Miksi avaruudellinen hahmotuskyky on älykkyyttä, mutta tunteiden tunnistaminen ei?
Jotkut ihmiset ovat hyviä pyörittelemään kolmiulotteisia esineitä mielessään. Samat ihmiset voivat olla todella huonoja tunnistamaan tunteitaan ja motiveejaan. Toisilla tuo menee toisinpäin.
Onko jotenkin itsestäänselvää, että avaruudellinen hahmotuskyky on yksi älykkyyden muodoista, mutta kyky tunnistaa tunteitaan ym ei? Avaruudellinen hahmotuskykyhän kuuluu älykkyysosamäärän käsitteeseen. Monet puhuvat myös tunneälystä, mutta ne jotka haluavat pitää kiinni vakiintuneesta ÄO-käsitteestä, eivät halua tunnustaa tunnelälyn olemassaoloa. Miksi?
Kommentit (868)
Ei kukaan toinen oikeasti tiedä tai "tunnista" miltä jostain muusta henkilöstä "tuntuu".
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan toinen oikeasti tiedä tai "tunnista" miltä jostain muusta henkilöstä "tuntuu".
Eikä kukaan tiedä sinun lainausmerkkien käyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Voi myös kysyä miksi insinööri saa hyvää palkkaa mutta humanisti ei. Koska insinööri on tärkeä ja tuottaa asioita. Humanisti taas ei tee muuta kuin pelottelee lapsia ilmastonmuutoksella.
Mikään ei ole niin fiksu kuin insinööri ja kukaan tavis ei tiedä mistään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti haluttaisiin mitata älykkyyttä tarvittaisiin kattavat testit, joissa tyyliin:
Rakenna hylly
Pelastu autiolta saarelta
Ratkaise ristiriitatilanne
Ratkaise arvoitus ja löydä maali.
Ja niin edelleen
Noista esimerkeistä toi ristiriitatilannejuttu lienee tuossa sitä varten, että sillä mitattaisiin sitä ns. tunneälyä. Mutta uskoisin, että tuossakin tehtävässä pärjää paremmin logiikalla ja kokonaisuuksien hahmottamisella. Kun ymmärtää laajemmalti, että MIKSI joku on jotain mieltä, niin sitten on huomattavasti helpompi lähteä ratkaisemaan ristiriitoja. Se ei mielestäni kanna pitkälle, vaikka pystyisikin tunnistamaan, että toisella on nyt paha olla, ja vaikka tunnistaisi jopa asian joka pahaa oloa aiheuttaa, mikäli ei pysty hahmottamaan laajemmin, että MIKSI se asia sitä pahaa oloa aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut vierestä kun naisihminen kehuu, että hän on niin hyvä tulkitsemaan ihmisiä (ja duunissakin alalla, jossa siitä olisi hyötyä), mutta todella usein hänen tulkintansa ovat päin persettä (ainakin minun mielestäni, toki minäkin olen saattanut tulkita väärin ja tuomitsen sen perusteella. Ainakin omat fiilikset tiedän, ja niistä osaan sanoa, että on niitä tulkittu oikein - välillä osuu ja välillä ei. )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut vierestä kun naisihminen kehuu, että hän on niin hyvä tulkitsemaan ihmisiä (ja duunissakin alalla, jossa siitä olisi hyötyä), mutta todella usein hänen tulkintansa ovat päin persettä (ainakin minun mielestäni, toki minäkin olen saattanut tulkita väärin ja tuomitsen sen perusteella. Ainakin omat fiilikset tiedän, ja niistä osaan sanoa, että on niitä tulkittu oikein - välillä osuu ja välillä ei. )
Juuri näin. Tunteiden tunnistamista ei pystytä mittaamaan mitenkään. On vain keittiöpsykologin oma arvio siitä, että nyt Raimo suuttui tästä asiasta, koska viisi vuotta sitten Lissu-vaimo lähti toisen matkaan.
Naiset ovat siis hyviä ajattelemaan olevansa hyviä tunteiden tulkinnassa.
Ei yllätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti haluttaisiin mitata älykkyyttä tarvittaisiin kattavat testit, joissa tyyliin:
Rakenna hylly
Pelastu autiolta saarelta
Ratkaise ristiriitatilanne
Ratkaise arvoitus ja löydä maali.
Ja niin edelleenNoista esimerkeistä toi ristiriitatilannejuttu lienee tuossa sitä varten, että sillä mitattaisiin sitä ns. tunneälyä. Mutta uskoisin, että tuossakin tehtävässä pärjää paremmin logiikalla ja kokonaisuuksien hahmottamisella. Kun ymmärtää laajemmalti, että MIKSI joku on jotain mieltä, niin sitten on huomattavasti helpompi lähteä ratkaisemaan ristiriitoja. Se ei mielestäni kanna pitkälle, vaikka pystyisikin tunnistamaan, että toisella on nyt paha olla, ja vaikka tunnistaisi jopa asian joka pahaa oloa aiheuttaa, mikäli ei pysty hahmottamaan laajemmin, että MIKSI se asia sitä pahaa oloa aiheuttaa.
Ainakin sellaisesa konfliktissa, että kapakista poituvat 2 miestä tappelevat, nainen havaintojeni mukaan yleensä menee alakynnessä olevan oman seuralaisensa takkia repimään ja huutamaan korvaan miehensä nimeä ja että tule pois ja lopeta, vaikka se toinen mies siinä ei päästä ja jatkaa rökitystä.
Itse ajattelen, että tärkein tunneälykkyys on omien tunteiden tunnistaminen ja sitä kautta niiden kanssa selviytyminen.
Ehkä tunneälyä voisi mitata testillä jossa provosoitaisiin tunteita ja sitten katsottaisiin miten henkilö toimii esim. vihaisena, surullisena haukkuko muut ja harjoittaako paikat. vai pystyykö käsittelemään asian rakentavasti tunteesta huolimatta.
Esim. avioeroissa lasten hyvinvointi jää usein aikuisten tunnereaktioiden vuoksi heitteille. Ja ihan älykkäilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat siis hyviä ajattelemaan olevansa hyviä tunteiden tulkinnassa.
Ei yllätä.
Juu moni nainen kehuu tuolla, mutta monella heistä on koko ajan vakavia konflikteja ihmisten kanssa, kun taas minulla, joka on kuulemma tunteeton robotti, ei ole koskaan mitään isompaa.
Kuka on tunneälykäs?
Tunneäly ei ole toisen tunteiden tunnistamista ja kuten on niin moneen kertaan todettu, et voi ikinä tietää, miltä toisesta ihmisestä oikeasti tuntuu. Höpinä siitä, että "tunnistin heti, miten hän oli pelokas" on täyttä hevonhuttua, toinen saattoi yhtä hyvin olla vihainen tai raivoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska toisessa tyypillisesti miehet ovat hyviä ja toisessa naiset.
Höpö höpö
Esim. On ihan "alan" ammattilaisten ohje, että pitää kysyä miltä toisesta tuntuu, eikä kuvitella tietävänsä toisen tuntemukset.
Vierailija kirjoitti:
Nää tunneäly lässyttäjät on aina jotain mammoja jotka kuulu sen päiväkodin tädiltä. Ei, siitä nepsyisestä purjopirjosta ei saada älykästä uusilla säännöilläkään 😁😁
Tunneälykkyys on suuressa roolissa koko älykkyydessä. Ihminen on luonnollisesti jo älykäs, se kuuluu ihmisluontoon. Erittäin hyvä itse aloitus. Toivottavasti saisimme hyvää jatkokeskustelua asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Voi myös kysyä miksi insinööri saa hyvää palkkaa mutta humanisti ei. Koska insinööri on tärkeä ja tuottaa asioita. Humanisti taas ei tee muuta kuin pelottelee lapsia ilmastonmuutoksella.
Ei liity varsinaisesti aiheeseenkaan. Nyky-yhteiskunnassa maksetaan aika paljon turhasta eikä tunnuta välittävän edes ihmisoikeuksista. Ihminen saa tehdä laillistetusti toisia vastaan kunhan tekee kuinka hänelle sanotaan kaikkialla siellä missä hän asioi ja kumartelee vaikka väkipakolla kaikkia tärkeitä diktaattoreita.
Vierailija kirjoitti:
Silloin täytyy olla tunnekylmyyttä josta johtuen tyhmyyttäkin. Ihmisen kuuluisi aistia joten jos joku väittää että hän ei tunnista toistenkaan tunteita niin hän joko valehtelee tai hän ei tunnista koska ei ymmärrä. Sellaiset ihmiset eivät ole oikeasti kovin inhimillisiä älykkäitä ihmisiä. Lapset aistivat jo herkästi mutta tunnekylmyys kehittyy elämässä ihmisen omista sisäisistä ongelmista johtuen ja se sairastuttaa psyykettä. Tästä aiheutuu samalla ongelmia koko elämään ja omaan itseen. Kaikki heijastuu myös ongelmina sekä käyttäytymishäiriöinä ja on äärimmäisen vahingollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yleinen ongelma. Luota itseesikin asioissa. Tulkintavirheet voivat koitua kohtaloksi tai hyvin kalliiksi. Manipulaatio saattaa sokaista. Työn intentio on oltava aidosti rehellinen, pitäkää huolta itsestänne ja tutkikaa tätä nykymaailmaa sekä kaikkea mitä täällä tapahtuu ja tulee ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen, että tärkein tunneälykkyys on omien tunteiden tunnistaminen ja sitä kautta niiden kanssa selviytyminen.
Ehkä tunneälyä voisi mitata testillä jossa provosoitaisiin tunteita ja sitten katsottaisiin miten henkilö toimii esim. vihaisena, surullisena haukkuko muut ja harjoittaako paikat. vai pystyykö käsittelemään asian rakentavasti tunteesta huolimatta.
Esim. avioeroissa lasten hyvinvointi jää usein aikuisten tunnereaktioiden vuoksi heitteille. Ja ihan älykkäilläkin.
Erittäin hyvä vastaus. Jos olisimme jokainen rehellisiä niin asiatkin selviäisivät paremmin. Monet eivät kehtaa myöntää omia ongelmia tai tekoja ja valehtelevat sekä syyttelevät vain toisia. Olkaahan tarkkoina asioissanne. Sanoittaminen on erittäin taitavalla tasolla myös manipulaatiossa joten tarttukaa jokaiseen virheeseen jonka havaitsette. Sanoittamalla pystytään kääntelemään asioita hyvin tehokkaasti. Vaatikaa myös oikaisuja pieniinkin tärkeisiin yksityiskohtiin. Saatatte saada vahvaa alistamista jopa sekä vaativan ihmisen leiman vain siksi että vaaditte oikaisua eli arvostatte itseänne. Se ei sovi diktaattoreille eikä heidän manipulaatioonsa yhtään. Pahinta on heille rehellinen ihminen joka tajuaa mitä hänelle yritetään tehdä.