Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä raskaana. Loppuuko ystävyys?

Vierailija
05.01.2020 |

Minua pelottaa, että ystävyytemme loppuu. Vauva vie kaiken ajan ja ystäväni katoaa vauvakuplaan. Tämä ystävä on ollut se kehen voi aina turvautua. Hän tulee keskellä yötä luokseni, jos minua ahdistaa. Voin soittaa hänelle milloin tahansa, ikinä hän ei jätä vastaamatta. Nyt pelkään, että hän hylkää minut.

Osalla ystävistäni on lapsia ja se tietysti rajoittaa heidän aikaansa. Ystäväni on minulle tärkeä, mutta silti tulevaisuus ahdistaa. Kyse ei ole siitä ettenkö pitäisi lapsista, haluan omiakin joskus ja tykkään viettää lasten kanssa aikaa. Mieskin olisi hommaa varten. Ahdistus siitä, että kaikilla on jotain suurta meneillään ja minun elämäni ei ole niin tärkeää. Nyt ystävänikin menee elämässään eteenpäin.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole ystäväsi tukena hänen isossa elämänmuutoksessaan. Auta häntä jaksamaan ja tutustu myös hänen lapseensa. Ole joustava tavoissa joilla näette toisianne lähivuosina. Näin säilytät parhaiten ystäväsi elämässäsi. Ystäväsi haluaa taatusti yhä olla tukenasi, mutta hän ei enää aina ehdi tai pysty yrittäessään pitää pientä ihmistä hengissä. Ystäväsi on sinulle tärkeä, mutta vauvalle hän on konkreettisesti välttämätön. Tällä kirjoituksella halusin avata sitä miltä asia näyttää lapsen saaneen näkökulmasta. Ne ystävät, jotka eivät ole aktiivisia pitämään itse yhteyttä, eivät käy kylässä eivätkä ole kiinnostuneita näkemään lastani ovat ne joihin välit ovat selvästi etääntyneet. Sen sijaan osaan arvostaa todella kovasti niitä ystäviä joita jaksamiseni, kuulumiseni ja myös lapseni kuulumiset ovat näinä vuosina kiinnostaneet.

Vierailija
2/8 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä lopu, mutta muuttuu joksikin aikaa. Mun pisin ystävyyssuhteeni on 40 vuoden takaa. Kun sain lapsen, häntä eivät vielä kiinnostaneet lapsiasiat. Nyt omani on aikuinen, hänellä kaksi lasta, ja minua eivät enää kiinnosta lapsiasiat. Meidän ystävyys on kestänyt kaikenlaisia elämäntilanteita, ei niillä oikeastaan ole väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan et ala vaatimaan ystävältäsi huomiota. Tunteesi ovat sinun ja sinulla on oikeus niihin, mutta älä ala syyttämään ystävääsi. Hänellä on oikeus tehdä elämällään mitä haluaa. Jos tunnet olosi huonoksi, kannataa miettiä syitä siihen. Ystäväsi syy se ei ole, jos hän ei pysty tukenasi olemaan samalla tavalla kuin ennen. Jokaisen elämä muuttuu vuosien varrella ja sinunkin voi muuttua, jos itse sitä haluat. Älä syytä ystävääsi aiitä, ettet ole tyytyväinen omaan elämääsi. Jos hän on ollut sinun tukenasi, ole sinä hänen tukenaan ja noudata hänen toiveitaan.

Vauva-aika voi olla väsyttävää, eikä ystäväsi välttämättä jaksa kaikkea samalla tavalla kuin ennen. Älä heti pelästy, jos hänestä ei hetkeen kuulu. Hänen täytyy pitää huoli omasta jaksamisestaan sekä vauvasta. Vaikuttaa siltä, että olette läheisiä, jos ystäväsi antaa paljon aikaansa sinulle. Ei sellainen ystävyys lopu yhtä äkkiä, mutta jos vaadit ystävältäsi liikaa, hän voi tuntea, ettet ajattele hänen vointiaan ja jaksamistaan. Se voi sitten johtaa ongelmiin. Toivottavasti ystävyytenne on siis tasapuolista. Kumpikin tukee toistaan. Yritä asettautua hänen asemaansa ja kysyä mitä hän tarvitsee, kun sen aika tulee. Vietä enemmän aikaa muiden samankaltaisten ystäviesi kanssa. Ystävääsi varmasti kiinnostaa sinun kuulumisesi jatkossakin, jos hän on noin hyvin sinua tukenut aiemmin. En usko, että hän hylkää sinua, vaikka aikaa ei ole enää niin paljoa.

Vierailija
4/8 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätkö ystävästäsi vai onko hän sinulle vain tukipuu, jota käytät tarvittaessa?

Jalat maahan ja mieti vähän. Realistisuus on kaukana tuosta luulosta.

Vierailija
5/8 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista se on, kun ajattelee vain omaa etuaan. Ihmeellistä narinaa. Jos et halua perheellisiä ystäviä, niin hanki uusia sopivampia.

Vierailija
6/8 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä voi etääntymistä tapahtua, etenkin jos ystäväsi joko periaate- tai hormonisyistä on henkisesti ja fyysisesti täysin kiinni lapsessa. Olen itse yrittänyt tavata ystäviäni joilla vauva, ja aina toki lapsen on oltava mukana. Ei pysty käymään normaalia keskustelua kun lapsen joka inahdus pitää huomioida ja keskittyä siihen. Tuntuu että kaikki tapaamiset menee siihen että sitä lasta pitää ihastella. Ei oikein jaksa, kun olen kuitenkin valinnut olla ystäväni ystävä, koska hän on kiinnostava. Hänen lapsensa on minulle vieras ihminen eikä kovin kiinnostava (koska lapset nyt ei yleensä ole).

Vierailija
7/8 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on ollut tukenasi, kuunnellut sinua, ja tullut luoksesi jopa keskellä yötä(!). Nyt on sinun vuorosi olla hyvä ystävä, ja ajatella myös ystäväsi tarpeita, antaa hänelle tilaa elää omaa elämäänsä ja olla tukena uudessa (väsyttävässä) elämäntilanteessa.

Ystävyys päättyy jos olet itsekäs ja pidät ystävääsi jatkossakin vain omana terapialelunsi jonka kuuluu olla olemassa vain sinua varten. Ystävyys voi jatkua, jos ymmärrät oman asemasi etkä vaadi ystävältä kohtuuttomia asioita.

Asiat muuttuu väistämättä kun lapsia tulee, mutta se on vain käsiteltävä ja uuteen tilanteeseen on sopeuduttava. Omalla käytökselläsi voit vaikuttaa siihen miten ystävyyden käy.

Suosittelen ihan ammattilaisten tarjoamaa terapiaa, ystävälle on raskas taakka joutua sinun terapeutiksesi, varsinkin kun kehtaat häiritä häntä vuorokaudenajasta riippumatta.

Vierailija
8/8 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ehkä keskittyä pelkoosi hylkäämisestä ja syihin sen takana. Jos tunnet noin useinkin, on kyse jostain aivan muusta kuin ystäväsi elämänmuutoksesta. Keskity pitämään itsesi tyytyväisenä, älä odota muiden sitä tekevän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi