Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi avaruudellinen hahmotuskyky on älykkyyttä, mutta tunteiden tunnistaminen ei?

Vierailija
04.08.2021 |

Jotkut ihmiset ovat hyviä pyörittelemään kolmiulotteisia esineitä mielessään. Samat ihmiset voivat olla todella huonoja tunnistamaan tunteitaan ja motiveejaan. Toisilla tuo menee toisinpäin.

Onko jotenkin itsestäänselvää, että avaruudellinen hahmotuskyky on yksi älykkyyden muodoista, mutta kyky tunnistaa tunteitaan ym ei? Avaruudellinen hahmotuskykyhän kuuluu älykkyysosamäärän käsitteeseen. Monet puhuvat myös tunneälystä, mutta ne jotka haluavat pitää kiinni vakiintuneesta ÄO-käsitteestä, eivät halua tunnustaa tunnelälyn olemassaoloa. Miksi?

Kommentit (868)

Vierailija
701/868 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tunneäly ei taida olla mitenkään järkevästi mitattavissa?

Rakentaako tunneälyllä kestävän sillan?

Tunneälyllä rakentaa kestävän sillan ihmisten välille.

Vierailija
702/868 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunneäly ei ole toisen tunteiden tunnistamista ja kuten on niin moneen kertaan todettu, et voi ikinä tietää, miltä toisesta ihmisestä oikeasti tuntuu. Höpinä siitä, että "tunnistin heti, miten hän oli pelokas" on täyttä hevonhuttua, toinen saattoi yhtä hyvin olla vihainen tai raivoissaan.

Nythän sinä valehtelet. Kyllä todellakin kuuluu nähdä toisen tunteita. Eiväthän ihmiset voisi edes lapsia kasvattaa tai elää yhteisönä jos toisten tunteita ei aistita. Kaikkea ei aina ymmärrä tai näe tietenkään ja siksikin täytyy kommunikoida myös puhumalla, kyselemällä ja keskustelemalla. Itsekin voi kertoa miten asiat ovat. Monet kieltävät sen mitä toiset näkevät ja se on aika julmaakin välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/868 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. On ihan "alan" ammattilaisten ohje, että pitää kysyä miltä toisesta tuntuu, eikä kuvitella tietävänsä toisen tuntemukset.

Jos on tarve, kyllä. Tämä ohje johtuu myöskin siitä että kaikki eivät rohkene sanomaan ääneen tai puhumaan ääneen. Kaikkia ohjeita ei voi tulkita yksiselitteisesti.

Vierailija
704/868 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyysosamäärä on täytynyt testata niin, että kulttuuri ei siihen juuri vaikuta ja siksi mm. kielelliset jutut on poistettu. Mutta miten tämä sitten mittaa älykkyyttä laajasti, sitä en käsitä. Olen itse tyhmä kuin saapas jossain ns. loogisessa ajattelussa ja avaruudellisessa hahmottamisessa, mutta kielellisesti pärjään hyvin, on ilmeisesti tunneälyä jne. ja elämä on sillä tavalla sujunut hyvin. Mutta en tosiaan ikinä maailmassa uskaltaisi tehdä älykkyystestiä, koska sen perusteella olisin varmaan ihan vajaa :(

Se on vain luulo, että kulttuurin vaikutus voitaisiin eliminoida ei-kielellisillä tehtävillä. Esimerkiksi kuviopäättelyssä vaadittava kyky yleistää kuvion logiikka täysin eri kontekstiin ei ole mikään sisäsyntyinen kyky, vaan opittava ajattelutapa. Monissa kulttuureissa abstraktilla ajattelukyvyllä tehdä mitään, jos ongelmat ja ilmiöt ovat hyvin konkreettisia. Kuviopäättelyssä edellytetään, että ihminen on opetettu hoksaaamaan ja arvostamaan abstraktien mallien yleistämistä. Pikemminkin hoksaamisen nopeus voi olla osittain sisäsyntyistä, ei ajattelutapa itsessään. 

