Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen 33 vuotias ja vielä toivoisin kolmatta lasta, pelottaa vaan ryhtyä samaan yritysrumbaan pettymyksineen, kakkonen antoi odottaa itseään melko kauan, vaikka olin alle 30-vuotias. Esikoinen sai alkunsa alle puolessa vuodessa 24-vuotiaana.

Mites muilla?

Sivut

Kommentit (238)

Ystäväni odotti ekaa raskauttaan 1,5 vuotta, toinen sai alkunsa vuodessa ja kolmas reilusti yli kolmekymppisenä toisesta yrityskierrosta. Että ei se ikä aina vaikuta, uskon että enemmän tuurista kiinni. Jos on ennestään lapsia niin ennuste on joidenkin tutkimusten mukaan vielä parempi kuin niillä joilla raskauksia ei ole. vuosi yritystähän on ihan normaalia.

Kiitos kolmonen viestistäsi. :) Minulla tosiaan kierto ollut aina suht tasainen, ja esikoinen sai suht helposti alkunsa, kun ei tosiaan yrittämällä yritettykään, ajattelin että ainakin puoli vuotta menee varmasti. Kakkosta odoteltiin yli vuosi, se alkoi jo hieman ahdistaa. Olin lievästi alipainoinen molempia yrittäessä, mikä lääkärin mukaan voi häiritä ovulaatiota, ja painan edelleen saman verran ja harrastan paljon liikuntaa, mikä voi myös jossain tapauksissa haitata... Jospa saisi vähän läskiä luiden ympärille ja vähentäisi liikuntaa, niin ehkä auttaisi. Plus tietysti kaikki vitamiinilisät. :) Kokemuksi lisää? T.aloittaja

Me aloitimme esikoisen yrittämisen sen jälkeen kun täytin 30. Molemmat lapset saivat alkunsa alle puoli vuotta ehkäisyn jättämisen jälkeen. Lasten syntyessä olin 31v ja 33v. Eli meidän kohdalla tässä ei ollut mitään ongelmaa. Nyt aloitettiin kolmannen yrittäminen ja ikää 36v. Katsotaan tärppääkö.

miksi nro 2 jätit lasten hankkimisen ylipäätään noin myöhään? halusitko tarkoituksella olla vanha äiti kaikille lapsillesi? minä tein esikoisen vähän päälle parikymppisenä ja neljännen 33-vuotiaana, en voisi kuvitellakaan että olisin aloittanut vasta yli kolmekymppisenä.

Olen ollut raskaana 5 kertaa 30+, joista yksi kerta jopa hormonikierukan aikana ja yks muuten ylläri. Synnytin kuopuksen 41 veenä.

Erittäin harvalla loppuu hedelmällisyys alle 35-vuotiaana, tosin saattaa vaikeutua, muttei mitenkään välttämättä. 35-vuotiaana hedelmällisyys alkaa laskea rajummin, toiset eivät enää silloin saa lapsia, mutta suurin osa onnistuu vielä silloinkin. Hedelmällisyys loppuu keskimäärin 10 vuotta ennen vaihdevuosia, mutta kukaan ei voi ennustaa koska vaihdevuodet kenelläkin alkavat. Vähän osviittaa antaa oma äiti/mummo eli perinnöllisyys ja se aikaistaa vaihdevuosia, jos tupakoi.

Täälläkin raskaaksi ekan kerran 32-vuotiaana, eikä mitään ongelmia. Sinulle joka ihmettelet näin myöhäisiä äitejä: ei minulla ainakaan ollut halua äidiksi aiemmin, nyt elämäntilanne oli sopiva.

...eli jos omalla äidilläsi on alkanut vaihdevuodet 45-vuotiaana, niin pitäisin kiirettä. Tietenkään se ei aina suoraan periydy, mutta merkitystä sillä on.

Oikeesti nyt seiska ja muut teiniäidit, miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää ettei kaikkien elämäntarina ole samanlainen kuin itsellänne? Aina ei ole kaikille mahdollista hankkia niitä lapsia nuorena. En ole tuo jolta kysyit, mutta itse tapasin mieheni vasta 30-vuotiaana. Ja olen todella tyytyväinen, etten tehnyt lapsia jonkun satunnaisen tuttavuuden kanssa sitä ennen.

Eka raskaus 30-vuotiaana ensimmäisestä kierrosta. Toinen raskaus 38-vuotiaana ensimmäisestä kierrosta, mutta tämä päättyi varhaiseen keskenmenoon. Kolmas raskaus edelleen 38-vuotiaana samantien keskenmenon jälkeen (en edes ehtinyt bongata ovulaatiota) ja tuloksena terve pikkukakkonen. Ei siis aina ole ollenkaan vaikeaa. Toki keskenmenoriski kasvaa iän myötä.

Täytyypä hakea foolihappoa ja muita vitamiineja ja ehkä muutenkin katsoa että syö terveesti ja tarpeeksi. Myönnän että välillä menee päivät todella pienellä ruokamäärällä, joten eipä painokaan helpolla nouse. Jos saisin edes 3 kiloa lisää olisin ihan normaalipainoinen ja ehkä auttaisi raskaaksituloon. Toisaalta olen oikein onnellinen näin kahden ihanan lapsen äitinä, niin en ehkä stressaisi niin paljoa, vaikkei sitä kolmatta meille tulisikaan. Toisaalta en uskaltaisi olla antamatta hänelle mahdollisuutta tulla. :) Ehkäpä sitä uskaltaa sitten alkaa yrittämään, mies on kokoajan ollutkin sitä mieltä. Oma äitini ei ole saanut(edes yrittänyt saada) lapsia yli kolmekymppisenä, mutta hänen äitinsä sai neljännen nelikymppisenä, äidilläni vaihdevuodet alkoivat 54-vuotiaana, eli aika myöhään kuitenkin. T.aloittaja

Sain ekan lapsen 26-vuotiaana, jolloin syritykseen meni muistaakseni vajaa puolisen vuotta. Toinen lapsi tuli 28-vuotiaana toisesta kierrosta ja kuopus 32-vuotiaana yhdestä ainoasta kerrasta jolloin ehkäisy petti. Minulla siis mennyt päinvastoin kuin yleensä oletetaan nämä raskautumiset.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat