Onko raskaaksituleminen vaikeaa 30+ iässä?
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kolmonen viestistäsi. :) Minulla tosiaan kierto ollut aina suht tasainen, ja esikoinen sai suht helposti alkunsa, kun ei tosiaan yrittämällä yritettykään, ajattelin että ainakin puoli vuotta menee varmasti. Kakkosta odoteltiin yli vuosi, se alkoi jo hieman ahdistaa. Olin lievästi alipainoinen molempia yrittäessä, mikä lääkärin mukaan voi häiritä ovulaatiota, ja painan edelleen saman verran ja harrastan paljon liikuntaa, mikä voi myös jossain tapauksissa haitata... Jospa saisi vähän läskiä luiden ympärille ja vähentäisi liikuntaa, niin ehkä auttaisi. Plus tietysti kaikki vitamiinilisät. :) Kokemuksi lisää? T.aloittaja
Olisipa minullakin kaltaisesti laiha nainen!
Vierailija kirjoitti:
miksi nro 2 jätit lasten hankkimisen ylipäätään noin myöhään? halusitko tarkoituksella olla vanha äiti kaikille lapsillesi? minä tein esikoisen vähän päälle parikymppisenä ja neljännen 33-vuotiaana, en voisi kuvitellakaan että olisin aloittanut vasta yli kolmekymppisenä.
Ja anna kun arvaan, että olet köyhä yh?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pienoinen stressi saman asian suhteen, olen 31-vuotias ja kaksi lasta jo. Kolmas haluttaisiin kovasti, mutta työkuvioitteni takia yritystä olisi lykättävä pari vuotta... :/ Nämä kaksi saatiin ihan luomusti, muttei nyt ihan tuosta noin vain. Saapi nähdä tuleeko kolmosta sitten enää.
Meillä monilla ei ole ainuttakaan lasta, että mitäs jos vaikka pitäisit sen pääsi kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pienoinen stressi saman asian suhteen, olen 31-vuotias ja kaksi lasta jo. Kolmas haluttaisiin kovasti, mutta työkuvioitteni takia yritystä olisi lykättävä pari vuotta... :/ Nämä kaksi saatiin ihan luomusti, muttei nyt ihan tuosta noin vain. Saapi nähdä tuleeko kolmosta sitten enää.
Meillä monilla ei ole ainuttakaan lasta, että mitäs jos vaikka pitäisit sen pääsi kiinni?
Harvinaisen typerä kommentti, katkeruus ei ainakaan auta sinua raskautumaan.
24-vuotiaana keskenmeno 20+2, nyt 31-vuotiaana edelleen odotetaan ensimmäisen saapumista. Ei taida tulla laisinkaan. Mitään vikaa ei ole kuulema kummankaan vehkeissä enkä hormonaalista ehkäisyä ole ikinä käyttänyt, mutta ei vaan edes sitä ensimmäistäkään kuulu eikä näy. Vuosiin ei ole stressiä otettu asiasta, mielikin alkanut pikkuhiljaa tottumaan siihen ajatukseen, että lapsettomia kai loppuelämä ollaan ja ehkä se sitten on hyvä, niin tähän epävarmaan ylikansoitettuun maailmaan ei tule vielä yhtä viatonta lisää. Mutta ketuttaa silti ystävien "yhyy kolme lasta tehty ja miksei saada neljättä kun ollaan jo kaksi kuukautta yritetty - meillä on se ekakin saamatta - no kyllä te saatte, mut ei se ole helppoa toivoa vielä yhtä" -itkut.
En ole huomannut että olisi vaikeaa. Omat tärppäs heti ja olin 27v kun sain esikoiseni ja 29v kun sain toisen lapsen. Olen aina ollut alipainoinen mutta kierrot säännölliset. Mulla on monta kaveria/sukulaista jotka ovat ensimmäisensä saaneet lähemmäs 40-vuotiaina. Toki en ole kysynyt kauanko yrittivät, ei kuulu minulle.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut että olisi vaikeaa. Omat tärppäs heti ja olin 27v kun sain esikoiseni ja 29v kun sain toisen lapsen. Olen aina ollut alipainoinen mutta kierrot säännölliset. Mulla on monta kaveria/sukulaista jotka ovat ensimmäisensä saaneet lähemmäs 40-vuotiaina. Toki en ole kysynyt kauanko yrittivät, ei kuulu minulle.
Tässä kysyttiin 30+:na raskaaksi tulemisesta
Vierailija kirjoitti:
Olen 33 vuotias ja vielä toivoisin kolmatta lasta, pelottaa vaan ryhtyä samaan yritysrumbaan pettymyksineen, kakkonen antoi odottaa itseään melko kauan, vaikka olin alle 30-vuotias. Esikoinen sai alkunsa alle puolessa vuodessa 24-vuotiaana.
Mites muilla?
Sulla on jo kaksi lasta. Toisilla sun ikäisillä ei yhtään, vaikka olisivat halunneet, mieti sitä. Murehdit ihan turhaan. Jättäkää ehkäisy pois ja odottakaa. Jos lasta ei kuulu se ei ole mikään katastrofi, olet jo kaksi lasta synnyttänyt.
Todellisuudessahan naisen hedelmällisyys alkaa laskea jo noin 18. ikävuoden jälkeen, ensin toki hyvin hitaasti. Ongelma on se, että ei sitä omaa hedelmällisyyttä voi juuri ennustaa, jos kierto on säännöllinen eikä muitakaan ihmeellisiä oireita ole tai esim. endometrioosia. Olen 30-vuotias, eikä ole mitään aavistustakaan omasta hedelmällisyydestä, sillä en ole koskaan harrastanut seksiä ilman ehkäisyä. Söin 14 vuotta pillereitä, ja kierto palasi välittömästi normaaliksi: ovulaatiot ja kuukautiset ovat tulleet lähes tunnin tarkkuudella heti ensimmäisestä kierrosta hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen ja kierto on tasan 28 päivää. Äitini on oletettavasti ollut ihan hedelmällinen (3 lasta 28-, 30- ja 34-vuotiaana) ja hänen vaihdevuotensa alkoivat hyvin myöhään (yli 55-vuotiaana). Vielä en ole muuta ehkäisyä (kondomi) jättänyt pois, joten edelleen olen tilanteessa, jossa raskaus ei ole koskaan ollut edes mahdollinen.
Itselleni on kokoajan ollut tärkeää, etten tee lasta kenen tahansa kanssa ja että taloudellinen tilanteeni on riittävän hyvä ennen, kuin lapsia alan yrittää. Olen korkeasti koulutettu ja akateemisista ystävistäni vain ihan muutamalla on lapsi, joista kaikki ovat syntyneet noin vuoden sisällä kolmekymppisille vanhemmilleen. Toki niitä nuorempinakin lapsia saaneita tuttavapiiristä löytyy, mutta näistä pareista yksikään ei ole enää yhdessä lastensa toisen vanhemman kanssa. Olisiko ollut parempi tehdä lapset varmuuden vuoksi köyhänä parikymppisenä ennen opiskeluja silloisen poikaystävän kanssa, koska "ehkä sitten kun todellisuudessa haluan lapsia, olen liian vanha enkä voi saada niitä enää"? Jos nyt jään lapsettomaksi, koska odotin liian pitkään, se on sitten niin.
Täällä todellinen kummajainen. Tulen raskaaksi aina jos harrastan oviksen aikaan. Ja nyt mulla sitten on 5 lasta ja ikää 41 v.
Onhan se todella vaikeaa, kun se taitaa edellyttää miehen kanssa rakastelua? Ehkä jopa useammin kuin kaksi kertaa vuodessa?
Eka raskaus 26-vuotiaana tokasta kierrosta, toinen raskaus 34-vuotiaana tokasta kierrosta.
Ei ongelmia 🙂
Viiden kkden sisällä n 12 banoa ja raskaaksi tulin yli 40 v. Oltiin naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessahan naisen hedelmällisyys alkaa laskea jo noin 18. ikävuoden jälkeen, ensin toki hyvin hitaasti. Ongelma on se, että ei sitä omaa hedelmällisyyttä voi juuri ennustaa, jos kierto on säännöllinen eikä muitakaan ihmeellisiä oireita ole tai esim. endometrioosia. Olen 30-vuotias, eikä ole mitään aavistustakaan omasta hedelmällisyydestä, sillä en ole koskaan harrastanut seksiä ilman ehkäisyä. Söin 14 vuotta pillereitä, ja kierto palasi välittömästi normaaliksi: ovulaatiot ja kuukautiset ovat tulleet lähes tunnin tarkkuudella heti ensimmäisestä kierrosta hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen ja kierto on tasan 28 päivää. Äitini on oletettavasti ollut ihan hedelmällinen (3 lasta 28-, 30- ja 34-vuotiaana) ja hänen vaihdevuotensa alkoivat hyvin myöhään (yli 55-vuotiaana). Vielä en ole muuta ehkäisyä (kondomi) jättänyt pois, joten edelleen olen tilanteessa, jossa raskaus ei ole koskaan ollut edes mahdollinen.
Itselleni on kokoajan ollut tärkeää, etten tee lasta kenen tahansa kanssa ja että taloudellinen tilanteeni on riittävän hyvä ennen, kuin lapsia alan yrittää. Olen korkeasti koulutettu ja akateemisista ystävistäni vain ihan muutamalla on lapsi, joista kaikki ovat syntyneet noin vuoden sisällä kolmekymppisille vanhemmilleen. Toki niitä nuorempinakin lapsia saaneita tuttavapiiristä löytyy, mutta näistä pareista yksikään ei ole enää yhdessä lastensa toisen vanhemman kanssa. Olisiko ollut parempi tehdä lapset varmuuden vuoksi köyhänä parikymppisenä ennen opiskeluja silloisen poikaystävän kanssa, koska "ehkä sitten kun todellisuudessa haluan lapsia, olen liian vanha enkä voi saada niitä enää"? Jos nyt jään lapsettomaksi, koska odotin liian pitkään, se on sitten niin.
Ei se ole näin yksioikoista! Hedelmällisyyteen liittyy paljon myyttejä ja mm sellaista että asiaa ei ole koskaan viitsitty kunnolla tutkia ja varsinkaan miesten hedelmällisyyden osuutta asiaan ei ole tutkittu juurikaan! Etkö ole lukenut tutkimuksista joissa on todettu että naiset ovat _käytännössä_ kaikkein hedelmällisimmään n 30-vuotiaina (synnyttävät eniten lapsia) ja että tuo "hedelmällisyys alkaa laskea 35-vuotiaana" -tieto perustuu joihinkin Ranskassa 1800-luvulla pidettyihin kirkonkirjoihin jonka jälkeen naisten yleisen terveydentilan voidaan ajatella huimasti parantuneen.
Melkein tuntuu siltä että tämä hedelmällisyyspelottelu on vain yksi naisten kontrolloinnin muoto. Sinullakin on todennäköisesti hedelmällisiä vuosia jäljellä eikä sinun tarvitse perustella valintojasi kenellekään. Itse olen samanlainen; en ollut koskaan raskaana huolimattomuuden (ja ehkä onnekkuuden) ansiosta nuorempana ja tulin helposti raskaaksi 30++ kun aloin lasta yrittää.
Ihan samoin kuin missä muussakin asiassa, niin tässä yleistetään. Jokainen on yksilö.
Sain ekan ja ainoan lapseni 38v ja prosessissa ei ollut ongelmia.
No selvästikään ei ole. Olen. nyt 37v ja tulin yrittämättä raskaaksi muutaman kuukauden päästä siitä, kun tietoisesti uuden miesystävän kanssa jätettiin kondomit pois.
Kummallakaan ei vauvakuumetta, mutta kumikaan ei kiinnostanut, eikä itseäni hormonaalinen ehkäisy.
Välteltiin ovispäiviä että raskautta ei tulisi, eli katsoin kalenterista nk.varmat päivät ja ovis + -ja -2 sitten vältettiin seksiä. Seksiä on ollut paljon muina aikoina paitsi ei oviksen ympärillä. Exän kanssa olin kimpassa samalla metodilla 8vuotta eikä raskautta tullut, ja hyvä niin.
SILTI olen raskaana nyt. En nyt pettynyt ole, koska tämä riski oli tiedossa, mutta täytyy silti kyllä ihmetellä, että miten luonto toimii näin...jotkut parit eivät yrittämälläkään saa raskautta aikaiseksi ja sitten minä olen raskaana, vaikka en tosiaankaan yrittänyt.
En tiedä miten paljon vaikuttaa, että ollaan aktiivisia ja liikkuvia ihmisiä, ei mitään fitnesstyyppejä kuitenkaan, eli kehot toimivat normaalisti. Ei tupakoida tai ryypätä ja ollaan ruuankin suhteen luomuja. Lisäksi muutenkin, seksi on välitöntä ja ei lainkaan suorittamista. Varmasti monen tekijän summa.
Uskon siihen, että yrittämällä lasta yrittävät lapsettomat parit varmasti raskautuisivat herkemmin, kun lakkaisivat yrittämästä. Tällaisia tapauksia olen kuullut useitakin. Some things are meant to be.
35-vuotiaana jätin pillerit pois ja saman tien tärppäsi. Neljäs lapsi kyseessä. Hedelmällistä sorttia olen tosin aina ollut.
Mä tulin raskaaksi 29-vuotiaana 3. yrityksellä, 35-vuotiaana ekalla yrityksellä ja 39-vuotiaana n. 5.-6. yrityksellä.