Vierailija
705/868 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyysosamäärä on täytynyt testata niin, että kulttuuri ei siihen juuri vaikuta ja siksi mm. kielelliset jutut on poistettu. Mutta miten tämä sitten mittaa älykkyyttä laajasti, sitä en käsitä. Olen itse tyhmä kuin saapas jossain ns. loogisessa ajattelussa ja avaruudellisessa hahmottamisessa, mutta kielellisesti pärjään hyvin, on ilmeisesti tunneälyä jne. ja elämä on sillä tavalla sujunut hyvin. Mutta en tosiaan ikinä maailmassa uskaltaisi tehdä älykkyystestiä, koska sen perusteella olisin varmaan ihan vajaa :(

Se on vain luulo, että kulttuurin vaikutus voitaisiin eliminoida ei-kielellisillä tehtävillä. Esimerkiksi kuviopäättelyssä vaadittava kyky yleistää kuvion logiikka täysin eri kontekstiin ei ole mikään sisäsyntyinen kyky, vaan opittava ajattelutapa. Monissa kulttuureissa abstraktilla ajattelukyvyllä tehdä mitään, jos ongelmat ja ilmiöt ovat hyvin konkreetti

Kuviopäättelyssä älykäs kivikaudenkin ihminen saisi paremman tuloksen kuin vähemmän älykäs tämän ajan ihminen. Hän olisi toki ihmeissään, kun tehtävä lyötäisiin eteen, mutta luulen että jo seuraavana päivänä hänen älykkyytensä olisi tetstattavissa.

Lisäksi älyään voi käyttää jokaisessa työtehtävässä. Huippuälykäs siivooja löytäisi työstä moniakin älylle haastellisia yksityiskohtia ja hän kehittelisi niitä itse. Samoin missä tahansa muussakin työssä älystä on iloa. Luulen että älykäs ei yksinkertaisesti kykene olemaan ilman älyn käyttöään ja että kehittää koko ajan jotain. Ihan vaan senkin takia että viihtyy työssään paremmin.

Vierailija
706/868 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen aivot kehittyy niiin että lapsena erilaisia yhteyksia solujen välillä on liikaa ja aivojen kehittyessä niitä karsiutuu siten että ne yhteyden mitkä ovat olosuhteiiden ärsykkeille alttiit jättävät nämä yhteyydet.

Vierailija
707/868 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen aivot kehittyy niiin että lapsena erilaisia yhteyksia solujen välillä on liikaa ja aivojen kehittyessä niitä karsiutuu siten että ne yhteyden mitkä ovat olosuhteiiden ärsykkeille alttiit jättävät nämä yhteyydet.

Siiksi on tärkeää huoltajien pitää huoli siitä että lapsi saa tarpeeksi virikkeitä että aivot pääsee kasvamaan täyteen mitttaansa.

Vierailija
708/868 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan, hyviä viestejä tässä ketjussa. Ajankohtaisia asioita samaten.

Vierailija
709/868 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rakenna, naiset ovat 75% avioerojen alullepanijoita.

Vierailija
710/868 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vain luulo, että kulttuurin vaikutus voitaisiin eliminoida ei-kielellisillä tehtävillä. Esimerkiksi kuviopäättelyssä vaadittava kyky yleistää kuvion logiikka täysin eri kontekstiin ei ole mikään sisäsyntyinen kyky, vaan opittava ajattelutapa. Monissa kulttuureissa abstraktilla ajattelukyvyllä tehdä mit

Huippuälykäs ei viipyisi kauan siivoojana. Hän ensinnäkin tuskastuisi siihen, että joutuu toistamaan samaa juttua joka päivä tuntikausia. Toiseksi, hän keksisi aika nopeasti, miten rakentaa koneen, joka tekee työn hänen puolestaan. 

Vierailija
711/868 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rakenna, naiset ovat 75% avioerojen alullepanijoita.

Nainen ei ole avioliitossaan yksin. Siinä on aina (nykyisellä lainsäädännöllä) kaksi osapuolta. Vaikka olisit kuinka hyvä sosiaalisissa suhteissa, ei se riitä, jos toinen ei kertakaikkiaan sovi sinulle eikä ole valmis muuttumaan.

Vierailija
712/868 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain testissä n 30-vuotiaana maininnan "avaruudellinen hahmotuskyky erinomainen". En tajunnut sitä. Tuolloin ei voinut googlata.

Itsekin olen vuosia ajatellut olevani nopeaälyinen, näen asioista pitkälle ytimet.

Lisäksi hyvä muisti.

Tämä tieto älykkyydestä on hyvä asia. Vahvistaa sen, mitä olen ajatellut itsestäni.

Kiitos.

Vierailija
713/868 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niistä duuneista maksetaan hyvin, missä vaaditaan avaruudellista hahmotuskykyä.

Vierailija
714/868 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteiden tunnistaminen on todellista älykkyyttä, matemaatikot ovat tyhmiä autisteja!

Vierailija
715/868 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vain luulo, että kulttuurin vaikutus voitaisiin eliminoida ei-kielellisillä tehtävillä. Esimerkiksi kuviopäättelyssä vaadittava kyky yleistää kuvion logiikka täysin eri kontekstiin ei ole mikään sisäsyntyinen kyky, vaan opittava ajattelutapa. Monissa kulttuureissa abstraktilla ajattelukyvyllä tehdä mit

Ei pidä paikkaansa. Meidän isoisoisovanhemmat olivat älykkyysosamäärältään lähellä älyllistä kehitysvammaisuutta, jos heidän suorituskykyään verrataan meidän sukupolveemme tai sitä edelliseen.  Me olemme älyllisesti heihin verrattuna huippulahjakkaita. On tutkittu, että eri populaatioiden älykkyysosamäärä ei ole staattinen vaan älykkyys on noussut hurjasti sukupolvien aikana länsimaissa. Se että kaukaiset isovanhempamme eivät olisi suoriutuneet keskimäärin paremmin kuin nykyään kehitysvammadiagnoosin saaneet yksilöt älykkyysteisteistä ei tarkoita, että heillä olisi ollut jokin kollektiivinen kehitysvamma. Ilmiötä voi verrata esimerkiksi siihen, että joku marsilainen arkeologi löytäisi maalitauluja lukuisilta eri vuosikymmeniltä ja havaitsisi, että maalitauluihin osuisi luoteja vuosikymmenestä toiseen useamman keskelle taulua eli kymppiin, ja tekisi tästä päätelmiä siitä, miten ihmisten käden vakaus ja silmän tarkkuus paranisi vuosikymmenien aikana. Älykkyystestit tekevät samanlaisia oletuksia, sivuuttavat teknologian eli ajatusmallien vaikutuksen suorituskykyyn, mikä on aivan valtavan merkityksellinen kun tutkitaan eri kulttuureissa elävien ihmisten älykkyyttä. 

Vierailija
716/868 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly

Vierailija
717/868 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas täältä on poistettu hyviä viestejä. En ehtinyt aamupäivällä lukea. :(

Vierailija
718/868 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ilman ensimmäistä olisitte kaikki edelleen omaravaistaloudessa maatiloilla. Jälkimmäisen tehtävä on saattaa nainen raskaaksi kun hetkenaikaa pillu kiinnostaa.

Vierailija
719/868 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä kyllä olen oikeastaan ihan samanlainen nyt 50-vuotiaana kuin 10-vuotiaana. Kaikki kiinnostaa ja olen ulospäin suuntautuva sekä innostunut.

Vierailija
720/868 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa ihmiskunnan keskimääräinen älykkyys on laskenut 1800-luvulta lähtien. Valitettavasti nyttemmin lisääntyvät pitkälti ihmiset, joiden ei kenties pitäisi. Näin siis nimenomaan globaalilla tasolla. Alapeukuttakaa minkä jaksatte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän