Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen puhelinriippuvuus, apua

Kolmas pyörä
03.08.2021 |

Olemme olleet yhdessä yli 10 vuotta. Jo vuosia mies on ollut kiinni puhelimessaan ja minä olen huomautellut hänelle siitä. Monet riidat on aiheesta riidelty.

Mies aloittaa aamunsa ja lopettaa iltansa puhelin kädessä. Jos hän on kotona, hän selaa puhelinta koko ajan. Jos hän katsoo televisiota, hän selaa puhelinta. Jos hän laittaa ruokaa, hän kuuntelee podcasteja tai katsoo videoita. Jos hän syö, hän selaa puhelinta. Jos hän urheilee, tekee ihan mitä tahansa, on puhelin AINA mukana.

En epäile että miehellä olisi muita naisia, joiden kanssa hän viestittelee. Hän selaa somea ja iltapäivälehtiä jne. Mutta on selvästi ihan koukussa ja tekee sitä KOKO AJAN.

Minulla menee hermo. Meillä ei enää ole yhteistä aikaa, että olisimme molemmat läsnä ja hetkessä. Kun huomautan, tulee riita. Miehestä ongelma on minulla, koska asia häiritsee minua. Hän ei halua sopia yhteisistä pelisäännöistä, siis esim. että ei oteta puhelimia sänkyyn.

Miehen mielestä hänellä ei ole ongelmaa puhelimensa kanssa, hän vain haluaa pysyä ajan tasalla maailman tapahtumista. Mutta se ei vaadi sitä, että viettää päivittäin tuntikausia puhelimella. Valehtelematta joinakin päivinä mies saattaa olla kiinni puhelimessa lähes koko päivän.

Auttakaa! Mitä voin enää tehdä?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummoni aina neuvoi kun olin teini, että ”Tee heti suhteen alussa selväksi, miten sua ei voi kohdella ja miten sua pitää kohdella, koska myöhemmin tapojaan on vaikea muuttaa.”

Jos nuorena katsot törppöä käytöstä läpi sormien, se todennäköisesti jatkuu vanhempanakin. Jos et alussa tee selväksi, että sua pitää puhutella ystävällisesti ja kohdella huomaavaisesti, et välttämättä saa sellaista kohtelua ikinä.

Vierailija
22/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin tutulta. Itsellä tosin kyseessä ex-mies, niin pitkälle se homma meni.

Selasi joka paikassa niska kyyryssä puhelinta

- Vuosipäivänämme ravintolassa

- Katsoimme elokuvaa

- Lenkillä/yhteisissä harrastuksissa

- Ystävän häissä

- Pikkusiskonsa hautajaisissa (!) ja vielä naureskeli jollekin kaverinsa linkkaamalle videolle. Tästä otti kyllä pulttia niin moni että osa sukulaisista katkaisi jopa välit kokonaan

- Kerroin, että vaari on joutunut saattohoitoon, sama juttu. Hörähteli jollekin kissavideolle

- Seksi keskeytyi, jos sai viestin

- Ei ollut mukana lapsemme synnytyksestä pyynnöstäni huolimatta vaikka pelkäsin kuollakseni, selasi käytävällä puhelinta

-Ei vaivautunut kysymään jälkeen päin olenko kunnossa, onko vauva. Ei ottanut vauvaa syliin. Tärkeintä oli jakaa someen kuva vauvasta

Täytyy sanoa että elämäni paras päätös erota. Nyt asumme kahdestaan 3v tyttären kanssa ja olen onnellisempi kun ikinä. Eksää ei kiinnosta lasta tavata, kymmenisen kertaa on käynyt katsomassa ja silloinkin tarkoitus oli kuvata tyttöä ja esittää somessa hyvää isää.

-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

Tee äijälle selväksi jos homma ei muutuu, se lähtee kiertoon, ei tollasta kannata loputtomiin katsella.

Tai sitten hankit parempaa seuraa muualta ja annat äijän himassa yksin räplätä luuriaan.

No, ei taida miestä kiinnostaa ap seura joten tällaiset uhkaukset paljoa pure.

Nyt vaan ap nostamaan se katse peiliin millaista elämää haluat elää.

Vierailija
24/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ap:n miehen kännykänkäyttö liity mitenkään ap:n tai heidän parisuhteeseensa. Se ei siis johdu siitä, vaikka toki vaikuttaa kaikkeen.

Asia liittyy miehen riippuvuuteen, kuten esimerkiksi alkoholistilla. Jotta tilanne voisi muuttua, pitäisi miehen ensin tiedostaa asia ja motivoitua muutokseen. Helpommin sanottu kuin tehty.

Et sinä ap oikeastaan voi muuta kuin mitä olet jo tehnyt. Suosittelen, että et jätä omaa elämääsi elämättä kuitenkaan, olet sitten yhdessä hänen kanssaan tai et.

Vierailija
25/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muuten mies on ihana?

Vierailija
26/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä tein itse tuota aina, piti laittaa älypuhelin pois ja peruskänny tilalle, pras päätös ikinä.

Edelleen kotona selaan   nettiä liikaa välillä, läppäri käytössä siis.  Mutta kaukana siitä mitä oli vuosis sitten.

Ulkona puhelin on ja pysyy taskussa,ellei joku soita siihen . 

Vaati mun kohdalla melkeen kuukauden totuttelua .  Ja ryhti on kuulemma parantunut,tosin tietoisesti olen jumpannut.

Vierailija
27/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mies roplaa kännykkää aina joka välissä. Sitten valittaa kun ei ole aikaa tehdä mitään. Kodin remontti ei etene, siivous takkuaa. No kai nyt vähemmästäkin kun joka ikinen niihin liikenevä aika junitetaan jossain puhelimella. Oikeasti vihaan sitä kännykkää niin paljon!

Kyse ei ole vain miehistä. katsokaa ympäristöänne.Julkisen liikenteen pysäkit.Pussit metrot,kaupojen kassa jonot. Kahvilat.Henkilöt tapaavat kahvila ja räpläävät älypuheli kokoajan.Siihen pitää heti vastata ,vaikka on tapaamassa toista ihimistä.Enää ei osata keskustella kasvotuste. Koko ajan vilkuilaan se älypuhelin.Ihmiset eivät kuntele mitä itse puhuvat ja eivät edessä olevaa ihmistä.Eivät kykenen kysymys edes vastaamaan tai luomaan aitoa keskustelua.Kertoo myös paljon päiväkotien ovissa on ollut laput jo 19 vuotta.Lapsussa lukee kun tuotte lapsenne hoitoon tai haette lapsenne hoidosta: Älkää puhuko puhelin!

Vierailija
28/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ollenkaan älypuhelinriippuvaisia, ihan turha kapistus.

t. oon koko ajan läppärillä... köh...

Vierailija
29/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ollenkaan älypuhelinriippuvaisia, ihan turha kapistus.

t. oon koko ajan läppärillä... köh...

Huomataan ja muistetaan se toisen käytös ja iloisesti unohdetaan ne omat tekemiset, virheet ja puutteet.

Vierailija
30/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

![/quote]Kyse ei ole vain miehistä. katsokaa ympäristöänne.Julkisen liikenteen pysäkit.Pussit metrot,kaupojen kassa jonot. Kahvilat.Henkilöt tapaavat kahvila ja räpläävät älypuheli kokoajan.Siihen pitää heti vastata ,vaikka on tapaamassa toista ihimistä.Enää ei osata keskustella kasvotuste. Koko ajan vilkuilaan se älypuhelin.Ihmiset eivät kuntele mitä itse puhuvat ja eivät edessä olevaa ihmistä.Eivät kykenen kysymys edes vastaamaan tai luomaan aitoa keskustelua.Kertoo myös paljon päiväkotien ovissa on ollut laput jo 19 vuotta.Lapsussa lukee kun tuotte lapsenne hoitoon tai haette lapsenne hoidosta: Älkää puhuko puhelin![/quote]

Olin kaverin kanssa jossain,koko ajan kännykkä kädessä! Lopulta sanoin ,laita se pois,ollaan tultu nauttimaan tästä x-asiasta. Hyvä ettei suuttunut! Vanha ihminen,liki 70v! NAinen .

Vierailija
31/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäolen tuollainen ihminen, nainen ja eläkeläinen, olen pilannut elämäni kun masennuksen ja tyhjyydentuntenteen täyttämiseksi jäin kiinni someen.

Vierailija
32/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä tein itse tuota aina, piti laittaa älypuhelin pois ja peruskänny tilalle, pras päätös ikinä.

Edelleen kotona selaan   nettiä liikaa välillä, läppäri käytössä siis.  Mutta kaukana siitä mitä oli vuosis sitten.

Ulkona puhelin on ja pysyy taskussa,ellei joku soita siihen . 

Vaati mun kohdalla melkeen kuukauden totuttelua .  Ja ryhti on kuulemma parantunut,tosin tietoisesti olen jumpannut.

En kanna edes sitä älytöntä puhelinta mukana.

Niistä näkee kyllä, jos joku on soittanut, voi soittaa takaisin.

Minulla ei ole mukanani asunnon ulkopuolella minkäänlaista puhelinta.

Poikkeuksena jotkin kesäreissut joilla voi korvessa sattua jotakin niin silloin on älytön mukana.

En 70-luvun lapsena käsitä, miksi mitään puhelinta tulisi kantaa mukana. Ei niin tehty lapsuudessani eikä nuoruudessani, ja hyvin pärjättiin vaikka lankapuhelimeen ei jäänyt edes soittajan numeroa jos joku oli soittanut. Ihminen oli mahdollista tavoittaa ainoastaan silloin kun hän oli kotona.

Vierailija
33/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä puhelimen selaajilla on lisäksi melkein aina tympeä ilme naamalla. Tekisi mieli joskus kysyä että kannattaako sitä puhelinta selata koko ajan jos olo tulee noin tympeäksi. Ehkä joku päivä vielä teenkin tämän.

Vierailija
34/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä sano ei. Mutta esimerkiksi kun teimme ehdotuksestani rantaretken, mies räpläsi puhelintansa sen koko kolme tuntia, minkä rannalla olimme. 

Ap

Vierailija
35/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän siis sanoo ei kun olet esim järjestänyt jotain yhteistä tekemistä?

Ei välttämättä sano ei. Mutta esimerkiksi kun teimme ehdotuksestani rantaretken, mies räpläsi puhelintansa sen koko kolme tuntia, minkä rannalla olimme. 

Ap

Vierailija
36/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekana kannattaa ottaa käyttöön puhelimeen sellainen ohjelma, joka kertoo kuinka monta kertaa puhelin on päivässä avattu (ja se lukuhan on oikeasti satoja) sekä kuinka monta minuuttia - siis tuntia - puhelinta on käytetty.

Se kertoo raa'asti, että on ongelma. Sun sanomiset eivät auta mitään.

En minä toisaalta tiedä miksi ei saisi vilkaista puhelinta vaikka kavereiden häiden odotteluhetkissä, kunhan se puhelin katoaa takaisin laukkuun heti, kun ohjelma jatkuu.

Vierailija
37/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ekana kannattaa ottaa käyttöön puhelimeen sellainen ohjelma, joka kertoo kuinka monta kertaa puhelin on päivässä avattu (ja se lukuhan on oikeasti satoja) sekä kuinka monta minuuttia - siis tuntia - puhelinta on käytetty.

Se kertoo raa'asti, että on ongelma. Sun sanomiset eivät auta mitään.

En minä toisaalta tiedä miksi ei saisi vilkaista puhelinta vaikka kavereiden häiden odotteluhetkissä, kunhan se puhelin katoaa takaisin laukkuun heti, kun ohjelma jatkuu.

Ehdotettu on. Riitahan siitä tuli eikä mies suostunut, koska ei hänellä mielestään ole ongelmaa.......

Ap

Vierailija
38/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannus. Kokkko palaa. Kaikki toljottaa kännykkää. Oli viimeinen kerta siinä porukassa.

On jännää (=älytöntä) että esim juhannuksena illanvietossa ei eletä sitä omaa (ja sukulaisten) juhlaa, vaan somen kautta muiden juhlaa ja tekemisiä.

Olen lakannut puhumasta vaikka kesken lauseen, jos toinen töllöttää kännykkää. Kiva seurata kuinka kauan menee että toinen tajuaa, että lause jäi kesken. Kokeilkaas. Siihen menee joskus yllättävänkin kauan. Aina ei edes tajua. Lähden vain pois, selittelemättä mitään.

Vierailija
39/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on surullista nykypäivää. 

Kesäreissulla eräässä isossa leikkipuistossa penkit täynnä perheitä istumassa luurit käsissä. Tämä voi kyllä liittyä siihen pokemoniin!? Vielä lapset niitä metsästää?

Samalla reissulla tuli vastaan perhe jossa molemmat vanhemmat puhelimillaan ja pienellä alakoululaisella tytöllä oma luuri kädessä. Siinä se tyttö kuvasi varmaan jotain videota, keikisteli ja törötteli huuliaan, vanhemmat vierellä. Viime kesänä uimarannalla piti huomauttaa erästä isää joka räpläsi puhelinta samaan aikaan kun hänen n.4-vuotias lapsi kahlasi vedessä aivan yksin. Seurattiin miehen kanssa tilannetta reilu 5 minuuttia ja kertaakaan isä ei nostanut katsettaan että missä lapsi. 

Naapurin tytöt ottivat viime viikolla itsestään kuvia pihalla. Tuskailivat kun kuvat näyttävät huonoilta ja räpsivät niitä yhä uudestaan ja uudestaan. Tytöillä ikää 8 ja 10. 

Vierailija
40/52 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällainen mies. Nytkin kun työpaikalla on hiljaista, kattelen onko mitään jännää keskustelupalstoilla.

Varmaan tunti mennyt jo kännykällä tänään.

Rouva valittaa kotona kun olen "aina"kännykällä. Se on totta.

Mutta rutkutusta ei kuulu jos luen, luen lehteä, katson telkkaria tai kuuntelen radiota. Vaikka siis olenkin riippuvainen uutishörhö niin muistuttaisin että

-aamulehti on ainakin meillä kännykällä

-viikkolehti on nykyään kännykällä

-Netti on kännykällä.

-Työpaikan teams on kännykällä, ja ilman

kännykkää ei pääse työpaikan koneelle.

-Pankki on kännykällä.

-iltapäivälehdet on kännykällä

-TV ja radio on osittain kännykällä, ainakin minä katson usein areenaa.

+korona-ajan sosiaaliset suhteet on kännykällä.

+korona-ajan shoppailu on kännykällä.