opiskella pakkosaksaa? Siinähän oppisi sitten ruotsinkin sanat samalla.

[/quote]

Meillä on ruotsinkielinen vähemmistö, jonka äidinkieltä tulee kunnioittaa. Perustuslaillisesti olemme 2-kielisiä. Tämä myös liittää meidät pohjoismaiseen, skandinaaviseen yhteisöön, edes löysästi emmekä leimaudu slaavilaisiksi junteiksi. Haluan tuoda esille ruotsinkielenopiskelun etuja. Ja kyllä, suomesta on lähdetty ja lähdetään pääasiassa töihin Ruotsiin, Norjaan ja Saksaan. Ei se tilanne nytkään siellä kotimaassa kovin hyvältä näytä työllisyyden puolesta.

[/quote]

Sinäkö et siis kunnioita saamenkielisiä? Emme myöskään ole "perustuslaillisesti kaksikielisiä", suurin osa suomalaisista on yksikielisiä. Olet ilmeisesti myös jonkinasteinen "rasisti", koska pidät skandinaaveja parempina kuin slaaveja, kuten olen huomannut monien pakkoruotsittajien tekevän. Suomalaisethan eivät ole kumpiakaan. Sinunko mukaan suomalaiset eivät myöskään ole pohjoismaalaisia ihan omina itsenään? Kertonee vain siitä, ettet oikeasti arvosta suomalaisuutta yhtään, onneksi olet vähemmistössä. Itse en ainakaan välitä kuulua "yhteisöön", johon en kelpaa omalla äidinkielelläni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 17:55"]

menemättä asiaan syvemmälle, eipä konservatiivismissa ole mitään uutta.

[/quote]

Olen ehkä persumpi kuin sinä, mutta osaan sentään kirjoitta konservatismin.

Vierailija
64/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pakkoruotsi katoaa, häviää myös suomenruotsi. Siis ajan miytaan, kun sanastoa ei enää niin tehokkaasti käytetä julkisissa palveluissa. Suomenruotsalaisia ahdistaa kielensä ja samalla kulttuurinsa häviäminen. Siksi.

Olen itse suomenkielinen, mutta miehen suvusta olen kuullut näitä kommentteja.

[/quote]

Jos eivät suomenruotsalaiset itse pidä sitä niin tärkeänä että sitä vaalisivat, niin sietää kadotakin.

Vierailija
65/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 17:25"]

[/quote]

Tää on kyllä aikamoista liioittelua. En tiedä kuinka kauan ja missä olet Ruotsissa asunut, mutta voin sanoa ettei kukaan suomalaisen kouluruotsin lukenut pysty businesselämässä käyttämään ruotsinkieltä norjalaisten ja tanskalaisten kanssa, varsinkaan tanskalaisten. Minulla on ruotsalainen, oikein hyvä ystävä, joka asuu Kiristianstadissa Skånessa lähellä Tanskan rajaa. Hän sanoo, että ymmärtää auttavasti tanskaa, mutta ei pysty kenenkään kanssa kunnolla tanskaksi keskustelemaan. Itse olen asunut 1,5 vuotta Tukholmassa, voin sano puhuvani erinomaista ruotsia ja silti esim. Skånen murre on todella hankalaa ymmärtää.

Tanskalaiset ja norjalaiset kyllä ymmärtää ruotsia melko hyvinkin, mutta kuitenkin 99 % businesskieli on kansainvälisissä yrityksissä kuitenkin englanti, jota ruotsalaiste, tanskalaiset ja norjalaiset puhuvat noin keskimäärin loistavasti.

En kannata pakkoa minkään kielen opiskelussa. Iso osa kielten oppimisen motivaatiossa on kiinnostuksella ja sillä, kuinka hyödylliseksi ko. kielen kokee. Toki pätee kaikkiin kouluaineisiin. Jos ruotsi on niin hyödyllistä, kiinnostavaa ja helppoa oppia kuin nämä jotkut kirjoittajat mieltävät, se varmaan valinnaisenakin tuottaa kielen osaajia riittävästi Suomen virastoihin ja julkisiin palveluihin ruotsinkielisellä alueella ja ne kansainväliseen businekseen aikovat, jotaka eivät suuntaa Ruotsiin ja Saksaan vaan vaikka Aasiaan, voivat opiskella kiinaa tai japania. Tai vaikka venäjää.

Vierailija
66/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 18:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sinäkö et siis kunnioita saamenkielisiä? Emme myöskään ole "perustuslaillisesti kaksikielisiä", suurin osa suomalaisista on yksikielisiä. Olet ilmeisesti myös jonkinasteinen "rasisti", koska pidät skandinaaveja parempina kuin slaaveja, kuten olen huomannut monien pakkoruotsittajien tekevän. Suomalaisethan eivät ole kumpiakaan. Sinunko mukaan suomalaiset eivät myöskään ole pohjoismaalaisia ihan omina itsenään? Kertonee vain siitä, ettet oikeasti arvosta suomalaisuutta yhtään, onneksi olet vähemmistössä. Itse en ainakaan välitä kuulua "yhteisöön", johon en kelpaa omalla äidinkielelläni.

[/quote]

Kunnioitan kaikkia kulttuureja, mutta on turha alkaa viisaatelemaan,etteikö sivistyneen ja totalitaarisen maailman raja kulje itä puolella Suomea. Anteeksi venäläiset, mukavat ihmiset, mutta siihen kulttuuriin suomea ei liitetä edes alistamalla. Ruotsiin ja läntiseen, germaaniseen maailmaan meillä on luontaisempi kosketus ja yhteiset arvot. Pohjoismaalaisten kanssa tulemme ns. hyvin juttuun. Minun juureni ovat toiselta puolen Karjalassa, jossa perheessä puhuttiin sekä venäjää että suomea. Toiselta puolelta olen suomen ruotsalaisia ja sillä puolella on puhuttu sekä suomea että ruotsia. Koen olevani ennemmin kosmopoliitti kuin tiettyyn kansalliseen ryhmään kiinnitetty.

Vierailija
67/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 18:44"]

Jos pakkoruotsi katoaa, häviää myös suomenruotsi. Siis ajan miytaan, kun sanastoa ei enää niin tehokkaasti käytetä julkisissa palveluissa. Suomenruotsalaisia ahdistaa kielensä ja samalla kulttuurinsa häviäminen. Siksi.

[/quote]

Jos eivät suomenruotsalaiset itse pidä sitä niin tärkeänä että sitä vaalisivat, niin sietää kadotakin.

[/quote]

Kumma kun suomi säilyi vuosisatoja Ruotsin vallan aikana, vaikka suomeksi ei voinut edes opiskella. Tämän taitavat muuten unohtaa ne, joiden mielestä pakkoruotsia juuri perustelee historia tai kulttuuri...

Vierailija
68/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 18:06"]

Väy väy. Muitakin pakollisia aineita koulusta löytyy ja ruotsi selittyy pitkälti sillä yhteisellä kulttuuriperinnöllä. Jollet siitä tykkää, niin jätä koulut kesken ja ryhdy ilomantsilaiseksi autokauppiaaksi, koska muutakin pakollista paskaa on joka tutkintoon ympätty ja ruotsista sentään jotain hyötyä, toisin kuin jostain tilastotieteen/lakipaskan tms.kursseista, jotka vaan kuuluu siihen tutkintoon.

[/quote]

Tilastotiedettä ei ole peruskoulussa tai lukiossa. Lakitiedossa käytiin läpi asioita, joita aivan varmasti jokainen tulee elämässä kohtaamaan (perintö, avioliitto, kaupankäynti, kuluttajansuoja jne.)

Vierailija
69/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kukaan kannatakkaan, vaan se on olemassa poliittisista syistä (RKP). Valitettavasti.

Vierailija
70/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 17:29"]

Ei tuu mieleen että Suomi on kaksikielinen maa?

[/quote]

Ei tule mieleen, että Suomen ei välttämättä tarvitsisi olla sitä?

Tarvitaan vain eduskunnan päätöksestä seuraava yksinkertainen lainmuutos, ja ruotsi ei ole enää kansalliskieli maassa, jonka alkuperäiset asukkaat ovat suomen- ja saamenkielisiä.

(Saamen kieliäkin on btw useita, ja ne ovat kaikki tämän maan vanhimpia alkuperäisiä kieliä; kukaan poliitikko tai toimittaja ei ole koskaan kuitenkaan jostain syystä pitänyt niiden osaamista "yleisivistyksen kuuluvana" eikä kukaan ole myöskään ihmetellyt sitä, miksei niillä ole kansalliskielen asemaa Suomessa).

Oma mielipiteeni on, että on historiallisesti täysin absurdia, perusteetonta ja törkeän rasistista, että yli 200 vuotta Ruotsin vallan päättymisen jälkeenkin Suomen valtiossa on ruotsi vielä kansalliskielenä ja että sitä opetetaan pakolla lapsille. Mutta toivon siis, että muutos tähän saadaan vielä omana elinaikanani.

Vierailija
71/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Enemmistön tehtävä ei ole pitää vähemmistön kieltä elossa. Ruotsissa on kautta aikojen ollut suomenkielisiä eikä kieli ole mihinkään kadonnut vaikka kaikkia ruotsalaisia ei pakoteta suomea opiskelemaan. Inarinsaame oli jo kuolemassa, nyt kukoistaa kun inarinsaamelaiset ITSE ottivat itseään niskasta kiinni ja ryhtyivät kielenpelastustoimiin. Eivät vaatineet että nyt 5 miljoonaa suomenkielistä pitää meidän kieltä elossa. 

Vierailija
72/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 18:48"]

Kunnioitan kaikkia kulttuureja, mutta on turha alkaa viisaatelemaan,etteikö sivistyneen ja totalitaarisen maailman raja kulje itä puolella Suomea. Anteeksi venäläiset, mukavat ihmiset, mutta siihen kulttuuriin suomea ei liitetä edes alistamalla. Ruotsiin ja läntiseen, germaaniseen maailmaan meillä on luontaisempi kosketus ja yhteiset arvot. Pohjoismaalaisten kanssa tulemme ns. hyvin juttuun. Minun juureni ovat toiselta puolen Karjalassa, jossa perheessä puhuttiin sekä venäjää että suomea. Toiselta puolelta olen suomen ruotsalaisia ja sillä puolella on puhuttu sekä suomea että ruotsia. Koen olevani ennemmin kosmopoliitti kuin tiettyyn kansalliseen ryhmään kiinnitetty.

[/quote]

Miksi ne muut pohjoismaalaiset eivät siis opiskele pakkosuomea? Vai ovatko suomalaiset jotenkin alempiarvoisia kuin skandinaavit? Minä samaistun mieluummin Eurooppaan suomenkielisenä suomalaisena kuin pakkoruotsitettuna "pohjoismaihin", joissa suomea ei arvosteta.

Vierailija
73/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 17:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Voisitko olla ystävällinen ja linkkaisit, missä perustuslaissa on maininta kaksikielisyydestä. Siihen usein vedotaan, mutta ei vaan kukaan ole tähän päivään mennessä onnistunut kaivamaan tuota kaksikielisyyden pykälää sieltä perustuslaista. Kansalliskielistä siellä puhutaan kyllä, mutta nehän ovat ihan eri asia. Toisekseen, meillä on kymmeniä muitakin kielivähemmistö. Miksi heidän äidinkieltään ei tule kunnioittaa yhtälailla?

Vierailija
74/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 18:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ilman pakkoruotsia Suomi on mielestäsi osa Venäjää?

Vierailija
75/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Omien sanojesi mukaan et kunnioita, koska et vaadi kaikille pakollista saamen kielten (ja romani-, jiddish- ym. kielten) opiskelua.

Samanlaista alistamista on muuten ruotsinkielisen kulttuurin pakottaminen suomenkielisille, jotka eivät tunne skandinaavista kulttuuria omakseen. Ai nii, mutta hehän ovatkin niitä sivistyneitä ihmisiä, suomalaiset ovat metsäkansaa.

Vierailija
76/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 18:17"]

Jätskikiskan Luigin ei enää tarvi osata latinaa, ehkä siksi Ilomantsin Penankaan ei tarvi osata mongertaa jotain joillain kielellä. Kumma kun sitä latinaa ei puhuta missään enää, mutta suomalaiset laiskimukset valittavat yhä ruotsista ja samalla yhä harvempi valitsee sen ns. c-saksan/-ranskan tai venäjän ja ruotsin kirjoittaneiden määrä on tippunut siinä missä muidenkin kielien ja yhä useampi osaa pelkkää tankeroenkkua, jos sitäkään. Koko koulupakko pois! Juntit...

[/quote]

Juntit... varmaan sinä älymystön edustajan tiesit myös, että esim. Vihreät nuoret vastustavat pakkoruotsia. Junttikortti menee hieman ohi.

Vierailija
77/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 19:02"]

Jätskikiskan Luigin ei enää tarvi osata latinaa, ehkä siksi Ilomantsin Penankaan ei tarvi osata mongertaa jotain joillain kielellä. Kumma kun sitä latinaa ei puhuta missään enää, mutta suomalaiset laiskimukset valittavat yhä ruotsista ja samalla yhä harvempi valitsee sen ns. c-saksan/-ranskan tai venäjän ja ruotsin kirjoittaneiden määrä on tippunut siinä missä muidenkin kielien ja yhä useampi osaa pelkkää tankeroenkkua, jos sitäkään. Koko koulupakko pois! Juntit...

[/quote]

Juntit... varmaan sinä älymystön edustajan tiesit myös, että esim. Vihreät nuoret vastustavat pakkoruotsia. Junttikortti menee hieman ohi.

[/quote]

Ja Kokoomusnuoret.

Vierailija
78/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 19:02"]

[/quote]

[/quote]

Totta. Pakkoruotsia kannattaa enimmäkseen vanhukset, joiden maailmankuvaan mahtuu vain Ruotsi ja Venäjä. 

Vierailija
79/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistetaan myös, että tutkimusten mukaan eniten ruotsin pakollista opetusta vastustaa korkeasti koulutetut ja hyvin ruotsia osaavat. 

Vierailija
80/106 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 19:09"]

Muistetaan myös, että tutkimusten mukaan eniten ruotsin pakollista opetusta vastustaa korkeasti koulutetut ja hyvin ruotsia osaavat. 

[/quote]

Näinhän tässäkin ketjussa joku valitti, että osaisi mielellään paremmin ruotsia ja kannatti samalla pakkoruotsia. Minä osaan kyllä ruotsia, en vain suostu sitä enää käyttämään, koska virkamiesruotsikin on jo suoritettu. Mieluummin käytän niitä neljää muuta kieltä, joita osaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan