oletko valehdellut lääkärille?
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:43"]
Yritäpä tässä sitten auttaa. Helvetin turhauttavaa. T. Lääkäri
[/quote]
Samat sanat. Tuntuu tosi pskalta, ettei potilas voi ottaa asioita todesta, varsinkin kun itse otan työni vakavasti. t. pettynyt nuori lääkäri
[/quote]
Tuskin voit olettaa että sun potilaasi valehtelee sen perusteella mitä muutama tunnustaa täällä. Vai onko sun potilaasi AV-mammoja?
[/quote]
Mistä sen tietää, kuka valehtelee ja kuka ei? Olen ihan tavallinen lääkäri, joten eiköhän potilaitani ole vaikka mistä taustoista. Lähtökohtaisesti haluan uskoa, että potilaan kanssa työskennellään yhdessä potilaan terveyden eteen.
t. nuori ja pettynyt
[/quote]
Älä ota AV:tä vakavasti. Siinä mun neuvo. Ja jos luet kommentit, niin onhan siellä kerrottu miksi. Oletko aina itse ollut rehellinen esim opettajille ja esimiehille?
Sairas ihminen on usein pelokas.
Luin joku aika sitten että järkyttävän suuri osa potilaista valehtelee, liioittelee tai jättää kertomatta jotain oleellista lääkärille. Tarkkaa prosenttia en muista mutta se oli selväst yli 50.
Tyhmät ihmiset luulevat että liioittelemalla oireita saa "parempaa" hoitoa ja "parempia" lääkkeitä. Tosiasiassa hoito ja lääkitys saattavat mennä täysin pieleen.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:43"]
[/quote]
Samat sanat. Tuntuu tosi pskalta, ettei potilas voi ottaa asioita todesta, varsinkin kun itse otan työni vakavasti. t. pettynyt nuori lääkäri
[/quote]
Tuskin voit olettaa että sun potilaasi valehtelee sen perusteella mitä muutama tunnustaa täällä. Vai onko sun potilaasi AV-mammoja?
[/quote]
Mistä sen tietää, kuka valehtelee ja kuka ei? Olen ihan tavallinen lääkäri, joten eiköhän potilaitani ole vaikka mistä taustoista. Lähtökohtaisesti haluan uskoa, että potilaan kanssa työskennellään yhdessä potilaan terveyden eteen.
t. nuori ja pettynyt
[/quote]
Niin varmasti yleensä onkin. Mutta kysymyksenasettelun takia tänne nyt tuli nämä poikkeukset. Ei kannata ottaa itseensä, tässä on koko Suomi eikä välttämättä ketään sun koko kaupungista.
Mutta hyvähän se on että selviää osan potilaista voivan valehdella koska kyllä sulta tullaan vielä vilunkisaikkua yms ruinaamaan.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 20:17"]Luin joku aika sitten että järkyttävän suuri osa potilaista valehtelee, liioittelee tai jättää kertomatta jotain oleellista lääkärille. Tarkkaa prosenttia en muista mutta se oli selväst yli 50.
Tyhmät ihmiset luulevat että liioittelemalla oireita saa "parempaa" hoitoa ja "parempia" lääkkeitä. Tosiasiassa hoito ja lääkitys saattavat mennä täysin pieleen.
[/quote]
Tässä ketjussa kyllä oli enemmän näitä oireittensa vähättelijöitä ja niitä jotka ei halunneet lääkkeitä
"Käyn juhlimassa silloin tällöin"
Todellisuus: Perseet olalle vähintään kerran viikossa.
Ei ole pelkoa valehtelusta, kun en uskalla varata edes aikaa. Odotan niin kauan (vaikka vuosia) että totun tautiin/oireeseen ja silloinhan se on osa minua ja ollut "aina".
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 22:48"]
Kun hain virtsikseen antibiootteja päivystyksestä, niin valehtelin olevani neitsyt, jotta ei tarvinnut mennä mihinkään sukupuolitesteihin tai raskaustestiin. Ei ois jaksanut alkaa enää niihinkin jonottamaan. Onneksi olin lapseton, niin meni täydestä.
[/quote]
Turha sitten hakeutua lapsettomuushoitoihin, kun klamydia on tuhonnut hedelmällisyyden.
- "Olikos vielä jotain muuta?"
- "Eeei..."
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 20:17"]Luin joku aika sitten että järkyttävän suuri osa potilaista valehtelee, liioittelee tai jättää kertomatta jotain oleellista lääkärille. Tarkkaa prosenttia en muista mutta se oli selväst yli 50.
[/quote]
Tässä ketjussa kyllä oli enemmän näitä oireittensa vähättelijöitä ja niitä jotka ei halunneet lääkkeitä
[/quote]
Niin oli. Entä sitten?
Mua taas ei ikinä oteta lääkärissä todesta. Pelkään jollain tasolla lääkäreitä ja tsemppaan ihan hirveästi aina kun lääkäriin joudun menemään. Aika harvassa on ne kerrat kun lääkäri on uskonut että mitään olisi vialla (vaikka siis todellakin on ollut).
Kerran olen kyllä minäkin lääkärille valehdellut. Kysyi mikä ehkäisymenetelmä meillä oli ennen esikoista käytössä ja sanoin että käytettiin kondomeja. En vain kehdannut sanoa että keskeytetyllä mentiin. Ja sanotaan nyt vielä että esikoinen ei todellakaan ollut vahinko vaan ihan suunniteltu, joten ei edes mitään tilastoja rumenneta tuolla valheella.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:55"]Kroonisen sairauden ja rakennevikojen takia olen ravannut lääkärien luona paljonkin. Nykyään, kun epäilen itse jotain tiettyä sairautta, väitän, että joku toinen lääkäri on ohimennen maininnut siitä mahdollisuudesta. Tällä tavalla olen päässyt tutkimuksiin, joihin lääkäri kieltäytyi ensin lähettämästä minua. Toistaiseksi jokaisessa tutkimuksessa on löytynyt jotain.
Viimeksi viime viikolla lääkäri vakuutti, ettei oireeni sovi niskarangan ongelmiin lainkaan eikä röntgenkuvista olisi mitään hyötyä, mutta kun sanoin, että sydänlääkäri oli ottanut senkin mahdollisuuden sivulauseessa esille, sain lähetteen röntgeniin ja kas kummaa, röntgenhoitaja sanoi heti, että rakennevikahan siellä.
[/quote]
Vähän oudolta kyllä vaikuttaa, että kardiologi olisi edes puuttunut tuohon mitenkään kun kyse kuitenkin ihan eri erikoisalan ongelmasta/ vaivasta. Myöskään röntgenhoitajat eivät moisella saa kantaa ottaa. Onpas ollut epäammattimaisia. Potilaana en suhtautuisi kauhean luottavaisesti.
[/quote]
Itselleni on kyllä juuri kardiologi ehdotellut selkävaivaa rintakipujen syyksi. Tässä yksi syy, miksi en juuri kardiologilleni juttele. Häntä kuitenkin kiinnostaa konetutkimusten löydökset enemmän kuin vointini tai tuntemukseni.
Valehtelussa on se riski, että diagnoosi voi olla siten täysin väärä, josta seuraa että hoitokin on väärä. Jos ei kerro oireitaan todenmukaisesti, silloin ei voi syyttää lääkäriä hoitovirheistä. Hyvä lääkäri-potilassuhde perustuu molemminpuoliseen luottamukseen.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:43"]
[/quote]
[/quote]
Ei kukaan (nuorikaan) lääkäri voi olla noin naiivi. Lääkiksessähän ne pahimmat keppostelijat on, ja eikö lekurien pitänyt olla älykkäitä? Selvähän se on, että potilas, jos ei nyt valehtele, niin ehkä kertoo muunneltua totuutta. Muakin hermostuttaa lääkärissä, ja sitten se kysyy jotakin, niin kuin just oliko muuta... (ok, aika on lopussa, ei se varmaan ole vakavaa, seuraava odottaa) - Ei. Se aika on vaan niin lyhyt ja niin potilaskin priorisoi eikä halua kaataa sitä kaikkea lääkärin niskaan. Usein pelkkä käynti rauhoittaa.
Ja väitätkö, ettei sun luo ole tullut yhtään krapulaista potilasta maanantaina pyytämään saikkua "vatsataudin" vuoksi? :D Hehehe, ei tarvinne kauan odotella!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 20:37"]
Valehtelussa on se riski, että diagnoosi voi olla siten täysin väärä, josta seuraa että hoitokin on väärä. Jos ei kerro oireitaan todenmukaisesti, silloin ei voi syyttää lääkäriä hoitovirheistä. Hyvä lääkäri-potilassuhde perustuu molemminpuoliseen luottamukseen.
[/quote]
Tietenkin. Jos potilas ei esim uskalla kertoa kivuistaan lääkärille, oma vika. Mutta en oikeesti luule että se on kovin yleistä.
En ole valehdellut. Olen liiankin suorapuheinen (ja todennäköisesti lääkärini on samaa mieltä). Jos en halua jotain lääkettä, sanon sen. Mutta minä olenkin lievästi asperger.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:33"]
Todellakin mutta en lähellekään niin paljon kun lääkäri minulle.
Valehtelin ettei lääkkeet auta (vaikka en ollut niitä syönytkään). En ollut tyytyväinen siihen kun minulla todettiin krooninen pitkäaikaus sairaus johon sain jatkuvan lääkityksen, diagnoosi annettiin pelkästään oireiden perusteella. Tutkimatta mitään. Olisin toivonut jotain muita vaihtoehtoja kun suoriltaan loppuelämän lääkityksen määräyksen. Tutkimuksia, vastauksia, vaihtoehtoja.
Näitä en saanut mutta itse onneksi osasin etsiä tietoa netistä ja oikealla ruokavaliolla totesinkin että sairauteni olikin pelkästään oire joka lähti, enkä lääkitystä loppupeleissä tarvinutkaan.
[/quote]
Jees, mihin "valehtelevia" lääkäreitä enää tarvitaan kun on internet, josta löytyy vastaus kaikkeen.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:45"]
Työterveydessä törmää tuohon valehteluun säännöllisesti. Tullaan hakemaan sairaslomaa kun on vatsatauti, eikä raukat huomaa haisevansa vanhalle viivalle ku rankkitynnyri.
[/quote]
Joo. Yksi tuli hakemaan saikkua kun käsi oli kipeä. Saikin, mutta ei ollut kovin tyytyväinen, kun diagnooseina oli alkoholin käytön aiheuttama akuutti päihtymystila ilman komplikaatioita ja raajakipu. :)
Kehtas vielä valittaa kun puhallutin.
Joo, sanon aina olevani biletupakoija. Oikeasti poltan säännöllisesti. En vain jaksa niitä saarnoja joka kerta kuunnella, tiedän itsekin olevani tyhmä kun poltan
En ole valehdellut eikä minua hoitaneet lääkäritkään ole valehdelleet.
[/quote]
[/quote]
Voi kuule, suurin osa ottaa ne liiankin vakavasti. Luulosairaita lääkkeiden vaatijoita on tässä maassa liikaa. Kokemus varmasti auttaa näkemään kuka ei puhu totta. Mulla ainakin.
Vanha sh