Onko lastenne päiväkodissa harjoittelijaa?
Onko lastenne päiväkodissa ollut harjoittelijaa? Millaisia kokemuksia teillä on heistä? Oman lapseni päiväkotiin tulee sellainen ensi viikolla enkä tiedä voinko luottaa häneen.
Kommentit (16)
Mahdotontahan olisi kyseistä työtä oppia ellei pääsisi työharjoitteluun. Jatkuvassa valvonnassahan opiskelija on. Myös työkkärin kautta voi päiväkoti ottaa harjoittelijan jolloin hän saa parempaa työttömyystukea harjoitteluajalta. Olen siis itse ollut monta kertaa päiväkodissa työharjoittelussa..
Olen itse ollut päiväkodissa harjoittelijana. Miksi et luottaisi?
Miksi harjoittelijaan pitäisi luottaa? harjoittelijahan on koko ajan ainakin yhden työntekijän valvonnassa.
Itse olin joskus aikoinani TET-viikolla päiväkodissa. Ei musta lastenhoitajaa silti tullut, mutta ihan kiva tetti oli. Vaitiolovelvollisuussopimuksen jouduin muistaakseni kirjoittamaan. Kukaan vanhemmista ei muistaakseni erityisesti huomioinut minua.
Mä olen tosi ymmärtäväinen ihminen, mun mielestä harjoittelijat ovat kiva lisä päiväkoteihin ja lapset yleensä tykkäävät heistä kovin. Mutta harjoittelijoiden on oltava siistejä ja asiallisia, ei lävistyksiä tai tatuointeja näkyvillä paikoilla tai radikaaleja elämänkatsomuksia joita tuovat ilmi. Viiltelyjäljet käsivarsissa olis ehdoton ei.
No miksi et voisi luottaa? Työharjoittelijat (eli opiskelijat) ja päiväkotiharjoittelijat eivät yksin joudu ikinä vastuuseen lapsista, vaan kasvatusvastuu on ammattilaisilla. Lisäksi jos päiväkodissa ilmenee jotain häikkää harjoittelijan kanssa, eiköhän siihen aika nopeasti puututa. Hyvä apu nuo harjoittelijat päiväkodissa yleensä on!
Voi ei mitä holhousta! Se ei todellakaan kuulu kellekään millaisia harjottelijat on ihmisinä onko ollu viiltelyä nuorena tai vaikka huumeiden kokeilua joskus. Oleellista on että kaikilta tarkistetaan rikosrekisteri ja päiväkodin sääntöjä noudatetaan. Kyllä ne vaki työntekijätki on nuoruudessa tehnyt vaikka mitä. Oon ainakin onnellinen että lapseni saa yhden aikuisen lisää päiväkotiin
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 16:02"]
Viiltelyjäljet käsivarsissa olis ehdoton ei.
[/quote]
Viiltely on nykyään todella yleistä. Jos nuori on viillellyt itseään 15-vuotiaana niin hän on siis mielestäsi koko loppuelämänsä ajan soveltumaton lastenhoitoalalle?
Olen itse harjoittelussa päiväkodissa tällä hetkellä. Olen ihan vastuuntuntoinen 27-vuotias nainen ja odotan itsekin tällä hetkellä esikoistani. En ole kasvatusvastuussa lapsista, vaan ohjaajani ja päiväkodin muut työntekijät ovat. Autan lasten päivittäisissä toiminnoissa, pukemisessa, syömisessä, luen kirjoja, laulatan, syötän, juttelen, nukutan päiväunille. Ainoat kommentit joita olen saanut sekä työkavereiltani että lasten vanhemmilta ovat olleet positiivisia. Sehän on vain hyvä, että kiireisessä ja liian usein vähän alimiehitetyssä päiväkotiryhmässä on yksi huolehtiva käsipari lisää. Ja vaikka kaikki harjoittelijat eivät sinänsä niin "luotettavia" olisikaan, niin silti heitä sitoo vaitiolovelvollisuus, heiltä on tarkastettu rikosrekisteri ja he ovat aina yhden kokeneemman päiväkodin työntekijän valvonnassa.
Joten sinuna en huolehtisi vaan olisin ennemmin tyytyväinen, että ryhmässä on yksi ihminen lisää jolla antaa aikaansa lapselle.
Jos tulee harjoitteleluun niin mitä varusteita tarvitsee hankkia? Riittääkö tuulipuku ja lenkkitossut ja normaalit sisävaatteet ulkohommiin vai ollaanko kuinka sään armoilla?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:37"]
Jos tulee harjoitteleluun niin mitä varusteita tarvitsee hankkia? Riittääkö tuulipuku ja lenkkitossut ja normaalit sisävaatteet ulkohommiin vai ollaanko kuinka sään armoilla?
[/quote]
No sellaiset vaatteet missä pärjäät ulkona. Itselleni on nyt tänä syksynä riittäneet perus lämmin ulkotakki, sadetakki, lenkkarit tai vaihtoehtoisesti kumisaappaat. Talven tullen jotkut toppahousut/kunnon takki voisi kovilla pakkasilla alkona seisoskeluun olla kätevät.
Ja sisäkengät tietysti.
Meillä harjoittelija ei ole lisäkäsipari vaan oma väki pitää lomia, kun opiskelijat tulee taloon.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:40"]
[/quote]
No sellaiset vaatteet missä pärjäät ulkona. Itselleni on nyt tänä syksynä riittäneet perus lämmin ulkotakki, sadetakki, lenkkarit tai vaihtoehtoisesti kumisaappaat. Talven tullen jotkut toppahousut/kunnon takki voisi kovilla pakkasilla alkona seisoskeluun olla kätevät.
Ja sisäkengät tietysti.
[/quote]
Eli siis harjoittelijakin joutuu olemaan ulkona sateessa. Eli sadetakki ja housut sekä saappaat pitäisi hankkia tuulipuvun ja lenkkareiden lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:46"]
Meillä harjoittelija ei ole lisäkäsipari vaan oma väki pitää lomia, kun opiskelijat tulee taloon.
[/quote]
Nimenomaan, ja juuri siksi harjoittelijoille kuuluukin maksaa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 18:40"]
[/quote]
Ja sisäkengät tietysti.
[/quote]
Eli siis harjoittelijakin joutuu olemaan ulkona sateessa. Eli sadetakki ja housut sekä saappaat pitäisi hankkia tuulipuvun ja lenkkareiden lisäksi.
[/quote]
No valmistaudu tekemään ihan samoja hommia kuin muutkin työntekijät. Miinus paperihommat.
No jos kerran opiskelee alaa ja saa samaa palkkaa kun työntekijät niin mikä tekee hänestä sinua epäluotettavamman?