Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi avaruudellinen hahmotuskyky on älykkyyttä, mutta tunteiden tunnistaminen ei?

Vierailija
04.08.2021 |

Jotkut ihmiset ovat hyviä pyörittelemään kolmiulotteisia esineitä mielessään. Samat ihmiset voivat olla todella huonoja tunnistamaan tunteitaan ja motiveejaan. Toisilla tuo menee toisinpäin.

Onko jotenkin itsestäänselvää, että avaruudellinen hahmotuskyky on yksi älykkyyden muodoista, mutta kyky tunnistaa tunteitaan ym ei? Avaruudellinen hahmotuskykyhän kuuluu älykkyysosamäärän käsitteeseen. Monet puhuvat myös tunneälystä, mutta ne jotka haluavat pitää kiinni vakiintuneesta ÄO-käsitteestä, eivät halua tunnustaa tunnelälyn olemassaoloa. Miksi?

Kommentit (868)

Vierailija
301/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että kirjoitit! Minustakin älykkyystestit taitavat mitata vain hyvin kapeaa sektoria älykkyydestä; sen ulkopuolelle jää ihan hirveän paljon alueita. Olen lukenut, että älykkyystestejä on paljon kritisoitu ja että muutos on tulossa ehkäpä. Toivon niin!

Älykkyyttä on äärettömän moni asia minusta, ja olen usein ihaillut esim. työtoverien ongelmanratkaisukykyä; kouluttamattomien, mutta työssä oppineiden ihmisten valtavaa kapasiteettia ratkaista parhain päin tilanteita.

Älykkyyttä ei voi mitata yksiselitteisesti, vaan jokaisen omat, erityiset kyvyt soisin otettavan siihen käyttöön, että ne tulevat esille ja että niillä osaa luoda ympärilleen hyvää elämää.

Onko nämä kouluttamattomat ihmiset sitten testeissä todettu jotenkin heikkolahjaisiksi, vai mistä päättelet etteivät he ole älykkäitä? Määrätyt koulutukset vaativat älykkyyttä, mutta koulutuksen puute ei tarkoita suoraan älykkyyden puutetta. Se tarkoittaa vaan, ettei joku ole hakenut johonkin kouluun ja valmistunut sieltä. Hänellä saattaa kuitenkin olla vaikka 150 pisteen äo.

Kyllä älykkyyttä voi mitata aika yksiselitteisesti. Se on nimittäin ihmisen antama nimitys määrätyille kyvyille ja kun ne kyvyt ovat hyvät, ihminen lasketaan älykkääksi.

Vierailija
302/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen virallisesti heikkolahjainen, joka kääntyy nykyään laaja-alaisiksi oppimisvaikeuksiksi poliittisen korrektiuden aikakautena. Ei, en mutuile tällaisilla asioilla, vaan uskon ammattilaisia: testien mukaan tyhmä mikä tyhmä älykkyyspfofiilin ollessa heikon keskitason ja heikkolahjaisuuden välimaastossa. Minulla ei ole ongelmaa myöntää sitä faktaa, että ihmisissä, niin miehissä kuin naisissa sekä eri rodun edustajissa on erilainen älykkyysjakauma.

Jostain syystä älykkyyteen liittyvät asiat saa monissa aikaan pahan mielen. Jos se on jollain korkeampi, niin pahoitetaan mieli. Jos se on jollain alhaisempi, pahoitetaan siitäkin mieli. Fyysisisten ominaisuuksien vertaaminen ja niistä puhuminen ei aiheuta vielä tällaista meteliä kuin älykkyydestä puhuminen. Älyllisestä kehitysvammaisuudesta saa ihme kyllä vielä puhua, eikä heistä puhuta vielä älykkyysrajoitteisina. Itselläni ei ole naisena ongelmaa myöntää, että ne nerot löytyy miehistä, mutta niin myös se toinenkin ääripää (älyllisesti kehitysvammaiset ja heikkolahjaiset).

Tunnetaidotkin toki vaatii jonkinlaista älykkyyttä, vaikkei nyt ihan nero tarvitse olla, ja olen lukenut, että älyllisesti kehitysvammaisilla tunneäly (siitä voidaan toki maailmanloppuun saakka kiistellä, onko se älykkyyden osio vai ei) voi olla heikentynyt, vaikka välillä taas kuulee, kuinka kehitysvammaiset loistaa tunneälyllisellä puolella. Itse taas rohkenen olla eri mieltä, mitä olen kehitysvammaisia kohdannut. Tässä esimerkkitilanne: kehitysvammainen ei ymmärrä sanoneensa jotain loukkaavaa toiselle ja sitten ihmettelee, miksi loukattu osapuoli ei pidä enää mitään yhteyttä eikä haluta olla tekemisissä.

Itselläni on joten kuten ymmärrystä, että milloin loukkasin jota kuta, puhuin liian suoraan tai puhuin vahingossa päälle. Jos vahingossa puhun päälle, niin silloin pahoittelen aiheuttamaani harmia. Muistan, kuinka eräs koulukaveri ärsyyntyi, kun puutuin yhteen asiaan, vaikka itse taas olin puolustavinani häntä. Huomasin hänen liikkeistään hänen ärtyneisyytensä ja seuraavana päivänä totesin olevani paska ja kuinka ansaitsin hänen vihansa. Aiemmin sanoin suoraan mummolle hänen antamasta lahjasta, etten pidä Pandan juhlapöydän konvehdeista. Minä kun silloin ajattelin, että pitää olla rehellinen tarkoittamatta pahaa. Nykyään en sanoisi noin, vaan olisin hiljaa. Valkoisia valheitakin osaan kertoa. Onneksi en sentään koskaan ole sanonut kenellekään rumasta nenästä.

Kirjotat todella taidokkaasti, et kovin heikkolahjainen minusta ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen virallisesti heikkolahjainen, joka kääntyy nykyään laaja-alaisiksi oppimisvaikeuksiksi poliittisen korrektiuden aikakautena. Ei, en mutuile tällaisilla asioilla, vaan uskon ammattilaisia: testien mukaan tyhmä mikä tyhmä älykkyyspfofiilin ollessa heikon keskitason ja heikkolahjaisuuden välimaastossa. Minulla ei ole ongelmaa myöntää sitä faktaa, että ihmisissä, niin miehissä kuin naisissa sekä eri rodun edustajissa on erilainen älykkyysjakauma.

Jostain syystä älykkyyteen liittyvät asiat saa monissa aikaan pahan mielen. Jos se on jollain korkeampi, niin pahoitetaan mieli. Jos se on jollain alhaisempi, pahoitetaan siitäkin mieli. Fyysisisten ominaisuuksien vertaaminen ja niistä puhuminen ei aiheuta vielä tällaista meteliä kuin älykkyydestä puhuminen. Älyllisestä kehitysvammaisuudesta saa ihme kyllä vielä puhua, eikä heistä puhuta vielä älykkyysrajoitteisina. Itselläni ei ole naisena ongelmaa myöntää, että ne nerot löytyy miehistä, mutta niin myös se toinenkin ääripää (älyllisesti kehitysvammaiset ja heikkolahjaiset).

Tunnetaidotkin toki vaatii jonkinlaista älykkyyttä, vaikkei nyt ihan nero tarvitse olla, ja olen lukenut, että älyllisesti kehitysvammaisilla tunneäly (siitä voidaan toki maailmanloppuun saakka kiistellä, onko se älykkyyden osio vai ei) voi olla heikentynyt, vaikka välillä taas kuulee, kuinka kehitysvammaiset loistaa tunneälyllisellä puolella. Itse taas rohkenen olla eri mieltä, mitä olen kehitysvammaisia kohdannut. Tässä esimerkkitilanne: kehitysvammainen ei ymmärrä sanoneensa jotain loukkaavaa toiselle ja sitten ihmettelee, miksi loukattu osapuoli ei pidä enää mitään yhteyttä eikä haluta olla tekemisissä.

Itselläni on joten kuten ymmärrystä, että milloin loukkasin jota kuta, puhuin liian suoraan tai puhuin vahingossa päälle. Jos vahingossa puhun päälle, niin silloin pahoittelen aiheuttamaani harmia. Muistan, kuinka eräs koulukaveri ärsyyntyi, kun puutuin yhteen asiaan, vaikka itse taas olin puolustavinani häntä. Huomasin hänen liikkeistään hänen ärtyneisyytensä ja seuraavana päivänä totesin olevani paska ja kuinka ansaitsin hänen vihansa. Aiemmin sanoin suoraan mummolle hänen antamasta lahjasta, etten pidä Pandan juhlapöydän konvehdeista. Minä kun silloin ajattelin, että pitää olla rehellinen tarkoittamatta pahaa. Nykyään en sanoisi noin, vaan olisin hiljaa. Valkoisia valheitakin osaan kertoa. Onneksi en sentään koskaan ole sanonut kenellekään rumasta nenästä.

Tämä se onkin ongelma, ettei kukaan maallikko halua uskoa minua. Yksi opettajanaan ei tahtonut millään uskoa hänen sanoessa minulle: "Ethän sinä mikään heikkolahjainen ole". Tämä aihe tuli esille, kun juttelimme koulutusvaihtoehdoista ja totesin, että ammatin pitää olla fyysisesti kevyttä ja ammattikoulutuksen vaativa, jolloin opettaja kysyi, että eikö se voi olla jokin muu kuin ammattikoulutus. Juuri silloin kerroin rehellisesti ja ehkä hieman surullisen oloisena, että olen heikkolahjainen ja älyttömyyden lisäksi minulla ei ole fyysistä voimaakaan. Juuri tämän takia olen välillä todennut, että olisin ennemmin kehitysvammainen, niin johan saisin matalan älykkyyteni anteeksi ja mikä parasta, yhteiskunnan tuet olisi mukana pelissä, vaikka muuten en halua mitään nenän eteen kuin Manulle illallista.

Miksi olisin uskomatta koulupsykologia? Ei ne WISC- ja WAIS-testit voi mitään huuhaatakaan olla. Kielelliset taidot alle ikätasoa, epätasaisuuttakin oli. Yleistietoudessa ja loogisessa päättelykyvyssä pärjäsin hyvin. Enkä kaipaa näihin tuloksiin mitään tunne"älyä" lohdutukseksi, millä voisin sitten päteä älykkyyttäni. En tosin mikään tunneihminenkään ole, ja pidän esim. nykyistä politiikkaa liian tunteellisena. Poliitikkojen pitäisi olla realistisia. Siinä ei voi tunteille antaa sijaa. Ne arvot, joita yleensä kannatan, ovat yleensä miehiä. On hauskaa, miten tällainen heikkolahjainen nainen samaistuu eniten miesten ajatusmaailmaan ja puhuu kovia, eikä kukaan ole älyllistä heikkolahjaisuuttani huomannut. Minä vaan nyt satun pitämään enemmän faktapohjaisesta sisällöstä kuin jostain ihan hölynpölystä.

Vierailija
304/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä se onkin ongelma, ettei kukaan maallikko halua uskoa minua. Yksi opettajanaan ei tahtonut millään uskoa hänen sanoessa minulle: "Ethän sinä mikään heikkolahjainen ole". Tämä aihe tuli esille, kun juttelimme koulutusvaihtoehdoista ja totesin, että ammatin pitää olla fyysisesti kevyttä ja ammattikoulutuksen vaativa, jolloin opettaja kysyi, että eikö se voi olla jokin muu kuin ammattikoulutus. Juuri silloin kerroin rehellisesti ja ehkä hieman surullisen oloisena, että olen heikkolahjainen ja älyttömyyden lisäksi minulla ei ole fyysistä voimaakaan. Juuri tämän takia olen välillä todennut, että olisin ennemmin kehitysvammainen, niin johan saisin matalan älykkyyteni anteeksi ja mikä parasta, yhteiskunnan tuet olisi mukana pelissä, vaikka muuten en halua mitään nenän eteen kuin Manulle illallista.

Miksi olisin uskomatta koulupsykologia? Ei ne WISC- ja WAIS-testit voi mitään huuhaatakaan olla. Kielelliset taidot alle ikätasoa, epätasaisuuttakin oli. Yleistietoudessa ja loogisessa päättelykyvyssä pärjäsin hyvin. Enkä kaipaa näihin tuloksiin mitään tunne"älyä" lohdutukseksi, millä voisin sitten päteä älykkyyttäni. En tosin mikään tunneihminenkään ole, ja pidän esim. nykyistä politiikkaa liian tunteellisena. Poliitikkojen pitäisi olla realistisia. Siinä ei voi tunteille antaa sijaa. Ne arvot, joita yleensä kannatan, ovat yleensä miehiä. On hauskaa, miten tällainen heikkolahjainen nainen samaistuu eniten miesten ajatusmaailmaan ja puhuu kovia, eikä kukaan ole älyllistä heikkolahjaisuuttani huomannut. Minä vaan nyt satun pitämään enemmän faktapohjaisesta sisällöstä kuin jostain ihan hölynpölystä.

Tarkoitin miehisiä. Tämä ennakoiva tekstinsyöttö on saatanasta.

Vierailija
305/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteiden tunnistamisesta ei taideta kuitenkaan maksaa mitään? Avaruudellisesta hahmottamisesta voi tienata sievoisen tilin.

Öh, kehotan tutustumaan esim. Applen brändinrakennukseen. "Avaruudellisella hahmottamisella" ei nykyään erotuta kilpailijoista mitenkään.

Vierailija
306/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunat pitäisi syödä kuorineen.

Ne pitäisi syödä siten kuin sinusta TUNTUU oikealta.

Ei vaan järkevästi vitamiinisisällön maksimoiden. Ja nopeasti, että jää aikaa muuhunkin.

Miksi? 

Vierailija
307/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteiden tunnistamisesta ei taideta kuitenkaan maksaa mitään? Avaruudellisesta hahmottamisesta voi tienata sievoisen tilin.

OK, ajattele näin. MInusta ihminen on kokonaisuus ja äly on osa tuossa, ne monet muut piirteet ovat myös tärkeitä niin yksityiselämässä kuin töissä. Harva niitä avaruudellisia lahjojaan kykenee täysin yksin hyödyntämään elannoksi asti. Ja minusta olisi järkevämpää puhua taidoista tunneälyn sijaan: taitoja voi kehittää, myös nepsy diagnoosin saanut parantaa ymmärrystään muiden ihmisten tulkinnasta. Koska tuo oikeasti auttaa kaikkia arkielämässä ja töissä.

”Miksi avaruudellinen hahmottaminen on älykkyyttä mutta tunteiden tunnistaminen ei?”

Tämä on kysymyksenasettelu. Paras vastaus on edelleen se, että toinen on laajalti hyödyllistä ja soveltamiskelpoista, suurelle osalle ihmisistä haastavaa ja tietyn pisteen jälkeen enemmistölle mahdotonta.

Vastaavasti toinen on hyvin yleistä, jopa oletusarvoista (meillä on kokonainen diagnoosi ihmisille, jolta tämä ominaisuus puuttuu), ja todella hankalasti skaalattavissa esim yhteisöä hyödyntämään.

Lisäksi toista voidaan mitata ja näistä mittauksista saadut tulokset ennustavat varsin hyvin yksilön ongelmanratkaisukykyä - joka puolestaan on helposti sovellettavissa yleishyödyllisiin asioihin.

Toista ei voi mitata ollenkaan, jollei puhuta yllä mainitun diagnoosin piiriin kuuluvista.

Mut tämmöstä. Joku sanos mua tyhmäks. Se ei varppina tiiä sitä, että SE JOKA SANOO ON ITE!!11

Sovitaanko, että molemmat ovat lahjakkuuksia. Ja kun katselee noita sinun kommentteja (tai sitten niputan useamman nepsy-poikkeavan vastauksia) on tullut olo, että olet varsin nuori. Minulla ADD poika jolla autismikirjoa. Hän on monessa asiassa hyvin lahjakas, joissakin asioissa, kuten tietyissä sosiaalisissa ja elämänhallinnan taidoissa kehittää itseään. Ihan yhtä arvokas ihminen kuin minä, jolla toisenlaiset aivot. Palstalla riitely ei varmasti tuo itselle parempaa mieltä, hyvin helposti vaan mieli kehnostuu. Minä tulin kesken ketjun katsomaan kun arvasin otsikosta täällä olevan poikani kaltaisia kommentoijia joita helposti aletaan lytätä. Eikö vaan olla kaikki tyytyväisiä ja onnellisia ja käytetään omia lahjojamme parhaalla mahdollisella tavalla?

On muuten erinomainen esimerkki tunneälyn käyttökelpoisuudesta:

Sinusta tuntuu, että minä olen ”varsin nuori”. Todellisuudessa olen yli 40-vuotias ihminen, ja omalla alallani & elämässäni oikein kelvollisesti pärjännyt sellainen.

Tahtoo sanoa: Tunneäly oli tässä(kin) kohdassa aika huono keino sivistyneeseen arvailuun.

Se, mitä määritelmään tulee: Voimme sopia samalla, että kaikki ihmisen ominaisuudet ovat erilaisia ”lahjakkuuksia” - kuten ne toden totta ovatkin.

Tämä ei kuitenkaan liity mitenkään keskustelun kysymyksenasetteluun, johon on muuten erinomaisen helppoa vastata tyhjentävästi.

Todennäköisesti täällä useampia autismikirjoisia ihmisiä kirjoittelemassa. Ne viestit jossa puhuttiin paljon kuinka opettajat eivät ymmärrä autismikirjoisen ei-verbaalista viestintää vaikuttivat nuorehkon ihmisen kirjoittamilta. Mutta sinällään koko ketjun aihe minusta on hieman hassu. Tuskin kukaan tässä ketjussa on kyseenalaistanut älykkyyttä. Ja sinäkin hyväksyt tunneälyn jos tuosta käytetään eri termiä, esim. sosiaaliset taidot, ei-verbaalisten viestien tulkintataito tms. Eikö jankkauksen sijaan voisi ajatella, että älykkyys ja "äly" ovat eri asioita?, tunne"äly" vaikka aivoissa prosessoitavaa tarkkuutta muiden ihmisten tunnetiloijen tunnistamisessa, käyttäytymisen ymmärryksessä ja ennustamisessa? 

Työelämässä ja sosiaalisissa suhteissa tarvitaan varsin paljon joustavuutta: kykyä ja halua ymmärtää toisten näkökulmia, halua löytää kompromisseja. Sekin lahjakkuutta mutta taito jota voi kehittää. En ole ihan varma kuinka nykyinen somekulttuuri tuota kehittää, pikemminkin valitaan oma kanta, fiksoidutaan siihen ja mietitään tiukimmat ja tylyimmät tavat ampua toisen argumentit alas. Vähän surullista, ei kovin rakentavaa enkä ole ihan varma kuinka älykästä, ei ainakaan viisasta.

Itsestäänselvyyksiä. Ja tosiaan tämä keskustelu ei nyt liity niihin ollenkaan.

Vastaavasti tuo ”useampi autismikirjoisia kirjoittelemassa” on aivan päätön cop-out. Vaihda autismikirjoisen tilalle ”helsinkiläinen”, ”nainen” tai vaikkapa ”tummaihoinen”, niin ymmärrät mitä tarkoitan.

Näkökulmien ymmärtäminen on muuten helpompaa enemmän kuin vähemmän fiksulle.

Enihuut...aikamoista on.

Vierailija
308/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, kehotan tutustumaan esim. Applen brändinrakennukseen. "Avaruudellisella hahmottamisella" ei nykyään erotuta kilpailijoista mitenkään.

Taitaa applekin työllistää markkinointiosastolleen mieluummin älykkään kuin ei-älykkään kaverin.

Mut iha mite vaa...koska ”applen brändinrakennus” lol

Vierailija
309/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunat pitäisi syödä kuorineen.

Ne pitäisi syödä siten kuin sinusta TUNTUU oikealta.

Ei vaan järkevästi vitamiinisisällön maksimoiden. Ja nopeasti, että jää aikaa muuhunkin.

Miksi? 

No vaikka ”koska isi sanoi niin”, jos tämmönen syy saa sulle ”hyvän tunteen” tätä päätöstä ryydittämään.

Vierailija
310/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen että suurin osa ihmisistä on riittävän tunneälykkäitä toimiakseen suunnilleen kaikissa normaaleissa työtehtävissä. Parhaat supliikkimiehet ovat sitten niissä eniten supliikkia vaativissa tehtävissä, mutta kaikille kyllä löytyy jotain.

Hyvä avaruudellinen hahmottaminen on taas harvinaisempaa ja siinä hyvät yksilöt erittäin haluttuja monissa vaativissa tehtävissä, siksi sitä arvostetaan ja siitä maksetaan. Tosin arvostus tulee mutkan kautta, on pärjätty hyvin koulussa, matematiikassa jne. Jos avaruudellinen hahmottaminen on heikkoa niin tietyt ammatit tippuvat valikoimasta automaattisesti.

Vierailija
311/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen että suurin osa ihmisistä on riittävän tunneälykkäitä toimiakseen suunnilleen kaikissa normaaleissa työtehtävissä. Parhaat supliikkimiehet ovat sitten niissä eniten supliikkia vaativissa tehtävissä, mutta kaikille kyllä löytyy jotain.

Hyvä avaruudellinen hahmottaminen on taas harvinaisempaa ja siinä hyvät yksilöt erittäin haluttuja monissa vaativissa tehtävissä, siksi sitä arvostetaan ja siitä maksetaan. Tosin arvostus tulee mutkan kautta, on pärjätty hyvin koulussa, matematiikassa jne. Jos avaruudellinen hahmottaminen on heikkoa niin tietyt ammatit tippuvat valikoimasta automaattisesti.

Lisäisin (olen eri kirjoittaja) vielä sen, että supliikkiosastollakin pärjäävät fiksuimmat. Osa tekee Ogilvy & Matherilla nykissä ja suurin osa gigantissa/elisalla savvoo viäntäen...

Vierailija
312/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa applekin työllistää markkinointiosastolleen mieluummin älykkään kuin ei-älykkään kaverin.

Olen eri, mutta miten mielestäsi poikkeuksellisen hyvä avaruudellinen hahmotuskyky on ominaisuus, josta olisi erityisesti hyötyä markkinoinnissa?

Applen brändin arvo n. 100 miljardia dollaria ja se keikkuu vuodesta toiseen brändivertailujen kärjessä. Brändin arvo yleisesti määritellään merkin tunnettuudella ja merkkiin liitetyillä mielikuvilla. Vaikka kuinka osaisi kieputella Applen logon 3D-versiota päässään, se ei muutu kuluttajien mielikuviksi laadukkaasta merkistä.

Vierailija
313/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunneäly :DDD Hahahaha. Pääseekö tunneälykkäät johonkin saippuasarjojen katsomisen linjalle korkeakouluun?

Oleellisempi kysymys miksi ihmiset kokevat niin suurta tarvetta luokitella kaikki toiminnot älykkyydeksi. Koko älyn määritelmä aika pitkälti hälvenee jos sillä tarkoitetaan mitä tahansa olemassa olevaa ihmisen toimintaa.

Vierailija
314/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien markkinoinnissa on älykkyyttä vaadittu? Markkinointi kohdistetaan yleensä massoille ja massat eivät ole erityisen älykkäitä. Tärkeintä markkinoinnissa lienee tuntea kohdeyleisönsä.

Vierailija
315/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunneäly :DDD Hahahaha. Pääseekö tunneälykkäät johonkin saippuasarjojen katsomisen linjalle korkeakouluun?

Oleellisempi kysymys miksi ihmiset kokevat niin suurta tarvetta luokitella kaikki toiminnot älykkyydeksi. Koko älyn määritelmä aika pitkälti hälvenee jos sillä tarkoitetaan mitä tahansa olemassa olevaa ihmisen toimintaa.

Se on sitä poliittisen korrektiuden ja tasa-arvon aikaa. Uima- ja laulutaidostakin voidaan yhtä hyvin tehdä älyllinen taito, jotta kaikilla olisi hyvä mieli ja voidaan osoittaa kaikkien olevan yhtä älykkäitä. Älykkyydestä on tehty jokin pyhä lehmä kuten kirjoitin täällä tänään aiemmin. Itse taas en ymmärrä poliittista korrektiutta, eikä termien muuttaminen heikkolahjaisuudesta laaja-alaisiksi oppimisvaikeuksiksi muuta tilannetta mikskään. Ennemmin tuo vain menee siihen, että kielletään eroavaisuudet. Menee samaan kastiin monisukupuolisen uskonnon kanssa. Nielen sen faktan, että olen tyhmä ja sillä sipuli.

Vierailija
316/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi ttu täällä on tyh mää keskustelua

Vierailija
317/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta miten mielestäsi poikkeuksellisen hyvä avaruudellinen hahmotuskyky on ominaisuus, josta olisi erityisesti hyötyä markkinoinnissa?

Applen brändin arvo n. 100 miljardia dollaria ja se keikkuu vuodesta toiseen brändivertailujen kärjessä. Brändin arvo yleisesti määritellään merkin tunnettuudella ja merkkiin liitetyillä mielikuvilla. Vaikka kuinka osaisi kieputella Applen logon 3D-versiota päässään, se ei muutu kuluttajien mielikuviksi laadukkaasta merkistä.

Tässä just päästään siihen, missä ”avaruudellisesta hahmotuskyvystä” olis hyötyä kokonaisuuksien hahmottamisessa:

Se kun on paljon muutakin kuin ”3d-logon kiputtelua päässään”, mm. prosessin abstrahoimista ja sitä kautta suhteuttamista, abstraktina analogiana, esim toisen viitekehyksen samanmuotoiseen prosessiin. Mut turha mun on tätä sen kummemmin selittää, ne jotka hiffaa, hiffaa jo eikä ns maindaa tämmösestä sekoilusta.

Vierailija
318/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää nukkuu jo kirjoitti:

Vi ttu täällä on tyh mää keskustelua

Tuliko kuinka isona yllärinä...

Vierailija
319/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tunneäly ei taida olla mitenkään järkevästi mitattavissa?

Rakentaako tunneälyllä kestävän sillan?

Muistan vuosien takaisen keskustelun tv:ssä tai lehtiartikkelin, jossa oltiin sitä mieltä, että tunneälyä ei ole olemassa. Se on samanlainen käsite kuin sika-nauta lihana.

Vierailija
320/868 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä poliittisen korrektiuden ja tasa-arvon aikaa. Uima- ja laulutaidostakin voidaan yhtä hyvin tehdä älyllinen taito, jotta kaikilla olisi hyvä mieli ja voidaan osoittaa kaikkien olevan yhtä älykkäitä. Älykkyydestä on tehty jokin pyhä lehmä kuten kirjoitin täällä tänään aiemmin. Itse taas en ymmärrä poliittista korrektiutta, eikä termien muuttaminen heikkolahjaisuudesta laaja-alaisiksi oppimisvaikeuksiksi muuta tilannetta mikskään. Ennemmin tuo vain menee siihen, että kielletään eroavaisuudet. Menee samaan kastiin monisukupuolisen uskonnon kanssa. Nielen sen faktan, että olen tyhmä ja sillä sipuli.

Enpä tiedä. Mitäpä sillä älykkyyden käsitteellä sinällään tekee kun jos haluaa kuvata matemaattis-loogista älykkyyttä sitä voi ihan hyvin sitten kuvata tuolla oikealla täsmällisellä termillä. Nykyisinhän älykkyys tunnutaan aika vahvasti puhekielessä liitettävän menestykseen vaikka perinteisesti monilla (matemaattis-loogisesti) älykkäillä ihmisillä on usein ollut hankaluuksia saada mitään oikeasti suurempaa menestystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi